Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 847
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter litt med å måle 10mg.
Vekten skal i teorien takle det, men den vipper litt mellom å faktisk måle og ikke vise noe ved så lite mengder.

Tips til andre metoder?

Tenker jeg i riktige baner hvis jeg feks tar en liten flaske med vann, 10ml vann og 100g. Da vil hver 1ml bli 10g, korrekt?
100ml vann er 100g.
Et triks er å ikke null vekta. Mange vekter har en auto-tarering som prøver å kompensere for drift, ved å ikke starte på 0 eliminerer du den. Men det er uansett aldri lurt å måle så små mengder, presisjonen blir veldig dårlig. Da er det bedre å gjøre som du foreslår, vei opp 10x og løs i vann.
Mål opp en større mengde og del opp med barberblad på glass.
Om du skal blande i vann må du være sikker på at stoffet er vannløselig.

Om ikke ville jeg tatt 50/100mg på vekta, og delt opp i like hauger med pulver. Helt eksakt blir det ikke, men close enough.
Du skal ha presisjonsvekt fra ett laboratorie skal du klare å måle opp 10mg relativt presist. De fleste presisjonsvekter som måler 0,001g til hjemmebruk har et slingringsmonn på hvertfall +- 10mg. Hadde jeg vært deg hadde jeg målt opp 100mg. blandet det ut i væske og delt væsken i 10 deler.

Kommer litt på løseligheten til det du ønkser å veie, men 100ml/100mg gir deg da 1ml/1mg.