Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 7594
Har et dilemma. Har en kul Mercedes CLK 2008, men alt rakner på den hele tiden og jeg holder på å bli gal av det. Det er selvfølgelig dyrt å kjøpe en nyere bil, men er den også dyrere å drifte? Altså når den må på verksted og man trenger deler, er det dyrere? En nyere bil bruker mindre drivstoff og den koster ca det samme å forsikre såvidt jeg kan se.
Kjøp ny elbil.
Færre reparasjoner, mye billigere drivstoff og bilen er billigere å kjøpe pga subsidier.

Hadde relativt ny fossilfunn selv. Ble 15-20k årlig i random drittreparasjoner, dyre drivstoffutgifter og bompenger.

Eneste jeg anger på er at jeg ikke kjøpte elbilen tidligere.
Sist endret av ID-Brikke; 31. oktober 2021 kl. 13:18.
Det har jo blitt mer sensorer i nyere biler, da blir det dyrere deler. Flere biler har sidespeil som koster 40 tusen osv. Enig i at elbil vil være ett godt valg. Ikke så mye slitedeler der som på fossilbil
Er bilentusiast og syntes ikke elbil er så kult.. vil ha en halvny mercedes eller bmw diesel/bensin
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Er bilentusiast og syntes ikke elbil er så kult.. vil ha en halvny mercedes eller bmw diesel/bensin
Vis hele sitatet...
Det er merker som er teknisk langt framme og derfor ofte har feil, og i tillegg har dyre deler. Du får ikkje det du er ute etter billig.

Det sagt så vil jo en flett ny bmw eller mercedes ha garanti - så du har jo typisk ikkje verkstedsutgifter første 1-2 åra du har bilen - men du vil jo ha eit verditap som fort bikkert hundre tusen på slike biler.

Så gitt kriteria dine: bil er veldig dyrt.
Må regne inn verditapet også i hva det koster å ha en bil. Er dette 10% årlig så koster det jo 50k i året på en bil til 500000.
"Nyere" bil er jo relativt, tenker du såpass ny at det er garanti på den?

Har man ikke råd til ny bil så har man ikke råd til ganmel bil er et ordtak jeg har hørt flere ganger.
Nyere biler er mer forutsigbart, men kan fort bli dyrt uten garanti. Eldre biler kan bli dyrt om du er uheldig, men finnes da også 20år gamle biler som går uten et feilslag og som må påkostes noen få lapper ved hver PKK.
Takk for gode svar. Når jeg snakker om "ny" bil så tenker jeg 2012-2014 modell. Nyere enn det ønsker jeg ikke å bruke penger på da verditapet sakter ned når prisen ligger på rundt 150.000,- kontra bil til 3-700.000,-
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Er bilentusiast og syntes ikke elbil er så kult.. vil ha en halvny mercedes eller bmw diesel/bensin
Vis hele sitatet...
Bilentusiast? Så elbil er ikke en bil?
Sitat av hala Vis innlegg
Bilentusiast? Så elbil er ikke en bil?
Vis hele sitatet...
Jo, men aldri hørt om bilentusiaster som er elbil fan. Bilentusiaster liker en bil som lever. En bil som føles som man sitter på med et dyr som brøler når man trykker på gassen. Elbil blir så sterilt og dødt. + at jeg kommer ikke til å finne noe elbil som er i den prisklassen jeg ønsker. Det blir altfor dyrt. Audi etron er typ den eneste på hele markedet jeg liker og den er svindyr
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Jo, men aldri hørt om bilentusiaster som er elbil fan. Bilentusiaster liker en bil som lever. En bil som føles som man sitter på med et dyr som brøler når man trykker på gassen. Elbil blir så sterilt og dødt. + at jeg kommer ikke til å finne noe elbil som er i den prisklassen jeg ønsker. Det blir altfor dyrt. Audi etron er typ den eneste på hele markedet jeg liker og den er svindyr
Vis hele sitatet...

Javel? Du ser hele verden kun gjennom egne briller og tenker at alle andre har samme mening? Naboen kjørte Bmw før, og Triumph motorsykkel. Nå kjører han Tesla 3 den sprekeste versjonen og en Zero motorsykkel. Synes han gliser bredt nede i garasjen jeg, uansett når han forsvinner ut porten på el motorsykkel eller i el bilen. Nå skal jeg ikke ta hans valg til inntekt for alle bilentusiaster, men gi det et forsøk. Kanskje du blir omvendt?

Om du er uvillig til å vudere el eller i det minste prøvekjøre så får du nesten bare ta kostnaden av å kjøre ICE bil. Det er så mange lagre, tetteringer, pakninger, pumper, stempler, låsebolter, eksosanlegg, lambda sonder, ventiler og kjeder/belter som kan ryke at det vil fortsatt koste penger å vedlikeholde.

En velkonstruert ICE motor har en brutalt lang liste av slitedeler som kan og vil slites og som til sist må byttes. En velkostruert el motor her vel en håndfull lagre som er relativt enkle å bytte om de kneler.

Alternativet ditt til elbil for å få ned driftskostnader og øke driftssikkerheten er jo at du kjøper deg en helt ny el nesten helt ny bil som fortsatt har garanti, så selger du før garantien går ut. Er jo ikke gratis det heller, for du må uansett leve med verditapet.

Hva om du finner en annen hobby også lar du bil i hverdagen handle om å dekke transportbehov på billigst mulig måte? Da blir det kanskje også økonomisk rom for et hobbyprosjekt ved siden av? En søndagsbil du mekker på, en du fikser opp helt selv, bruker på solskinnsdager eller til å kjøre på treff eller bane med? Om du reduserer kjørelengden og slitasjen så er det jo ikke like kritisk om bilen kneler heller. For ditt daglige behov dekkes av elbilen og entusiastbilen fikser du helt selv når noe går galt eller deler må skiftes. Da slipper du verkstedkostnader til 1000 kr timen og du kan fortsette å hygge deg med hobbyen pluss at siden du tross alt får begrenset kjørelengde per anno så blir også ditt klimavtrykk mindre. Da vinner både du og jeg og kloden vår.
Sist endret av _abc_; 31. oktober 2021 kl. 16:08.
Sitat av hala Vis innlegg
Bilentusiast? Så elbil er ikke en bil?
Vis hele sitatet...
Ta å skru på huet ditt da, alle ordentlige bilentusiaster ville vært enige med han
Sist endret av Hidden_sniper; 31. oktober 2021 kl. 16:14.
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Ta å skru på huet ditt da, alle ordentlige bilentusiaster ville vært enige med han
Vis hele sitatet...
Selv vaskeekte bilentusiaster kan vel ha 2 tanker i hodet på samme tid?
solksinnsbil+elbil løser jo mange praktisk problemer også for entusiasten.

Det er tross alt bare bil vi snakker om, ingen vits å bli fullstendig "relgiøs".
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Javel? Du ser hele verden kun gjennom egne briller o r.
Vis hele sitatet...
Det var et langt og aggressivt svar. Folk har mange forskjellige preferanser når de kjøper bil, og utifra trådstarter sine er da elbil utelukket.

Joda, elbiler har færre bevegelige deler som kan ryke, men velkonstruerte biler kan da fint kjøre 500k med enkelt vedlikehold (Slitedeler finnes da også på elbiler)

Jeg har ingenting imot elbiler, men den elbilen som dekker mitt behov eksisterer ikke og slik er det og for trådstarter.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Selv vaskeekte bilentusiaster kan vel ha 2 tanker i hodet på samme tid?
solksinnsbil+elbil løser jo mange praktisk problemer også for entusiasten.

Det er tross alt bare bil vi snakker om, ingen vits å bli fullstendig "relgiøs".
Vis hele sitatet...
Du "Fasitsettern"; ts vil ikke ha elbil. Ok? Så slutt å snakk om elbil
Velger du riktig gammel bil så vil den være langt billigere enn verditapet på en ny bil.
Halvnye biler av merkene du snakker om er nok billigst i drift de første årene etter at garantien er løpt ut. Deretter øker driftskostnadene raskere enn på "vanlige" biler, og det blir aldri billig. Komforten kommer av bla. en haug ekstra foringer og andre ting som slites ut. Å finne seg et objekt med færrest mulige eiere som også har brydd seg om vedlikehold er en stor faktor ved bruktbilkjøp, gjerne mer med denne typen biler som ofte er grisekjørt. Tror ikke det er tilfeldig at over halvparten av bilene jeg ser med nødstans langs veien nettopp er halvgamle, tyske statusbiler. Fine å se på, generelt dyre i drift.
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Du "Fasitsettern"; ts vil ikke ha elbil. Ok? Så slutt å snakk om elbil
Vis hele sitatet...
Jaja helt greit det, konsekvensen av valget er jo at ts må leve med kostbart vedlikehold. Er ts fleksibel og har en søndagsbil og en hverdagsbil er det kanskje mulig å kombinere hverdagstransportbehov og bileusiastlivet på en måte som passer budsjettet.

Om det er helt bak mål så er det vel jeg som er tett eller forutinntatt? Da er det vel ts som har bilbehov som enten ikke passer hans økonomi eller som ikke er fleksibel nok til å få til begge deler.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Det var et langt og aggressivt svar. Folk har mange forskjellige preferanser når de kjøper bil, og utifra trådstarter sine er da elbil utelukket.

Joda, elbiler har færre bevegelige deler som kan ryke, men velkonstruerte biler kan da fint kjøre 500k med enkelt vedlikehold (Slitedeler finnes da også på elbiler)

Jeg har ingenting imot elbiler, men den elbilen som dekker mitt behov eksisterer ikke og slik er det og for trådstarter.
Vis hele sitatet...
Om jeg fremstod som aggressiv beklager jeg det. Jeg reagerte nok på måten du skrev til en annen på, noe om å "skru på huet sitt" eller noe slikt. Ordvalget mitt var kanskje farget av det. Beklager.

Budskapet jeg forsøkte å få frem var dog ikke aggressivt. Det handlet om å ha en fleksibel tanke rundt dette slik at ts kan dekke både hverdagsbehovet for transport og ha en entusiastbil.

Evt. kan jo ts bare tjene mere penger slik at han ikke trenger tenke så nøye på hva deler koster, og hva det koster å ta bilen på verksted.
Sist endret av _abc_; 31. oktober 2021 kl. 20:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Syns det er tilfeldig gamble med gamle bilder jeg ass! Hadde en fra 2008 som måtte på verksted omtrent annenhver måned etter jeg kjøpte den og ble dyrere i drift etter fem måneder enn hva jeg betalte for bilen. Men har også hatt en 2004 modell jeg kjøpte for 1/3 av prisen av overnevnte bil som det ikke var noen problemer med de to åra jeg hadde'n
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Syns det er tilfeldig gamble med gamle bilder jeg ass! Hadde en fra 2008 som måtte på verksted omtrent annenhver måned etter jeg kjøpte den og ble dyrere i drift etter fem måneder enn hva jeg betalte for bilen. Men har også hatt en 2004 modell jeg kjøpte for 1/3 av prisen av overnevnte bil som det ikke var noen problemer med de to åra jeg hadde'n
Vis hele sitatet...
Hvilke modeller var de? Sånt har utrolig mye å si og varierer veldig innenfor ett og samme merke. Mye å tjene på å forhøre seg med entusiaster eller profesjonelle om kjente feil og spesielt gode årganger.
TS:
Hva slags budsjett har du?
Hvor mye er det evt aktuelt å legge i 'nyere' bil?
Er det aktuelt å skru/vedlikeholde noe selv?
Sist endret av TrashMazta; 1. november 2021 kl. 05:48.
Har disse "bilentusiastene" noen gang prøvd å kjøre en elbil, eller det bare ikke innafor å kjøre "MDG-bil" når man er "entusiast"? For jeg har aldri hatt det så gøy i bil som bak rattet på en elbil, og ja, jeg har kjørt både fossile bimmere og mercedeser også. Jeg gir faen i at det er billigere for meg å pendle i en helt ny elbil eller at det er bedre for kloden, jeg ville kjøpt elbil igjen kun for kjøregleden. Heldigvis er jeg ingen "bilentusiast" for da ville det kanskje ikke vært mulig å ha det gøy i en elbil..
Vi har 2 biler.. 1 el-bil som ikke koster noe som helst da alt er inkludert (Servicer for de neste 3 årene, ingen bensin penger, etc etc)
Den kostet derimot litt i "oppstartspenger"

Bil nr 2 er en diesel bil fra 2012.. den har til i år kostet meg 40.000kr i ekstra utgifter (utenom diesel kostnad, olje, etc).. Noe uheldig selvsagt, men gammel bil kan alt skje med.

Er du flink å skru + har både plass og tid så sparer du nok en del på å kjøpe en gammel bil som du selv fikser opp.
Har du ikke tid til å skru eller ikke klarer det selv så vil jeg anbefale deg å gå for en helt ny bil med garant (eventuelt lease bil)
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Ta å skru på huet ditt da, alle ordentlige bilentusiaster ville vært enige med han
Vis hele sitatet...
Takk! Har seriøst aldri hørt om en bilentusiast som foretrekker el-bil. Det er innafor å like det, men da er du ikke bilentusiast. Jeg har kjørt el-bil og det var gøy og den var sprek, MEN den var også helt steril og død. Det var helt identetisløst. Og jeg er konservativ og ønsker å kjøre fossile biler så lenge det faktisk er lov. + de som tror at el-bil er så miljøvennlig må nesten sette seg inn i hvor lite miljøvennlige de er å produsere og hvor ekstremt lite miljøvennlige batteriene er å kvitte seg med når de er døde. El-bil er ikke løsningen på global oppvarming... Hydrogen eller noe annet, kanskje, men ikke el-bil

Ingen vits å snakke mer om el-bil her.

Jeg har max budsjett på 180 000,-

Tror jeg går for en Mercedes CLA 2013. De er kule

Kan ikke skru selv

Takk for mange gode svar
Sist endret av Laban22; 1. november 2021 kl. 13:20.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Tror jeg går for en Mercedes CLA 2013. De er kule
Vis hele sitatet...
Du løser det dyre problemet ditt med å kjøpe en bil fra den samme produsenten i et fagert håp om at det skal bli billigere?

Jeg har kjent mange bilintresserte opp gjennom tidene og alle har hatt samme mening om tyske biler; De er gode når de virker, men når de blir eldre er deler dyre og de krever mye fiksing. Absolutt alle av de (bilintresserte/rånere) jeg har møtt, og som har hatt et helt mystisk sort hull i personlig økonomi har også hatt minst en tysk bil stående i halvveis demontert tilstand ett eller annet sted.

Jada, jeg forstår helt fint lysten og ønsket, men med mindre du kan mekke selv og har et verksted å gjøre det på, er det et gigantisk taps-prosjekt.

Sitat av Laban22 Vis innlegg
Kan ikke skru selv
Vis hele sitatet...
Ok, så du skjønner at du kommer til å få eksakt det samme problemet om 5-ish år, men akkurat for øyeblikket vil du få dekket behovet ditt for deilige tyske biler.

Så, kjøp den kule bilen. Vi er her om 5-ish år og kan si at da kan du helt fint kjøpe den 2018-19 modellen som du ønsker deg fordi den andre er dyr å fikse.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Hvis du liker elbil, er du ikke bilentusiast"
"Jeg er konservativ, derfor kjører jeg fossil"
"Fossilbiler har 'identitet'"
"Elbiler er ikke miljøvennlige" (feil)

Elbilen ble foreslått fordi den er et godt svar. At du ikke ville ha det svaret, eller stilte feil spørsmål, er ikke vedkommendes problem. Du er i din fulle rett til å betale mer enn du må for konservatisme, identitet, manglende kunnskap om klima, eller bare fordi - hvem gidder å krangle på det?

Når det er sagt er det veldig fristende å bare nevne at grunnene dine er tåpelige og/eller baserte på feilinformasjon.
Sitat av robhol Vis innlegg
"Hvis du liker elbil, er du ikke bilentusiast"
"Jeg er konservativ, derfor kjører jeg fossil"
"Fossilbiler har 'identitet'"
"Elbiler er ikke miljøvennlige" (feil)

Elbilen ble foreslått fordi den er et godt svar. At du ikke ville ha det svaret, eller stilte feil spørsmål, er ikke vedkommendes problem. Du er i din fulle rett til å betale mer enn du må for konservatisme, identitet, manglende kunnskap om klima, eller bare fordi - hvem gidder å krangle på det?

Når det er sagt er det veldig fristende å bare nevne at grunnene dine er tåpelige og/eller baserte på feilinformasjon.
Vis hele sitatet...
Grunnene mine er tåpelige?? Det er jo subjektivt til tuuuusen hva jeg liker og ikke liker. Haha. Jeg satt bak rattet på en bil i går som BRØLTE i det man skrudde om tenningen. Jeg bare elsker det så usannsynlig mye. Skal du ta fra meg det? Du er tåpelig som ikke aner hva du snakker om. Jeg elsker biler som lever. En el-bil er død, en fossil bil lever. Sånn er det for meg. Ferdig snakka
Trur han henviste til div «fakta» du kom med om hvor miljøvennlig en elbil er.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Trur han henviste til div «fakta» du kom med om hvor miljøvennlig en elbil er.
Vis hele sitatet...
Han skriver dette :
"Hvis du liker elbil, er du ikke bilentusiast"
"Jeg er konservativ, derfor kjører jeg fossil"
"Fossilbiler har 'identitet'"

Han ramser opp de utsagnene mine han ikke liker

Videre skriver han "grunnene" (flertall) mine er dårlige. Hadde det vært en grunn så kunne det hende at han kun henviste til det jeg sa om hvor miljøvennlige el-biler er, men han nevner flere. Med andre ord så sikter han til at mine subjektive meninger er tåpelige. Det er også sånn at hvor mye eller lite miljøvennlige en el-bil er, er ikke noe som påvirker valget mitt uansett. Så det er ikke en av "grunnene".

Når det er sagt så gjør litt research på hvor miljøvennlig det er å kvitte seg med batteriene når de er ferdige og også på hvor miljøvennlige de er å produsere. I samme slenge så er det ytterst få land her i verden som har strøm fra fornybar energi, men ja Norge er en av de så i vårt tilfelle gjelder ikke det.
Sist endret av Laban22; 3. november 2021 kl. 18:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Når det er sagt så gjør litt research på hvor miljøvennlig det er å kvitte seg med batteriene når de er ferdige og også på hvor miljøvennlige de er å produsere. I samme slenge så er det ytterst få land her i verden som har strøm fra fornybar energi, men ja Norge er en av de så i vårt tilfelle gjelder ikke det.
Vis hele sitatet...
Det er gjort livsløpsstudier.

Elbiler vinner hands down. Sjå t.d. https://www.transportenvironment.org...alysis-LCA.pdf

Kort sagt tar du feil. Uavhengig av straumkjelda. Grunnen er at elbiler er vanvittig mykje meir energieffektive. I tillegg skalerer fossile drivstoff relativt bra; bilmotorer har 20-30% av energien i drivstoffet ut som energi på akslingen; Combined Cycle gasskraft leverer 50-60%, og klinker du til med bruk av spillvarme øker det fort til 80-90%.
Antallet blodsenka og ekstremt harry teslaer man ser på veien om dagen så er det vel et og annet som tyder på at elbilene har inntatt rånemiljøene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er gjort livsløpsstudier.

Elbiler vinner hands down. Sjå t.d. https://www.transportenvironment.org...alysis-LCA.pdf

Kort sagt tar du feil. Uavhengig av straumkjelda. Grunnen er at elbiler er vanvittig mykje meir energieffektive. I tillegg skalerer fossile drivstoff relativt bra; bilmotorer har 20-30% av energien i drivstoffet ut som energi på akslingen; Combined Cycle gasskraft leverer 50-60%, og klinker du til med bruk av spillvarme øker det fort til 80-90%.
Vis hele sitatet...
De er såklart mer miljøvennlige enn fossile biler, men hørt massevis om at de ikke er løsningen. Men dette har ingenting med saken min å gjøre uansett Jeg liker ikke elbiler. Jeg vil ikke ha det
Jo, det har noe med saken å gjøre når argumenterer imot elbiler i din egen forumtråd. Da må du nesten tåle å få tilbakemelding på at det du skriver er feil.
Sist endret av ID-Brikke; 3. november 2021 kl. 21:00.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jo, det har noe med saken å gjøre når argumenterer imot elbiler i din egen forumtråd. Da må du nesten tåle å få tilbakemelding på at det du skriver er feil.
Vis hele sitatet...
Nei, det har 0% å si fordi det om el-bil er miljøvennlig eller ikke er ikke noe som har noe med min avgjørelse å gjøre. Haha hvor vanskelig er det å forstå? Hvorfor skal du bruke tiden din på å kverulere? Jeg nevnte bare at el-bil er IKKE løsningen på klimaproblemene. Ikke sånn verden ser ut i dag. Det må MYE mer drastiske grep til. OG jeg vil ha en FET Mercedes/BMW fordi de fyller mine preferanser i bil. Ferdig snakka


Regnet med at det var ganske åpenbart at miljøvennlighet ikke er et argument som har noe å si for saken min når jeg velger fossil bil. Haha det sier jo seg selv. Trodde folk kunne forstå forskjellen på å nevne noe som et svar for å stoppe kjeften på el-bil maset og på et kjøpsargument for hva jeg faktisk ønsker meg.
Sist endret av Laban22; 3. november 2021 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Trodde folk kunne forstå forskjellen på å nevne noe som et svar for å stoppe kjeften på el-bil maset og på et kjøpsargument for hva jeg faktisk ønsker meg.
Vis hele sitatet...
Du spør jo etter billig bilhold? Då er svaret åpenbart elbil. Så kjem du med opplysninger om at du digger biler som er kjent for å vere ... dyre i drift: tyske premiumbiler med stor motor. Det er biler som koster skjorta - enten i verditap eller vedlikehald.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du spør jo etter billig bilhold? Då er svaret åpenbart elbil. Så kjem du med opplysninger om at du digger biler som er kjent for å vere ... dyre i drift: tyske premiumbiler med stor motor. Det er biler som koster skjorta - enten i verditap eller vedlikehald.
Vis hele sitatet...
Jeg sier videre hva prisklassen min er og at jeg er bilentusiast og at jeg derfor ikke ønsker el-bil. Er det noe mer å mase med da?
+ el-bil er jo svindyrt å kjøpe hvis jeg skal ha noe tilsvarende det jeg ser etter. Nissan leaf er ikke akkurat noe erstatning til de bilene jeg ser etter Haha nå MÅ det seriøst være nok el-bil mas haha jesus
Sist endret av Laban22; 4. november 2021 kl. 00:02.
En tur til verkstedet blir nok ikke dyrere om du har en nyere bil nei. Hyppigheten den må ha reparasjoner på er også mye sjeldnere.

Kjøper du fra forhandler får du gjerne noen års garanti. Jeg hadde seks års garanti og gratis reparasjoner for alt på den de årene
Sitat av Vontalo Vis innlegg
En tur til verkstedet blir nok ikke dyrere om du har en nyere bil nei. Hyppigheten den må ha reparasjoner på er også mye sjeldnere.

Kjøper du fra forhandler får du gjerne noen års garanti. Jeg hadde seks års garanti og gratis reparasjoner for alt på den de årene
Vis hele sitatet...
Takk, endelig et godt svar
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Han skriver dette :
"Hvis du liker elbil, er du ikke bilentusiast"
"Jeg er konservativ, derfor kjører jeg fossil"
"Fossilbiler har 'identitet'"

Han ramser opp de utsagnene mine han ikke liker

Videre skriver han "grunnene" (flertall) mine er dårlige. Hadde det vært en grunn så kunne det hende at han kun henviste til det jeg sa om hvor miljøvennlige el-biler er, men han nevner flere. Med andre ord så sikter han til at mine subjektive meninger er tåpelige. Det er også sånn at hvor mye eller lite miljøvennlige en el-bil er, er ikke noe som påvirker valget mitt uansett. Så det er ikke en av "grunnene".

Når det er sagt så gjør litt research på hvor miljøvennlig det er å kvitte seg med batteriene når de er ferdige og også på hvor miljøvennlige de er å produsere. I samme slenge så er det ytterst få land her i verden som har strøm fra fornybar energi, men ja Norge er en av de så i vårt tilfelle gjelder ikke det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bommer på poenget: jeg bryr meg lite om hva slags bil du liker, langt mindre om hvorfor. Jeg bare sier at valget ditt er irrasjonelt, at du rasjonaliserer, og at argumentene dine ikke holder vann.

For å være klar: de subjektive meningene dine er tåpelige - de kommer i veien for dine egne mål ved å gjøre ting dyrere. Det er likevel ikke noe å krangle om, og det er heller ingen som har prøvd.

På det objektive tar du ganske enkelt feil. Du kan jo alltids gjøre litt research selv, siden du virker så opptatt av dette.

Kjør fossil: det er dyrt og blir dyrere, men du har funnet ut at du vil betale for det, bare fordi. Det er dine penger, og helt greit.
Impulsen til å rakke ned på elbiler er litt barnslig, men greit.
Å bruke løgn og bullshit-argumenter er mindre greit, og da blir det ofte kommentert.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg tror du bommer på poenget: jeg bryr meg lite om hva slags bil du liker, langt mindre om hvorfor. Jeg bare sier at valget ditt er irrasjonelt, at du rasjonaliserer, og at argumentene dine ikke holder vann.

For å være klar: de subjektive meningene dine er tåpelige - de kommer i veien for dine egne mål ved å gjøre ting dyrere. Det er likevel ikke noe å krangle om, og det er heller ingen som har prøvd.

På det objektive tar du ganske enkelt feil. Du kan jo alltids gjøre litt research selv, siden du virker så opptatt av dette.

Kjør fossil: det er dyrt og blir dyrere, men du har funnet ut at du vil betale for det, bare fordi. Det er dine penger, og helt greit.
Impulsen til å rakke ned på elbiler er litt barnslig, men greit.
Å bruke løgn og bullshit-argumenter er mindre greit, og da blir det ofte kommentert.
Vis hele sitatet...
Hvordan er valget mitt irrasjonelt, hvordan holder ikke argumentene mine vann og hvordan rasjonaliserer jeg når alt jeg ønsker er en fet bil som jeg digger? Det er 100% subjektivt! Jeg vurderte jo aldri el-bil! Hahahah du er jo heeelt på bærtur.. Nå må du faktisk legge deg her... Dette begynner å bli flaut. Hvilken el-bil skulle kunne matche en Mercedes c klasse 2014 eller BMW 3 serie 2014??? Nevn en som ville vært i samme prisklasse.

Jeg prøvde å stoppe kjeften deres med å si at el-biler ikke er så fantastisk miljøvennlige som dere skal ha det til av flere ulike grunner, men det er jo ikke noe argument for hvorfor jeg ikke skal ha det. Jeg vurderte det aldri.
Har både lest og hørt at el-biler er lite miljøvennlige å lage, batteriene er lite miljøvennlige å kvitte seg med og de er lite miljøvennlige å bruke i 80% av verden da strømmen kommer av ikke fornybar energi. Men selvfølgelig mer miljøvennlige enn fossile biler. Hvis det er feil så har det uansett ingenting å si fordi jeg skal ikke ha el-bil. Dette er sinnsykt.

Og en ting til. Å si at mine subjektive meninger er tåpelige er det samme som å si at du er ignorant og ikke forstår deg på passion for bil.

På toppen av alt dette så er det for meg bare to ok fete el-biler på hele markedet og de er svindyre. Det er de to audiene fordi de har beholdt grillen istedenfor å putte inn en stygg plastikk grill isteden. Teslaene ser jo ikke ut i måneskinn. Snakket med en taxi sjåfør en gang som kjørte tesla og han hatet den. Han sa den var plastic fantastic og alt var så billig og dårlig. Eneste bra med den var motoren. Bilen kunne ikke sammenlignes med en Mercedes. Det er nøyaktig det inntrykket jeg har også OG Tesla er en DYR el-bil....
Sist endret av Laban22; 4. november 2021 kl. 02:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg kunne aldri kjøpt en fossilbil selv, og blir helt ærlig litt flau hver gang jeg er nødt til å kjøre en fossilbil i stedet for min egen tesla.

Men, hvis TS ønsker innspill til billige fossilbiler og absolutt ikke vil ha elbil, så er det jo egentlig ingen grunn till å diskutere dette? Uansett hvor lite feil man syns han tar (og det er helt lov, det gjør jeg også) så er det jo ikke det han trenger hjelp til.

TS: Jeg ville ikke kjøpt en ti år gammel fossilbil hvis jeg var på jakt etter rimelig bilhold. Hvis du vil ha billig fossilbil bør du kjøpe gamle biler som er nær end of life, i klassen 5 - 10 000. Da får du voldsomt mye bil for pengene, de lager sikkert masse lyder som du vil like, varer veldig ofte 5 år eller mer og hvis den må vrakes så er det ikke så farlig fordi innkjøpsprisen var så lav. Det er billig fossilbilhold, det!
Sist endret av Tias; 4. november 2021 kl. 10:02.
Selv syns jeg kia ev6 er fenomenal.
Jeg beklager for at jeg har lite å bidra med her, men jeg må virkelig få lov til å kommentere det TS sier om å være bilentusiast.
Jeg ler av hele greia

Jeg tror TS har misforstått hva en bil er, hvis motorlyden er det viktigste kriterie for å være bilentusiast.
Vil ikke det bli litt det samme som å si at man er flyentusiast, men påstå at jagerfly, jetfly o.l, ikke er noe for flyentusiaster, fordi det ikke er laget av treverk og har en propell foran?

Eller at man er entusiast av fremkomstmidler, men man kan kun være entusiast av det hvis det er hester som er greia.


Jeg tror TS må åpne øynene sine for fremtiden.


Vår neste bil kommer til å være elbil, og det er av følgende grunner:
* Sikrere - fordi at istedenfor motor foran i bilen, så har du kollisjonssikring som har tatt plassen istedenfor, sammen med et lite bagasjerom
* Slutt på turer til bensinstasjonen - bilen kommer heller til å lage hjemme og på jobb når jeg ikke bruker den, og de 2 gangene vi reiser til hytta i året, så stopper vi innom McDonalds og lar den lade der mens vi spiser, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig selv om det er 30 mil reise.
* Høyere toppfart og bedre aksellerasjon enn bilen vi har i dag, med 4WD, 207HK 2.0L turbodiesel
* Kan trekke tyngre tilhenger enn hva vi kan i dag
* Og sist men ikke minst, veldig mye mer behaglig å kjøre med tanke på støy og motorlyd.

Så du TS, "bilentusiast", jeg tror du må finne noe annet å kalle deg, fordi du er ikke bilentusiast. Du er entusiast for fossilmotorer av en eller annen rar grunn. Når det er din greie så er det helt greit - men kall det ihvertfall for hva det er. Eventuelt antikvitet entusiast
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg beklager for at jeg har lite å bidra med her, men jeg må virkelig få lov til å kommentere det TS sier om å være bilentusiast.
Jeg ler av hele greia

Jeg tror TS har misforstått hva en bil er, hvis motorlyden er det viktigste kriterie for å være bilentusiast.
Vil ikke det bli litt det samme som å si at man er flyentusiast, men påstå at jagerfly, jetfly o.l, ikke er noe for flyentusiaster, fordi det ikke er laget av treverk og har en propell foran?

Eller at man er entusiast av fremkomstmidler, men man kan kun være entusiast av det hvis det er hester som er greia.


Jeg tror TS må åpne øynene sine for fremtiden.


Vår neste bil kommer til å være elbil, og det er av følgende grunner:
* Sikrere - fordi at istedenfor motor foran i bilen, så har du kollisjonssikring som har tatt plassen istedenfor, sammen med et lite bagasjerom
* Slutt på turer til bensinstasjonen - bilen kommer heller til å lage hjemme og på jobb når jeg ikke bruker den, og de 2 gangene vi reiser til hytta i året, så stopper vi innom McDonalds og lar den lade der mens vi spiser, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig selv om det er 30 mil reise.
* Høyere toppfart og bedre aksellerasjon enn bilen vi har i dag, med 4WD, 207HK 2.0L turbodiesel
* Kan trekke tyngre tilhenger enn hva vi kan i dag
* Og sist men ikke minst, veldig mye mer behaglig å kjøre med tanke på støy og motorlyd.

Så du TS, "bilentusiast", jeg tror du må finne noe annet å kalle deg, fordi du er ikke bilentusiast. Du er entusiast for fossilmotorer av en eller annen rar grunn. Når det er din greie så er det helt greit - men kall det ihvertfall for hva det er. Eventuelt antikvitet entusiast
Vis hele sitatet...
Det er seriøst helt fjernt hvor få mennesker i dette forumet som forstår at å være bilentusiast og elske el-bil er en selvmotsigelse. Dette var tydeligvis ikke riktig forum å ta det i. Haha jeg har aldri vært borti makan. Det var i det minste en person langt oppi her som var 100% enig med meg. Jeg har aldri før nå hørt så mye rare svar på et område jeg virkelig kjenner til. Jeg har nemlig aldri noensinne hørt om en bilentusiast som foretrekker el-bil. Har derimot hørt og sett "bittelitt" av det motsatte.

Dere her beviser jo bare at dere selv ikke er bilentusiaster og det er greit det. Jeg gjentar: HVILKEN EL-BIL PÅ MARKEDET TIL RUNDT 150-180 000,- VIL KUNNE VÆRE EN ERSTATNING FOR EN HERLIG 3-SERIE ELLER C KLASSE??? Det finnes ingen.

Jeg ønsker en premium bil som er dritfet og som lever.

Å kjøre bil for meg siden jeg er bilentusiast er mer enn å bare ha noe som tar meg fra a til b. Jeg har selv vært bilselger og jeg kan bil. Jeg har prøvd alt mulig av bil og el-biler er for meg helt identetisløse. En fossil bil derimot er som å sitte på med et dyr. Jeg får en helt fantastisk følelse av å skru på tenningen på en god motor og høre bilen svare. Jeg liker konseptet med at den får eksos ut bak. Jeg liker at den brøler når jeg trykker hardt på gassen. Jeg liker at bilen rister/dirrer.

Jeg har seriøst sagt disse tingene her 100 ganger før i andre settinger og aldri blitt møtt med at det er noe rart. Mens her er det tydeligvis en samling av el-bil fantaster og da skjønner jeg jo at det er merkelig for dere, men spørsmålet mitt her gikk på å kjøpe en premium bil som jeg elsker uten å bruke for mye penger. Da vil ikke en premium el-bil være et alternativ fordi den vil være ALTFOR dyr og ikke minst så vil jeg ikke ha elektrisk. Det er ikke sånn at en nissan leaf er et alternativ.

Herregud for en gjeng dette er. Skal aldri spørre om noe bilrelatert her igjen hvertfall.

"bilentusiast? Så el-bil er ikke en bil?"
Dette svarte en annen person lenger oppi her på det: "Ta å skru på huet ditt da, alle ordentlige bilentusiaster ville vært enige med han".

Og det er virkeligheten. Det er bare sånn at dere andre som skriver her ikke forstår det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg kunne aldri kjøpt en fossilbil selv, og blir helt ærlig litt flau hver gang jeg er nødt til å kjøre en fossilbil i stedet for min egen tesla.

Men, hvis TS ønsker innspill til billige fossilbiler og absolutt ikke vil ha elbil, så er det jo egentlig ingen grunn till å diskutere dette? Uansett hvor lite feil man syns han tar (og det er helt lov, det gjør jeg også) så er det jo ikke det han trenger hjelp til.

TS: Jeg ville ikke kjøpt en ti år gammel fossilbil hvis jeg var på jakt etter rimelig bilhold. Hvis du vil ha billig fossilbil bør du kjøpe gamle biler som er nær end of life, i klassen 5 - 10 000. Da får du voldsomt mye bil for pengene, de lager sikkert masse lyder som du vil like, varer veldig ofte 5 år eller mer og hvis den må vrakes så er det ikke så farlig fordi innkjøpsprisen var så lav. Det er billig fossilbilhold, det!
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har sagt til vedkommende tre ganger: nei, ikke egentlig. Det er ikke engang jeg som diskuterer, jeg bare sier at vedkommende tar feil.

Når det er sagt, kunne jeg tilsynelatende like gjerne snakket til en murvegg, så vedkommende får bare ha det gøy.
Sist endret av robhol; 4. november 2021 kl. 11:51.
Sitat av robhol Vis innlegg
Som jeg allerede har sagt til vedkommende tre ganger: nei, ikke egentlig. Det er ikke engang jeg som diskuterer, jeg bare sier at vedkommende tar feil.

Når det er sagt, kunne jeg tilsynelatende like gjerne snakket til en murvegg, så vedkommende får bare ha det gøy.
Vis hele sitatet...
Jeg tar feil? Det er feil å ha min egen subjektivitet? Haha
Det er feil at ingen el-bil på markedet i den prisklassen kan erstatte de premiumbilene jeg ser etter? Hva eksakt er feil her egentlig?
Sist endret av Laban22; 4. november 2021 kl. 12:03.
Har du vurdert Volvo 240?
Nei prøver ikke å være morsom. Den bilen har alt du ønsker deg(unntatt tysk kvalitet) som du skriver om i ett par poster lenger opp.

Det er tanks det !

Liker ikke Nissan leaf så godt selv. Du kan få kjøpt en ganske brukbar brukt tesla for den summen du snakker om. Jeg liker ikke de så godt heller.

Hvis en bil koster 500 000
Du har 180 000
Med 3.5% rente nedbetaling på 8 år så er det 4000 i måneden ish. Da har du garanti og endel fordeler du ikke får med fossil.

Bare en tanke. syns du kunne prøvd en av de nyere bilene selv for å kjenne på det. Selv om du er bestemt på det du er bestemt på,

kanskje du får litt anna input og nye tanker på hva du egentlig ønsker deg
Sist endret av Jerna; 4. november 2021 kl. 12:04.
TS: Klart, hvis kriteriet ditt er at det ikke skal være EL-bil, så er det ingen el-bil å anbefale som erstatning for bilen du har. Greit nok det. Sånn jeg ser det er diskusjonen død og du har fått svarene du kan få, og tråden kan oppsummeres på følgende måte:

(1) Det er uenighet om hva det å kalle seg for "Bilentusiast" innebærer. Subjektive meninger og sånt, greit nok.
(2) Det billigste bilholdet er enten EL-bil eller en gammel skranglekasse uten stor restverdi. Dette er heller ikke kontroversielt.
(3) Gitt dine kriterier så kan ikke trådens tittel besvares med "X er dyrt, Y er billigere". Den type bilhold du skisserer (premium bil) er dyrt uansett. Kombinasjonen av verditap og vedlikehold vil koste.

Synes Broom-Benny nevnte noe klokt her: "Har du ikke råd til å kjøpe en bil når den er ny – så har du heller ikke råd til å reparere den som bruktbil."

Kjøper du en Mercedes CLA 2013 så er det sikkert fett, men du ender før eller siden i samme situasjon som du er nå, at ting ryker og det er dyrt å ha premiumbilen din på verksted. Det er umulig å si når den dagen kommer, men det skjer før eller siden. Om det er riktig for deg må du selv avgjøre basert på hvor mye du får ut av pengene du bruker på bil. Igjen, kjøp av bruktbil er gambling, og risikoen øker desto mer fancy er og jo eldre den er.
Jeg ser du er veldig i mot elbiler. Eller rettere sagt du har ikke noe imot oss som velger og kjøre de, du ønsker bare ikke være en del av den omstillingen. Helt greit det altså.

Men jeg har litt problemer med å forstå hva som er så galt i en elbil.
Og jeg må få lov å stusse, men biler som krever litt ekstra kjærlighet deler er dyrt og du skrur ikke bil en gang! Altså bil entusiaster finnes i mange former og fasonger.
Men det du egentlig ønsker er en 3-serie 2021mod sånn at du kan kjøre den på garanti. Eventuelt ny bil noen mnd mnd/år garanti.

Hadde jeg vært deg ville jeg faktisk kjøp en Ioniq 2017-19 mod. Det er en av de mest «drivstoff» gjerrige doningene. Går 0-100 på under 10s.
Ligger godt på veien.

Gjør dette noen år mens du sparer til drømme bilen, enten det blir en Tesla, bmw eller lada

Ioniq vil du uansett ikke merker du ikke lånet/ økonomien av. Siden den finansierer du med alle kroner som du bruker på reparasjoner/service, avgifter/drivstoff.

må du absolutt sverge til bensin og er Volvo 240 forslaget du burde gå for!
Merkelig hvor vanskelig det er å ikke nevne el-bil til en som sier at el-bil er uinteressant.
Holder ikke å si at det er helt uaktuelt engang. Blir bare "du sier nei til el-bil, men hvorfor ikke el-bil?"

Du får ikke solgt en el-scooter til Jeremy Clarkson heller. Hvorfor prøve?