Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1528
Hei, Har nå slengt sammen en liste med deler (Mye mulig mangler det noe før det blir en funksjonerbar maskin)

og trenger hjelp til for det første å få alle delene som trengs... Men gjerne få den både kraftigere og evtl billigere



Her er listen...
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-9953DF81823F

Prisklasse: 12.000-14.000
2011 sockets for gaming er ikke nødvendig. Gå for dette hovedkortet og denne prosessoren. Resten er jeg enig i, untatt Nvidia såklart
Er enig med fatfro i endringene hittil! Vil legge til at jeg ville endret strømforskyningen til RM750 eller RM860 (RM750 holder i massevis til SLI, masse harddisker og så videre, så 850 er strengt tatt ikke nødvendig). Ville også vurdert å endre SSD-en til en Samsung 840 EVO 250GB. Hvis jeg skulle kjøpt en disk i dag med tanke på ytelse, størrelse, og pris ville jeg helt klart gått for denne, spesielt til en pc i din prisklasse.

Andre alternativ til hovedkort om du har lyst til å bruke litt ekstra penger er ASUS SABERTOOTH Z87 og ASUS Maximus VI Formula. Det er forøvrig lite ytelse å hente på å gå til i7 vs i5 med tanke på gaming per i dag. Om du får penger til overs, ville jeg vurdert å gå for GTX 780 også.

Du betaler forresten noen hundre kroner i at rammen skal se kulere ut. Disse har nøyaktig den samme ytelsen.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Har oppdatert listen etter deres forslag.. Er det noe som mangler for å få PCen til å fungere? :P

Begynner å bli noen mange år siden jeg bygde PC fra scratch.
Skal funke den, men har du tenkt å overclocke? Hvis ikke kan du droppe vannkjøling og kjøpe 4770 versjonen av prosessoren istedefor 4770K
Sist endret av 295638; 21. november 2013 kl. 21:53.
Fortell oss litt mer om bruksområde. Det er for mange som pøser på med penger for å få en maskin som har flere funksjoner enn de har bruk for. 12 000 - 14 000 er i tilnærmet alle tilfeller overkill og sløs av penger.

Som nevnt over, er overclocking aktuelt? Hvilke spill skal spilles? Hvilke programmer skal brukes?
Du kan også gå for en litt større SSD. 120GB blir litt knapt i lengden.
Jeg liker å ha en DVD-brenner i maskinen. Samme hvilken, gjerne tatt en fra en eldre pc! Det er bare for å ha muligheten til å jobbe med CD/DVD om behovet skulle melde seg. Det er tross alt ikke plassmangel i Haf X!

Hadde jeg vært deg ville jeg også ventet med å bestille til i morgen etter klokken 12. Da begynner SuperWeekend, og det er godt mulig at du får noen komponenter på tilbud som kan erstatte noen i listen. F.eks billigere CPU-kjøling, ram på tilbud, harddisk på tilbud, og hva som helst som kan komme på tilbud. Om du i hovedsak skal spille, så ville jeg også spart noen kroner og kjøpt i5. Nærmere bestemt 4670k.

Så forresten nå at du har to skjermkort i listen. Som regel er det alltid lurt å gå for 1 sterkt kort versus 2 litt svakere. 1 kort gir rett og slett bedre kompatibilitet og stabilitet. Mange spill portes fra konsoll til PC, og takler i noen tilfeller dårlig flere GPU-er. Du får nesten råd til GTX 580Ti, verdens kraftigste singel-GPU-kort! I rå ytelse får du mer av to 770-kort dog. Men helt ærlig, ville jeg gått for et GTX 580 (ikke Ti) med mindre du spiller på tre skjermer på høy oppløsning. Dette hadde også fått budsjettet ditt på rett kurs under 14 000 kr. I så fall anbefaler jeg ASUS sin DirectCU II OC. Har virkelig god erfaring med ASUS sine CU II kort, og mange testere vil trolig være enig med meg at det er et godt valg.

Kan legge til at jeg fortsatt ville gått for 240GB SSD. 120GB forsvinner fort, og du får DIREKTE bedre ytelse med 240GB versjonen. Dette er fordi det er dobbelt så mange brikker å skrive data til og lese av -> fungerer nesten som raid, bare at det er internt i SSD-en og ikke raid i det hele tatt.
Sist endret av Flaskepost; 21. november 2013 kl. 22:49.
Siden du velger 2 skjermkort til 5k ville jeg heller satset på det nye kraftkorte som nylig ble lansert: GTX 780ti til rundt 5k. Så kan du etterhvert oppgradere pcen din med enda ett 780ti kort hvis du vil ha mer kraft.
Sist endret av Gulingen; 21. november 2013 kl. 23:22.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
PCen er skal games på hovedsakelig.. med mål om det meste på high-ultra..
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Siden du velger 2 skjermkort til 5k ville jeg heller satset på det nye kraftkorte som nylig ble lansert: GTX 780ti til rundt 5k. Så kan du etterhvert oppgradere pcen din med enda ett 780ti kort hvis du vil ha mer kraft.
Vis hele sitatet...
Støtter dette, er alltid bedre med 1 bra skjermkort enn 2 litt svakere.
Synes listen ser bra ut nå! Eneste du bør endre er at du bør kjøpe to ram-brikker i stedet for en. Dette grunnet at 1150-standarden har dual-channel minne, som vil si at RAM-en kan kjøre på to kanaler samtidig. Det er definitivt en fordel å dra nytte av dette.

Lykke til med kjøp!
Synes listen ser bra ut nå! Eneste du bør endre er at du bør kjøpe to ram-brikker i stedet for en. Dette grunnet at 1150-standarden har dual-channel minne, som vil si at RAM-en kan kjøre på to kanaler samtidig. Det er definitivt en fordel å dra nytte av dette.

Lykke til med kjøp!
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Trodde jeg hadde valgt 2. hehe :P

Var en liten miss fra min side ..

Final list ready


Har noen forslag til forberdinger uten økning eller med redusering i pris. rop ut
Jeg ville droppet cpu kjøler og gått for et mye billigere hovedkort. Eventuelt for mest bang for the buck, gå for AMD kort, pga du da kan gå for en av de billigste hovedkortene men likevel ha mulighet til cfx. Skal se om jeg kan komme med noen linker etterpå.

Hovedkort
Skjermkort
R9 290X er en god del billigere og ikke langt bak 780ti i ytelse. Slår også 780ti i noen tester. Sparer 500 på et billigere hovedkort.
Nå skal jeg ikke legge skjul på at jeg er en nVidia-fan, men jeg ville heller valgt nVidia på grunn av flere ting enn ytelse. Per i dag har nVidia det KLART mest effektive kortene med tanke på ytelse per watt, som også fører til at kortene til nVidia er mye stillere. Mens et AMD-kort gjerne kan brukes som hårføner (no kidding, 95 grader og høy viftehastighet ved gaming), har dagens nVidia et langt lavere energiforbruk og dermed kjører både kjøligere og stillere. Jeg har lagt noen ekstra kroner i å få en stille pc før, og jeg hadde lett gjort det igjen.

Når det kommer til hovedkort er det ikke så mye jeg har imot det billigere alternativet. Men et dyrere kort koster mer fordi det er høyere kvalitet på komponentene på det. Z87-G45 Gaming har bedre nettverksløsning, bedre integrert lydkort, og bedre arkitektur for å nevne noe.

Det virker som TS har penger til å kjøpe et entusiast-system, og personlig tror jeg han vil ha glede av å bruke de ekstra pengene på litt bedre komponenter. Og da ikke bare med tanke på ytelse per krone, men også hvordan systemet oppleves i bruk.

Om han er ute etter et maks ytelse per krone oppsett, bør han gå ned til i5 prosessor og de endringene du har nevnt.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Nå skal jeg ikke legge skjul på at jeg er en nVidia-fan, men jeg ville heller valgt nVidia på grunn av flere ting enn ytelse. Per i dag har nVidia det KLART mest effektive kortene med tanke på ytelse per watt, som også fører til at kortene til nVidia er mye stillere. Mens et AMD-kort gjerne kan brukes som hårføner (no kidding, 95 grader og høy viftehastighet ved gaming), har dagens nVidia et langt lavere energiforbruk og dermed kjører både kjøligere og stillere. Jeg har lagt noen ekstra kroner i å få en stille pc før, og jeg hadde lett gjort det igjen.
Vis hele sitatet...
AMD fan her. Er klar over at Nvidia har lavere effektforbruk, temperaturer og 5 fps mer i spill, men gjør det at kortet er verdt 2k mer?
Det vil jo sjå grusestygt ut med eit grafikkort som er sølvfarga, kabinett som er grønt, og eit svart/rødt hovedkort....
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Det vil jo sjå grusestygt ut med eit grafikkort som er sølvfarga, kabinett som er grønt, og eit svart/rødt hovedkort....
Vis hele sitatet...
290x er ikke sølvfarget Mitt er svart.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Det vil jo sjå grusestygt ut med eit grafikkort som er sølvfarga, kabinett som er grønt, og eit svart/rødt hovedkort....
Vis hele sitatet...
Har selv det samme kabinettet, samme hovedkortet, og et skjermkort som ser nesten likt ud som det han har valgt. Hiv i noe grønt lys eller noe sånnt så ser det ikke så verst ut
Sitat av fatfro Vis innlegg
290x er ikke sølvfarget Mitt er svart.
Vis hele sitatet...
i lista til TS er det 780ti som er valgt.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Jeez.

Er jeg den eneste her som stusser på 8gb ram og i7?? Fytti pusekatt folk her er blitt sløve..
Hva pokker skal man med en prosessor som er ment for redigering, når man på ingen måte har nok ram til å i det hele begynne å lukte på redigering. Er penger rett ut av vinduet det. i5 er veien å gå om man skal spille, 16gb ram+ er veien å gå om man skal redigere.
Og en ikkeklokkbar prosessor på et HK med en chips som eneste eksklusive funksjon er overklokking? Hipphurra du er et geni, spar heller penger og gå for et mye billigere kort som ikke støtter overklokking om du skal gå for den cpu'en, H87 chippen er den du skal se etter om du ikke skal klokke.
Og gud for et kabinett, det kommer til å gå max en mnd før du er så griselei det kabinettet at du spyr hver gang du går inn på romet og ender opp med å ha lyset skrudd av konstant på romet til du har fått kjøpt deg noe mer stilrent.
Skjermkortet er både svart, sølvfarget stål, og med en grønn LED GeForce GTX logo. Det er unektelig tøft i et grønt kabinett med svart innside. Jeg hadde dog ikke gått for dette kabinettet, jeg kjøpt noe mer stilrent. Men det handler bare om personlig smak, og GTX 780Ti kommer til å passe inn. GTX 780Ti har forresten svarte kjølefinner også.

At hovedkortet har litt krasjende farge kan jeg dog si meg enig i. Men det er ikke snakk om de store detaljene, så tror det ikke burde bli en avgjørende faktor? I tillegg er vinduet på kabinettet farget grønt, så tviler på de blir så veldig framstående. Det er uansett opp til trådstarter å avgjøre.

Hm, så først nå når Frufsa nevnte det at prosessoren ikke er k-versjonen. Du bør definitivt gå for en k-versjon. Trodde også du skulle endre til to 8GB-brikker slik du hadde i starten. Ble litt sløv når jeg så på komponentene virker det som..

@fatfro - Per nå koster 580Ti 1k mer, ikke 2. Og ja, jeg ville heller valgt fornuftige temperaturer og et mer stille kort med ekstra ytelse for den lappen. Hvis jeg skulle brukt så masse penger riktig nok. Jeg har gjort det samme, bare i 2 000-kroner klassen.
Sist endret av Flaskepost; 22. november 2013 kl. 22:32.