Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1321
Greit, jula er over; tid for å bli aktiv igjen. Jeg holder på å lære meg å lage programmer mot mysql og i den anledningen ønsker jeg å gjøre det med et lite prosjekt. Må på forhånd si ifra om at jeg ikke har til hensikt å gjøre dette kommersielt eller på noen måte noe som kan ligne det. I beste fall vil det bli åpent for testing blandt brukere.

Alle, eller de aller fleste kjenner til Planetarion. Måten Planetarion virker på er i grunn et script som setter inn visse verdier i en database, og som henter ut verdier. Hvert x minutt (også omtalt som tick) vil verdiene bli satt opp mot hverandre og regnet ut. Kriger, ressurser, utvikling osv vil gå ett steg videre.

Planen min var å kanskje framstille noe som lignet Planetarion, grafisk. Dvs. jeg vil lage en klient som er mulig å laste ned, og mulig å spille spillet med. Som sagt ikke et kommersielt produkt og det jeg trenger fra nettopp DEG er noen idéer, innspill om hvordan konseptet burde bli. Akkurat nå har jeg ingen klare planer om hvordan ting skal virke.

Så, dersom du har noen gode idéer om hva som burde være mulig å gjøre i spillet så bare spytt ut. Jeg slenger fram et par ting jeg enda ikke helt har peiling på hvordan jeg vil gjøre.

Mål/konsept - Hva skal selve målet med spillet være? Expand and conquer? Mulig å ta over, eller bygge ut sitt eget rike? Bli størst forvalter av ressurser? Knuse sine motstandere?

Funksjoner - Hvordan ville du likt at et slik spill skulle vært? Kanskje implementerer jeg en viss grad av realtime og kutter vekk ticks. Hva mener du? Hvilke muligheter skulle man hatt? Skip og flåter som brukes til å angripe dine motstandere? Hvordan skal man få ressurser, poeng og i det hele tatt; makt?

Beregninger - Hvordan burde jeg gjøre poengberegning, utregning av slag og utregning av ressurser? Er det noen her som allerede har erfaring fra hvordan det blir kalkulert, eller noen kule innspill om hvordan man kunne gjort dette?

Kort sagt, dere står fritt til å foreslå hva som helst og jeg vil selvsagt vurdere det. Gjør jeg meg ferdig med prosjektet og setter det ut i live til testing (Kommer ann på dere om hvorvidt jeg får lyst til å gjøre dette ferdig, for jeg har rett og slett ikke giv til å kunne komme på alt av konsepter selv) vil de av dere som har gitt forslag bli kreditert i form av takk på en eller annen måte i spillet.

Men, hvor langt er du kommet? Er kanskje noe du allerede har tenkt. Er dette fortsatt kun bare en vag idé? Nei, slett ikke. jeg har en klient oppegående. Med den kan man koble seg til en server og den vil sjekke brukeren din. Laste inn nødvendig informasjon om brukeren og deretter finne fram til stjerna, planeten (hva jeg enn skal kalle det) som spilleren eier. Det hele blir framstilt grafisk, for øyeblikket som pixler som vil representere stjerner eller planeter.

For øyeblikket utvikler jeg mot linux, men dersom jeg ser at folk melder sin interesse vil jeg selvsagt slenge med en build for windows (skriver prosjektet slik at det kan portes i en håndvending).

Slenger med et lite screenshot. Her vises en galakse, univers eller... noe. Pixelet med den lille firkanten rundt viser hva som er hjempixlet og den store er en man har trykket på med museknappen. Man kan altså trykke på dem med musa. Det vil være en del av det å kunne sende styrker hit og dit (og eventuelt andre ting). Eat your heart out.

Edit: Og vær så snill; ikke skriv "Jeg vil være betatester" eller lignende.
Dette gjelder altså en sci-fi-verden? I så fall har jeg lyst på -mange- skipstyper, i alle størrelser og så fleksible som mulig. En funksjon som hadde vært morsomt hadde vært om soldater også hadde en sentral rolle. Disse kunne "deployes" på de forskjellige planetene, og oppgraderes på mange vis (våpen, beskyttelse, prestasjonsøkende stoffer?). Du skulle ha kunnet ødelegge forsvaret til en planet fullstendig med skip, men fortsatt måtte forvente å sette ut soldater til å erobre planeten.

Asteroidesystemet fra Planetarion bør også kunne integreres på noe vis. Om ikke asteroider, så kunne du i hvert fall ha hatt muligheten til å lage gruver og lignende på planetene du eide.

Basebygging måtte også ha vært svært sentralt. Ikke bare med produksjonsbygninger, men også med ting som f.eks økte soldatkapasiteten, eller f.eks en radar som lot deg se en større del av et eller flere solsystem.

Posten fortsettes etterhvert som jeg får flere ideér rundt det hele.


[SIZE=3]Flott initiativ. Vi trenger noe til å hevde seg over resten av søppelspillene![/SIZE]
Heller noe allà norwegian mafia enn planetarion, er min mening
Hvorfor skape en konkurrent til Norwegian Mafia når det allerede finnes en utmerket utgave på markedet på øyeblikket, nemlig Norwegian Mafia. Dette handler om å grave opp graven etter Planetarion, og fortsette å gnage på beinene.
Jeg ser for meg at man enten kan spille som:
rompirat! (en enkel planet med produksjonsmidler for romskip, du tjener penger på å raide enten NPC-planeter eller andre spillere. Beløpet du får tilsvarer skaden du gjør, symbolisert i form av ressurser som stjeles, slaver som tas etc. Kan få forskjellige bonuser ved å angripe forskjellige raser? Piratene kan egentlig også ta imot jobber som forsvar mot andre pirater, så dermed har de jobbmuligheter hvis det er lite treasure. Arr.)

Kolonibygger (fokus på økonomi og forsvarsbygging. Kan utvide riket sitt mye mer enn de andre klassene, og får tilgang på handelsmarkedet)

Eventuelt føderasjonsmedlem, en slags kolonibygger med et FN-ansvar (man kan bygge forsvar, men man er pliktig til å assistere andre medlemmer i nærheten hvis de blir angrepet).
Opprinnelig postet av Loeve
Hvorfor skape en konkurrent til Norwegian Mafia når det allerede finnes en utmerket utgave på markedet på øyeblikket, nemlig Norwegian Mafia. Dette handler om å grave opp graven etter Planetarion, og fortsette å gnage på beinene.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke å kopiere... må jo finne en helt ny vri, ikke mafia. Men noe mer i den duren der, enn slik planetarion var , var det jeg mente
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Bra å få noen svar hvertfall. Jeg tar ikke beslutninger om hva jeg vil gjøre enda, men jeg ser ting som kunne blitt kult. Vil sannsynligvis slippe ut en klient som ikke har alle funksjonene, og deretter utvikle det mer. Det var spørsmål om det skulle være sci-fi eller noe. Vel, det vet jeg ikke - opp til hvilke forslag som kommer inn. Så langt ser det ut til at det er sci-fi som gjelder, noe jeg tror vil være greit å forholde seg til.

Kjør på med forslag.
hva med en versjon av planetarion, der man istedet for å lage en konto til det store spillet, bare starter et eget game, eller joiner noen andre sitt, med f.eks. 5 sekunders tick, og selvfølgelig mye kortere runder..
vet jeg ikke forklarer godt nå, men istedet for en enorm server har man altså mange små med mye større intensitet..
kunne vært moro på LAN o.l.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Nå handler ikke min post om spillrelaterte funksjonaliteter, men skitt au. Du burde satse på PostgreSQL istedenfor MySQL.

For det første er MySQL gratis kun om du gir ut dette prosjektet under GPL. Ikke at det er noe galt med det, men du bør tenke på lisensvalg allerede nå slik at du eventuelt ikke blir fanget med GPL om du senere ønsker å legge prosjektet ut under f.eks LGPL, BSD eller ha kildekoden lukket.

For det andre er ikke MySQL en verdensmester når det kommer til behandling av store datamengder, selv om databasen er maksimalt optimalisert. MySQL stable slik den er i dag tilbyr omtrent kun vanlige standard ISO-spørringer.

Jeg tror du vil sette pris på PostgreSQL sin effektivitet med store datamengder og programmeringsmulighetene som finnes:

- Views
- Triggers
- Sequence
- og absolutt ikke minst PL/PgSQL som lar deg programmere funksjoner og prosedyrer direkte mot databasen for å effektivisere arbeidsmengden. Loops, cursors og exceptions er noen artige stikkord innenfor PL/[pg]SQL. Har noen prøvd Oracles PL/SQL kan jeg fortelle at Postgres implementasjon er meget lik.

PGSQL er forøvrig gitt ut under BSD-lisensen.

Jeg anbefaler deg å kjøpe O'Reillys Practical PostgreSQL. Den finnes også som fri ebook gitt ut under OPL (Open Publication Licence) hvis du har drøye 600 blanke ark tilgjengelig.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Høres bra ut Gusto. Jeg vil vurdere det, men foreløpig har jeg lyst å se på det med MySQL (det er jo det jeg holder på å lære meg nå så) Vil dog absolutt sjekke opp PGSQL (vil sannsynligvis ikke bli et stort problem å gå over fra MySQL til PGSQL antar jeg, ikke slik jeg har bygd opp systemet). Angående GPL hadde jeg allerede tenkt å kjøre prosjektet opensource.
jeg kunne gjerne tenkt meg at spillet i stor grad var bruker-styrt. man kunne nådd et visst punkt uten særlig hjelp fra andre, men for å nå toppen (best teknologi, beste våpen osv) må man være avhengig av at noen i systemet faktisk bygger sånne ting (de må gjerne være komplekse og den som bygger må igjen forholde seg til leverandører av simple elementer), og at personene faktisk ville være villige til å selge til en (eller man kan da selvfølgelig gå til krig mot gubben og bare ta over alt han eier og har).

Jeg tror at om man prøver å dreie spillet mer mot at man faktisk blir avhengig av andre, også de små som produserer "råvarene" (man må såklart ha noen gode rutiner på å oppdage ren farming) fremfor at spillet handler om å stjele flest mulig asteroider vil gjøre at man får et langt større aspekt av taktikk,samarbeid og diplomati.

jeg har ikke spesielt stor tro på å ha mange forskjellige enheter, men heller på at de enhetene man har er godt balanserte, alle må ha styrker og svakheter som gjør at "rasene" er relativt jevne (tenk starcraft her).
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Hei. Jeg synes dette høres veldig interessant ut. Kanskje du skulle hatt diverse scenarioer du reiser igjennom. F.eks en stor by med gigantiske skyskrapere du kjører imellom. Store vinterlandskap med bakkemonterte skyteenheter. Kanskje hvis du tenker litt i retning Star Wars, Rouge Leader.
Jeg er mer enn villig til å hjelpe til hvis du skulle trenge 3D-modeller. PM meg hvis det skulle være noe.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Nå er jeg usikker på om det er du som har misforstått konseptet, eller jeg som misforstår forslaget ditt. Uansett; Det er en klient som skal framstille en verden som sannsynligvis vil foregå trekk for trekk (ticks), altså oppdatert hver time eller X minutt, på den måten i samme stil som Planetarion og alle de like spillene.

Når det er sagt, så er jeg ikke begrenset til å måtte framstille alt grafisk. Nei, det vil være muligheter for 2 typer klienter. Enten en grafisk som du selv kjører på din pc, eller en standard browser klient. Det tredje alternativet vil være å inkludere muligheten for sms i systmet. Det skal også sies at det ene ekskluderer IKKE det andre, dvs. Hvis jeg implementerer en grafisk så vil ikke browser bli ekskludert, og heller ikke sms.

Jeg vil sannsynligvis slippe ut en testversjon med enkelte funksjoner og elementer, så kan man se hvordan det utvikler seg gradvis. Dessuten forkorter det "ventetida".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slipper du kun testversjonen i binærkode, eller får slike som meg lov til å prøve å kompilere den på mac (antakelig uten hell, grunnet brukerfeil, hehe)?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg vil med stor sannsynlighet gi ut muligheter for at dere skal kunne kompilere det hele selv. Jeg holder for øyeblikket på å skrive serverprogrammet for det hele.

Edit: Når jeg tenker meg om så vil det i første omgang slippe ut en versjon for linux og en for windows. Jeg prioriterer dog linuxversjonen da det er det oset jeg bruker til daglig. Foreløpig vil det sannsynligvis ikke virke å bare kompilere og kjøre mot serveren da jeg ikke skriver med generiske sockets. Dvs. forskjellige platformer har forskjellige måter å håndtere socketene på. Men, det får vente litt.