Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4491
Mann 34 diagnostisert med adhd for 2-3 år siden. Ville først ikke medisineres en har slitt noe voldsomt med tilbakevendende depressive episoder, selvdestruktiv atferd og opiat og benzoavhengighet.

Gått på Queatiapin for søvnproblemer i rundt 6 år nå. Fornøyd med det preparatet, gjorde livet mye bedre. Allikevel har jeg misbrukt det meste, blant annet masse kokain. Sluttet med det for 3 år siden kanskje og har ikke rørt det siden. Bare downers siden det.

Da jeg skulle starte medisineing for adhd så kom først Ritalin på bordet. Det var no dritt. Følte en viss effekt et par timer før nervøsiteten og angsten og nedturfølelse kom. Minnet meg om kokainbinginga mi. Ikke noe gøy.

Så vi byttet til Aduvanze. Noe bedre men varte alt for lenge og selv om jeg tok det 6 om morran så fikk jeg ikke sove, pluss hint av nedturfølelse der og. Dette med nedtur er jeg sykt sendsitiv på pga kokain misbruket og jeg får helt hetta av den følelsen.

Det neste og siste var Attentin da. Men etter en lengre samtale med LAR legen mente han at pga bivirkningene jeg hadde opplevd at v burde forsøke Strattera først. Det er et ikke stimulant men har noe med noradrenalinet å gjøre.

Jeg sa ok vi prøver det før evt Attentin.
Noen som har erfaringer med Strattera over tid? Man må bruke det en stund skjønner jeg og vi starter på veldig lav dose. Bare 25mg. 25 opp hver uke opptil 100mg hvis bivirkninger er akseptable. Funker det? Hvordan funker det for folk?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Mann 34 diagnostisert med adhd for 2-3 år siden. Ville først ikke medisineres en har slitt noe voldsomt med tilbakevendende depressive episoder, selvdestruktiv atferd og opiat og benzoavhengighet.

Gått på Queatiapin for søvnproblemer i rundt 6 år nå. Fornøyd med det preparatet, gjorde livet mye bedre. Allikevel har jeg misbrukt det meste, blant annet masse kokain. Sluttet med det for 3 år siden kanskje og har ikke rørt det siden. Bare downers siden det.

Da jeg skulle starte medisineing for adhd så kom først Ritalin på bordet. Det var no dritt. Følte en viss effekt et par timer før nervøsiteten og angsten og nedturfølelse kom. Minnet meg om kokainbinginga mi. Ikke noe gøy.

Så vi byttet til Aduvanze. Noe bedre men varte alt for lenge og selv om jeg tok det 6 om morran så fikk jeg ikke sove, pluss hint av nedturfølelse der og. Dette med nedtur er jeg sykt sendsitiv på pga kokain misbruket og jeg får helt hetta av den følelsen.

Det neste og siste var Attentin da. Men etter en lengre samtale med LAR legen mente han at pga bivirkningene jeg hadde opplevd at v burde forsøke Strattera først. Det er et ikke stimulant men har noe med noradrenalinet å gjøre.

Jeg sa ok vi prøver det før evt Attentin.
Noen som har erfaringer med Strattera over tid? Man må bruke det en stund skjønner jeg og vi starter på veldig lav dose. Bare 25mg. 25 opp hver uke opptil 100mg hvis bivirkninger er akseptable. Funker det? Hvordan funker det for folk?
Vis hele sitatet...
Strattera er litt spesielt, det tar noen uker før effekten slår inn og så øker effekten gradvis over noen måneder. Jeg kjenner\vet om 3 som har gått eller går på den. Ei fikk veldig god effekt etter noen uker og greide plutselig å begynne å jobbe etter et liv utenfor skole\arbeidsliv, de 2 andre fikk ikke noe særlig effekt, men han ene kutta den etter en måned så mulig han kunne hatt effekt om han hadde prøvd litt lenger. Ut ifra hva jeg har forstått bør du nesten bruke den minst 3 måneder for å se om det gir noen klar effekt eller ikke. Den er som regel ikke førstevalg da den er svært dyr (er vell den dyreste ADHD-medisinen) og det tar noen uker til måneder før effekten makser ut. Ritalin, Aduvanz og attentin er enklere sånn da de gir effekt samme dag, men og nedturer.

Attentin varer endel kortere enn Aduvanz så mtp søvn kan det være positivt, MEN nedtureffekten er verre for de fleste da den går ut fortere. Kjenner flere som bruker den i kombo med Aduvanz for å forlenge effekt og flertallet fortrekker Aduvanz som primærmedisin da den er mye jevnere. Du kan jo evt høre om lavdose Aduvanz i kombo med litt Attentin kan være et alternativ om du tester Strattera noen måneder og det ikke funker? Da får du roligere nedtur pga Aduvanz, men kanskje mer riktig dose pga Attentin midt på dagen? Har du prøvd Concerta? Samtlige jeg vet om som har brukt både den og ritalin foretrekker førstnevnte da den er jevnere og går ut roligere.

BTW: Jeg brukte og kventapin tidligere, men greide å slutte etter at jeg begynte med Elvanse (samme som Aduvanz), et eller annet ble fiksa med søvnen min av det. Vær oppmerksom på at Kventapin kan virke litt sløvende og forsterke ADHD-symptomer som tretthet, sløvhet etc dagen derpå. Jeg fikk faktisk forverring av ADHD-symptomene etter langtidsbruk av kventapin. Skal ikke si at det er sånn for alle, men verdt å tenke på
Sist endret av OneofaMind; 23. august 2021 kl. 21:25.
Har prøvd strattera noen dager, jeg ble kvalm og kasta opp av de og slutta etter noen dager
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tilleggsspørsmål fra meg:
Har dere fått ritalin / A-preparater mot ADHD til tross for diagnose som rusavhengig? Jeg antar at dere isåfall måtte pisse i 3 mnd først. Men fikk dere det da, eller endret de mening og ga dere Strattera isteden? Jeg skal nemlig få vite imorgen hva jeg får. Har pissa ferdig 3 mnd.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Funka bra på depressive symptomer hos meg, men bivirkningene ble forjævlig.

Ble kvalm, veldig sint/forbanna og svettet uten like. Verste svettingen jeg har opplevd. Var skikkelig kaldsvetting og frysninger.

Må jo bare prøves, er ikke sikkert alle får de samme bivirkningene som meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tilleggsspørsmål fra meg:
Har dere fått ritalin / A-preparater mot ADHD til tross for diagnose som rusavhengig? Jeg antar at dere isåfall måtte pisse i 3 mnd først. Men fikk dere det da, eller endret de mening og ga dere Strattera isteden? Jeg skal nemlig få vite imorgen hva jeg får. Har pissa ferdig 3 mnd.
Vis hele sitatet...
I å med at du har pissa eller må pisse for å få medisin så regner jeg med det er snakk om A-preparat siden strattera f. eks er et C-preparat.
En jeg var på rusbehandling med fikk Strattera fordi han var rusmisbruker, men han var jo i aktiv rus og kunne ikke vise til noe rene prøver.

Til TS:
Kan legge til at han måtte legge seg å sove 2-4t etter å ha tatt medisinen.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tilleggsspørsmål fra meg:
Har dere fått ritalin / A-preparater mot ADHD til tross for diagnose som rusavhengig? Jeg antar at dere isåfall måtte pisse i 3 mnd først. Men fikk dere det da, eller endret de mening og ga dere Strattera isteden? Jeg skal nemlig få vite imorgen hva jeg får. Har pissa ferdig 3 mnd.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring kommer det en del an på hvordan man fremstår og. Hvis du sitter og maser on Ritalin og Aduvanze og ikke engang vil høre snakk om noe annet så kan leger bli mistenksomme. Jeg har med unntak av et par ganger måttet levere prøve hos LAR. Vi ble enige om at de skulle få en prøve før jeg begynte med Ritalin og sånt. Men bare en. De vet jeg har store problemer med å stå og pisse foran sure furstansatte. Pluss at jeg har relativt god rusmestring og kan prate for meg. Jeg har aldri spurt etter ditt eller datt men heller tatt diskusjonen og tatt tiden til hjelp.