Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2138
Heisann når man drikker og våkner dagen derpå så er man som oftest usaklig tørst og lure på hvorfor?

hva er det som gjør at man er så tørst når man drikke sååå mye øl?

noen vitenskaplig grunn må det jo være og vill tru at noen her inne vet hvilken:P

http://bildr.no/thumb/341862.jpeg
Alkohol driver ut Vann av kroppen. Derfor er det ofte smart å drikke et glass vann før man legger seg, blir kanskje kvitt noe hodepine neste dga
Alkoholen gjør deg dehydrert, tørker ut cellene i kroppen din. Ikke så veldig vitenskaplig, men ganske enkelt..Wikipedia
Stemmer det Dice sier, men det er vel flere faktorer enn dehydrering som spiller inn på det at man føler seg som dritt dagen derpå. Mener å ha hørt at kroppen stresser med å bryte ned all alkoholen, som igjen fører til ubehag. Lønner seg å drikke noen liter vann før man legger seg i alle fall, har kun hatt gode resultater med det.
Kan vell like gjerne slenge inn dette spørsmålet her. Har ofte lurt på hvorfor man alltid ser disse barske cowboyene som dunker nedpå whiskey mens de vandrer rundt i knusktørre ørkenområder på film? Det virker som det er slik at man helst drakk alkohol på denne tiden? Men det må jo ha vært helt for jævlig og gå rundt å drikke sprit dagen lang under slike forhold?

Selvfølgelig er det nok bare en "filmfakta" og det slett ikke var så vanlig å drive ørkenvandring på whiskey-bensin, men synes nå fortsatt det er litt pussig at man har kommet frem til att dette skal virke realistisk..
Opplever også en god del tørste på fylla, men mest hvis jeg har drukket mye sprit da jeg får i meg mindre væske per alkoholenhet enn hvis jeg drikker øl/rusbrus. Har somregel en flaske vedsidenav meg og ender ofte opp med å drikke over 1.5L vann iløpet av natten.

Så våkner jeg opp neste morgen, og da er jeg av en eller annen grunn like opplagt som ellers, kanskje litt tørst fremdeles. Merker aldri til noen hangover.
Alkohol hemmer det antidiuretiske hormon slik at nyrene skiller ut mye urin når vi drikker alkohol.
Sitat av Feint Vis innlegg
Alkohol hemmer det antidiuretiske hormon slik at nyrene skiller ut mye urin når vi drikker alkohol.
Vis hele sitatet...
Husk at vanligvis henviser man til kilde ved direkteutklipp. :P
Takk for svar, vet at å drikke mye vann før man legger seg hjelper mot "hangover" men kommer ikke på om jeg var tørst eller ikke:P får prøve neste gang man er på fyll

og har dere lagt merke til hvor usansynlig godt vann er dagen derpå?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Kan vell like gjerne slenge inn dette spørsmålet her. Har ofte lurt på hvorfor man alltid ser disse barske cowboyene som dunker nedpå whiskey mens de vandrer rundt i knusktørre ørkenområder på film? Det virker som det er slik at man helst drakk alkohol på denne tiden? Men det må jo ha vært helt for jævlig og gå rundt å drikke sprit dagen lang under slike forhold?

Selvfølgelig er det nok bare en "filmfakta" og det slett ikke var så vanlig å drive ørkenvandring på whiskey-bensin, men synes nå fortsatt det er litt pussig at man har kommet frem til att dette skal virke realistisk..
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du fått det fra at film skal virke realistisk?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Husk at vanligvis henviser man til kilde ved direkteutklipp. :P
Vis hele sitatet...
I know. :P Men tenkte jeg kanskje skulle utpeke hva Wikipedia sa siden det allerede var postet en slik tråd lengre oppe.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Kan vell like gjerne slenge inn dette spørsmålet her. Har ofte lurt på hvorfor man alltid ser disse barske cowboyene som dunker nedpå whiskey mens de vandrer rundt i knusktørre ørkenområder på film?
Vis hele sitatet...
Jeg kan utfra egen erfaring som sprit-alkis i tropiske strøk de siste 25 år svare på det, man blir ikke tørr i munnen så lenge man unngår å bli edru.

Uansett så inneholder selv sterkt brennevin en viss prosent vann.
Nå tenkte jeg ikke generelt på å bli tørr i munnen, men det må jo være reine marerittet å våkne opp i slik varme og være helt dehydrert. Men som du nevner, så er det vell bare å drikke mer.. Låter bare ikke særlig behagelig..

Ulf: Kanskje det var et litt dårlig uttrykk å bruke, men så lenge man ikke lager bizare science fiction filmer, så er man alltid ute etter å fremstå troverdig.
Sist endret av gulunderstrek; 8. februar 2009 kl. 18:22.
Dessuten, Whiskey gjør det slik at man produserer spytt.
gjør ikke sprit/øl generelt at man produserer spytt?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Nå tenkte jeg ikke generelt på å bli tørr i munnen, men det må jo være reine marerittet å våkne opp i slik varme og være helt dehydrert. Men som du nevner, så er det vell bare å drikke mer.. Låter bare ikke særlig behagelig..

Ulf: Kanskje det var et litt dårlig uttrykk å bruke, men så lenge man ikke lager bizare science fiction filmer, så er man alltid ute etter å fremstå troverdig.
Vis hele sitatet...
Er som skips-brudne så drikke sjø-vann.

Man tager hva man haver

Skuespillerne i mange av de gode gamle spagetti-wester'ne, fikk ofte 1 extra "honorar" om de røykte på settet. Gjelder kanskje whiskey'n og..
Og dement; Den eneste film-sjanger'n som ønsker å fremstå som troverdig er dokumentarer. Iallefall de eneste som bør tolkes i den retningen..