Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 23043
Sitat av stepry Vis innlegg
Nå snakker vi rundt hverandre. La meg bare prøve å komme til essensen av dette, hva er grunnen til at du og vidarlo trivialiserer påstandene om Bidens mentale helse, til tross for bekymringsmeldinger som dette?
Vis hele sitatet...
Vil bare påpeke at 14 republikanske representanter kanskje ikke det som hadde overbevist meg. Nå for tiden så beskylder man hverandre for alt mellom himmel og jord. Spesielt ikke når disse består av blant annet Trumps lege og en eller annen kongressmann fra Texas (som tidligere mistet jobb i et departement grunnet "consideration amid allegations of misconduct, including drinking on the job and contributing to a hostile work environment").

Overskriften på artikkelen er forøvrig:
Trump White House doctor, 13 other House Republicans urge Biden to take cognitive test
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg kan se så viser dette splittelsen i landet - ikke en dement president.

Jeg sett en del av YT-videoene som har blitt postet her. De fleste av dem er knyttet til kanaler eller personer med en tydelig agenda. Eksempelvis viser denne til Trumphs egen kanal. :
Sitat av Bobben79
https://www.youtube.com/watch?v=6omJdg4_unY
Vis hele sitatet...
De fleste videoene som prøver å "bevise" noe kan man google sammen med "debunked". Videoene er generelt klippet/redigert til snutter og tatt helt ut av kontekst. Dette er som regel det vi nå omtaler som fake news.

Merk: Jeg har her ingen mening om hvorvidt Biden er dement eller ikke. Kildekritikk og litt overordnet forståelse mener jeg er essensielt i alle diskusjoner/debatter.
Sist endret av Uten Agenda; 15. november 2021 kl. 19:02.
Embete som Amerikansk president, er ikke det i stor grad en marionette rolle?
Hva Biden sier og gjør dikteres jo av rådgivere og strateger.

Trump skilte seg litt ut her virker det som. Tror han ofte gikk "of script" både i taler å intervjuer.
Sitat av stepry Vis innlegg
Hvor er det jeg har blandet disse begrepene?
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede sitert deg, og kommet med forslag til hvordan det skal tolkes for å få klarhet i om jeg forstår deg rett. Det gidder du ikke svare på, men kommer heller med seks avsnitt belæring om hva farene med polarisering er, noe jeg har sagt at jeg er inneforstått med. Samt en ganske usympatisk psykologisering rundt mine motiver for å fortrenge og benekte det du tror jeg og andre egentlig mener.

Denne tråden handler om hvorvidt vi kan påstå at Biden er dement eller ikke. Jeg forstår ikke ressonnementene dine i den sammenhengen. Det kan hende det er på grunn av min ignoranse eller manglende lesekompetanse, men du er i så fall åpenbart ikke interessert i å avhjelpe den. Vi har ikke noe mer å snakke om.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Embete som Amerikansk president, er ikke det i stor grad en marionette rolle?
Hva Biden sier og gjør dikteres jo av rådgivere og strateger.

Trump skilte seg litt ut her virker det som. Tror han ofte gikk "of script" både i taler å intervjuer.
Vis hele sitatet...
Marionette og marionette, det er jo fornuftig av en leder å lytte til de som er eksperter på de ulike områdene. Det betyr jo ikke at man diktetes. Men ja, det er begrenset hva en president kan gjøre politisk på egenhånd. Et unntak er som commander in chief, der har presidenten mulighet til å gå litt agurk uten støtte. Mot slutten av Trumpperioden tok Pentagon noen grep for å sikre at det isåfall ville bli stoppet. Ellers vil jo presidentens oppførsel absolutt kunne skape mye diplomatisk ustemning.
Sist endret av *pi; 15. november 2021 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror de som mener det er usannsynlig at det er noe galt med Biden sine fakulteter misforstår motivet til oss som uttrykker bekymringen for det.

Det er ikke fordi jeg holder med republikanerne, det er fordi det er oppriktig bekymringsverdig å la en mulig kognitivt svekket demokrat sitte ved makten og da også gi Trump en mye større sjanse til å vinne igjen i 2024.
Og selv om han ikke skulle være kognitivt svekket eller ha Alzheimers så virker det såpass sannsynlig for dem som bare ser talefeil- eller setningssnuble-compilations og da blir demens-narrativet mye mer troverdig i mange amerikanere sine øyne. Da er også hele det demokratiske partiet svekket kraftig i manges øyne, og hva risikerer USA da i 2024?

Sitat av *pi Vis innlegg
malign narsissisme
Vis hele sitatet...
Som pi sa.

Back to square one.

Derfor mener jeg at demokratene enten må bevise at han er frisk eller kjøre the 25th amendment og bytte ham ut med en som virker mer kapabel. Det handler ikke om Biden, det handler om neste valg. Og neste valg. Og neste valg. Og så videre.
Kjenner jeg er glad for at ikke alt jeg sier blir analysert opp og i mente som en amerikansk president. Da hadde jeg nok blitt stemplet som en senil og dement (om ikke hjernedød) 90-åring for lenge siden. Det å forveksle noen navn i farta er da bare dagligdags barnemat, og å tulle seg litt bort i enkeltsetninger når man jobber intense 14-timersdager tror jeg hvem som helst kunne kommet i skade for å gjøre.
Sist endret av Realist1; 15. november 2021 kl. 20:15.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg tror de som mener det er usannsynlig at det er noe galt med Biden sine fakulteter misforstår motivet til oss som uttrykker bekymringen for det.
Vis hele sitatet...
Kanskje de driter i motivene deres og bare ser på hva dere faktisk sier og gjør?

Det handler ikke om Biden, det handler om neste valg. Og neste valg. Og neste valg. Og så videre.
Vis hele sitatet...
Det handler om å ikke være en nyttig idiot. Obama var muslim og ikke født i landet, Hillary var korrupt. Nå er det Joe som er senil. Tror du virkelig neste kandidat slipper noe billigere unna?
Ikke fan av Biden men fortsatt bedre enn han forrige som ærlig talt burde blitt bura inna. Største tullingen som noen gang har vandret på to bein.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg tror de som mener det er usannsynlig at det er noe galt med Biden sine fakulteter misforstår motivet til oss som uttrykker bekymringen for det.

Det er ikke fordi jeg holder med republikanerne, det er fordi det er oppriktig bekymringsverdig å la en mulig kognitivt svekket demokrat sitte ved makten og da også gi Trump en mye større sjanse til å vinne igjen i 2024.
Og selv om han ikke skulle være kognitivt svekket eller ha Alzheimers så virker det såpass sannsynlig for dem som bare ser talefeil- eller setningssnuble-compilations og da blir demens-narrativet mye mer troverdig i mange amerikanere sine øyne. Da er også hele det demokratiske partiet svekket kraftig i manges øyne, og hva risikerer USA da i 2024?



Som pi sa.

Back to square one.

Derfor mener jeg at demokratene enten må bevise at han er frisk eller kjøre the 25th amendment og bytte ham ut med en som virker mer kapabel. Det handler ikke om Biden, det handler om neste valg. Og neste valg. Og neste valg. Og så videre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig for noen andre enn deg å vite hva motivasjonen din er for å ta det opp. Det jeg har sett, gjentatte ganger, er at Trump-fans (her snakker jeg om fans i og utenfor USA, ikke moderate) ustanselig hevder Biden er senil. Forståelig, ikke sant? De har sikkert god grunn, og vil bare gjøre oppmerksom på et potensielt problem! Derfor er det noen ting som er litt rare:

1) Ingen ser ut til å ha gjort noe samstemt forsøk på å finne ut om det stemmer i det hele tatt. Dvs: flere har prøvd å etterspørre denne informasjonen, og fått servert Youtube-URL-spaghetti i stedet.

2) Det var/er ikke snakk om et fnugg av kritikk til egen leir, særlig gitt at Trump er en vandrende psykiatrilærebok. Dette skal ikke tolkes til Bidens forsvar: poenget er at hvis man har et problem med f.eks. usammenhengende tale, men ikke med Trump, så er dette selvmotsigende. Hvis man ganske enkelt misliker Biden, får man gjøre det, men da får man også være ærlig om motivasjonen eller mangelen derpå.

3) De nekter å oppføre seg i en debatt, eller debattere overhodet. Dette inkluderer slike ting som å ha et forhold til hvilke data man baserer synspunktet sitt på, hvor man har dataen fra, hvordan man presenterer den, hvordan man argumenterer for den, hvordan man imøtegår motargumenter, osv. Erfaringen min er at man som regel rekker å spørre første spørsmål om utdyping eller kilder, før man artig nok blir avfeid som "partisk" eller elitistisk.

Følgelig er det lett å mistenke at disse folkene ikke egentlig bryr seg om Biden er senil eller ikke, men har plukket opp memen fra Fox News/tilfeldig mediepersonlighet og gjengir den for å vise gruppetilhørighet. Virtue signalling, om du vil.

Nå sier jeg ikke at dette gjelder deg, men jeg vil gjerne være tydeligst mulig på hvorfor folk kan mistenke at du har bakenforliggende motiver.
Sist endret av robhol; 15. november 2021 kl. 21:34.
Det blei jo bevist at noen videoer av Biden var manipulerte for å få han til å se senil ut.
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Vil bare påpeke at 14 republikanske representanter kanskje ikke det som hadde overbevist meg. Nå for tiden så beskylder man hverandre for alt mellom himmel og jord. Spesielt ikke når disse består av blant annet Trumps lege og en eller annen kongressmann fra Texas (som tidligere mistet jobb i et departement grunnet "consideration amid allegations of misconduct, including drinking on the job and contributing to a hostile work environment").
Vis hele sitatet...
Vel, godt poeng. Jeg har lest artikler som har mindre potensiale for inhabilitet, men husket ikke søkeordene jeg trengte. Nå på kvelden etter en krevende dag på jobb så må jeg innrømme at jeg er litt for sliten til å begynne å grave etter bedre artikler.

Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Etter hva jeg kan se så viser dette splittelsen i landet - ikke en dement president.
Vis hele sitatet...
Enig, men vi har potensielt sett en president med demens - noe som i seg selv bør være av betydning for de fleste. Dette er åpenbart to helt forskjellige ting, jeg håper ikke jeg har gitt inntrykket av noe annet.

Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Jeg sett en del av YT-videoene som har blitt postet her. De fleste av dem er knyttet til kanaler eller personer med en tydelig agenda.
Vis hele sitatet...
De fleste? Jeg må innrømme at jeg ikke leser mye her inne, så det jeg baserer meg på er kanskje ikke representativt - men de alle fleste videoene jeg har sett lenket til her inne har vært podcasts o.l. (uten noe åpenbart underliggende negativt motiv).

Uansett, ja det har blitt flere og flere kanaler med en åpenbar agenda. Spesielt etter Tiktok-trenden så virker det som antallet slike "hitpiece"-videoer har økt på begge sider. Men forbeholdt at man holder seg unna kanalene som kun produserer "snutter", så er det imidlertid verdt å merke seg at du finner utrolig mye kvalitetyoutube også.

Poenget er bare at ja, vi blir eksponert for propaganda - men vi kan da i det minste lære hverandre hvordan vi kan bli flinkere til å gjenkjenne tegnene på propaganda.

Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Kildekritikk og litt overordnet forståelse mener jeg er essensielt i alle diskusjoner/debatter.
Vis hele sitatet...
Enig.




Sitat av vindaloo Vis innlegg
Embete som Amerikansk president, er ikke det i stor grad en marionette rolle?
Vis hele sitatet...
En Amerikansk president er et symbol for resten av verden.




Sitat av *pi Vis innlegg
Sitat av stepry Vis innlegg
Hvor er det jeg har blandet disse begrepene?
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede sitert deg, og kommet med forslag til hvordan det skal tolkes for å få klarhet i om jeg forstår deg rett. Det gidder du ikke svare på, men kommer heller med seks avsnitt belæring om hva farene med polarisering er, noe jeg har sagt at jeg er inneforstått med. Samt en ganske usympatisk psykologisering rundt mine motiver for å fortrenge og benekte det du tror jeg og andre egentlig mener.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne ha svart, men jeg har helt seriøst lest igjennom hele tråden på nytt for å finne ut hvor jeg blandet begrepene - uten å komme noen vei. Kanskje jeg har blandet begrepene et sted, men da må du nesten informere meg om det, fordi da er det en feil jeg selv ikke er klar over. Når det gjelder en belærende tone så beklager jeg i så fall det, men du hadde engasjert deg nok til å diskutere med meg, så jeg ble litt oppgitt når du ba meg om å redegjøre for konsekvensene av polarisering.

Sitat av *pi Vis innlegg
Denne tråden handler om hvorvidt vi kan påstå at Biden er dement eller ikke. Jeg forstår ikke ressonnementene dine i den sammenhengen. Det kan hende det er på grunn av min ignoranse eller manglende lesekompetanse, men du er i så fall åpenbart ikke interessert i å avhjelpe den. Vi har ikke noe mer å snakke om.
Vis hele sitatet...
Denne avslutningen har jeg fått av deg en gang tidligere, den gang endte vi til slutt opp med å forstå hverandre. Det er åpenbart at du er en person som bryr deg, fordi du er den eneste som henger igjen av de jeg refererte til. Jeg beklager at jeg ikke klarte å gjøre meg forstått av deg.



Sitat av robhol Vis innlegg
Det er ikke mulig for noen andre enn deg å vite hva motivasjonen din er for å ta det opp. Det jeg har sett, gjentatte ganger, er at Trump-fans (her snakker jeg om fans i og utenfor USA, ikke moderate) ustanselig hevder Biden er senil. Forståelig, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Jeg har også sett de, men jeg ser de også på den andre siden (i nesten all form for politisk debatt).

Sitat av robhol Vis innlegg
1) Ingen ser ut til å ha gjort noe samstemt forsøk på å finne ut om det stemmer i det hele tatt. Dvs: flere har prøvd å etterspørre denne informasjonen, og fått servert Youtube-URL-spaghetti i stedet.
Vis hele sitatet...
Nei vi vet ikke, vi har bare det som er å gå på til enhver tid. Men hvem er det som redegjøre for Biden sin mentale helse når republikanerne hevder at de ikke kan få han utredet? Man skulle jo tro at demokratene hadde gjort dette på eget initiativ, og om resultatet var gunstig for deres del så kunne de jo bare ha delt gladnyheten med verden?

Sitat av robhol Vis innlegg
2) Det var/er ikke snakk om et fnugg av kritikk til egen leir, særlig gitt at Trump er en vandrende psykiatrilærebok. Dette skal ikke tolkes til Bidens forsvar: poenget er at hvis man har et problem med f.eks. usammenhengende tale, men ikke med Trump, så er dette selvmotsigende. Hvis man ganske enkelt misliker Biden, får man gjøre det, men da får man også være ærlig om motivasjonen eller mangelen derpå.
Vis hele sitatet...
Igjen en ting som skjer på begge sider. Jeg har et problem med både Trump og Biden, begge to var elendige kandidater etter min mening.

Sitat av robhol Vis innlegg
3) De nekter å oppføre seg i en debatt, eller debattere overhodet. Dette inkluderer slike ting som å ha et forhold til hvilke data man baserer synspunktet sitt på, hvor man har dataen fra, hvordan man presenterer den, hvordan man argumenterer for den, hvordan man imøtegår motargumenter, osv. Erfaringen min er at man som regel rekker å spørre første spørsmål om utdyping eller kilder, før man artig nok blir avfeid som "partisk" eller elitistisk.
Vis hele sitatet...
Dette skjer på begge sider, CNN har aldri tjent mer penger enn når de kunne melke Trump's fadeser.

Sitat av robhol Vis innlegg
Nå sier jeg ikke at dette gjelder deg, men jeg vil gjerne være tydeligst mulig på hvorfor folk kan mistenke at du har bakenforliggende motiver.
Vis hele sitatet...
Vi utfordrer både eliten og en tilsynelatende majoritet her på forumet (basert på KPs), så det overrasker meg dessverre ikke at vi kan oppfattes på en sånn måte.

Jeg tror at alle mennesker i mer eller mindre grad assosierer hverandre over nettet med en polarisert versjon av en "gruppe". Det eneste vi har å gå på er nickname og tekst, vi har ikke tone eller uttrykk - hadde vi sitti rundt i en ring så tror jeg vi kunne ha kommet til en felles forståelse veldig mye raskere. Det illustrerer imidlertid en viktig påminnelse, og det er at polarisering er noe som stort sett skjer over internett - bare vitenheten om dette burde gjøre at vi behandler hverandre litt bedre over nettet.




Sitat av Harek Vis innlegg
Det blei jo bevist at noen videoer av Biden var manipulerte for å få han til å se senil ut.
Vis hele sitatet...
Og med deepfakes som stadig blir bedre så kommer dette til å skje konstant, i langt mer overbevisende grad. Desto viktigere er det at vi lærer oss å forstå hverandre over internett.
Sist endret av stepry; 15. november 2021 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
stepry: "begge sider" er ikke relevant her. Det er heller ikke voldsomt overbevisende i noe tilfelle, men dét er en helt annen diskusjon. (Noen må gjerne opprette en tråd for å diskutere det, hvis det er viktig for dem.)

Spørsmålet er "er Biden senil eller ikke". Det blir påpekt at mange politiske motstandere har påstått han er senil. De har klare interessekonflikter og dårlig bevisførsel, og dette er grunn til å være varsom. Om demokratene er Jesus eller Satan selv er ikke relevant til poenget, eller til diskusjonen forøvrig.

Jeg skal ikke beskylde noen for å drive med whataboutism med vilje, men det hadde ikke sett veldig annerledes ut.
Sitat av robhol Vis innlegg
stepry: "begge sider" er ikke relevant her. Det er heller ikke voldsomt overbevisende i noe tilfelle, men dét er en helt annen diskusjon. (Noen må gjerne opprette en tråd for å diskutere det, hvis det er viktig for dem.)

Spørsmålet er "er Biden senil eller ikke". Det blir påpekt at mange politiske motstandere har påstått han er senil. De har klare interessekonflikter og dårlig bevisførsel, og dette er grunn til å være varsom. Om demokratene er Jesus eller Satan selv er ikke relevant til poenget, eller til diskusjonen forøvrig.

Jeg skal ikke beskylde noen for å drive med whataboutism med vilje, men det hadde ikke sett veldig annerledes ut.
Vis hele sitatet...
Da er vi uenige, men det får så være. Hvis du er helt ærlig i at du ikke ser noen tegn til bekymring ift. Biden så skal ikke jeg benekte at det er tilfellet, det er bare mildt sagt overraskende.

Det er forøvrig godt å se at du fortsatt er med vidarlo, ser du er ganske raskt ute med KPene som argumenterer imot noe av det jeg sier.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Busted - hele tiden har jeg sittet og tenkt "tegnet på en kvalitetspost er at den er uenig med stepry".

Dette er ikke komplisert. Du kan enten avfeie meg som partisk, eller du kan anta at jeg har mine meninger om hva som utgjør en god eller dårlig post. Hvis du har lyst til å ta diskusjonen om KP-utdeling på bruket, gjerne - i en annen tråd, for det er heller ikke relevant for denne utover det jeg allerede har forsøkt å forklare.
Nå har jeg ikke sett noe til det, så kan ikke uttale meg om det, men nå klager vel folk stort sett alltid på hver eneste presidenten som blir valgt.

Så lenge man leter etter feil så vil man alltid finne dem, men hva med å heller se på det som er positivt? Skjer mye annen dritt i verden som burde ha mer fokus og som ikke når frem til aviser eller media.

Så sure, døm noens mentale ferdigheter utifra hva du leser eller ser på nyheter, men det vil ikke hjelpe med å forstå personen eller helsen enten det er fysisk eller mentalt.

All dritten Trump fikk, all dritten Obama fikk, all dritten Bush fikk, alt stemmer vel bare fordi noen har lest det ett sted? Men hva med alt det gode som bare blir feid under teppet og glemmes? Regner ikke akkurat med at freakforum har noe personlig kjennskap til noen av disse, men likevel har snakket dritt om både den ene og den andre, uten å egentlig ha kjennskap til noens mentale ferdigheter
Sitat av robhol Vis innlegg
Busted - hele tiden har jeg sittet og tenkt "tegnet på en kvalitetspost er at den er uenig med stepry".
Vis hele sitatet...
Det illustrerte bare et par ting jeg nevnte tidligere i tråden om "influencerne" her inne.

Sitat av robhol Vis innlegg
Dette er ikke komplisert. Du kan enten avfeie meg som partisk, eller du kan anta at jeg har mine meninger om hva som utgjør en god eller dårlig post.
Vis hele sitatet...
Er det kvaliteten på postene vi har begynt å snakke om nå? Eller mener du at du bare velger å stå for din mening om at det ikke er grunn til bekymring ift. Biden? Jeg tror på deg, men det er etter min mening mer bekymringsverdig enn om du bare var partisk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av stepry Vis innlegg
Det illustrerte bare et par ting jeg nevnte tidligere i tråden om "influencerne" her inne.

Er det kvaliteten på postene vi har begynt å snakke om nå? Eller mener du at du bare velger å stå for din mening om at det ikke er grunn til bekymring ift. Biden? Jeg tror på deg, men det er etter min mening mer bekymringsverdig enn om du bare var partisk.
Vis hele sitatet...
...?? Jeg vet ikke, jeg, det er du som tar det opp.

Ja, jeg mener at Biden-situasjonen ikke er alt for bekymringsverdig - særlig rett etter en mye mer uforutsigbar, kaotisk, dårlig fungerende presidentperiode. Jeg trodde jeg allerede hadde vært omtrent så utfyllende det er mulig å være, men la meg oppsummere enda en gang:

Hele "problemet" er hypotetisk.

Helt til noen viser konkret at Biden er senil eller uegnet, er alt dette et rent tankeeksperiment. Som sagt har Trump-supporterne projisert for harde livet hele veien, og har all grunn til å rakke ned på Biden enten det er berettiget eller ikke. Det Trump-supporterne ikke har gjort er å vise noe konkret data som støtter sitt synspunkt, eller noen vilje til å diskutere noe som helst på en ordnet måte. Retorikken er faktisk klassisk trumpsk usubstansiert drittslenging, av folk som helt innlysende ikke har redelige hensikter. (Hvis man tilfeldigvis er Trump-fan/apologist, i skapet, fåreklær eller ellers, ser man det nok ikke på denne måten, men sånn kan det gå.)

Konsekvensene er begrensede.

Dersom problemet er reelt, har Biden et apparat rundt seg. Selv amerikanere har et slags sikkerhetsnett for å skadebegrense eller fjerne helsemessig uegnede presidenter, det bare fordrer at systemet rundt ikke blir sabotert. I motsetning til Trump, har Biden ikke (så vidt jeg vet) konsekvent gått inn for å sabotere dette apparatet, sparke alle som motsier ham om den minste ting, og omgi seg med rene "yes men". Jeg mener derfor det er mindre grunn til å mistenke at hele prosessen blir skakkjørt av blind sidetilhørighet hvis det skulle bli aktuelt å fjerne Biden. Som ved Trump-saken.

Om Biden plutselig begynner å rable usammenhengende og blir avsatt, kommer VP Harris på banen. Om noe tror jeg det faktisk kan være en god ting.

Hvis dette virker som dårlige grunner for deg, kan du kanskje prøve å argumentere mot dem, heller enn å rable om KP og "influencere" (... what?)
Sitat av robhol Vis innlegg
Ja, jeg mener at Biden-situasjonen ikke er alt for bekymringsverdig - særlig rett etter en mye mer uforutsigbar, kaotisk, dårlig fungerende presidentperiode.
Vis hele sitatet...
Er situasjonen litt bekymringsverdig, da?


Sitat av robhol Vis innlegg
Hele "problemet" er hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Vennligst refererer til hvor jeg har påstått noe annet. Jeg har aldri hevded at han er dement, jeg har vært helt åpen om at dette har vært hypotetisk hele veien. Det som jeg synes var oppsiktsvekkende her, var hvor lett dere avdeide alle bekymringsmeldingene om hans mentale helse utelukkende på grunn av Trump. Ja, dette er hypotetisk - men med tanke på alle påstander og videoer som flyter rundt så det da vel for svarte noe som bør kunne diskuteres?!


Sitat av robhol Vis innlegg
Det Trump-supporterne ikke har gjort er å vise noe konkret data som støtter sitt synspunkt, eller noen vilje til å diskutere noe som helst på en ordnet måte. Retorikken er faktisk klassisk trumpsk usubstansiert drittslenging, av folk som helt innlysende ikke har redelige hensikter. (Hvis man tilfeldigvis er Trump-fan/apologist, i skapet, fåreklær eller ellers, ser man det nok ikke på denne måten, men sånn kan det gå.)
Vis hele sitatet...
Det som gjør dette så utrolig frustrerende, er at jeg avskyr Trump, men utelukkende basert på at jeg ikke avfeier alt som kommer fra høyresiden - så putter du meg i en bås (som ingen rasjonelle mennesker ønsker å være i). Når jeg, som absolutt ikke lener mot høyresiden, blir anklaget for å være en Trump-supporter - da er det noe alvorlig galt! Dette er en bås som ingen rasjonelle mennesker ønsker å bli kategorisert i, så du kan prøve å reflektere litt over konsekvensene av at alle de som er politisk nyanserte blir anklaget for å være høyreekstreme. Jeg kan bare svare for meg selv, men min forakt mot høyresiden er nå også mot venstresiden - begge siders majoritet virker å ha blitt ekstreme.

Dette er nøyaktig det jeg har prøvd å poengtere fra starten av i denne tråden; Du beviser hvor polarisert du selv er når du anklager enhver person med "negative spekulasjoner" mot venstresiden for å være Trump-supportere.

Jeg fatter ikke at dere ikke ser at vi trenger mer nyanser?!
Man kan fint mene at Biden begynner å bli litt for gammel til å være president uten å være Trump-supporter. I Norge mister man førerrett som 80-åring og må levere helseattest for at ny skal vurderes. Det er heller ikke pr. definisjon noe fælt i å være tilhenger av Trump, det er helt legitimt og de som er det har rett til å ytre seg som alle andre.

Ingenting er svart/hvitt. Men det blir bare useriøst og flaut når man (gjelder begge sider) bygger forståelsen sin på memes, YT-klipp, useriøse opphavskilder, meningsmotstanderes krumspring osv osv. Spesielt i USA (med spredning) underbygges dette av kjente mediepersonligheter - eksempelvis Tucker Carlson hos Fox som i artiklene han skriver nærmest går opp i fistel og helt unyansert ranter i vei om en eller annen detalj i diverse saker. Så spinner det hele videre. Tilslutt har alle glemt saken (som kan være viktig i utgangspunktet) men husker detaljen - og den har man sterke meninger om.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av stepry Vis innlegg
Vennligst refererer til hvor jeg har påstått noe annet. Jeg har aldri hevded at han er dement, jeg har vært helt åpen om at dette har vært hypotetisk hele veien.
Vis hele sitatet...
"Jeg tror den som benekter denne påstanden er i fornektelse selv. Jeg tror helt ærlig at de aller fleste kan innrømme for seg selv at han definitivt ikke er egnet som president, men polariseringen som utspilte seg med Trump som motstander gjorde at vi dessverre endte opp her." - Deg, 2021

Sitat av stepry Vis innlegg
Det som jeg synes var oppsiktsvekkende her, var hvor lett dere avdeide alle bekymringsmeldingene om hans mentale helse utelukkende på grunn av Trump.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Det ble ganske enkelt nevnt at datagrunnlaget er dårlig og at de har interessekonflikter. Det ble spesifikt invitert til å komme med informasjon som faktisk tilsier at Biden er senil. Det er ikke avfeiende å be noen om å underbygge en påstand.

Sitat av stepry Vis innlegg
Det som gjør dette så utrolig frustrerende, er at jeg avskyr Trump, men utelukkende basert på at jeg ikke avfeier alt som kommer fra høyresiden - så putter du meg i en bås (som ingen rasjonelle mennesker ønsker å være i). Når jeg, som absolutt ikke lener mot høyresiden, blir anklaget for å være en Trump-supporter - da er det noe alvorlig galt! Dette er en bås som ingen rasjonelle mennesker ønsker å bli kategorisert i, så du kan prøve å reflektere litt over konsekvensene av at alle de som er politisk nyanserte blir anklaget for å være høyreekstreme.

Jeg kan bare svare for meg selv, men min forakt mot høyresiden er nå også mot venstresiden - begge siders majoritet virker å ha blitt ekstreme.

Dette er nøyaktig det jeg har prøvd å poengtere fra starten av i denne tråden; Du beviser hvor polarisert du selv er når du anklager enhver person med "negative spekulasjoner" mot venstresiden for å være Trump-supportere.

Jeg fatter ikke at dere ikke ser at vi trenger mer nyanser?!
Vis hele sitatet...
"Dette er akkurat det jeg mente ved at folk er villige til både å akseptere og faktisk forsvare konsekvensene som har utspilt seg, kun for å vinne over den andre siden." - Også deg, 2021

Det første du gjør er å anta at jeg er polarisert, bare fordi jeg vil se litt mer enn Youtube før jeg kjøper at en person er senil.

Hvis diskusjonen hadde vært "er Ola Nordmann senil" og Ola akkurat hadde vært utsatt for en svertekampanje som maler ham som senil, hadde jeg diskutert på nøyaktig samme måte som jeg har gjort - så hvor polarisert er jeg egentlig her?

Det nærmeste jeg har kommet å kalle deg Trump-fan (eller noe annet) er å påpeke at du argumenterer som en. Og... det gjør du jo konsekvent, denne offerrollen er ekstremt karakteristisk. Kommentarene om Trump-fans generelt i tråden er både begrunnede og relevante, og morsomt nok ikke koblet til deg utover at du ser ut til å føle deg truffet.

Alt du har møtt er nokså fornuftige innvendinger mot synspunktene og argumentene dine - ispedd litt sarkasme på det verste.

Det nærmeste noen har kommet å være direkte usaklig her er en av dine egne poster, så jeg foreslår at du slutter å skape deg.
Sist endret av robhol; 17. november 2021 kl. 19:50.
Ah det må være deilig å bare flyte med strømmen altså, jeg misunner dere! Verden kommer til å fortsette i en økende negativ trend om folk ikke begynner å forstå at majoriteten ikke alltid har rett. Jeg klarer åpenbart ikke å gjøre meg forstått av dere, men jeg begynner å miste troen på at det er min feil.

Jeg kunne ha gitt deg svar på kommentarene dine robhol, men de kommer til å tolkes feil uansett. Ja jeg har gitt kritikk til folk, men det er da forbedringspotensiale i alle?! Dere jeg rettet kritikk mot, jeg står 100% for kritikken - men jeg er også en fyr som gjør feil, ingen skam i det. Er det èn ting vi alle har til felles, så er det at vi alle er en gjeng med idioter med nær sagt uendelig forbedringspotensiale.

Jeg søker håp og kjærlighet i verden, ikke krig og konflikt. Dèt er mitt utgangspunkt, jeg klarer bare ikke å gjøre meg forstått.
Det er ikke bare du som stiller spørsmål ved Bidens mentale helse, stepry. I følge politico/morning consult sin siste undersøkelse mener brorparten av spurte velgere at han absolutt ikke er ved sine fulle fem.

Asked whether Biden is mentally fit, voters are almost evenly split, with 46 percent saying he is and 48 percent disagreeing. But that negative 2-point margin stands in stark contrast to Biden’s numbers last October, when voters believed he was mentally fit by a 21-point margin.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Det er ikke bare du som stiller spørsmål ved Bidens mentale helse, stepry. I følge politico/morning consult sin siste undersøkelse mener brorparten av spurte velgere at han absolutt ikke er ved sine fulle fem.

Asked whether Biden is mentally fit, voters are almost evenly split, with 46 percent saying he is and 48 percent disagreeing. But that negative 2-point margin stands in stark contrast to Biden’s numbers last October, when voters believed he was mentally fit by a 21-point margin.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette jeg mener med at tvil rundt hvorvidt han er ved sine fulle fem er skadelig for demokratene og deres sjanser ved neste valg! Positivt kan det hvertfall ikke være.

Eller er det bedre å bare le det bort som dumme altright konspirasjonsteorier og late som ingenting?
Sist endret av krystallkongen; 18. november 2021 kl. 01:16.
uansett hvor fjern han kanskje er, så er han uansett mer tilstede enn sin forgjenger som har gått igjennom presidentepoken sin i psykose
Biden er omgitt av rådgivere og andre flinke folk som hjelper ham til å ta de rette(?) avgjørelsene uansett hvor surrete han er.

Det som er mest interessant er at det er stor sjanse for at vi får en kvinnelig amerikansk president i løpet av denne presidentperioden.
Sist endret av Kikagaku; 18. november 2021 kl. 20:21. Grunn: skrivefeil
https://www.politico.com/amp/news/20...pproval-522785

Deler bare linken til bruisepristine og spør dere som støtter demokratene enten fordi dere mislikte Trump eller av andre og bedre grunner om dette vil være en fordel eller ulempe ved neste valg?
Uansett om Biden er eller ikke er kognitivt svekket, tror dere at det vil være positivt for demokratene i neste valgkamp om folk virkelig tror, uansett på hvilket grunnlag, at Biden ikke er "mentally fit"?

Da spør jeg også: vil det se best ut for demokratene om de later som ingenting eller om de aktivt går ut og viser at påstandene om demens osv. er grunnløse eller tar andre grep dersom han faktisk skulle hatt problemer?

Dette er like mye et spørsmål om hvordan ting ser ut og virker som hvordan ting faktisk er.

Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
uansett hvor fjern han kanskje er, så er han uansett mer tilstede enn sin forgjenger som har gått igjennom presidentepoken sin i psykose
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva jeg skal si til dette..

"Pappaen min er mye bedre enn bestefar, for pappa bare slår meg. Bestefar sparket også!"
Sist endret av krystallkongen; 18. november 2021 kl. 23:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
tror dere at det vil være positivt for demokratene i neste valgkamp om folk virkelig tror, uansett på hvilket grunnlag, at Biden ikke er "mentally fit"?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, det er jo derfor de kjører på med slike dritt kampanjer.

vil det se best ut for demokratene om de later som ingenting eller om de aktivt går ut og viser at påstandene om demens osv. er grunnløse
Vis hele sitatet...
Å komme slike påstander i møte vil som regel bare forsterke problemet og fjerne fokus fra det de faktisk jobber med.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
https://www.politico.com/amp/news/20...pproval-522785

Deler bare linken til bruisepristine og spør dere som støtter demokratene enten fordi dere mislikte Trump eller av andre og bedre grunner om dette vil være en fordel eller ulempe ved neste valg?
Uansett om Biden er eller ikke er kognitivt svekket, tror dere at det vil være positivt for demokratene i neste valgkamp om folk virkelig tror, uansett på hvilket grunnlag, at Biden ikke er "mentally fit"?

Da spør jeg også: vil det se best ut for demokratene om de later som ingenting eller om de aktivt går ut og viser at påstandene om demens osv. er grunnløse eller tar andre grep dersom han faktisk skulle hatt problemer?

Dette er like mye et spørsmål om hvordan ting ser ut og virker som hvordan ting faktisk er.



Vet ikke helt hva jeg skal si til dette..

"Pappaen min er mye bedre enn bestefar, for pappa bare slår meg. Bestefar sparket også!"
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig ser det uheldig ut for demokratene. Det er på en måte poenget med en svertekampanje. Det av det Demokratene faktisk er skyld i selv (at de velger en olding) burde de selvfølgelig kunne tenkt på, om ikke annet fordi mental uegnethet var et høyaktuelt tema allerede.

Når det er sagt: lite av dette har faktisk med Bidens helse å gjøre. Det er totalt innlysende at det er et påskudd til å spre dritt om en politisk fiende. Om ikke dette, er det nærliggende å anta at republikanerne hadde funnet på noe annet i stedet.
Sist endret av robhol; 19. november 2021 kl. 16:00.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er totalt innlysende at det er et påskudd til å spre dritt om en politisk fiende. Om ikke dette, er det nærliggende å anta at republikanerne hadde funnet på noe annet i stedet.
Vis hele sitatet...
Ingen fordommer?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det stemmer. At republikanere lyver så det renner om politiske motstandere er da ikke akkurat noe nytt.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det stemmer. At republikanere lyver så det renner om politiske motstandere er da ikke akkurat noe nytt.
Vis hele sitatet...
Alle republikanerne? Du ser fortsatt ikke problemet med generaliseringen din?

Når du er polarisert, så søker du etter unnskyldninger til å plassere meningsmotstandere i "gruppen du ikke liker". Du har allerede gjort dette med meg. Dersom noen prøver å oppnå en litt dypere diskusjon rundt politisk betente samtaleemner - så er du en av de som saboterer potensialet til å kunne oppnå en konstruktiv diskusjon. Du bidrar til å gjøre ting værre fremfor å prøve å gjøre ting bedre. Forstår du ikke at trenden mot økt polarisering er nødt til å snu? Vi er avhengige av å kunne ha en konstruktiv dialog med meningsmotstandere for å unngå at konflikten eskalerer ytterligere.
Sist endret av stepry; 22. november 2021 kl. 15:54.
Vi stiller spørsmål ved kvalitetene til en sittende demokratisk president rett etter erkefienden Trump sin presidentperiode Stepry, og det gjør oss til løgnaktige altrightere med tvilsomme motiver Har du ikke skjønt dette enda? Har man tvil rundt visse saker rundt Biden i en tid som denne er man høyst sannsynlig i seng med republikanerne.
Dette er ingen diskusjon, det er fiendtlighet.

Robhol beskrev seg selv godt i sitt eget innlegg:

Sitat av robhol Vis innlegg
Det er nesten som om denne tråden føyer seg pent inn i det vanlige mønsteret der verken OP eller meningsfellene deres faktisk er interessert i å diskutere noe som helst. Sånn kan det gå.
Vis hele sitatet...
Sist endret av krystallkongen; 22. november 2021 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@stepry: Først og fremst, du ER klar over at vi befinner oss i Norge nå? Og at ingen grad av konstruktiv dialog her har noen effekt på det som skjer der?

For det andre er det ikke alltid at dialog og enighet er ønskelig. Hvis du sitter i en livbåt med en sulten kannibal er du sannsynligvis ikke interessert i et kompromiss...

Per i dag har partene i USA en så grunnleggende forskjellig virkelighetsforståelse at dialog er nesten meningsløst. Ikke bare ønsker de totalt forskjellige ting, der de er enige om målet er de totalt uenige om veien dit.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av stepry Vis innlegg
Alle republikanerne? Du ser fortsatt ikke problemet med generaliseringen din?
Vis hele sitatet...
Stråmann. Det jeg faktisk sa var: "det er ikke nytt at republikanere lyver om politiske motstandere".

Eller har du glemt f.eks. birther-konspirasjonsteoriene om Obama?

Sitat av stepry Vis innlegg
Når du er polarisert, så søker du etter unnskyldninger til å plassere meningsmotstandere i "gruppen du ikke liker". Du har allerede gjort dette med meg.
Dersom noen prøver å oppnå en litt dypere diskusjon rundt politisk betente samtaleemner - så er du en av de som saboterer potensialet til å kunne oppnå en konstruktiv diskusjon. Du bidrar til å gjøre ting værre fremfor å prøve å gjøre ting bedre. Forstår du ikke at trenden mot økt polarisering er nødt til å snu? Vi er avhengige av å kunne ha en konstruktiv dialog med meningsmotstandere for å unngå at konflikten eskalerer ytterligere.
Vis hele sitatet...
Og du vet dette fordi du har gjort alt du kan for å tilrettelegge for diskusjon? Du har unngått å tillegge folk meninger (som du er så veldig opptatt av), svart ærlig på spørsmål, forholdt deg saklig?

Det er grunnen til at denne offerrollen er så gjennomskuelig. Hvis du hadde tatt en av mange oppfordringer til å debattere skikkelig, hadde det ikke vært noe problem. I stedet har du valgt å legge deg på et nivå bestående nesten utelukkende av hersketeknikker og usaklighet. Det er opp til deg, men det er som sagt ikke vanskelig å gjennomskue når du vrir deg i hendene minuttet etterpå.

Det er jo litt artig ironi i spill, da. Hvis jeg virkelig var så opptatt av å forfølge deg som du prøver å gi inntrykk av, ville du kunne gjøre dette mye vanskeligere for meg hvis du valgte å opptre mer ryddig. Så flaks for meg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@stepry: Først og fremst, du ER klar over at vi befinner oss i Norge nå? Og at ingen grad av konstruktiv dialog her har noen effekt på det som skjer der?
Vis hele sitatet...
Det gjør det da på ingen måte til en sak VI ikke kan ha en dialog om.

Alle her er klare over at vi befinner oss i Norge og nettopp det gjør det bare enda merkeligere at dere tillegger oss meninger og setter oss i bås med republikanere i USA med "tvilsomme motiver". Når alt jeg ønsket var syn på Biden og alt snakket om hans mentale helse, og eventuelle konsekvenser av forskjellige scenarioer.
Og det at vi befinner oss i Norge gjør det ekstra merkelig at mange her ble utrolig defensive og tilsynelatende følsomme bare på grunn av temaet i tråden.

Jeg er i grunnen ferdig med denne tråden, så jeg melder meg ut for nå.
Sist endret av krystallkongen; 22. november 2021 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.