Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2069
Hva er deres syn på tall, finnes de, er de bare beskrivende, eller er det hele bare tull? Begrunn mer enn gjerne din argumentasjon om du mener det siste.

Personlig støtter jeg med til nominalisme - synet der man sier at tall i seg selv representerer ingenting, men de er et hjelpemiddel for å systematisere og drive empiri. Jeg mener f.eks at tallet 3 i seg selv har ingen betydning, men det er en beskrivelse av en gitt samling med epler, i dette tilfellet 3, ekstremt nyttig for å beskrive alt egentlig.

Det jeg ikke forstår, er hvor problemet med denne teorien kommer inn. Man har to store deler der man kan si at nominalismen møter problemer: negative tall og komplekse tall.

Jeg vil påstå at dette bare er tull, først for negative tall: siden -3 epler ikke kan oppstå i realiteten, er dette tilsynelatende et problem. Jeg tenker her at -3 i seg selv ikke er et tall, det kan aldri oppstå, men man vil aldri få en verdi av -3 uten en kontekst. Man starter ikke med utgangspunkt i at tre epler mangler - man har alltid først hatt 3 eller flere epler, ergo er -3 epler et produkt av den første observasjonen, og -3 er ikke et problem.

Det andre er komplekse tall: mer spesifikt, roten av -1. Igjen vil jeg bruke samme argument om at roten av -1 må være et produkt av en kontekst, og "no harm done" til hele tallsystemet. Å heller legge inn tall i et komplekst tallplan for å løse f.eks likninger for induktanse o.l. har vist seg nyttig i en kontekst, og derav representerer det noe, selv om vi tilsynelatende forlater vår kjære 1,2,3,4,5 ... osv tallskala.

Så - hvor er problemet med min tankegang? Jeg innser at det må være en eller annen falsk argumentasjon som jeg har sirkelargumentert meg selv imot - hvis ikke hadde vi hatt et svært lite behov for matematiske filosofer på emnet. Kan nevnes at jeg går en teknisk utdannelse, og dette standpunktet er utrolig beleilig for nettopp dette.

For de som ikke er kjent med problemstillingen.
Sist endret av Xasma; 6. februar 2013 kl. 17:08.
Om du har -3 epler, er ikke det i forhold til de 3 du hadde i sted. Dette ville da vært null. -3 epler sier enkelt og greit at du mangler/skylder 3 epler. Tall er ikke noe hokkus pokkus, men noe mennesker har funnet opp.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Sinken Vis innlegg
Om du har -3 epler, er ikke det i forhold til de 3 du hadde i sted. Dette ville da vært null. -3 epler sier enkelt og greit at du mangler/skylder 3 epler. Tall er ikke noe hokkus pokkus, men noe mennesker har funnet opp.
Vis hele sitatet...
Sitat av Xasma Vis innlegg
siden -3 epler ikke kan oppstå i realiteten, er dette tilsynelatende et problem. Jeg tenker her at -3 i seg selv ikke er et tall, det kan aldri oppstå, men man vil aldri få en verdi av -3 uten en kontekst. Man starter ikke med utgangspunkt i at tre epler mangler - man har alltid først hatt 3 eller flere epler, ergo er -3 epler et produkt av den første observasjonen, og -3 er ikke et problem.
Vis hele sitatet...

Har jeg formulert meg dårlig? Prøvde å få frem at -3 ikke oppstår uten noen tidligere sammenheng.
Ser ikke helt hvor problemet kommer inn. Positive tall kan heller ikke "oppstå" uten tidligere sammenheng. -3 er akkurat det samme som 3, bare på motsatt side av et punkt på en skala.
Sist endret av Sinken; 6. februar 2013 kl. 17:46.
Matematikken er basert på aksiomer, læresetninger som ikke er bevist, men som antas sanne, og er tilknyttet arbitrære symboler som beskriver arbitrære verdier. Som du sier, -3 gir kun mening sett i kontekst med et annet tall. Matematikken er i sin helhet menneskeskapt, og er derfor den eneste universelt "sanne" vitenskapen. 3 er 3 overalt, fordi vi har bestemt at det er det, rett og slett.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva er deres syn på tall, finnes de, er de bare beskrivende, eller er det hele bare tull? Begrunn mer enn gjerne din argumentasjon om du mener det siste.

Personlig støtter jeg med til nominalisme - synet der man sier at tall i seg selv representerer ingenting, men de er et hjelpemiddel for å systematisere og drive empiri. Jeg mener f.eks at tallet 3 i seg selv har ingen betydning, men det er en beskrivelse av en gitt samling med epler, i dette tilfellet 3, ekstremt nyttig for å beskrive alt egentlig.

Det jeg ikke forstår, er hvor problemet med denne teorien kommer inn. Man har to store deler der man kan si at nominalismen møter problemer: negative tall og komplekse tall.

Jeg vil påstå at dette bare er tull, først for negative tall: siden -3 epler ikke kan oppstå i realiteten, er dette tilsynelatende et problem. Jeg tenker her at -3 i seg selv ikke er et tall, det kan aldri oppstå, men man vil aldri få en verdi av -3 uten en kontekst. Man starter ikke med utgangspunkt i at tre epler mangler - man har alltid først hatt 3 eller flere epler, ergo er -3 epler et produkt av den første observasjonen, og -3 er ikke et problem.

Det andre er komplekse tall: mer spesifikt, roten av -1. Igjen vil jeg bruke samme argument om at roten av -1 må være et produkt av en kontekst, og "no harm done" til hele tallsystemet. Å heller legge inn tall i et komplekst tallplan for å løse f.eks likninger for induktanse o.l. har vist seg nyttig i en kontekst, og derav representerer det noe, selv om vi tilsynelatende forlater vår kjære 1,2,3,4,5 ... osv tallskala.

Så - hvor er problemet med min tankegang? Jeg innser at det må være en eller annen falsk argumentasjon som jeg har sirkelargumentert meg selv imot - hvis ikke hadde vi hatt et svært lite behov for matematiske filosofer på emnet. Kan nevnes at jeg går en teknisk utdannelse, og dette standpunktet er utrolig beleilig for nettopp dette.

For de som ikke er kjent med problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Negative tall er greie nok, de - du tar utgangspunkt i et nullpunkt og bestemmer verdien etter dette. Ta enkel fysikk som eksempel - står du stille, så er din hastighet 0, right? Men bare i forhold tiljorda! I forhold til sola beveger du deg ganske fort. Så, -3km/t er fint det; du beveger deg vekk fra den retningen du har definert som positiv. Det er ikke snakk om at tallene ikke eksisterer, men fortegnet er et resultat av hvordan du velger å definere problemet.

Komplekse tall er heller ikke så veldig mystiske, men det er i skrivende stund litt sent til at jeg gidder å forsøke å gjøre det forståelig. Så, en annen gang.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Har jeg formulert meg dårlig? Prøvde å få frem at -3 ikke oppstår uten noen tidligere sammenheng.
Vis hele sitatet...
3 oppstår like lite uten noen tidligere sammenheng som -3.

Jeg har 3 epler. Jeg skylder 3 epler. <-- begge er meningsfulle.

Jeg har 3. Jeg har -3. <-- begge er meningsløse uten implisitt informasjon.




-3 er så mange epler som du har igjen hvis du plukker 5 epler og spiser 8 av dem... - sitat meg

Det var gøy å være mattelærer og forsøke å finne på intuitive forklaringer på hva enn de stakkars elevene mine tilfeldigvis spurte om.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Om du har -3 epler, er ikke det i forhold til de 3 du hadde i sted. Dette ville da vært null. -3 epler sier enkelt og greit at du mangler/skylder 3 epler. Tall er ikke noe hokkus pokkus, men noe mennesker har funnet opp.
Vis hele sitatet...
Noe mennesker har funnet opp?
*host*Det Gyldende Snitt*host*
Sitat av Claryn Vis innlegg
Noe mennesker har funnet opp?
*host*Det Gyldende Snitt*host*
Vis hele sitatet...
Den geometriske sammenhengen er grei nok, men tallene som beskriver geometrien er i sin helhet menneskeskapt. Naturen har flust av mønstre, det er det ingen som betviler.
Sist endret av Orph; 6. februar 2013 kl. 22:44.
Selv er jeg platonist, og tror altså at tall/matte har basis i en objektiv virkelighet som eksisterer uavhengig av vår subjektive oppfatning. Det er flere grunner til at jeg er overbevist om det.

Finnes det f.eks. en rekke med 30 9'ere på rad ett sted i pi sine uendelige desimaler? Det vet ingen svaret på (enda). Men dersom man erkjenner at det finnes et definitivt svar på dette spørsmålet (sant/usant) og vi ikke vet det, har man ikke da erkjent at det finnes objektive sannheter? Hva er alternativet? At dette spørsmålet ikke er har noe svar før vi evt. beregner oss fram til en rekke med 30 9'ere? For meg virker det absurd.

Et annet argument er at jeg også er overbevist om at eventuelle romvesener ville kommet fram til f.eks. de samme geometriske lovene som vi har (om enn med helt andre symboler). Det ville isåfall også vært ett sterkt argument for at matte ikke bare er en vilkårlig kontstruksjon vi har funnet opp, men en slags objektiv sammenheng som vi "observerer" med tankene/intuisjonen vår.

Det at matte er urimelig effektivt til å beskrive naturen og utlede nye teorier om den (bare se på fysikk) er også ett vel så viktig poeng.
Tall som abstrakte objekter er jo nesten den syvende himmel for en programmerer, men det blir litt for farfetched for min del. Kaster meg på nominalistvognen, jeg.
Angående det med negative tall, er det jo fint lite som gir mening uten en kontekst. Alle positive tall er jo relative i forhold til ingenting, eller 0 om du vil. Desimaltall og brøker er jo relative til heltall. Hvis ikke du liker negative tall kan du jo se på dem som sammensatt av en unær operator (minus) og et positivt tall, det blir vel mye det samme?
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Negative tall er greie nok, de - du tar utgangspunkt i et nullpunkt og bestemmer verdien etter dette. Ta enkel fysikk som eksempel - står du stille, så er din hastighet 0, right? Men bare i forhold tiljorda! I forhold til sola beveger du deg ganske fort. Så, -3km/t er fint det; du beveger deg vekk fra den retningen du har definert som positiv. Det er ikke snakk om at tallene ikke eksisterer, men fortegnet er et resultat av hvordan du velger å definere problemet.

Komplekse tall er heller ikke så veldig mystiske, men det er i skrivende stund litt sent til at jeg gidder å forsøke å gjøre det forståelig. Så, en annen gang.
Vis hele sitatet...
Jada, man kan legge inn implisitt informasjon om relativiteten for observatøren. Men man beskriver da en handling med tall utfra premisset om at tall finnes. At tall fungerer som representasjon har jeg allerede skrevet, og at vi manipulerer dette systemet ved å innføre fortegn, komplekse tall, osv.

At de ikker er mystiske er jeg fint klar over, forstår også hvordan de funker. Men de kan ikke opptre i naturen som f.eks objekter vi teller. Hvordan vi skal få z = 5 + 3i, der z er antall epler ser jeg ikke helt. Det har dog som nevnt ekstremt stor nytte i div. algebra og diff.likninger, sikkert også andre felt jeg nå ikke er klar over.

Sitat av cb1 Vis innlegg
Selv er jeg platonist, og tror altså at tall/matte har basis i en objektiv virkelighet som eksisterer uavhengig av vår subjektive oppfatning. Det er flere grunner til at jeg er overbevist om det.
Vis hele sitatet...
Matematikken kan fint være universelt gyldig, (les: mulig å bruke for romvesnene du postulerer) men det betyr ikke at den eksisterer for seg selv. Alt det betyr er at flere livsformer har kunnet oppfatte samme årsak - reaksjon og systematisert det etter sitt system. Hvorfor betyr et svar vi gir når vi ikke vet, at det må eksistere utenom alt annet? (om din pi-problematikk)



Hvis det ikke kom tydelig frem, jeg gjentar: At nominalisme fungerer og slikt er intet nytt under solen. Det jeg derimot stiller spørsmål ved, og vil diskutere er legitimiteten av negative tall, sett som eksisterende ene og alene. Altså: finnes negative tall? At epler finnes defineres utifra at vi oppfatter et eple, positive tall defineres utfra at man abstraherer eplene til en numerisk verdi. De representerer noe, og kan fint stå der alene. Hvordan kan man gjøre det samme med negative tall, uten å først definere det positive? Er dette mulig? Platonisme løser problemet ved å si at de ligger i en "idéverden", mens nominalisme ikke kan definere negative tall utifra noe annet enn mangel på den først angitte positiviteten. Hvordan definere negativitet uten positivitet, når vi fint kan representere positivitet uten negativitet?
Sist endret av Xasma; 7. februar 2013 kl. 00:32.