Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket programmeringsspråk benytter du deg av mest?
C 13 6,25%
Java 33 15,87%
C++ 28 13,46%
PHP 46 22,12%
Visual Basic 22 10,58%
C# 26 12,50%
Python 26 12,50%
Perl 5 2,40%
Ruby 2 0,96%
Javascript 7 3,37%
Stemmegivere: 208. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  22 2944
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
I en sak jeg så på slashdot, hadde jeg lyst til å se litt på statistikken her på forumet. Jeg tror listen kommer til å se noenlunde anderledes ut her, enn ellers i "verden".

"After more than 4 years C is back at position number 1 in the TIOBE index. The scores for C have been pretty constant through the years, varying between the 15% and 20% market share for almost 10 years. So the main reason for C's number 1 position is not C's uprise, but the decline of its competitor Java. Java has a long-term downward trend. It is losing ground to other languages running on the JVM. An example of such a language is JavaFX script that is now approaching the top 20."
Vis hele sitatet...
Denne undersøkelsen vil ikke kunne si noe om Norge i sin helhet, men kan kanskje gi et innblikk i forumets brukere. (Jeg er en sucker for slik statistikk).

Det jeg ønsker å vite av deg, kjære bruker, er hvilket programmeringsspråk er det du benytter deg av oftest/mest? Dersom du programmerer både på fritiden og i jobbsammenheng ønsker jeg at du tenker over dette. Spørsmålet er ikke hvilket programmeringsspråk du synes er best, eller liker mest, men hvilket bruker du mest?

Undersøkelsene på dette forumet har maks ti svaralternativ, så dersom du ikke finner ditt språk blandt de jeg har valgt ut fra de første ti på TIOBE sin liste, må du gjerne poste det i et svar på denne tråden. Jeg byttet forøvrig ut Delphi til fordel for Ruby, siden jeg vet/tror en del brukere her skriver det.
Sist endret av m0b; 7. april 2010 kl. 16:49.
Det språket jeg bruker mest er, uten tvil, Java.

Årsaken er rett og slett at jeg i arbeidslivet kun har vært i stillinger som javautvikler og fordi Java er så fordømt lett å bruke. Hvis jeg har et problem som må løses fyrer jeg opp eclipse og setter i gang. Det at det er en så smal sak å innkapsulere applikasjon og dependencies i en og samme JAR som kjører out-of-the-box på f.eks. linux gjør også at Java har blitt min favoritt. Det at det finnes flotte rammeverk som Apache Wicket og en haug av utviklerverktøy er også et stort pluss.

C++ kommer inn som en god nummer to. Akkurat nå arbeider jeg på to mindre spillprosjekter og det hadde vært uaktuelt å kode disse i Java da jeg ikke vil rote meg bort i wrappers.

Det å utforske nye språk å programmere i er kanskje det jeg synes er mest spennende ved det å kunne programmere så jeg har derfor vært borte i alle språkene som nevnes i pollen.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Ja, det var det jeg tenkte på. At språket man bruker mest ikke nødvendigvis trenger å være det man liker mest, i alle fall ikke i sammenheng med arbeidslivet. Selv skriver jeg mest i .NET i form av C# hvor C kommer på en god annenplass da jeg skriver en del i Linux.

For meg er det også en vanskelig sak å si hvilket språk jeg liker best; da jeg har en uforbeholden kjærlighet mot alt C-ish!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hurra for C# + .NET!
Jeg programmerer utelukkende i Java, simpelten fordi det er det språket jeg kan best - og fordi det er pensum i opplæringen på skolen. Ellers har jeg såvidt vært borti C# og JavaScript, uten at jeg kan det så veldig godt at det gjør noe.
Hmmm... Litt vanskelig å si i grunn, ettersom det varierer veldig med tiden! Akkurat nå om dagen går det mest i C++ og avarten systemC, mens det i perioder går mer i varianter av C for hardwareprogrammering. I tillegg dukker Matlab opp i relativt store bulker. Og det blir mer og mer HDL-er som Verilog og VHDL. Det var også en relativt kort periode hvor det var G (LabVIEW) for alle penga..

Totalt sett blir det et veldig close race mellom C og C++, men ettersom jeg programmerer mest i C++ i disse dager, så falt stemmen min der.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
PHP, fordi det var det jeg lærte først, det er lett + at jeg skriver mest i websammenheng om jeg først skriver noe (kun fritid).

Though liker jeg C++ bedre, og skulle ønske jeg kunne det like bra.
Blir stort sett scripting både hjemme og i jobbsammenheng.
Går da i perl, awk, sed og bash.

Ellers er jeg svært glad i funksjonelle språk. Har vært en flittig bruker av Haskell, J, CL og C.
Den siste måneden har det vært Haskell, faktisk. Jeg bruker det en del på hobbybasis til vanlig og fikk brukt det til et prosjekt på jobb og.

Ellers er det vel python.
Har stort sett utviklet mest mot web, så derfor har PHP vært det mest naturlige. Har dog vært litt borti Java, blant annet.
Jeg er nok en av dem som bruker Java mest, selv om det ikke er mitt yndlingsspråk. Jeg studerer datateknikk ved NTNU med hovedemne innenfor intelligente systemer, og da faller valget ofte på Java for å raskt kunne komme opp med prototyper på algoritmer og systemer. Vi har rett og slett så lite med tid på innleveringer at Java med dets enorme bibliotek blir et greit kompromiss.

Hadde jeg hatt fritt valg og mer tid hadde derimot valget falt på Objective-C, eventuelt Cocoa med C++-kode der det er mulig.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Det blir nok C++ vil jeg tro
Her går det i java, siden det er det vi lærer på skolen
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Går mest i Python hos meg. Bruker også C aktivt i MCU programmering, men ikke like mye som jeg bruker Python.
Ønsker avkrysningsbokser for oss som jevnlig skriver flere språk.

Jeg designer websider med PHP, bruker Java på skolen og har lært meg C++ på fritiden. Hva velger jeg da i listen?
Sitat av mads-b Vis innlegg
Ønsker avkrysningsbokser for oss som jevnlig skriver flere språk.

Jeg designer websider med PHP, bruker Java på skolen og har lært meg C++ på fritiden. Hva velger jeg da i listen?
Vis hele sitatet...
Det du benytter deg av mest, ref. spørsmålet i undersøkelsen.
Visual Dataflex her (og litt Delphi + C#)
PHP, BASH scripting, og RealBasic (VB kindoff, bare multiplattform)
Visual Basic er så lett og morro.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg programmerer mest i labVIEW, men den sto ikke på lista.
Derfor krysset jeg av for C siden jeg programmerer µC noen ganger (Atmel + AVR-GCC).
Sist endret av GråStein; 20. desember 2010 kl. 01:09.
Sitat av Archj Vis innlegg
Her går det i java, siden det er det vi lærer på skolen
Vis hele sitatet...
Og nå programmerer jeg mest i C++ og VHDL!
Sitat av Archj Vis innlegg
Og nå programmerer jeg mest i C++ og VHDL!
Vis hele sitatet...
VHDL faktisk. Et språk jeg fikk et lite inblikk i dette semesteret. Var et utrolig interesant språk å sette seg inn i - siden man måtte tenke på en helt annen måte når man syntetiserer dette i forhold til å kompilere C-kode.
Sitat av Archj Vis innlegg
Og nå programmerer jeg mest i C++ og VHDL!
Vis hele sitatet...
Bortsett fra å si at man programmerer i VHDL er som å si at HTML er programmering. VHDL er vel fortsatt et språk for å bekrive design av hardware, der av DL - description language...