Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3389
Jeg har lyst å kjøpe båt, men jeg kan ingen ting om båt, har knapt vært i en. Har en slags tanke i hodet om et sommerhus på vannet, det er alt. Jeg har mange venner, så jeg vil ha mange soveplasser (minst 8-9), men trenger ikke kjøre fort eller ha noen spesielt fancy båt. Jeg vil egentlig ikke gjøre så fryktelig masse annet enn å putre nedover svenskekysten mens jeg drikker vin, så lett å vedlikeholde er en stor fordel.

Må jo ta båtførerprøven og finne båtplass. Er det andre store hindere i veien?

Hvor dyrt blir det å bare eie båten (vinterlagring, båtplass, slipp, reparasjoner og sånt man må ha som jeg kanskje ikke vet om enda)? Noen med erfaring her?

Kan kanskje bruke en halv til en million på kjøpet. Er det i det hele tatt mulig å finne "min" båt til den prisen? Mulig jeg kan få en med meg på å spleise og i såfall kan man doble prisen (og moroa?).
1. Nei, du kan ikke kjøre båt når du har drukket vin.
2. Begynn med å leie en mindre båt for en dag.
3. 8 soveplasser er rimelig mye. Greit nok at du har mange venner, men tror du alle vil være med i båten din samtidig? Det er mer vanlig at to eller tre båter reiser sammen.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
1. Nei, du kan ikke kjøre båt når du har drukket vin.
2. Begynn med å leie en mindre båt for en dag.
3. 8 soveplasser er rimelig mye. Greit nok at du har mange venner, men tror du alle vil være med i båten din samtidig? Det er mer vanlig at to eller tre båter reiser sammen.
Vis hele sitatet...
1. Med 0.8 så jo, da kan h*n faktisk det, sett på vis at det ikke blir for mye.
2. Hvorfor leie en båt, når h*n først skal ha så kan vi jo komme med råd for det istedet
3. Enig, 8 soveplasser er en del for en båt. (For vanlige personer iaf)

Per ifølge en promillekallulator kan jeg ta 2 enheter med 12% vin på en time og ha ca. 0.75 i promille, så det går nok an.
Sist endret av Freddy_fred5; 6. juli 2013 kl. 20:25.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Gledesdreper. Jeg mente uansett ikke helt bokstavlig, men jeg kan legge til et sted og så drikke vin, ok?

Jeg kan ikke leie båt, jeg kan nemlig ikke kjøre en (enda).
Hvis du aldri har kjørt båt før tror jeg det største hinderet ditt er å lære å kjøre en så stor båt (8-9 soveplasser). Det blir fort mye stress og "farlige" situasjoner om du ikke kan manøvrere en båt. Alle kan kjøre båt, men kun "erfarne" kan legge til i de fleste situasjoner.

Det er 0,8 promillegrense på sjøen, så et lite vinglass kan hun da unne seg ?
Sitat av ~Ûbern00b~ Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det var da en stygg og gammel sak som definnitivt krever mye vedlikehold / oppussing, tror jeg ville tatt med meg 280 000 kroner et annet sted
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Hvis du aldri har kjørt båt før tror jeg det største hinderet ditt er å lære å kjøre en så stor båt (8-9 soveplasser). Det blir fort mye stress og "farlige" situasjoner om du ikke kan manøvrere en båt. Alle kan kjøre båt, men kun "erfarne" kan legge til i de fleste situasjoner.
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel det jeg også ser på som det største hinderet. Er den eneste måten å lære dette på å begynne med liten båt og så øke på i størrelse? Ønsker meg en båt-skole.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Det var da en stygg og gammel sak som definnitivt krever mye vedlikehold / oppussing, tror jeg ville tatt med meg 280 000 kroner et annet sted
Vis hele sitatet...
Sant det, men hvis h*n tar 100k, og 2 mmd for å pusse kan det bli en fin båt å putre med
Sist endret av ~Ûbern00b~; 6. juli 2013 kl. 20:32.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Gledesdreper. Jeg mente uansett ikke helt bokstavlig, men jeg kan legge til et sted og så drikke vin, ok?
Vis hele sitatet...
Ok.

Jeg kan ikke leie båt, jeg kan nemlig ikke kjøre en (enda).
Vis hele sitatet...
Hele poenget var at du skulle lære deg med en mindre båt. En småbåt uten soveplasser som du tøffer litt rundt med klarer du å lære deg. Så lærer du en litt større, osv... Til slutt har du lært å kjøre en stor båt. (I tillegg må du ha båtførerprøven, men den handler mer om trafikkreglene på sjøen enn selve håndteringen av båten.)

Jeg anbefaler å ta en titt på finn.no. Der er det mange fine båter.

Båtplass kan være dyrt sentralt i oppgangstider, men nå til dags har jeg hørt at det er endel ledig. Kanskje 5000 i året + depositum for en båt med 4 senger, avhengig av hvor du bor.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Ja, det er vel det jeg også ser på som det største hinderet. Er den eneste måten å lære dette på å begynne med liten båt og så øke på i størrelse? Ønsker meg en båt-skole.
Vis hele sitatet...
Du vil trenge båtførerprøven, derfor båtskole
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Jeg tror ikke det er noe praktisk trening når man tar båtførerprøven?
Et lite tips hvertfall; Du sier selv at du ikke kan kjøre båt, så å da kjøpe en båt til en 0,5-1 million er galskap spør du meg!
Denne er en helt grei båt. Ikke like mange soveplasser som du ønsket, men er dere mange er det jo vanlig å være flere båter i reisefølget (sånn er det hvertfall her nede).
I tillegg så er den ikke alt for dyr, så du trenger ikke være skikkelig redd for å ødelegge noe når du kjører, prøver å legge til osv. Hvertfall meg hadde aldri turt å kjøre en båt til over 300 tusen hvis jeg ikke hadde vært sikker på at båten er trygg med meg bak styret

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg tror ikke det er noe praktisk trening når man tar båtførerprøven?
Vis hele sitatet...
Ingenting praktisk, kun teori. Men du kjenner vel helt sikkert noen du kan ta noen turer med, for å sette deg inn i det grunnleggende?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvor dyrt blir det å bare eie båten (vinterlagring, båtplass, slipp, reparasjoner og sånt man må ha som jeg kanskje ikke vet om enda)? Noen med erfaring her?
Vis hele sitatet...
Har selv hatt båt i noen år og det ryker fort endel penger i bruk og vedlikehold.

Her er noen reelle tall fra min båt (30 fot - 2x160hk):
Vinterlagring: ca 15 000 - 20 000,- pr sesong (i oppvarmet lagerhall)
Forsikring: ca 15 000,- pr år
Dieselutgift: ca 450,- pr time på marsjfart (50l x 9,50,-)

I tillegg kommer utgifter med servicer, reperasjoner, deler, båtplass o.l. Disse varierer ganske mye. Her kan du spare mye dersom du kan gjøre endel selv.
Selv med en nyere båt blir det fort endel ting som må fikses.

Min konklusjon er ihvertfall at man skal være veldig glad i båt for å eie en "større" båt og at det fort koster mye mer enn man tror.

Så jeg anbefaler deg å prøve ut båtlivet en god stund før du går til innkjøp av båt selv.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Geddi Vis innlegg

Så jeg anbefaler deg å prøve ut båtlivet en god stund før du går til innkjøp av båt selv.
Vis hele sitatet...
Det er nok et godt råd. Jeg får bite i meg min utålmodighet og leie en mindre båt da. Har meldt meg opp til båtførerprøven ihvertfall. Et sted må man jo starte!
får fint en ombygga ferge til under en mill
Du trenger som sagt tidligere bare å ta båtførerprøven ikke noe skole eller øvelseskjøring men dette kommer nok etterhvert. Etter det jeg fikk høre skulle dette komme i år..en gammel kjørelærer som nevnte dette. Så ta den før dette kommer. Unødvendig utgift å ta kjøretimer til sjøs. Var så heldig selv at jeg bare tok den over nettet i mitt eget hus.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er nok et godt råd. Jeg får bite i meg min utålmodighet og leie en mindre båt da. Har meldt meg opp til båtførerprøven ihvertfall. Et sted må man jo starte!
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har ikke lest alt, men jeg vil i alle fall råde deg til å prøve deg en del med mindre båter i forskjellig typer vær først, før du eventuelt kjøper en såpass stor båt.

Det man lærer på båtførerkurset, er vanligvis det teoretiske, navigering, regler, tegn, osv.

Men det å styre en båt i praksis, er ikke så lett som det kanskje ser ut som når du ser det er helt stille på sjøen.

Det er liksom noe helt annet når man har en stor båt, og det er masse vind og strøm i vannet. Det blir da mye vanskeligere å holde den rolig, og på stø kurs.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vel, jeg har ikke lest alt, men jeg vil i alle fall råde deg til å prøve deg en del med mindre båter i forskjellig typer vær først, før du eventuelt kjøper en såpass stor båt.

Det man lærer på båtførerkurset, er vanligvis det teoretiske, navigering, regler, tegn, osv.

Men det å styre en båt i praksis, er ikke så lett som det kanskje ser ut som når du ser det er helt stille på sjøen.

Det er liksom noe helt annet når man har en stor båt, og det er masse vind og strøm i vannet. Det blir da mye vanskeligere å holde den rolig, og på stø kurs.
Vis hele sitatet...
Veeeeeel, en større båt er lettere å holde rolig fordi det krever mere krefter å flytte på båten. Det er derimot vanskeligere å manøvrere en stor båt og det krever ganske mye ferdigheter for å kjøre en større båt bra. Det å legge til med en daycruiser er ikke så lett. Om man derimot får ekstraustyr som baugpropell så blir jobben litt lettere. Kjøp deg en billig båt først ihvertfall, for den kommer mest sannsynlig til å kræsje borti litt av hvert.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Veeeeeel, en større båt er lettere å holde rolig fordi det krever mere krefter å flytte på båten. Det er derimot vanskeligere å manøvrere en stor båt og det krever ganske mye ferdigheter for å kjøre en større båt bra. Det å legge til med en daycruiser er ikke så lett. Om man derimot får ekstraustyr som baugpropell så blir jobben litt lettere. Kjøp deg en billig båt først ihvertfall, for den kommer mest sannsynlig til å kræsje borti litt av hvert.
Vis hele sitatet...
Se her ja, ser at jeg formulerte meg litt feil, hehe. Fjern stor*. Det er såklart mer som skal til for å flytte på den, men samtidig så er det også mer kraft som må til for å rette den opp og eventuelt bremse ned, noe som må på en måte beregnes litt på forhånd, og dette er jo ikke akuratt gørr-moro i drittvær, hehe.
usertitle import
bleh's Avatar
Jo større båt = større vindfang, tar lenger tid å redusere fart og skifte kurs.

De fleste glemmer at havet er jævla utilgivelig - mister du motorkraft eller styring i dårlig vær går det fort til helvete.

Er du helt grønn på sjøen må du begynne i det små, og ha respekt for både andre som er på sjøen og ikke minst sjøen selv. Dette avhenger av hvilket farvann du skal seile i, men siden TS nevner svenskekysten er det ganske mye sjø man skal krysse. Svenskekysten er forsåvidt kjent for mye pålandsvind og nordsjøen generelt er en skummel dame.
Kjøp deg en seilbåt, der får du mye romslig båt for pengene, med god plass til 6 personer, 8 om du takler å ha det litt trangt.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Kjøp deg en seilbåt, der får du mye romslig båt for pengene, med god plass til 6 personer, 8 om du takler å ha det litt trangt.
Vis hele sitatet...
Så personen som har 0 erfaring med båt skal kunne seile?
Sist endret av iMAGINE123; 6. juli 2013 kl. 23:14.
Ta båtførerprøven (du trenger den vis du er født etter 1. Januar 1980) og her lærer du ekstremt mye nyttig om båt og merker på sjøen etc. personlig syntes jeg at det var en prøve vel verdt å ta koster ca. 2,8k alt inkludert (intensivkurs på en dag)

Hvor har du tenkt deg, er det små havner du skal til så er lengde og bredde på båt ganske viktig, store båter blir fort vanskelige å takle, særlig vis du er alene og uerfaren. For guds skyld ikke kjøp båt med rett aksling, altså at den styrer med et ror, å bakke (rygge) med en sånn er et reint helvete for å si det mildt, spesielt i havnebasseng.

Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Så personen som har 0 erfaring med båt skal kunne seile?
Vis hele sitatet...
Man må ikke kunne seile for å ha seilbåt, nesten alle har en liten ekstra motor som kan være helt oppi 9,9 hk, når du da ikke har seil oppe så er dette noen jævlig stødige båter, men de går også veldig dypt.
Første tips er vell å kjøpe en båt av mindre typen...
velg deg hvilken retning du vil gå, motorbåt eller seilebåt?
Det er stor forskjell i vedlikehold osv. mellom disse 2 type båtene så sett deg inn i det også.
Før du setter ut på din første tur, ta båtførerprøve, studer litt kart over området som skal være din jomfrutur og så sett utpå på en dag med godt vær.
Viktigest er det å studere kartet, sånn at du lærer deg å navigere etter sjøtegn, og du får en viss følelse av hvordan det er på båt

Lykke til!
Ville gått for en ca 30 fots motorseiler. De har ikke så veldig dyp kjøl, og har massevis av plass. Så kan man lære seg å seile etterhvert også, noe som er kjempegøy
Gjennom båtførerprøven får du en innføring i navigasjon og bruk av navigasjonsinstrumenter. Du lærer om lanterner, nødsignal og sjøens trafikkregler. Videre får du en innføring i sjømannskap, sikker bruk av båt og håndtering av nødsituasjoner. Ergo er dette kurset ganske greit å få med seg, særlig hvis du er heilt grønn og ikke kan noen ting om båt. Dessuten er det mange forsikringsselskaper som gir lavere forsikringspremie hvis du skaffer deg båtførerbevis. Men heile kurset er kun teoretisk, og ingenting praktisk. Det er bare å studere littegrann på forhånd, og så er det fullt mulig å bestå prøven uten noensinne å ha satt beina sine i en båt. Båtførerbeviset er vel mest en falsk trygghet.
Sist endret av Fishface; 12. juli 2013 kl. 23:12.
Om du trenger båt med overnatting for 8 personer er dette båten! http://www.finn.no/finn/boat/used/ob...nkode=42669155

Vi var ihvertfall en gjeng på 8 stykker som dro en uke på tur med slik båt, ble dog ganske intimt.

Uansett, slike båter er ganske billige i drift og vedlikeholdet trenger ikke være så omfattende. Min båt ligger ute hele året, er oppe om høsten for nytt lag med bunnsmørning og oppe om våren for å spyles så bunnen er klar for regattasesong. Ellers ligger den ute (krever jo at havna er sikker om vinteren når det blir kraftig vær).

Vil anbefale seilbåt som første båt. Med ror har du god kontroll selv med liten fart, og med litt trening er det ganske lett å kontrollere en seilbåt på denne størrelsen i havner. Er du usikker er den ikke større enn at du klarer å hoppe i land og vri og vende på den med håndmakt. I tillegg er det nesten flere båter som seiler regatta enn det er seilere, så for å lære å seile er det bare å ta kontakt med nærmeste seilforening og spørre om noen båter trenger mannskap. Selv om du ikke kan seile kan du bidra med noen kilo på ripa som mange regattabåter gjerne trenger mer av! Da lærer du deg fort de viktigste elementene både med vanlig sjømannskap og spesifikt for seiling. Er du usikker kan du jo prøve ut dette og se om det er noe for deg.

Edit: Spesifikt for denne båttypen:
- Finnes mange av denne typen i Norge som aktivt seiler regatta, derfor relativt omsettelig
- Mange er spesielt godt vedlikeholdt, en god løpende og stående rigg kan spare deg mange utgifter i fremtiden
- Mange har god seilgarderobe, noe som også kan være en stor utgift om du må kjøpe nytt
- Er en kjapp båt som med litt arbeid fort kan seile raskere enn nye båter på 30-40 fot!
- Finner du ut at kappseiling er din greie er dette den beste båttypen du kan kjøpe i norge til denne prisen!
Sist endret av Leggen; 13. juli 2013 kl. 01:26.