Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 19380
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Da burde jo svenskene ha betydelig eller i det minste signifikant minder trøbbel med alkohol og alkoholavhengighet enn vi har i Norge. Har de det? Eller er kanskje ikke utsalgsstedet så viktig for konsumet som mange tror? Er det feks flere avholdsfolk i Sverige? De har jo vokst opp uten å trenge å se øl i butikken, og de må jo på systembolaget får å få seg noe å drikke på.
Vis hele sitatet...
Nei, det må de ikke. Men butikkøl i Sverige er enda mer tragisk enn i Norge og kan ikke være over type 3.5 %abv.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja det er nok en sameheng der.
Hva mener egentlig bransjen selv om dette? Kan ikke si jeg har hørt de argumentere for eller si
at de ønsker utvidet salgstid. Gidder de ikke fordi de vet at det er en tapt sak?
Vis hele sitatet...
Det har vel verdt en relativt bred politisk enighet om å ikke endre salgstidene for alkohol, skal feks bransjen få gjennom noe slikt blir det nok en veldig lang og bratt vei å gå for å snu flertallet på stortinget til å ville gi økte salgstider.

Er sikkert andre ting som er mer presserende for bransjen enn akkurat salgstidspunktet tenker jeg. Og når en tenker at økt salgstidspunkt vil gi økt tilgjengelighet som faktisk er dokumentert å gi økt konsum så er det kanskje like greit?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det har vel verdt en relativt bred politisk enighet om å ikke endre salgstidene for alkohol, skal feks bransjen få gjennom noe slikt blir det nok en veldig lang og bratt vei å gå for å snu flertallet på stortinget til å ville gi økte salgstider.

Er sikkert andre ting som er mer presserende for bransjen enn akkurat salgstidspunktet tenker jeg. Og når en tenker at økt salgstidspunkt vil gi økt tilgjengelighet som faktisk er dokumentert å gi økt konsum så er det kanskje like greit?
Vis hele sitatet...
At konsumet hadde økt så voldsomt om butikkene hadde solgt øl hele åpningstiden har jeg ingen tro på. Disse reglene vi har på dette er så latterlige at jeg har ikke ord.

Dette er på linje med disse standard forpakningene på tobakksprodukter, fullstendig idiotisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
At konsumet hadde økt så voldsomt om butikkene hadde solgt øl hele åpningstiden har jeg ingen tro på. Disse reglene vi har på dette er så latterlige at jeg har ikke ord.

Dette er på linje med disse standard forpakningene på tobakksprodukter, fullstendig idiotisk.
Vis hele sitatet...
Kvifor skal vi stole på at du trur, når vi har forskning på feltet?
At konsumet vil øke med utvidet tilgjengelighet tviler jeg ikke på, men bak de tallene er det jo ikke bare folk
som drikker alt for mye og som nå kan drikke enda mer.
Butikker har gått fra å stenge 21.00 til at de fleste nå er åpne til 23.00, også på lørdager.
Folk har endret handle mønster også. Så mye av det økte salget man ville sett ville vært fra "vanlige" folk som
handler etter jobb på kvelden og som fikk litt mer praktisk tilgang.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
kunne liksom godt hatt 24/7 åpne sprit butikker for min del. Tenker bare at rusmidler burde holdes unna steder man må dra, feks for å handle mat eller bensin, det er så unødvendig å måtte bli minnet på det eller fristet til å kjøpe noen pils. Kunne heller hatt butikker som bare solgte alkohol som er mindre regulert en det er nå, så kan folk ha god tilgjengelighet men må på en måte oppsøke det i stede for å bare bli utsatt for det i daglige livet.

Alkohol burde bli solgt på samme måte som jeg kan se for meg at weed hadde blitt solgt om det var lovlig. Jeg hadde jo ikke regnet med å se weed i dagligvarehandelen, men jeg ville jo regnet med å kunne kjøpe det på søndager.

Jeg tror kanskje hvor mye man blir eksponert for salg av noe har mer å si en hvor mange utsalgsteder det er, om utsalgstedene er fornuftig regulert da seff.
Sist endret av Absurd; 14. oktober 2021 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Burde ikke graden av hensyn samfunnet skal ta stå i sammenheng med hvor mange som har problemer da?

Det er jo veldig mange flere som har et normalt forhold til alkohol enn det er alkoholikere.
Tilgjengeligheten burde tilpasses de.
Sitat av Absurd Vis innlegg
kunne liksom godt hatt 24/7 åpne sprit butikker for min del. Tenker bare at rusmidler burde holdes unna steder man må dra, feks for å handle mat eller bensin, det er så unødvendig å måtte bli minnet på det eller fristet til å kjøpe noen pils. Kunne heller hatt butikker som bare solgte alkohol som er mindre regulert en det er nå, så kan folk ha god tilgjengelighet men må på en måte oppsøke det i stede for å bare bli utsatt for det i daglige livet.

Alkohol burde bli solgt på samme måte som jeg kan se for meg at weed hadde blitt solgt om det var lovlig. Jeg hadde jo ikke regnet med å se weed i dagligvarehandelen, men jeg ville jo regnet med å kunne kjøpe det på søndager.

Jeg tror kanskje hvor mye man blir eksponert for salg av noe har mer å si en hvor mange utsalgsteder det er, om utsalgstedene er fornuftig regulert da seff.
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo kun snakke ut ifra egne erfaringer og referanser her, men impulskjøp av alkohol tror jeg kanskje aldri har skjedd for min del. Selv ikke de årene jeg jobbet utenlands hvor både utvalget var større, prisene lavere og tilgjengeligheten langt større og en kunne handle alkohol på søndager og ut i de små timer. Akkurat som jeg aldri bare bråstopper ved øldisken på "super'n" og bare føler jeg må røske med med et par six packs, det skjer ikke og har aldri skjedd. Det er vel kanskje heller ikke noe som plager folk flest?

Ikke er det slik at jeg har nøyaktige og grundige rutiner for kjøp av alkohol, slik at det er en jevn strøm at alkohol inn i heimen. Drikker vel kanskje en håndfull ganger per år, og sjeldent så jeg blir dritings. Kanskje jeg bare er drita kjedelig?

Om weed var en lovlig vare så burde det kanskje kunne selges i matbutikker også? Butikkene har jo vist at de fleste klarer å forholde seg til regelverket. Og om det var et annet lovlig rusmiddel til salgs i butikkene så ville kanskje alkoholsalget gått ned og vi ville kanskje fått lavere alkoholskader, og alkoholrelaterte skader? Har sett folk klikke på alkohol, men aldri sett folk bli voldelige etter en jazzblås.
Sist endret av _abc_; 15. oktober 2021 kl. 00:06.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg er altså en type som synes alle rusmidler skulle ha vært regulert og solgt lovlig, og jeg ville aldri sett for meg at heroin, kokain, mdma, fleinsopp eller lsd skulle vært normalisert til en så stor grad at man selger det på butikker som folk nærmest er tvunget til å dra innom for å kjøpe bensin eller mat, men vi kunne heller hatt egene butikker som spesialiserte seg på å selge rusmidler. Og dette synes jeg jo siden det ikke er noen hemmelighet at det er mange som sliter med rusmidler, og da kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal bli tilrettelagt for hvermannsen slik at folk som sliter med alkohol skal bli utsatt for sin avhengighet av et rusmiddel, bare sånn at folk som ikke gjør det kan handle sitt rusmiddel der man kjøper mat.

Og over her så argumenterer jeg forsåvidt at jeg synes at det skulle vært alkoholsalg 24/7, så fremt at det skjer i egene butikker som er dedikert til kun alkoholsalg/andre rusmidler. ALiksom det blir jo et dårlig argument at vi skal selge heroin åpent på dagligvarehandel bare fordi det er veldig mange flere som har et normalt forhold til det en det er folk som sliter med det. Begge er farlige rusmidler, og det tror ikke jeg er sunt å blande inn i i det daglige livet vårt, på en slit måte at man ikke kan unngå det.

Jeg er altså får mindre regulert alkohol utsalg, mtp. tider og prosenter og sånt, men jeg mener at det burde være egene butikker for det, og at det ikke har noe i dagligvarehandler eller bensinstasjoner å gjøre på grunn av hvor destruktivt det er for mange.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg kan jo kun snakke ut ifra egne erfaringer og referanser her, men impulskjøp av alkohol tror jeg kanskje aldri har skjedd for min del. Selv ikke de årene jeg jobbet utenlands hvor både utvalget var større, prisene lavere og tilgjengeligheten langt større og en kunne handle alkohol på søndager og ut i de små timer. Akkurat som jeg aldri bare bråstopper ved øldisken på "super'n" og bare føler jeg må røske med med et par six packs, det skjer ikke og har aldri skjedd. Det er vel kanskje heller ikke noe som plager folk flest?

Ikke er det slik at jeg har nøyaktige og grundige rutiner for kjøp av alkohol, slik at det er en jevn strøm at alkohol inn i heimen. Drikker vel kanskje en håndfull ganger per år, og sjeldent så jeg blir dritings. Kanskje jeg bare er drita kjedelig?

Om weed var en lovlig vare så burde det kanskje kunne selges i matbutikker også? Butikkene har jo vist at de fleste klarer å forholde seg til regelverket. Og om det var et annet lovlig rusmiddel til salgs i butikkene så ville kanskje alkoholsalget gått ned og vi ville kanskje fått lavere alkoholskader, og alkoholrelaterte skader? Har sett folk klikke på alkohol, men aldri sett folk bli voldelige etter en jazzblås.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje noe som ikke plager alle, men jeg plages av det, og flere i min krets er også ganske svake på det der. Vanskelig for meg som alkoholiker å dra innom butikken uten å kjøpe øl faktisk, flaut å si men jeg tror det er flere som har det sånn.

Og synes ikke weed skal selges på dagligvarehandel da jeg tror det på en måte blir usunn eksponering. heller ha egene sjapper dedikert til det
Sist endret av Absurd; 15. oktober 2021 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi kan jo droppe å ha frisører på kjøpesenteret også så menn med hårtap ikke skal føle seg krenket når de handler.
Det finnes flere menn i Norge som har mistet håret enn det finnes alkoholikere,
og for de fleste av de er det en stor psykisk påkjenning.

Ja da, alkoholisme er verre en hårtap, men prinsippet er det samme.
Det er problematisk når en liten gruppe dikterer hvordan resten skal leve.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Dette handler jo ikke om å føle seg krenket da vel? Det handler om avhengighet av rusmidler, synes du avhengighet av rusmidler kan sidestilles med hårtap?

Så du synes at heroin feks skal selges åpen og nesten uregulert på dagligvarehandel? Det er jo en veldig liten gruppe som sliter med det, så hvorfor skal det tilsi at det ikke er et åpen salg.
Sist endret av Absurd; 15. oktober 2021 kl. 00:25.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Dette handler jo ikke om å føle seg krenket da vel? Det handler om avhengighet av rusmidler, synes du avhengighet av rusmidler kan sidestilles med hårtap?
Vis hele sitatet...
Hårtap var tilfeldig valgt. Det var ikke sammenligningen jeg var ute etter.
Det var prinsippet om hvem som burde tas mest hensyn til jeg ville belyse.

Frisører burde få ha salong på et kjøpesenter fordi folk flest har hår og et uproblematisk forhold til det.
Samme med alkohol, det burde være tilgjengelig i butikk når folk handler fordi det er uproblematisk for folk flest.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Bransjen er nok det siste jeg ville hørt på her.
Men du må si deg litt enig i at det er litt rart at vi er så villige til å selge alkohol så åpen og overalt(når det vel er det rusmiddelet folk flest dør av), tilogmed på steder hvor det er nødvendig for at folk drar innom, uten at de har et valg til å oppsøke andre steder. Når så mange folk sliter med det og nesten 400 folk dør av det hvert år, isteden for å separere det fra dagliglivet, til en slik grad der det ikke er super regulert, men hvert et menneske må selv ta valget for å oppsøke det i stedenfor å bli eksponert for det hvor en man går. samme synes hvertfall jeg det burde være med alle rusmidler

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hårtap var tilfeldig valgt. Det var ikke sammenligningen jeg var ute etter.
Det var prinsippet om hvem som burde tas mest hensyn til jeg ville belyse.

Frisører burde få ha salong på et kjøpesenter fordi folk flest har hår og et uproblematisk forhold til det.
Samme med alkohol, det burde være tilgjengelig i butikk når folk handler fordi det er uproblematisk for folk flest.
Vis hele sitatet...
folk dør jo ikke og får livene sine ødelagt å hårklipper da...
om 400 folk hadde dødd av hårklipper i norge hvert år så burde vi jo kanskje begynt å vurdere noen tilltak, men sånn er det jo ikke.

Og jeg vil jo gjerne ha mindre regulert alkohol salg, jeg vil bare ikke ha det i dagligvarehandler.
Sist endret av Absurd; 15. oktober 2021 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Men du må si deg litt enig i at det er litt rart at vi er så villige til å selge alkohol så åpen og overalt(når det vel er det rusmiddelet folk flest dør av), tilogmed på steder hvor det er nødvendig for at folk drar innom, uten at de har et valg til å oppsøke andre steder.
Vis hele sitatet...
Hvor og når det bør selges er jeg fortsatt uenig med deg i, men jeg er ikke blind for alkoholens skadevirkninger og heller
ikke at det er vanskelig for alkoholikere å bli eksponert for det.

At vi har alkohol som lovlig rusmiddel er det sikkert mange grunner til. Historisk sett så vil det jo være rusmidler i et samfunn
og noen problemer knyttet til de. Alkohol er lovlig i store deler av verden og forholdsvis lett å regulere og beskatte i Norge.
Sist endret av vindaloo; 15. oktober 2021 kl. 00:44.
Sitat av Absurd Vis innlegg

Men du må si deg litt enig i at det er litt rart at vi er så villige til å selge alkohol så åpen og overalt(når det vel er det rusmiddelet folk flest dør av), tilogmed på steder hvor det er nødvendig for at folk drar innom, uten at de har et valg til å oppsøke andre steder.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart et dilemma, men en avveining mot andres tilgang på de samme produktene. For min del kunne jeg godt handlet øl på polet. Vinmonopolet er en helt fantastisk butikk, både når det gjelder utvalg og kompetanse. Det er et mye bedre tilbud enn de tre vinmerkene vi hadde hatt i butikken her på bygda om det ikke var monopol. Men, det er jo faktisk ikke vinmonopol overalt. De som ikke har det i nærheten får jo ikke kjøpt noenting om det ikke er øl i butikken.
Sitat av Absurd Vis innlegg
om 400 folk hadde dødd av hårklipper i norge hvert år
så burde vi jo kanskje begynt å vurdere noen tilltak, men sånn er det jo ikke.
Vis hele sitatet...
nei jeg synes ikke det for det finnes fortsatt 5millioner som klipper seg uten å dø. De bestemmer tilgjengeligheten.
Det er det som er poenget mitt.

Men vi burde nok ha satset på bedre frisør opplæring hvis 400 dør årlig av klippen.
Sist endret av vindaloo; 15. oktober 2021 kl. 00:53.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er helt klart et dilemma, men en avveining mot andres tilgang på de samme produktene. For min del kunne jeg godt handlet øl på polet. Vinmonopolet er en helt fantastisk butikk, både når det gjelder utvalg og kompetanse. Det er et mye bedre tilbud enn de tre vinmerkene vi hadde hatt i butikken her på bygda om det ikke var monopol. Men, det er jo faktisk ikke vinmonopol overalt. De som ikke har det i nærheten får jo ikke kjøpt noenting om det ikke er øl i butikken.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget deres, men jeg er uenig altså.
Jeg ser for meg at de fleste her er for lovlig og regulert salg av rusmidler, og jeg ville ikke kunne se for meg at dere ville brukt samme argumentene for å rettferdigjøre salg av andre rusmidler, for meg er det åpenbart at alt av rusmidler er delikat, og det krever profesjonelle uthandlere for å selge på en forsvarlig måte, hvor vi ikke vil utsette folk i vanskelige posisjononer som ekstra utsatt for hvilketsom helst rusmiddel.

Og som jeg har nevnt over så mener jo jeg at det kreves et mye mindre regulert salg av rusmidler, som feks å branche ut vinmonopolet i interkommunale selskaper eller fjerne dette monopolet, jeg synes virkelig ikke monopolet på alkohol skal stå i veien for at vi skal skape en rettferdig og sosial ruspolitikk

Sitat av vindaloo Vis innlegg
nei jeg synes ikke det for det finnes fortsatt 5millioner som klipper seg uten å dø. De bestemmer tilgjengeligheten.
Det er det som er poenget mitt.

Men vi burde nok ha satset på bedre frisør opplæring hvis 400 dør årlig av klippen.
Vis hele sitatet...
Så du ser ikke noe forskjell på en aktivitet som dreper 400 folk hvert år og en som ikke gjør det? rofl
Sist endret av Absurd; 15. oktober 2021 kl. 00:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanskelig å finne argumenter mot en god spesialbutikk. Jeg ville handlet der hvis tilgjengelighet tilsa det.
Men hvor mange matbutikker finnes det i Norge? Er det realistisk (eller rasjonelt) å etablere tilsvarende mengde spesial forretninger?

Tror ikke vi kommer noe videre her.
Sist endret av vindaloo; 15. oktober 2021 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg vet ikke om det er realistisk, jeg synes det nå er rasjonelt. Det blir på en måte urettferdig om det ikke er det, og at folk som ikke sliter krever at folk som sliter skal tåle det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
nei jeg synes ikke det for det finnes fortsatt 5millioner som klipper seg uten å dø. De bestemmer tilgjengeligheten.
Det er det som er poenget mitt.

Men vi burde nok ha satset på bedre frisør opplæring hvis 400 dør årlig av klippen.
Vis hele sitatet...

Det virker nesten absurd tåpelig å si at tilgjengeligheten skal bestemmes av de som ikke har problemer (og da snakker jeg alkohol, ikke hårklipp).

Den eneste (!) grunnen til å begrense tilgang er å begrense skadevirkiningene, så det er helt feil å si at tilgangen er bestemt av alle som nyter alkohol uten problemer. Slik jeg opplever det er det helt motsatt, nemlig at vi begrenser tilgangen for å unngå større misbruk og skadevirkning. Dermed er det de som "har problemer" som setter premissene for tilgang.

Jeg har ennå tilgode å se gode argumenter / eksempler på at det er problematisk eller vanskelig å skaffe seg alkohol i Norge. Man kan naturligvis påpeke at avgiftene er høye, men da er vi tilbake til å begrense skadevirkinger så velkommen tilbake til start.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det virker nesten absurd tåpelig å si at tilgjengeligheten skal bestemmes av de som ikke har problemer
Vis hele sitatet...
Forslaget mitt var at matbutikker burde kunne selge alkohol (øl) i åpningstiden sin og at polet burde kunne
ha åpent som en normal forretning fra 10 til 21.00. Syns du virkelig det er absurd?

Det ble etter hvert også fremmet ett ønske fra noen i tråden om å fjerne alkohol helt fra matbutikker slik at alkoholikere
lettere kunne ferdes der. Det syntes jeg var et rart forslag med tanke på hvor liten andel av kundegruppen alkoholikeren utgjør.
Er det absurd?
Sist endret av vindaloo; 15. oktober 2021 kl. 16:23.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Forslaget mitt var at matbutikker burde kunne selge alkohol (øl) i åpningstiden sin og at polet burde kunne
ha åpent som en normal forretning fra 10 til 21.00. Syns du virkelig det er absurd?
Vis hele sitatet...
Nei, som jeg skrev finner jeg det absurd å påstå at tilgangen skal være styrt av den store massen som ikke har problemer, når vi har mye erfaring og forskning på at begrensning av tilgang er viktig for å unngå økt skadevirkning og misbruk. I dag er altså premisset motsatt enn det du forfektet, som jeg synes var absurd.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det ble etter hvert også fremmet ett ønske fra noen i tråden om å fjerne alkohol helt fra matbutikker slik at alkoholikere
lettere kunne ferdes der. Det syntes jeg var et rart forslag med tanke på hvor liten andel av kundegruppen alkoholikeren utgjør.
Er det absurd?
Vis hele sitatet...
Å fjerne alkohol fra dagligvarehandel kan nok helt fint argumenteres for, uten å være absurd. Å synes det er et "rart" eller "dårlig" forslag er heller ikke spesielt absurd.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Jeg vet ikke om det er realistisk, jeg synes det nå er rasjonelt. Det blir på en måte urettferdig om det ikke er det, og at folk som ikke sliter krever at folk som sliter skal tåle det.
Vis hele sitatet...
Du klarte jo å belyse litt av problemene rundt alkoholsalg på en måte gjør at vi som ikke har noe problem med alkohol får bedre forutsetninger for å forstå hva dere sliter med og hvordan feks alkohol i butikker kan påvirke dere. Veldig bra. Har aldri tenkt over akkurat det tidligere. Det er jo fordi jeg ikke sliter med sug etter alkohol.

Hvor mange er det som sliter med alkohol, vet du noe om det?

Kanskje burde faktisk den problemstillingen komme mer på dagsorden? Når det er slikt så er det faktisk helt greit om jeg må innom en spesialbutikk for å handle rusmidler.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du klarte jo å belyse litt av problemene rundt alkoholsalg på en måte gjør at vi som ikke har noe problem med alkohol får bedre forutsetninger for å forstå hva dere sliter med og hvordan feks alkohol i butikker kan påvirke dere. Veldig bra. Har aldri tenkt over akkurat det tidligere. Det er jo fordi jeg ikke sliter med sug etter alkohol.

Hvor mange er det som sliter med alkohol, vet du noe om det?

Kanskje burde faktisk den problemstillingen komme mer på dagsorden? Når det er slikt så er det faktisk helt greit om jeg må innom en spesialbutikk for å handle rusmidler.
Vis hele sitatet...
Og bare for å presisere så ønsker jeg altså et "mer åpent og uregulert salg av alkohol", vil bare ha det ut av matbutikker.

Har ikke lest så mye om dette, så jeg kjenner ikke til omfanget av problemet. Men hvis jeg skal spekulere så er det nok et større problem en statistikken tilsier. Det er feks ikke mange som vet at jeg er alkis, da jeg er meget flau over det og gjør en innsatts for å skjule det.

I de kretsene jeg er i, så er det flaut mange som sliter med det. Og jeg sliter på den måten at jeg fint kan gå noen dager uten alkohol så lenge jeg ikke blir minnet på det, men drikker jeg en øl så er det et tapt slag, da finnes det ikke ende, eller ender ofte i 12+ øl. Tror heller ikke jeg kan huske sist gang jeg var innom dagligvarehandel uten å kjøpe noen øl. Det blir skikkelig vanskelig for meg, selvom jeg ikke er hypp på å drikke til jeg pisser på meg, så er det en djevel i meg som kun har lyst til det.

Ja dette tror jeg er et viktig tema som skulle vært i dagsorden. Det at 400 dør av alkohol hvert år er nok bare toppen av isfjellet. Er nok ekstremt mange flere som dør eller knærter seg selv utifra de uverdige forholdene en alkoholiker plutselig finner seg i, og jeg tror det er lettere og havne der en man fort kan tro. Men fakta er jo på en måte at det er et livsfarlig rusmiddel som dreper folk og ødelegger familier og liv.

Men vi skal ha det i dagligvarehandelen liksom?

Helt absurd spør du meg!
Sist endret av Absurd; 19. oktober 2021 kl. 08:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ikke helt hvor det 400 tallet dukket opp, men husk på det kanskje er en million som drikker alkohol da.
Antallet som dør blir ikke så høyt sett opp mot det.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
https://www.fhi.no/ml/alkohol/alkoho...-norge-i-2016/

Tallet 400 er et tall jeg bruker da det er veldig nærme det gjennomsnittlige tallet av alkoholutløste dødsfall hvert år. Jeg kunne sikkert vært mer spesifikk på tallet, men jeg synes det er innafor å si 400.

Ja men her er det jo ikke snakk om at folk ikke skal få kjøpe alkohol. Jeg argumenterer jo tilogmed for at det skal være mindre regulert. Det blir på en måte allright å si til 5 mill folk at dem må gå til butikken ved siden av, samme hvor "unconvinient" de måtte oppleve det, akkurat for å senke tallet på 400. Synes du at det er ok at 400 folk dør hvert år, for at det skal være mer beleilig for deg å kjøpe alkohol? Vi kommer nok aldri til å slutte å ha dødsfall av alkohol, men vi må vel jobbe aktivt for å redusere det. Jeg respekterer selvsagt ditt syn her, jeg tror egentlig bare ikke mange er klar over hvor ødeleggende alkohol kan være.
Som jeg nevnte litt lengre opp et sted så hadde lett gått i egne alkohol utsalg i stedet for å måtte ha det i butikk,
men da må jo en sånn ordning på plass. Eneste realistiske måten å få til det på sånn jeg ser er å flytte øl salget over på polet
og øke antall pol betraktelig sånn at de fantes overalt.
Men jeg er langt i fra sikker på at dette vil minske alkoholrelaterte skader og dødsfall. Folk som må ha sprit får tak i sprit
det kan jeg selv skrive under på.
Sist endret av vindaloo; 19. oktober 2021 kl. 09:14.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Det er HELT UREALISTISK å fjerne alkohol fra dagligvarehandelen der er jeg enig. Så her lar vi oss ikke tøyles av realismens rammer.
Sånn som polet er nå så ville jeg ikke trodd at det ville vært en god ordning å sende ølsalget dit.
Men vi kunne jo ha endt monopolet? Eller åpnet for underfirmaer i regi av polet.

Men vi klarer jo på en måte å legge frisørsalonger i andre lokaler en dagligvarehandelen selvom de ofte kan være i samme bygninger, og jeg opplever det ikke ubeleilig at jeg må oppsøke frisørens lokaler, og at jeg ikke kan klippe meg i daglivarehandelen, jeg viller heller sagt at det er en naturlig måte å gjøre det på.
Sist endret av Absurd; 19. oktober 2021 kl. 09:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Riktig det, men frisør salonger finnes det nesten overalt. Og det finnes ingen restriksjoner på hvor mange det kan være.
Pol må folk ofte dra flere mil for å komme til og reglene slik de er i dag tilsier at det bare kan finnes et bestemt antall.
Skal det åpnes et nytt må ett annet legges ned. Så enten må polordningen avvikles og erstattes eller så må reglene endres.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Helt klart åpenbart at en endring på polet må til, om vi skal avvikle salg av alkohol i dagligvarehandler ja. Som nevnt over her, så synes jeg virkelig ikke et fiktivt monopol vi har laget, som vi like lett kan avvikle som vi har laget det, skal stå i veien for å skape en mer rettferdig og sosial ruspolitikk. Men jeg synes heller ikke at det at vi har et sett med gjeldene regler nå skal stå i veien for å skape nye regler.
blir litt tullete å gjemme seg bak gjeldene regelverk, som om at det er noe vi aldri kan endre, når jeg tydelig argumenterer for at det antageligvis må endringer til, for å etterkomme det jeg argumenterer for over.

Så ja her er vi nok enig.
Sist endret av Absurd; 19. oktober 2021 kl. 09:58.