Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1520
Fri vilje, og om man har det er vel diskuterte opp og ned, men jeg har enda ikke sett en der vitenskapelige beviser brukes. Jeg har ikke kunnskaper om Heisenberg's usikkerhets prinsipp eller kvantemekanikk over VGS nivå, annet enn at jeg har snappet opp bittelitt uorganisk kjemi.

Michio Kaku forklarer det slik. Men når han begynner å snakke om fri vilje, sier han at vi til dels har dette, da man ikke kan forutse hva som vil skje, pga. usikkerhet. Slik jeg ser det er dette en feilslutning (rimelig arrogant å mene Kaku tar feil, men la gå), for ja: vi kan ikke forutse hva som vil skje, men det betyr ikke at det er fri vilje. Bare fordi vi ikke kan forutse noe, betyr ikke det at noe ikke er forutbestemt (les: ingen fri vilje).

Metafysikk o.l. er, fra mitt synspunkt her irrelevant, det finnes det nok av diskusjoner om. Så kort og greit, finnes det vitenskapelige beviser som gjør fri vilje sannsynlig? Evt. hvorfor er Kaku sitt argument gyldig, er fri vilje usannsynlig bare fordi vi ikke kan forutse en handling?
http://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_free_will

Forskning viser for eksempel at for minst noen typer handlinger vil opplevelsen av å bestemme seg for å handle komme etter avgjørelsen egentlig finner sted. Med andre ord: Man kan med målinger av hjernen se avgjørelsen bli tatt før du selv er bevisst på den, med ganske stor grad av treffsikkerhet.

Jeg har ikke sett videoen, men hvis Kaku mener usikkerhet, eller indeterminisme, medfører fri vilje så må han nok tenke seg litt om. Umuligheten av å forfatte egne tanker og bestemme hva man skal ville er like umulig selv om verden ikke er deterministisk. Du kan handle slik du vil, men motivasjonen til handlingen har du ingen kontroll over. Tanker og intensjoner bare dukker opp, og en forestilling om at man kan forfatte disse låser seg øyeblikkelig i en uendelig regress.

Det er også verdt å merke seg at forskjellige folk legger forskjellig betydning i "fri vilje". Kompatibilister mener for eksempel, kanskje litt forenklet, at viljen er fri så lenge den føles fri.
Fri vilje er en illusjon. Tanker og intensjoner grunner i vår bakgrunn og våre liv. Du kan ikke ta et valg uten å ha et valg. Valget er ikke noe du selv har bestemt, men noe som har oppstått på bakgrunn av andre premisser. Fri vilje kan ikke eksistere. Selv en person som aldri har sett dagens lys vil være påvirket av sine omgivelser.

Les Sam Harris; Free Will.
Organic artist
I Dào's Avatar
7 2
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Fri vilje er en illusjon. Tanker og intensjoner grunner i vår bakgrunn og våre liv. Du kan ikke ta et valg uten å ha et valg. Valget er ikke noe du selv har bestemt, men noe som har oppstått på bakgrunn av andre premisser. Fri vilje kan ikke eksistere. Selv en person som aldri har sett dagens lys vil være påvirket av sine omgivelser.

Les Sam Harris; Free Will.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er helt latterlig at formulerer deg som om at dette er en absolutt sannhet. Tanker og intensjoner grunner i vår bakgrunn og våre liv, men vår bakgrunn og våre liv grunner også i våre tanker og intensjoner. Det er begge deler. Det tror iallefall jeg, uten at jeg kan si noe som helst helt sikkert.

Anbefaler alle som er interessert i filosofi å sjekke ut Alan Watts. Han er sterkt inspirert av øst-asiatisk filosofi, noe jeg tror alle har sunt av å lære mer om.

http://www.youtube.com/watch?v=tnLEhQXnIzQ

"Am I free or just a puppet?"