Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 662
Hei!

Det gjelder en kvinne på 50 år med ME, PTSD og lungeemfysem (røyket sigaretter hele livet). Hun blir lett andpusten og utslitt.

Jeg kan forestille meg at trippen kan bli ubehagelig med tanke på traumatiske opplevelser fra barndommen, som har ført til sinneproblemer.

Ettersom frykt og angst øker puls, blodtrykk og pustefrekvens, er jeg nå litt bekymret for hva dette kan medføre. Worst case scenario av det jeg har lest meg fram til så langt er respirasjonsstans.

Vedkommende sier hun ikke er redd for at det skal bli ubehagelig, men så har hun heller aldri prøvd noe annet rusmiddel enn alkohol.

Jeg forstår at det er vanskelig for noen her å bedømme om dette er trygt eller ikke, men så er det også utrolig vanskelig å finne god informasjon på dette online. Enda vanskeligere er det å motivere vedkommende til å komme på bedre veier med andre metoder, spesielt med det som blir promotert fra det offentlige.

Målet er å få vedkommende på bedre veier—slutte å røyke og begynne å ta vare på helsen sin. Jeg kommer ikke til å utsette henne for dette før jeg føler meg trygg(ere) på at hun vil klare seg fint.

Jeg har personlig erfaring med DMT og føler meg trygg på at jeg kan etablere en trygg atmosfære. Det er den fysiske helsen hennes jeg er bekymret over.

Ville du gitt vedkommende DMT+Ayahuasca basert på beskrivelsen min, eller er risikoen for høy?
Generelle tips, innvendinger og råd mottas med stor takknemlighet!
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ayahuasca tripp er utrolig fysisk og psykisk krevende og med ME kan det være kroppen hennes ikke tåler denne heftige påkjenningen. PEM som er hovedsymptomet til ME (langvarig forverring av alle symptomer etter fysiske, psykiske og emosjonelle påkjenninger, som kan vare fra dager til uker og måneder og noen ganger være varig om påkjenningen er stor eller pågår over tid) vil kunne forårsake at påkjenningen gjør hun sykere. Med ME er hun i stort behov av hvile og søvn, da normal hvile er ikke-restituerende. Jeg tenker her både på påkjenningen det er for kropp og psyke å trippe intenst, så intenst det går an av rusmidler (en helt annen intensitet enn f eks LSD) i minst 8 timer som sannsynligvis i seg selv vil kunne gjøre henne sengeliggende i lang tid pga den fysiske påkjenningen, så kommer den psykiske påkjenningen oppå der som med PTSD sannsynligvis vil sette igang mye minner, trigge flashbacks og ustyrlige tanker, som gjør søvn og hvilen hun er avhengig av som ME-syk vanskelig. Så er det jo også ettervirkningene av trippen i seg selv, man får som oftest behov for å sortere, analysere og gå gjennom alt man lærte under trippen, mange blir værre av dette fordi verdenen kan bli snudd helt på hodet av en ayahuasca tripp, noen blir bedre og mer letta og euforiske over å ha fått slippe fri følelser de har holdt inne.
Nå er det flere grader av ME så jeg vet ikke om hun er mildt eller hardt rammet, men pga PEM som gjelder for alle ME-syke så ville jeg vært veldig forsiktig med å kjøre kroppen gjennom en ayahuasca tripp. Hun skal være klar over at det er utmattende for selv friske kropper og forverringen kan i værste fall være kronisk om hun allerede er hardt rammet av ME. Er hun mildt rammet vil den fysiske tålegrensen hennes være høyere, men kan regne med å bli satt tilbake (dårligere/sengeliggende/dårlige gjennomsnittsform) i dager, uker eller måneder uansett. ME er en såpass alvorlig sykdom at det ikke handler om å presse seg gjennom noe eller å ønske i viljen, hun må tenke godt gjennom om kroppen tåler det og bare hun vet ut av erfaring hvordan toleransenivå akuratt kroppen hennes har for fysiske og psykiske påkjenninger.
Det er ditt ansvar om du sitter med henne. Da er du behandler. Hun kan få trigget sterke traumer og ligge skrikende full av angst. Er du komfortabel med dette, er du sikkert på at du ikke bare vil rote ting mye mer til? Ditt ansvar.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
MDMA blir visst mye brukt i terapi og behandling av PTSD og er utbredt i USA.
Hva om det kan være et alternativ til å begynne med? I veldig lave doser.

Eller hva med å prøve seg forsiktig frem med LSD eller sopp? Også i lavere doser, der man ikke sklir helt ut i en full tripp, og fortsatt har kontroll. For å kjenne litt på det først.

Jeg mener også forberedelser på forhånd har veldig mye å si, spesielt hvis man skal bruke det som healing.
Før trippen kan man: Fokusere på å spise sunt / plantebasert, meditere, sette intuisjoner for trippen, prøve noen pusteøvelser på youtube, kanskje faste, gå turer i skogen, skrive dagbok om følelsene sine, osv.

Å gjøre dette uker eller dager i forkant av en trip kan være veldig behjelpelig i form av at man føler seg ren og klar mentalt. Bevisst eller ubevisst.
Deretter "nullstille" kropp og sinn med LSD eller sopp.

Målet er å få vedkommende på bedre veier—slutte å røyke og begynne å ta vare på helsen sin.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er noe den personen også må gå all-in for selv, å dytte en person ut i psykedelika i håp om at dette skal helbrede en er ikke alltid svaret. Men det kan åpne noen dører og brukes som et verktøy, åpne nye sanser og inntrykk hos en. Kanskje se ting på en ny måte, eller se seg selv "utenfra".

Håper din venn kommer på god vei og dere finner en løsning
Sist endret av Chromatics; 14. april 2021 kl. 09:46.
MDMA / Sopp / LSD ville vel kanskje vært et bedre verktøy i denne sammenhengen ?

DMT er et ekstremt valg når det kommer til røykelsutt ?

Om du blir skutt ut i et multidimensjonelt univers og opplever "altet" så betyr ikke det nødvendigvis at du blir mindre stressa og vil slutte å røyke :P

Finnes veldig mange som derimot bruker annen psykedelia sammen med terapi.


Lykke til