Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2285
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette gjelder ikke rus, men tror det er den mest egnede kategorien å poste i. På politiserien på TV2 var det en som ble fratatt medisin, og det fikk meg til å lure på noe.

Hva skjer om politiet finner pillebrett på deg når du er ute? Hvordan kan man bevise at man har fått dette på resept når man står der?
Du må ha med esken med klistremerket fra apoteket.
Ta vare på esken med utskriften fra apoteket? Eventuelt klippe ut lappen og ha den med hvis esken er for stor?

Ha e-resept og slå den opp på mobilen når man står der? Ha med resepten?

Å vise at man har en resept synes ikke å være et veldig komplisert problem... ?
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Esken blir litt for stor til å ha i lomme eller kortmappe. Kan jo klippe av lappen. Håper jeg ikke klarer å miste den lappen. Da har jeg en pilleeske hjemme uten mitt navn på.

Får e-resept, men har ikke mulighet til å slå opp slikt på min mobil.

Kan politiet sjekke mine e-resepter selv, eller kan de kontakte noen i helsetjenesten for å sjekke?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Det er jo ikke veldig normalt å gå rundt med hele pillebrettet på seg. Men man kan ha pillene i en zip pose og putte lappen på utsiden.
Du kan jo alltids vise frem resepten?
Skjermbilde av e resepten, print den ut eller lignende.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du bør også ha en skjellig grunn til å ha med deg så mye medisin - hvis du står på 1 eller 2 tabletter per dag lovlig er det ikke rart hvis de reagerer på at du har med deg fire brett i lomma når du vandrer på gaten.
Ta bilde med mobilen. Holder ikke det kan du logge inn på e-respet på nett. Hva er grunnen til at du ikke får sjekket det på mobilen?

Har selv med meg 1 stk. Sobril i etuiet på mobilen til enhver tid.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 28. september 2018 kl. 19:33.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke normalt å gå rundt med pillebrett på seg. Ved ferie og reiser skal man ha med innpakningen med navnelappen fra apoteket og det samme gjelder vel om man går rundt på gata med dem og generelt ved oppbevaring av legemidler . Politiet har ikke tilgang til lege og reseptregisteret nei, men kan ved arrestasjon få fullmakt av den arresterte til å dra på apoteket og få vite om dine resepter. Da skal du være arrestert av andre hovedgrunner da, de putter nok ingen i arresten for ett pillebrett.
Er vel ikke værre en å få med seg ett skriv fra legen neste gang man er innom, eller fornyer resepten. Den tar man med seg om man pluttselig må gå rundt med 20 sobril i lommen.

Har en lapp i bilen der det står jeg har resept på ditt og datt jeg går fast på, jamfør førerkortforskriften. Stemplet og underskrevet.
Har ikke hatt bruk for det enda, kan ikke se for meg det skulle være noe problem uansett.
Sist endret av mr.roundtree; 29. september 2018 kl. 02:48.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
E resept kan enn se på nett på helenorge.no innlogging med bankid
Aldri vært noe problem. Har ofte med meg 2-3 Vival i lommeboka, ble stoppa i forbindelse med noe annet en gang, og da spurte de hva det var. Forklarte enkelt at det var medisin med resept, så fikk jeg lommeboka tilbake.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Telefonen min er for gammel til at jeg enkelt kan slå opp noe på nettet med den.
Tar jeg bilde av resepten eller klistermerket på eska blir det begravd under alle de andre bildene jeg tar senere. Det blir nok vanskelig å finne akkurat det bildet noen måneder senere.
Har ikke Bank ID på mobil, går heller ikke rundt med kodebrikken på meg.
Teknologiske løsninger fungerer dårlig for meg i denne sammenhengen.

Om det er normalt eller ikke for andre å ha litt medisin med seg vet ikke jeg. Om det oppstår en situasjon som gjør at medisinen vil hjelpe meg er jeg glad for å ha den med meg.

Skriv fra legen, eller håpe det går like bra som for Svartedauden er nok den beste løsningen.
Om det faktisk finnes noen lovgivning rundt dette vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro att svaret finnes i å kunne fremvise gyldig resept.
En mere praktisk tilnærming vil jo bli å aldri gå rundt med mere en 1-3 piller. Blir du stoppet med dette kan selvfølgelig snuten være kjipe og lage trøbbel, men mest sannsynlig vil de drite i hele opplegget. Går du derimot rundt med ett brett eller mere er sjansen stor for att du enten har kjøpt de illegalt, eller skal selge de.

Med mindre du bor på gata er det vanskelig å se for seg att du skulle ha behov for å gå rundt med mere en 3.stk.