Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4031
Hei.

Jeg har i det siste utviklet en ekstrem interesse for astronomi, og ikke minst hva som foregår lengre ut i universet.

Da jeg er utrolig grønn på slikt, lurer jeg på om noen her som er erfarne på dette området? Tenker da kanskje når det kommer til kikkerter, og kanskje litt nybegynner-info på PM ?

Håper noen kan hjelpe meg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Orion er det mange liker, og da i dobsonianformatet.

Har selv et xt8 stående her.
http://www.dinkikkert.no/teleskop/

Fikk samme ide som deg for et par år siden å vil bare advare deg, det er ikke bare å sette seg på terassen med spliffen å glo inn i kikkerten så ser du jupiter og nebulas langt der ute, her kreves en del tid på å lære seg hva man driver med.
Noe jeg selv har satt på vent =)

http://www.dinkikkert.no/teleskop/ce...estron-114-lcm

Den kjøpte jeg,om du programerer den skikkelig inn med dette "Star Allign" programmet(tror det het det) som følger med kan du nok få mange koselige kvelder.
Dette er et GPS basert program som har innebygget "star-map" om jeg ikke tar helt feil,du forteller hvor i verden du er og på fjernkontrollen till kikkerten har du "Planets - Stars - etc - etc" - Når kikkerten er synkronisert er det bare å trykke på "Planets > Mars > Go" så kjøres kikkerten av seg selv i rett posisjon.

Jeg tok meg god tid en kveld og fikk alt stillt inn, men da viste det seg at planetene ikke var mulige å få øye på, ettersom kikkerten kjørte seg i posisjon hvor den peka ned i terassen min, antok at jorda hadde feil plassering i forhold til hva jeg ville se, så det blei kveld da.
Ellers koselig å dra frem å glo litt på månen med, men jeg anbefaler deg og kjøpe litt forskjellige størrelse okular's slik du får forska litt på egenhånd å lære deg litt, jeg fikk bare med 2stk når jeg kjøpte kikkerten og synes det blir litt lite.

Android og Iphone har også en app som er meget grei og ha med seg, "Star Walk" heter den til Iphone vet jeg hvertfall, google vet nok Android sin.
Appen finner ut via gps hvor i verden du er å blir automatisk oppdatert til der du står, så neste gang du lurer på hvilken stjerne "det der" er, så drar du bare frem telefonen og får svar
Sist endret av Bemu; 13. april 2013 kl. 17:00.
"Fikk samme ide som deg for et par år siden å vil bare advare deg, det er ikke bare å sette seg på terassen med spliffen å glo inn i kikkerten så ser du jupiter og nebulas langt der ute, her kreves en del tid på å lære seg hva man driver med.
Noe jeg selv har satt på vent =)"

Haha jeg lo godt, you read my mind, kinda!


Men jeg regnet nesten med at det var litt mer avansert enn som så, derfor spør jeg her først . Jeg håper noen kan sette opp en liten "guide" til meg. Enten her, eller gjerne på PM
Hehe, kan og nevne at disse flotte bildene av tåker i alle regnbuens farger man ser på nettet får du ikke sett med et teleskop,mesteparten av disse er tatt av Hubble teleskopet, noe verken du eller jeg har råd til =)

Hubble : http://hubblesite.org/gallery/album/nebula/pr2003013a/

Hva du kan forvente og se : http://www.oneminuteastronomer.com/w...mall_scope.jpg
Ja, jeg har egentlig bare lyst til å utforske selve konseptet med Astrologi, så får vi se om jeg tar steget videre å investerer i noe i en noe høyere prisklasse .

Mest interessert i å "overvåke" universet, prøve å kartlegge stjerner og slikt
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Ja, jeg har egentlig bare lyst til å utforske selve konseptet med Astrologi,
Vis hele sitatet...
Vil du utforske astrologi, bør du nok heller investere i bøker om horoskoper.
Teleskop brukes til astronomi, som er noe helt annet ...
Mente selvfølgelig astronomi hehe. Gikk litt fort i svingene her
Hvis du bare vil observere litt så ta deg en tur ut på en krystallklar kveld, legg deg ned oppi marka å glo oppover.

Jeg finner dette mye mer kos enn hele kikkerten, ta deg litt tid så får du garrantert se satelitter som fyker over nattehimmelen,stjerneskudd å ikke minst asteroider, jeg har personlig fått med meg 2 slike som har lyst opp store deler av himmelen,its AWSOME!
Tror nok ikke jeg får sett noe mer enn hva jeg ikke allerede har sett, med mindre jeg kjøper meg en stjernekikkert