Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2120
Noen som har gjort dette før?er på avrusning nå. Skal jeg ta det seriøst eller bare drite i det. Tenkte å juge å si at jeg har bedt folk om unnskyldning for tidliere oppførsel. Jeg skjønner ikke hva godt som kommer ut av det. Mange jeg aldrig mer vil prate med og hvertfall aldri be om unnskyldning til
Anonym bruker
"Fremmed Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er på AA for din egen del, ikke noen andres. Vær ærlig med deg selv, og fortell de andre på møtet at du ikke helt er der enda.
Anonym bruker
"Bitter Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seff skal du ta det seriøst. Hvis du ikke gjør det så kommer du ingen vei med AA eller å bli alkofri på egenhånd!

Jeg er tørrlagt og det viktigste med hele prosessen er å gjøre seg så sårbar at man kjenner andre man har såret sin smerte. Virkelig kjenne på den, lytte til følelsene til de man har såret og i en ektefølt og ordentlig unnskyldning ta smerten fra de og flytte over til deg selv fordi det er din skyld og skal være din byrde å bære ikke dems. Og ved å gi de en ordentlig unnskylding er da en tilgivelsesprocess kan begynne fra dems side hvis ikke vil du aldri få ordentlig tilgivelse, de vil alltid i en eller annen grad definere deg ut fra det stygge du har gjort mot de og sviktet de selvom du blir rusfri og det igjen kommer til å ødelegge og være demotiverende for deg å merke at folk ser deg som alkoholiker og ikke 100% har tilgitt og gir deg ny sjanse selvom du er tørrlagt og har endret deg.
I tillegg til å starte tilgivelsesprosessen å få tilbake tillit og respekt fra andre er det avgjørende for å holde egen disiplin og en alkofri fremtid at du ved å kjenne ordentlig på ting dypt inni deg som samvittighet og empati så får du en mye større og ekte ansvarsfølelse og det å ta ansvar for eget alkomisbruk er noe man MÅ for å noen sinne klare å bli tørrlagt.
Tar man ikke ansvar fult og helt så tar man det ikke seriøst og desverre høres du ut som en av de som ikke tar det seriøst og ikke tør å ta ansvar fordi du ikke vil komme i kontakt med vonde følelser i deg.. Da er både AA og terapi bortkastet så lenge du ikke virkelig går inn i det.
Konsentrere deg om de første trinnene, å be om unnskylding kommer mye senere i prosessen( dvs når du har vært edru/nykter over litt tid) uansett lykke til
Anonym bruker
"Fremmed Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dessuten, du føler kanskje ikke et behov for å be om unnskyldning i dag, men jeg lover at den tiden vil komme. Jeg har nylig bedt om unnskyldning til min ekskjæreste etter å ikke ha hatt kontakt på 6 år. Hun levde i et voldelig forhold med meg, og det sitter langt inne i meg. Det er mange år siden jeg deltok i AA / NA-møter.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dessuten, du føler kanskje ikke et behov for å be om unnskyldning i dag, men jeg lover at den tiden vil komme. Jeg har nylig bedt om unnskyldning til min ekskjæreste etter å ikke ha hatt kontakt på 6 år. Hun levde i et voldelig forhold med meg, og det sitter langt inne i meg. Det er mange år siden jeg deltok i AA / NA-møter.
Vis hele sitatet...
Aldri slått en dame men jeg har dengt maaaaaaange menn og jeg vil ikke be dem om unnskyld. Han ene er i gruppa mi å han har ikkeno unnskyldning av meg ass
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man kan føle et sterkt behov for det selv, og da kan det være riktig å gjøre.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mendez Vis innlegg
Aldri slått en dame men jeg har dengt maaaaaaange menn og jeg vil ikke be dem om unnskyld. Han ene er i gruppa mi å han har ikkeno unnskyldning av meg ass
Vis hele sitatet...
Kanskje Alkoholismen ikke er det eneste problemet du bør nøste opp i? Virker jo som at du er stolt og skyter over at du har banket opp folk..
Jeg ser på at mange har godt av å beklage seg oppritkig til folk til tross for ubehaget og dermed komme seg inn i lokalsamfunnet igjen, fordi det er en pådriver for å fortsette å ruse seg dersom man er ansett som en drittsekk av alle en har rundt seg. Det betyr kanskje ikke nødvendigvis at du må beklage til alle du har sagt strengt ifra til. Jeg synes du bør prate med sponsoren din eller liknende om dette.
Hva er dette? Skjønner nesten ingenting. Gjør det du mener er riktig.
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Hva er dette? Skjønner nesten ingenting. Gjør det du mener er riktig.
Vis hele sitatet...
Det TS mener er riktig har ført hin i avrusning.
Litt av poenget med 12-trinnsmidellen er å prøve en annen tilnærming til livet enn tidligere åpenbart mislykkede livsførsel.

Er du i avrusning så er 9. Trinnet det siste du skal tenke på akkurat nå.
Det handler ikke bare om å si unnskyld men å gjøre opp for deg ved å overbevise vedkommende om at du har vært en drittsekk, at du har innsett det å har endret deg og derfor sier unnskyld. Et sted du åpenbart ikke er i nærheten av.
Behandling tar for seg de første trinnene. Resten gjøres med sponsor når du kommer ut så: ta - det - rolig...
9 trinn på engelsk er to make amends...
Sist endret av Dough; 28. oktober 2021 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.