Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1941
Heisann,

Har nylig lest artikler og sett diverse videoer fra Tuben vedrørende MSG. Må innrømme det virker spennende og vil eksperimentere selv. Slik jeg har forstått MSG er det mye brukt i kinesisk mat (ihvertfall take-away versjonen).

Er det noen på forumet med erfaringer og meninger? Evt. dosering av MSG?
BRAND ∞ STRONG
Vi snakket litt om det HER
Jeg kjøpte fra SULTAN Mat (med hjemlevering)

Syns det var litt oppskrytt med tanke på alt jeg har jeg hørt.
Dette skal liksom være en av kokkenes hemmelige våpen.
Sist endret av vindaloo; 29. april 2021 kl. 20:14.
Jeg bruker en del MSG, og har ikke opplevd noen negative effekter av det.


Du må nesten føle deg frem på hvor mye du bruker, tenk litt på det som salt. Verdt å huske at det og er et faktisk salt så tenk litt på inntaket
Bruker fiskesaus I steden. Smaker ikke fisk, men lukter litt skummelt i starten, til det er fordampet litt fiskestænk. Bruk til maten er salt nok for deg så blir det bra.
Smakerrrr godt den asiamat hodepinen er tufta på rasisme. McDonald’s bruker plenty msg
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vi snakket litt om det HER
Jeg kjøpte fra SULTAN Mat (med hjemlevering)

Syns det var litt oppskrytt med tanke på alt jeg har jeg hørt.
Dette skal liksom være en av kokkenes hemmelige våpen.
Vis hele sitatet...
Takker for tips til tidligere innlegg. MSG skal absolutt testes :-)

Noen som kan dele med erfaringer hvordan og til hva de har brukt MSG?
Du kan bruke msg til det meste, strø det over svinekoteletter, svinefilet,svinekjake, biff, oksehale, rundbiff, bibringe, kylling, både ovnsstekt og fritert, på ovnsstekte poteter, over potetmos. Det er alt jeg husker nå i farten.

Du får nesten bare teste det ut.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Umami grillkrydder.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Smakerrrr godt den asiamat hodepinen er tufta på rasisme. McDonald’s bruker plenty msg
Vis hele sitatet...
De sier de ikke bruker det.
BRAND ∞ STRONG
Monosodium glutamate (MSG) is a flavor enhancer that is widely used in the food industry
and can even be found in many food items that you purchase from your local grocery stores.
The use of MSG is authorized by food safety authorities and traces of it are found as a
sub-ingredient in a few of our foods, such as
McChicken,
Spicy McChicken,
Grand Chicken Spicy and
McArabia Chicken.
Similarly to any other additives, we strictly abide by local regulations in terms of the type and
quantity of additives allowed to ensure the quality and safety of our food at all times.
Jeg har i alle år brukt stort sett bare Gastromat når jeg krydrer og der er det vist MSG.
En av favorittene er og ha den på ris, føler det løfter smaken mye. men den inneholder jo masse annet også. Havsalt, natriumglutamat (smaksforsterker), fersk purre og hvitløk, gistex (gjærekstrakt), matfett
Sist endret av Sterol91; 1. mai 2021 kl. 10:14.
Trådstarter
Har nå to ganger testet på Grandiosa. Muligens psykisk men opplevde at den ble mer flat på smak. Flere retter skal testes.
BRAND ∞ STRONG
Tips:
Ett bruksområde jeg fant for dette var å lage en egen krydder mix. Du kan ha i hva du vil.
Jeg brukte:
Tandori krydder
Paprika pulver
Hvitløkspulver
Chilli pulver
MSG
Digg på f.eks. Kyllingfillet.
Trådstarter
Noen som har forsøkt å blande MSG i en saltbøsse med salt og hvilke forhold?