Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 7909
Hei, vurderer da sterkt og flytte ut

Men jeg lurer på, er det noe jeg kan søke? støtte/hjelp o.l?
Nav, f.eks?

Vet jeg kan søke bortebo stipend som hjelper litt da
Også lurer jeg på om noen vet hva jeg kunne tjent på en uke som 16 åring? hva slags jobber f.eks?

Tenker på leilighet til 4000 tusen i mnd. det alene er jo ikke så mye penger, men og få tak i penger kan av og til by på problemer, spesielt vær mnd

Hva slags jobber kan jeg få? kan jeg søke om noe annen støtte/hjelp utemom bortebo stipend?

Om noen skulle føle trangen for og spørre hvorfor jeg skal flytte er det vel egentlig smålig personlig, la oss si som så at ting hjemme IKKE går bra. og det har det ikke gjort på noen år.
Og vel, føler at jeg er klar til og prøve meg på ''voksenlivet''
Sikker på at du ikke vil fullføre vgs mens du enda har ungdomsretten?

ragedAsian
Bo hjemme og vent til du får studielån.
Du kommer til å angre på at du flyttet ut, når alt kommer til alt. Så fremt du ikke blir mishandlet etc..
Om du ikke har forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme får du værtfall ikke penger av nav fordi du ikke vil tømme oppvasken hjemme hos ho mor når hun ber deg gjøre det. Det er lettere får staten å sende deg på foster/barnehjem. Borteboerstipend får du om du går på skole eller studerer. Hva slags jobber du kan få? ærlig talt, hva tror du? Som de fleste ungdommer så er det kassajobber, avisbud, you name it.
Sist endret av mo3; 13. oktober 2010 kl. 23:47.
Jeg vet ihvertfall at NAV ikke gir bort penger til personer som går på skole, med mindre man får en slags attest fra lege/psykolog/tilsvarende som sier at hjemmeforholdene tilsier at du ikke kan bo hjemme lengre.

Jobb? Søk da vel! Lag en pen CV og lever den til mange forskjellige steder, så får du nok napp på en av dem. Mange vil jo ikke ansette personer under 18 år av forskjellige grunner, men noe får du nok.

Så til at: Det er nok ikke nødvendigvis veldig lurt å flytte ut som 16åring, men det er et valg du må ta sammen med dine foreldre
Øvelse nummer én før du går ut i voksenlivet: Lag budsjett.

Hvor mye penger har du behov for i løpet av én måned for å overleve?(leie, strøm, mat, bruksartikler osv.). NAV vil ikke kunne hjelpe deg med for mye da du ennå ikke er å bli regnet som arbeidsledig. Fra Lånekassen har du muligheten til å få borteboerstipend, hvordan det er med lån i tillegg kan sikkert mange andre svare på - du må uansett ha underskrift fra foreldre til alt dette da du må være 18 år for å gjøre det selv.

Hvis du har problemer med foreldrene dine(begge to?), så vil det bli jævlig vanskelig å flytte ut og leve helt alene. Cirka alt(arbeidskontrakter, lån, stipend, NAV) må fikses gjennom dine foreldre, da du ennå ikke er myndig og ikke kan signere verken lånepapirer eller arbeidskontrakter selv.
Ey, chill a!

Er ikke snakk om og ''tømme'' oppvaskaskinen. så ro deg HELT ned du!

Jeg går på skole, og har tenkt og fullføre skolen. men vil og ha en jobb på siden av skolen, og flytte for meg selv? ser ikke noe galt i det, eller?
Ja, jeg vet det kan by på problemer og kan bli vanskelig og lite penger. men det er jeg villig til og prøve, har ikke ett så godt forhold til familien syns jeg, så vil prøve og klare meg selv? Dette er noe jeg vil, og tror jeg er i stand til og klare
Skal ikke flytte alene, så utgifter osv er delt på to
Jeg er borteboer nå, å det er ikke så fantastisk deilig som man skal ha det til.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Angående bortebostipden:

dette får du kun hvis du bor en viss avstand borte fra hjemmet. Tror reisetiden må minst være på 2timer. altså du må bytte skole for å få det.
vet om flere som bodde for seg selv da de var 16-17. de fikk no form for stipend, + at de jobba omtrent hele tia etter skolen og i helgene. Han ene gikk ned noen kilo, så vær klar for lite mat
jeg tar ca 1 time og 20 min buss til skolen vær dag, så blir ikke nytt til og bytte skole, siden jeg skal flytte såppas at det går bra og få borteboer stipend. og nei, mener ikke at der stipendet er alverdens, men at det er GOD hjelp med noen tusen ekstra i mnd. spesielt når du er 16 år skal klare deg selv, da er noen tusen ekstra i mnd veldig mye
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
jeg tar ca 1 time og 20 min buss til skolen vær dag, så blir ikke nytt til og bytte skole, siden jeg skal flytte såppas at det går bra og få borteboer stipend. og nei, mener ikke at der stipendet er alverdens, men at det er GOD hjelp med noen tusen ekstra i mnd. spesielt når du er 16 år skal klare deg selv, da er noen tusen ekstra i mnd veldig mye
Vis hele sitatet...
jeg vet selv hvor mye stipendet har og si. flyttet 120 mil vekk fra orginal leveplass i en alder av 16 og har siden da levd (untatt i ferier selvsagt) på stipend + barnetrygd. fungerer fint det, men skulle gjerne bodd hjemme.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Bare flytt 1t i andre rettning av skolen, så bor du borte med over 2t og slipper å slutte på skolen du går på. Its just win!
Kjøp deg moped og skaff deg jobb som avisgutt. Lag ett budsjett som Dobby nevnte, så får du se hvor mye det egentlig koster når alle utgiftene legges sammen.

Pga den lave alderen din kommer du til å få veldig dårlig lønn, og må derfor jobbe mye for å kompensere (hvis du har så flaks at du får muligheten til å jobbe mye). Ved siden av skolen kommer dette til å bli fryktelig slitsomt tror jeg. Forestill deg null fritid bare for å få råd til helt grunnleggende utgifter som mat, husleie, strøm osv. Støtten du eventuelt vill få kommer ikke til å gjøre store forskjellen.

Jeg fraråder deg til å gjøre dette siden du kanskje må gjennom ett lignende kjør når du blir student. Du kommer til å gå drittlei.
Var jo det jeg sa jeg skulle gjøre
Åååh. Enda en 16 åring som vil flytte hjemmefra pga kjemien mellom barn og forelder ikke er "bra nok"?
Jeg har et råd til deg; Skjerp deg! Jeg er sikker på at du kunne ha gjort noe for at du skal kunne fungere hjemme. Og nei, du er mest sannsynlig ikke klar for å flytte for deg selv. Det er et fåtall av sekstenåringer som er moden nok til å fungere på egenhånd.
Og siden du ikke vil fortelle hva grunnen er til at du ikke kan bo hjemme så er jeg ganske sikker på at det bare er teite diskusjoner mellom deg og dine foreldre. Og det er sikkert pga du ikke klarer å overholde evt regler som er satt.
jesus, jeg ba om RÅD her. jeg ba ikke om en moralpreken, så med mindre du har noe angående det jeg sporte om og fortelle ser jeg helst at jeg ikke får en hau med moralprekner!
Og angående foreldrepreiket ditt, du er ikke i nærheten av nær.
og har ikke planer om og gå skole etter vidregående
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg flyttet selv ut hjemmefra når jeg var 16, det er null problem såfremst du får stipend, gjerne flytt til en annen by slikt at du får et borteboerstipend og har mulighet til å finne deg en jobb på siden.

Forøvrig er det nok å leve på borteboerstipend \ lån, mener å huske at jeg fikk noe over 6000 per måned, og med 3000 i husleie kunne jeg enda ha bil uten problemer når jeg ble 18.
Men det hjalp godt på med en kveldsjobb på siden for å si det slik.

Begynner du først å få "gratis" penger fra NAV o.l ender du fort opp som en av samfunnets laveste klasser, også kjent som en taper som ikke orker jobbe.
Sjerp dere a, han trenger ikke moralpreken. han har sikkert tenkt litt over det.

Det som er TS, du kan få borteboer stipend hvis du flytter et viss stykke unna familien, er ikke sikker med tror det er rundt 20km.
Du måå ha en jobb ved siden av det kan jeg garantere deg fordi mat strømm osv per måned, er Minst 4000kr. Og hvis du skal drikke, røyke, eller hva som helst annet "luksus" må du ut med extra. Så du kan ta en jobb som telefonselger kvelstid, det har de overalt tror jeg. Kan lett tjene 6-7k per måned hvis du jobber noen ganger i uka. GL
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Åååh. Enda en 16 åring som vil flytte hjemmefra pga kjemien mellom barn og forelder ikke er "bra nok"?
Jeg har et råd til deg; Skjerp deg! Jeg er sikker på at du kunne ha gjort noe for at du skal kunne fungere hjemme. Og nei, du er mest sannsynlig ikke klar for å flytte for deg selv. Det er et fåtall av sekstenåringer som er moden nok til å fungere på egenhånd.
Og siden du ikke vil fortelle hva grunnen er til at du ikke kan bo hjemme så er jeg ganske sikker på at det bare er teite diskusjoner mellom deg og dine foreldre. Og det er sikkert pga du ikke klarer å overholde evt regler som er satt.
Vis hele sitatet...
Om dere ikke er venner irl, så har du ingen rett til å tro at du vet hvordan han har det ? han har ikke sagt hva som gjør at han vil flytte ut, så syns det er dårlig jort å be han om å skjerpe seg.

Og grunnen til at han vil flytte ut, er ikke nødvendigvis på grunn av "diskusjoner", men kan være mer alvorlige ting. så skjerp DEG
Takk til alle som holdt seg til tema!
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Åååh. Enda en 16 åring som vil flytte hjemmefra pga kjemien mellom barn og forelder ikke er "bra nok"?
Jeg har et råd til deg; Skjerp deg! Jeg er sikker på at du kunne ha gjort noe for at du skal kunne fungere hjemme. Og nei, du er mest sannsynlig ikke klar for å flytte for deg selv. Det er et fåtall av sekstenåringer som er moden nok til å fungere på egenhånd.
Og siden du ikke vil fortelle hva grunnen er til at du ikke kan bo hjemme så er jeg ganske sikker på at det bare er teite diskusjoner mellom deg og dine foreldre. Og det er sikkert pga du ikke klarer å overholde evt regler som er satt.
Vis hele sitatet...
Om dere ikke er venner irl, så har du ingen rett til å tro at du vet hvordan han har det ? han har ikke sagt hva som gjør at han vil flytte ut, så syns det er dårlig jort å be han om å skjerpe seg.

Og grunnen til at han vil flytte ut, er ikke nødvendigvis på grunn av "diskusjoner", men kan være mer alvorlige ting. så skjerp DEG
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Jeg har og tenkt å flytte neste år, til videregående. Jeg kan velge den linja her, men jeg vil ikke gå den her(Vil ikke ha noe moralpreken jeg heller, dere vet ikke hvordan jeg har det hjemme blabalbla). Jeg syns du burde gjøre det om du virkelig vil, skaff deg en jobb, så burde du klare deg fint med borteboerstipend.
Når det kommer til jobb så kan du vi vel gjøre et lite regnestykke:
Si at du tjener ca 90kr/timen, å arbeider 4 timer hver dag i ukedagene, og 6 i helgene (lørdager).
(4*5*90)+(6*90)=2340 i uken
Men dette avhenger selfølgelig av hvor du arbeider, timelønn og hvor mye du får arbeide. Men som du ser, så burde det gå rundt

Når det kommer til stipend så tror jeg det har noe med hvor mange km borte fra foreldrene du bor, ikke hvor lang reisetid (er under 2 timer med fly fra stavanger til Oslo...) :P
Men tror søknadfristen for stipend er gått ut?
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
jesus, jeg ba om RÅD her. jeg ba ikke om en moralpreken, så med mindre du har noe angående det jeg sporte om og fortelle ser jeg helst at jeg ikke får en hau med moralprekner!
Og angående foreldrepreiket ditt, du er ikke i nærheten av nær.
og har ikke planer om og gå skole etter vidregående
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ga deg et råd. Skjerp deg, det er ingenting som er så "galt" at du må flytte hjemmefra med mindre det er snakk om mishandling, alkohol eller narkotikamisbruk av dine foreldre! Jeg tipper at grunnen til at du vil flytte ut hjemmefra er fordi du har en kjæreste du vil bo sammen med?

Det du trenger er litt moralprek, for det er ikke mange her inne som gir deg det ser det ut som.

Jeg har selv vært 16, og jeg har selv hatt lyst til å flytte hjemmefra. Jeg prøve ei uke ilamme ei venninne. Det funker for svært få.
Hvis du skal flytte ut så burde du iallefall ha ordna opp med foreldrene. Og om du ikke har deres tillatelse har de all rett til å ringe barnevernet. Og da er alt ødelagt uansett. Vent til du er 18. Eller.... vent til du er voksen. Du er IKKE voksen når du er 16.
Er ikke en koselig tanke det der nei.. Jeg ville lenge flytte ut, vurderte å søke meg inn på vgs i en helt annen by for å få meg vekk. Tenke så omsider at den lønna jeg evnt. kom til å tjene kunne bli spart til jeg skulle flytte senere/videre studier o.l. Jeg bet tenna sammen og tenke " Det er jo bare to år til jeg er 18 og kan flytte ut likevel".
Vet jo ikke hva som skjer hjemme, men når man ikke trives og vil flytte ut er det jo noe som ikke klinger som det skal. Du kunne jo prøvd å snakket med noen først, få ordnet opp i problemene hjemme og prøvd å fått til en bedre trivsel.

Om du alikevel skal flytte ut kan du jo enten prate med barnevern, eller du kan skaffe deg en jobb etter skole, ferier,helg osv. Det går om man vil. Nå er jeg glad jeg er så heldig at jeg går skole, samtidig som jeg får bo i min egen leiglihet i to uker pr mnd et godt stykke unna der jeg bor mens jeg går på skole. Leiligheten betaler jobben, og lønna går til mat. Jeg er også bare 16, men alder er jo bare et tall, så ting ordner seg nok for deg skal du se
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Ja, jeg ga deg et råd. Skjerp deg, det er ingenting som er så "galt" at du må flytte hjemmefra med mindre det er snakk om mishandling, alkohol eller narkotikamisbruk av dine foreldre! Jeg tipper at grunnen til at du vil flytte ut hjemmefra er fordi du har en kjæreste du vil bo sammen med?

Det du trenger er litt moralprek, for det er ikke mange her inne som gir deg det ser det ut som.

Jeg har selv vært 16, og jeg har selv hatt lyst til å flytte hjemmefra. Jeg prøve ei uke ilamme ei venninne. Det funker for svært få.
Hvis du skal flytte ut så burde du iallefall ha ordna opp med foreldrene. Og om du ikke har deres tillatelse har de all rett til å ringe barnevernet. Og da er alt ødelagt uansett. Vent til du er 18. Eller.... vent til du er voksen. Du er IKKE voksen når du er 16.
Vis hele sitatet...
herregud, går de ann ?
Sitat av A Goat Vis innlegg
herregud, går de ann ?
Vis hele sitatet...
Sitter du å oppfordrer en sekstenåring til å flytte ut og "rømme" fra problemene sine istedet for å ta tak i problemene og ordne opp med foreldrene? I såfall; Går det ant?
Sitat: Originalt skrevet av xfc-nate Vis innlegg
Ja, jeg ga deg et råd. Skjerp deg, det er ingenting som er så "galt" at du må flytte hjemmefra med mindre det er snakk om mishandling, alkohol eller narkotikamisbruk av dine foreldre! Jeg tipper at grunnen til at du vil flytte ut hjemmefra er fordi du har en kjæreste du vil bo sammen med?

Det du trenger er litt moralprek, for det er ikke mange her inne som gir deg det ser det ut som.

Jeg har selv vært 16, og jeg har selv hatt lyst til å flytte hjemmefra. Jeg prøve ei uke ilamme ei venninne. Det funker for svært få.
Hvis du skal flytte ut så burde du iallefall ha ordna opp med foreldrene. Og om du ikke har deres tillatelse har de all rett til å ringe barnevernet. Og da er alt ødelagt uansett. Vent til du er 18. Eller.... vent til du er voksen. Du er IKKE voksen når du er 16.
herregud, går de ann ?

amen til delen med herregud, går det ann!

Nei, er ikke kjæresten min jeg skal flytte med

Og du vet, trenger ikke være misshandling eller alkohol eller noe for at folk ikke klarer og bo ilag. jeg klarer ikke bo hjemme lengre, årsakene til det skal du drite i

Tusen takk til alle andre som kommet med hjelpende svar!
Og enda ett takk til dem som holdt seg til TEMA

Det er ikke snakk om og rømme eller noe? hva faen er problemet ditt a? jeg blir fortsatt i nærheten av foreldre og familie? er ikke snakk om og stikke av? på hvilken tidspunkt har jeg sakt det? jeg blir og få hjelp fra familie med penger nå og da og at mamma finner meg leilighet. grunnen til at jeg flytter trenger ikke være at mamma er junkie eller noe som du mener.
Trenger det være en så ''alvorlig'' grunn? hva?
Nei. Jeg VIL flytte for meg selv, av andre årsaker. noe du i bunn og grunn ikke har noe med.
Ser ikke poenge ditt med og sitte med kjeppen i handa og gi meg moralpreken?
Det er ufattelig teit.
Og om jeg trengte moralpreken, hadde jeg vel fått det fra familie/barneværn eller noe? ikke fra deg? Alle er forskjellige, noen klarer det. andre ikke. hva vet du om jeg er en av dem som klarer det?
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Og du vet, trenger ikke være misshandling eller alkohol eller noe for at folk ikke klarer og bo ilag. jeg klarer ikke bo hjemme lengre, årsakene til det skal du drite i

Tusen takk til alle andre som kommet med hjelpende svar!
Og enda ett takk til dem som holdt seg til TEMA


Det er ikke snakk om og rømme eller noe? hva faen er problemet ditt a? jeg blir fortsatt i nærheten av foreldre og familie? er ikke snakk om og stikke av? på hvilken tidspunkt har jeg sakt det? jeg blir og få hjelp fra familie med penger nå og da og at mamma finner meg leilighet. grunnen til at jeg flytter trenger ikke være at mamma er junkie eller noe som du mener.
Trenger det være en så ''alvorlig'' grunn? hva?
Nei. Jeg VIL flytte for meg selv, av andre årsaker. noe du i bunn og grunn ikke har noe med.
Ser ikke poenge ditt med og sitte med kjeppen i handa og gi meg moralpreken?
Det er ufattelig teit.
Og om jeg trengte moralpreken, hadde jeg vel fått det fra familie/barneværn eller noe? ikke fra deg? Alle er forskjellige, noen klarer det. andre ikke. hva vet du om jeg er en av dem som klarer det?
Vis hele sitatet...
Dersom du starter en tråd og ønsker svar, så må du tåle å få litt kritikk på det du skriver. Du kan ikke forvente å bli tatt spesielt voksent når du skriver at jeg bare skal "drite i hvorfor" og "Hva faen er problemet ditt?".

Hva jeg vet om du er en av dem som ikke klarer det? Jeg merker det på måten du skriver at du er ufattelig umoden.
Du kan ikke forvente annet :-)
DET er umodent, og hvis du snakker slik til dine foreldre så skjønner jeg godt at du har problemer hjemme ;-)
Sist endret av xfc-nate; 14. oktober 2010 kl. 01:05.
En stor forskjell på deg og mine foreldre, kjære deg.
Jeg startet tråden fordi jeg lurte på om noen hadde tips og råd angående det og flytte for seg selv, jeg ba ikke om at du sku tråkke opp og leke barneværnet.
Ja, jeg er 16? umoden eller ikke, hva er du? noen og tyve? og likavell er det deg folk reagerer på?
Jada, alle er umoden og barnslig til tider. det er ett FAKTA.
Jeg er ganske moden med tanke på alder og være, dette er noe jeg alltid hører. og da tenker jeg ikke på at jeg ser eldre ut enn hva jeg er, men psykisk moden.
Og nei, du kan ikke forvente at jeg skal være kjempebli når jeg gang på gang sier at grunnen til at jeg flytter er personlig, så sitter du der og snakker om kjærester og knark?
Du kan jo så å si drite i hvorfor. Er ikke alltid man vil legge ut om sine problemer på internett, værtfall ikke om det er alvorlige problemer. Sliter man er det ikke lett å buse ut med det overalt
Takk til mongotryne! høres ikke riktig rett ut, menmen.
Om jeg skulle fortalt hvorfor jeg vil flytte, så hadde det ikke gitt mening med mindre jeg fortalte alt. det gir ikke mening om jeg sir A. jeg må fortsette til Å også. og det ville tatt utrolig lang tid og utrolig slitsomt og lese.
og det er egentlig ikke spesielt viktig hvorfor, om det er kjærester eller knark.
men siden du lurte, kan jeg svare igjen. Nei, det er ikke kjæresten. og nei det er verken knark eller vold hjemme!

xfc-nate! husk, man må tåle kritikk på det man skriver!
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Det er ikke snakk om og rømme eller noe?
Vis hele sitatet...
At du rømmer fra problemene dine? Jo det er jo det du gjør med å flytte ut istede for å ordne opp, skaffe hjelp etc. Sikker på at du ikke bare er inne i en tenåringsfase det foreldrene bare er teit og dum? Isåfall så går det over når du blir voksen :-)
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Dersom du starter en tråd og ønsker svar, så må du tåle å få litt kritikk på det du skriver. Du kan ikke forvente å bli tatt spesielt voksent når du skriver at jeg bare skal "drite i hvorfor".

DET er umodent, og hvis du snakker slik til dine foreldre så skjønner jeg godt at du har problemer hjemme ;-)
Vis hele sitatet...
Hei, tøffen, ro deg ned et par hakk. Mannen er ute etter råd for hvordan man klarer seg alene som 16-åring, for alt vi vet kommer han hjem til alkoholforgifta foreldre annen hver dag. Det er ofte lurt å sette seg litt inn i en situasjon før du kritiserer de som er midt oppe i den

Da jeg gikk på videregående var det flere som bodde for seg selv, og de klarte seg utmerket. Det krever nok en god del viljestyrke, og du vil helt klart merke at det ikke er billig å leve, men det er selvsagt mulig. Regn med å måtte skaffe seg deltidsjobb, spesielt dersom det er snakk om en by med litt størrelse og et presset leiemarked. Som det tidligere ble nevnt bør du sette opp et litt mer detaljert budsjett, og finne ut hva du må gjøre for å klare å gå i pluss. Husk at det ikke er lurt å legge seg på 0 i differanse mellom inntekter og utgifter, budsjett har ofte det med å sprekke

Jeg kan forresten legge til at jeg kjenner flere som har fått betraktelig bedre forhold til sin familie etter at de flyttet ut. Det er gjerne noe med det at man merker det man liker med folk ganske mye bedre når man ikke lengre er så tett inne på hverandre.
Sist endret av Glykose; 14. oktober 2010 kl. 01:14.
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Nei, det er ikke kjæresten. og nei det er verken knark eller vold hjemme!

xfc-nate! husk, man må tåle kritikk på det man skriver!
Vis hele sitatet...
Nei, så flott da. Da ser jeg ikke problemet med å skaffe hjelp og ordne opp i problemene istedet for å flytte ut? Siden det ikke er vold eller narko i bildet så skal det vel ikke være så vanskelig :-)
Hører du ikke? det er ikke problemer med mamma, jeg og mamma har det fint som det er. men jeg VIL flytte for meg selv.
Siden du absolutt skal ha det så forbanna spesifisert. jeg bor med mamma.
Pappa playa henne og joina hells angels. om du lurte på det og, så kan jeg fortelle deg at han er død.
Noe som aldri har plaget meg
Som alle andre takler jeg ikke min mor i blandt, men det er MANGE jeg ikke takler i blandt.

ikke kom og si meg du f.eks ikke klikka vinkel av kjæresten en gang i blandt.

Jeg har ikke problemer hjemme med mamma, jeg er bare lei av og bo hjemme. jeg bor nesten 2 timer fra byen, det går aldri busser ut hit, og vel. det er ingen på min alder her.
Dette var de minste av grunnene. det er ikke nødvendigvis knark vet du!

Der nevnte jeg noen FÅ grunner til at jeg vil flytte. resten gir ikke mening med mindre du vil lese 10 A4 sider med alt for mye unødvendig info.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Hei, tøffen, ro deg ned et par hakk. Mannen er ute etter råd for hvordan man klarer seg alene som 16-åring, for alt vi vet kommer han hjem til alkoholforgifta foreldre annen hver dag. Det er ofte lurt å sette seg litt inn i en situasjon før du kritiserer de som er midt oppe i den
Vis hele sitatet...
Det var jo det jeg ville ha svar på. Hvis det hadde vært noe sånt innblandet så hadde jeg rådet til å kontakte barnevernet. I slike saker får nemmelig "barnet" alt dekt. dvs, evt møbler, mat og husholdningsting.
Ting kan også være psykiske, og det trenger heller ikke være lett å ordne opp i. Jeg synes du uttaler deg litt for fort og litt for enkelt. Men jeg har sagt mitt, melder meg ut
men i jessufader så vanskelig vi skulle være da.
Mener ganske sikkert at der er umodent og være så trangsynt som det kan virke at du er, selvom det ikke går for mesteparten går det fortsatt for noen.
Du må se fra flere vinkler, greit at der er vanskelig og se det fra min vinkel uten mer info om penger osv osv. men at jeg ikke skal flytte hjemmefra med mindre mamma er junkie er da direkte teit og komme med.
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Hører du ikke? det er ikke problemer med mamma, jeg og mamma har det fint som det er. men jeg VIL flytte for meg selv.
Vis hele sitatet...
"Om noen skulle føle trangen for og spørre hvorfor jeg skal flytte er det vel egentlig smålig personlig, la oss si som så at ting hjemme IKKE går bra. og det har det ikke gjort på noen år."

Okei, du forstår tydeligvis ikke at jeg prøver å HJELPE deg. Hvis din far døde og var uskikkelig mot mordi så er vel det siste hun trenger at du flytter ut. Kanskje HUN trenger DEG?

Og hvis det ikke er mulig å ordne opp og bo hjemme så burde du kontakte barnevernet. De kan gi det mye støtte ang penger og noen å snakke med. Fornøyd med svaret mitt nå?
Virker ikke som en veldig god grunn for barnevernet til å dekke alt for han, når han selv sier at mamma og han har det fint som det er til tross for at man bare ikke gidder mer av å til.

Og hvordan du kan si at "det var jo det jeg ville ha svar på", fremstår for meg meget idiotisk i forhold til hva trådstarter egentlig lurte på.

Uansett grunn eller ei, så er det mange som vil flytte for seg selv, bare for en så enkel grunn som og ville kunne klare seg selv. Jeg vil ikke oppfordre folk til det, men jeg gir dem heller tips som kan hjelpe, en å starte med pekefingeren og grave opp i ting som jeg egentlig ikke har noe med å gjøre.

On-Topic:

Borteboerstipend + noen dagers arbeid i løpet av ukedagen holder til en ok plass og bo + mat strøm etc. (Husk å regn inn at du må trekke litt skatt på lønningen). Budsjett er alltid en smart ting, og du bør i tilegg sette av ett lite beløp ekstra i måneden på en egen plass, slik at du alltid har nødpenger.

Husk også og ikke leie den første greie plassen du ser, da det stadig kommer andre gode plasser ut nesten daglig. Om du i tilegg kan få ett møblert sted er det topp, vis ikke kan det jo hende at noen du kjenner eller din mor har noen ting og overse, som møbler og diverse husholdningsartikler.

Kommer ikke på noen flere tips akkurat nå, siden jeg er stuptrøtt, men tar en titt innom tråden imorgen i tilfelle jeg kommer på mer =)
Forholdet mellom meg og mamma er fint det, bare at jeg TRIVES ikke hjemme. selvom jeg er glad i min mor trenger jeg ikke og like og bo hjemme, jeg VIL bo for meg selv.
Han døde for 16 år siden, han er glemt. ingen savner han
Og nei, jeg er bra sikker på at hun ikke trenger meg til annet enn og være barnevakt for søsteren min en gang i blandt, noe jeg fortsatt kan når jeg flytter ut.
Barneværnet gjør bare vondt værre i mange tilfeller. så neitakk til det
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Forholdet mellom meg og mamma er fint det, bare at jeg TRIVES ikke hjemme. selvom jeg er glad i min mor trenger jeg ikke og like og bo hjemme, jeg VIL bo for meg selv.
Han døde for 16 år siden, han er glemt. ingen savner han
Og nei, jeg er bra sikker på at hun ikke trenger meg til annet enn og være barnevakt for søsteren min en gang i blandt, noe jeg fortsatt kan når jeg flytter ut.
Barneværnet gjør bare vondt værre i mange tilfeller. så neitakk til det
Vis hele sitatet...
Skaff deg et arbeid så klarer du deg sikkert fint ;-) Signing off.
Hva er dette for noe da, trolle over spørsmålet uten å gi ha svar. skam.

Avisbud er nok en helt fin måte for deg å skaffe deg litt ekstra til smør på skiva, alle funker som det så lenge de ikke driter seg ut..
Avisbud, ryddegutt i diverse butikker, telefonsalg, diverse jobber rundt forbi i kiosker etc.
Er mange muligheter bare du legger inn forespørsler =)
Abisbud tror jeg desverre er en av de dårligere betalte jobben kontra arbeidsmengde, men jeg kan feil, da jeg bare har småerfaring med det ^^
ikke for å stjele tråden, me er det noen måte nav kan hjelpe meg på? er 18 år, har ikke jobb eller noe og bor hjemme.... saken er at foreldrene mine hater meg, de blir gal av meg, og jeg føler det på samme måten. tror ikke jeg kan bo hjemme stort mer før jeg tar livet av meg
Tusen, tusen takk for alle tips, råd og svar!
Har kanskje mulighet for kveldsjobber hos en i familien, jobber når det er bruk for meg ( ikke for ofte, ikke for sjeldent)
Tjener 125,11 i timen da

Til Optomon : vel, er bare 16 og startet tråden. men om du kan få deg jobb, og i tilegg kontakte barneværnet? man kan være under barneværnet til man er 21/over det. så om du er heldig KAN du få god hjelp fra dem kompis var i samme knipa.. han fant seg jobb, fikk litt hjelp fra barneværnet. i tilegg søkte han bostøtte hos nav. han klarer seg fint nå han
Sist endret av Fjellsamen; 14. oktober 2010 kl. 01:43.
Hei! Mye off-topic prat her, men jeg håper du vet at å skulle stå på egne bein i en alder av 16 år, kan være vanskelig, krevende og direkte problematisk til tider. Jeg forstod det som at du oppfyller kravene til å motta borteboerstipend? Ut i fra dette vil du kunne få inntil 5000 kroner i måneden. I tillegg vil jeg anbefale deg å søke om barnetrygden, slik at du mottar denne. Dette er en sum på 960 kroner. Denne har du krav på når du ikke lengre er under dine foreldres tak. Å ha en deltidsjobb ved siden av er absolutt lurt, ettersom det alltid er en del utgifter med å bo for seg selv. Hvis jeg var deg ville jeg ikke blandet barnevernet opp i situasjonen, det blir bare stress og jeg tror ikke dine foreldre blir så glad dersom de blir innkalt til møte med barnevernet (snakker av erfaring). Det er dessuten ikke så mye barnevernet kan gjøre med tanke på det økonomiske, med mindre du har vært i systemet en stund. NAV vil heller ikke stille med midler til tross for at du er under 18 år.

Når man flytter for seg selv utvikler man seg utrolig mye. Det er mye å ta hensyn til, og mye man må ordne opp i selv uten å komme rope på mamma. Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 16 år gammel, og jeg klarte meg utrolig bra. Jeg har lært så mye og blitt en mye mer moden person. Økonomisk har det gått mye opp og ned, men dette er fordi jeg ikke har skrevet budsjett, og hele økonomien ble litt uoversiktlig. Så jeg vil absolutt anbefale deg å skrive et budsjett. Du går på skole, så du burde ikke la jobben gå framfor skolegangen. Ikke slit deg helt ut, men jobb i moderate mengder.

Og flytt for all del ikke inn sammen med hvem som helst. Denne personen skal være rundt deg hele tiden, 24 timer i døgnet. Man blir fort lei av hverandre da.

Ellers ønsker jeg deg lykke til med flyttingen, så lenge du er innstilt på å klare det, så skulle det gå helt fint.
Å flytte for seg selv i 16-17 års alderen byr som regel bare på trøbbel.

To/tre alternativ:

1. Sitte og kuke på gutterommet/andres gutterom/jenterom til du er 18/ferdig med vgs.
2. Jobbe ræva av deg for å få endene til å møtes, noe som er lite realistisk.

3. Bo hjemme, jobbe ræva av deg og spar opp midler til egen crib = win!