Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2492
Hva er deres beste tips til og prute på bruktbil?
Sjekk ut bilen i person, si du skal tenke på kjøpet litt, neste dag spør du om det er mulig å møtes i midten mtp andre priser i området ditt
Du sjekker bilen for alle feil og mangler som det alltid er på bruktbil og gir et bud basert på det.
Det er som med alt annet. Du sier det er et interessant objekt, men du føler prisen er høy. Du er villig til å ta den med en gang for prisen X hvis selger er villig.

Ellers er det alltid individuelt hva du trekker frem, litt rust her, en bulk der, stygge felger, merker på interiøret etc.

Det er ikke noe spesielt "tips eller triks" men som med alt annet kjøp / salg, karisma og takt i hvordan man går frem. Være hyggelig men bestemt, ikke være redd for å gå fra kjøpet, ha is i magen, ikke kommet med skambud etc.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er som med alt annet. Du sier det er et interessant objekt, men du føler prisen er høy. Du er villig til å ta den med en gang for prisen X hvis selger er villig.

Ellers er det alltid individuelt hva du trekker frem, litt rust her, en bulk der, stygge felger, merker på interiøret etc.

Det er ikke noe spesielt "tips eller triks" men som med alt annet kjøp / salg, karisma og takt i hvordan man går frem. Være hyggelig men bestemt, ikke være redd for å gå fra kjøpet, ha is i magen, ikke kommet med skambud etc.
Vis hele sitatet...
Skambud kan virke helt fint. En bekjent kjøper kun biler etter skambud, så fikser han litt på de og selger de videre for profitt. Han sier at bruktbil er såpass stor risiko at han ikke orker handle biler dersom ikke skambud blir akseptert. Da leter han heller videre. Han selger bare 2 til 3 biler i året fordi det tar litt tid å finne de riktige bilene også må de gjerne fikses opp.

Ukurant farge på biler er en ting jeg vet han ser spesielt etter. For han sier da er det gode sjanser for at få har tatt turen og sett på bilen. Og ukurant farge og biler uten rust er en vinner. Foringer, endeledd,lagre osv det fikser han enkelt selv. Rust tar mye tid og innsats så det ønsker han ikke bruke tiden sin på.

Ofte er jo ikke selgers prisønske i takt med hva andre er villige til å betale. Og om noen selgere ikke har hatt respons på annonse feks pga rar farge så blir det gjerne mør når noen plutselig dukker og vurderer å kjøpe. Sleng inn et skambud, de blir ofte takket nei til og følg så opp med ny kontakt noen dager senere. Om ingen andre har tatt turen til selger i mellomtiden er det god sjanse for at selger aksepterer prisen, eller sier kanskje noen få lapper høyere, men i praksis er det fortsatt et veldig godt kjøp. Sikkert verdt å forsøke.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skambud kan virke helt fint.
Vis hele sitatet...
Skambud kan helt sikkert virke fra tid til annen, men når man er på jakt etter tips til "hvordan prute" så er mitt råd å styre unna. Jeg er i liten grad interessert i kjøpere som starter med skambud når jeg selger biler eller annen kapitalvare. Erfaringsmessig er det mer bråk enn det er verdt med slike kjøpere.

Så er du ute etter å flippe produkter, selvsagt en mulig strategi, men skal du bli god å prute så styr unna...
Skambud virker noen ganger men ikke alltid, han har drevet på med kjøp og salg av biler som hobby i minst 10 år nå og gir bare skambud fordi det kan blir mer kostbart å fikse bilen tipp topp en han anslår når han reiser ut å kikker på bilene. Så for å redusere risiko, alltid skambud. "Alle" sier nei til skambud, akkurat der og da fordi de er emosjonelle rundt salget av bilen. Kunsten er jo å la selger mørne litt før selger igjen kontaktes og samme skambud legges frem, gjerne med en kort begrunnelse på hvorfor. Jeg er en gjerrigknark og liker veldig godt gode kjøp, så om jeg var i markedet for bruktbil hadde jeg helt sikkert forsøkt den strategien selv. Ja det må nok legges ned noe mer innsats men så er det jo gøy å gjøre gode kjøp også da. Og penger spart, det er som kjent penger tjent.

Ja du avviser sikkert skambud du også, men om ingen andre har lagt inn bud eller tittet på det du selger så rekker du å mørne ganske bra frem til kjøper kontakter deg neste gang. Og husk at selv om mange tenker det er litt stress å kjøpe brukt, så er det jommen mange som føler det er litt stress å selge brukte ting også. Til slutt vil enkelte bare bli ferdig med prosessen og selger selv om de føler de kanskje kunne fått mer.
Sist endret av _abc_; 23. november 2021 kl. 19:27.