Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3403
Noen som har erfaring med å forbedre karakterene sine fra VG2 og Påbygg til generell studiekompetanse som privatist?

tar påbygg for øyeblikket, er ferdig til sommeren. Men ser nå at jeg mest sannsynligvis må ta opp noen fag som privatist for å forbedre karakterene.. de fagene jeg sliter mest med nå på påbygg er matte og norsk! Å tenker kanskje det hadde vært lettere om jeg tok opp matte som privatist, da vi går så fort igjennom pensum!

hva vil dere si er det tyngste fagene å eventutuelt de "lette" fagene å ta opp som privatist er?

kan også gå på sonans, men da vil det bli veldig dyrt å ta opp alle fagene igjennom der. Så dette vil jeg helst unngpå men kan til nøds ta det tyngste fagene der!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilke fag som er tunge går nok mye på preferanse og evner, men det er jo en gjenganger at matte og norsk er noe mange opplever som verre fag å komme igjennom enn for eksempel samfunnsfag og historie. Norsk er jo også det største faget i omfang, og snittkarakteren er lav, så mange sliter med det. Faget har også fire karakterer (eksamen, nynorsk, skriftlig og muntlig).

Samfunnsfag er enkelt, et par hundre sider pensum og greit å ta opp igjen med egeninnsats. Hvis man følger litt med i politikken og leser en avis i ny og ne så er det meste der selvsagt. Historie blir mye av det samme, og har man litt interesse der så blir det lekende lett. Matematikk er også egentlig et greit fag, bare man ikke hopper over noe, da veldig mye bygger på hva man tidligere har lært.

Jeg gikk under 23/5-regel, og trengte dermed kun karakter i de seks fagene for studiespes, og personlig synes jeg naturfag er verst, da jeg har lite interesse for det.

Hvis du har muligheten til det ville jeg satset hardt i norsken for å få en så god karakter som mulig, da det faget er så stort og vil nok for de fleste oppleves som mest utfordrende å ta opp igjen (mye pensum, litteraturhistorie, nynorsk og mer til).

Føler du at du trenger mer undervisning for å forbedre karakterer, så finnes det kompetansesentere i offentlig regi som tilbyr komprimerte fag med undervisning, slik at du for eksempel kan ta alt norskpensum på noen timer i uken over et halvt år. Godt alternativ å undersøke ved siden av Sonans og lignende skoler.
Merk deg at om man tar opp fag så må man ta alle eksamener som er mulig innenfor det faget, men om man tar det på VGS kan man slippe unna noe hvis man er heldig, fordi man ikke blir trukket opp til eksamener i alle fagene.
Sist endret av Snilepisk; 2. februar 2020 kl. 14:43.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Merk deg at om man tar opp fag så må man ta alle eksamener som er mulig innenfor det faget, men om man tar det på VGS kan man slippe unna noe hvis man er heldig, fordi man ikke blir trukket opp til eksamener i alle fagene.
Vis hele sitatet...
hmm, f.eks mattematikk har vi vell kun en eksamen som privatist? Norsk derimot..
Fristen for å søke som privatist gikk jo ut igår.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Fristen for å søke som privatist gikk jo ut igår.
Vis hele sitatet...
Les innlegget mitt først, for så å kommentere kanskje?

Jeg tar fortiden påbygg som det står i innlegget..
Hvilken matematikk tar du? (1P, 2P, T1, R1, R2)
Er utallige nettsider som kan være til stor hjelp. Hadde selv 1P/2P på VGS, men tar nå R1/R2 som privatist ved siden av studiet. Går helt greit selv om det var tungt i starten. https://campus.inkrement.no/ har hjulpet meg en del, tror de har alle mattefagene fra vgs, så bare bruk den

Norsk er greit nok å ta som privatist. Tror de fleste kan kapre seg til høy måloppnåelse på norsk muntlig eksamen, gitt at du jobber effektivt og smart fra du får temaet. (Og helst litt før det) Anbefaler studienett.no, der har du mange sammendrag og gode tekster du kan ta i bruk. Bare husk å si opp abonnementet når du ikke trenger det mer

Norsk skriftlig er litt vanskeligere å forutse, hva har du fått tidligere? Har venner som har jobbet timesvis før norsk skritftlig eksamen, og endt opp med 2, kjenner andre som knapt åpner boken og får toppkarakter. Beste tips for å forberede seg til norsk skriftlig eksamen er å lese mye bøker, artikler, og tidligere eksamensbesvarelser

Sonans er for de fleste ikke nødvendig. Kan være smart da om du ønsker 6 og avhenger av et skreddersydd program for at du i det hele tatt jobber med skole