Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1680
Heisann nå er det slik at jeg er i en forferdelig vanskelig del av livet mitt. Jeg er 19 år, og sliter med angst og andre psykiske lidelser og livet er ikke så veldig lett akkurat nå. Går til psykiater og får hjelp, men det tar tid. Jeg har enda ikke fullført vgs på grunn av angst knyttet skolen, pga grov mobbing. Planlegger å gjøre ferdig vgs så snart som mulig (har bare gått ferdig vg1) men jeg er så sykt lei, og livet mitt er ekstremt kjedelig. Samme rutine hver eneste dag, sover dårlig pga grubling og bekymringer og føler livet ikke har noe spenning eller forandring.

Jeg kunne godt tenkt meg å flytte til utlandet en periode, bare for å få litt variasjon og spenning i livet igjen, enten det er å gjøre ferdig vis der, eller bare skaffe meg en liten jobb for så å bo der en stund, er det realistisk tror dere? Noen som vet om eventuelle muligheter for støtte for å gjøre ferdig vgs i utlandet?

Så kommer sikkert det største problemet , hvordan overbevise foreldrene om at dette kan være en mulighet?

Takker for alle svar, setter veldig pris på det.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hva med utveksling? Det tas vel i enten vg2 eller -3.
Trådstarter
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hva med utveksling? Det tas vel i enten vg2 eller -3.
Vis hele sitatet...
ja kanskje, vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå frem med dette.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av mordi123 Vis innlegg
ja kanskje, vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå frem med dette.
Vis hele sitatet...
Det ordnes jo via skolen du går på. Jeg ville ha pratet med rådgiver eller sjekket nettstedet for skolen din. Du får dekt en andel (husker jeg riktig), men du må også betale noe selv.
Eller mener du å gå frem med det til foreldre? Er det snakk om penger eller tillatelse? Hva frykter du foreldrene dine vil si?
Sist endret av Mekkern; 14. juli 2021 kl. 23:31.
Dra på telt tur eller lignende alene og reis til nabo byene. Se de små husa fra ei høyt område, om du har lappen på noe.
Hils og hør på de innfødte i butikken med rare dialekter.
Jeg trente på EVO i en by mens jeg campet i nærheten. 150m er jo regelen. Og på stranda er det sjeldent hus, og helt nydelig men da er det opp å hopp kl 7-8 når sola står opp. Men en god erfaring og opplevelse.
Folk flytter til andre land enten permanent eller for perioder hver eneste dag. Klart det er mulig også for deg. Når det gjelder foreldrene dine, så er du faktisk voksen, du er myndig og du trenger jo ikke overbevise dem om noe som helst. Du bestemmer, det er ditt liv og du er gammel nok til å ta dine egne avgjørelser.

Enklest er det nok å finne et europeisk land, schengen medlem. Men om du har andre ønsker så finner du nok måter å løse også det på. Er folk på forumet som bor i sør amerika, asia og i flere europeiske land. De klarte jo det, så klarer nok det også. Spar opp litt penger slik at du har nok til et par måneders husleie og mat også er det bare til å reise.

Du kan helt sikkert gjøre VGS ferdig via nettet? Eksamen kan du ta på feks på en norsk ambassade. Det bare avtaler du med skolen din i forkant eller alt før du søker. Mange som har tatt eksamen på ambassader både på vgs og høgskole/universitet. Så det løser seg nok. Får du ordnet det slik at du kan fullføre VGS så får du kanskje studiestøttet fra lånekassen? Om ikke må du skaffe deg jobb i ditt nye land. Men det klarer du. Lykke til. Du er voksen nå og bestemmer selv. Foreldrene kan like eller mislike ideen, men de bestemmer ikke.
Jeg tok et år i Danmark på folkehøyskole. Det kan ikke helt sammenlignes med folkehøyskoler i Norge, ganske mye friere og mer avslappet.

Jeg tok et år med reise og jobb i utlandet etter det.

Senere tok jeg studiekompetanse på privatskole.
Det var min vei å gå da jeg var sykt skolelei og ikke klarte å fullføre videregående =)
Jeg vet du kanskje ikke vil høre dette her, men angsten flytter med deg, om det er den du prøver å rømme unna. Hvis du har noe du burde rydde opp i, så gjør det før du drar.

noen ganger kan skifte av miljø og venner hjelpe mye også. Man får på en måte en restart og renvasket seg selv/bli kvitt maskene vi har laget oss selv her hjemme.

Utveksling er ikke et dårlig tips. Folkehøgskole kan være en annen ting du kan se på
https://wwoof.net/

Om du klarer å arbeide litt er det mange spennende muligheter her. Vil tro de fleste tilbyr kost og losji om du er blakk som 19åringer flest.

Om du er interessert i kunst, Prosjektskolen eller Strykejernet. Trenger ikke fullført videregående. Fullt av raringer, fort gjort å få rusproblemer OBS OBS
Sist endret av Majao Gibensis; 16. juli 2021 kl. 12:46. Grunn: tilleg