Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2471
Aftenposten skriver i dag om at SAS vil tillate mobilprat på flyene...

Fun fact: eneste grunnen til at man ikke får lov til å ha på utstyr med radiosendere i flyet, er IKKE fordi flyet kan ta skade, men fordi mobiltårnene på bakken kan bli ødelagt fordi de stresser med å nå en mobil som er langt unna...

Derfor har FCC (Federal communication commission) sagt at man ikke får lov til å ha elektronisk utstyr med radiosendere påskrudd i flyet: fcc.gov/guides/wireless-devices-airplanes

Flyene er skjermet mot forstyrrelser fra radiosendere, bakketårnene er naturligvis ikke det.

En video for dere som vil ha det inn med teskje:
inFact: Cell Phones on Airplanes

Så, betyr dette at SAS går imot FCC ved å tillate mobiltelefoner i flyene?
Ett scenario kan være at én passasjer som flyr fra Oslo til Hellas skrur på mobilen sin i håp om å få kontakt med et mobiltårn. Vedkommende får kontakt med et tårn i Tyskland, og dette mobiltårnet bryter sammen på grunn av stresset... (skjer i sånn 1:1.000.000 tilfeller).

Hvem skal betale for skadene på mobiltårnene?
Har mobiltårnene blitt oppgradert siden dette nå blir tillatt?
Hvorfor står det ingenting om dette på FCC sin nettside?
Hvordan kan man bevise at et bakketårn ble ødelagt som følge av et SAS-fly?

Siden vi har millioner som reiser hvert år, vil jeg tippe at minst et par mobiltårn vil gå dunken på grunn av stress.
Flyvertinnene kan da ikke sjekke om hver eneste mobil bruker WiFi eller mobilnett/GPRS/EDGE/3G/4G osv. ?

Jeg stiller meg kritisk til dette, Norwegian sin løsning med WiFi fungerer helt fint, siden man da kan sende sms via sin mobil-leverandør eller bruke skype til samtaler.

Det å åpne for å ha mobiltelefoner påskrudd kan skade bakketårn, også i Norge!

Hva synes dere?
Du er klar over flyene allerede er utstyrt med antenne for mobilt bredbånd, og at det er dette de skal benytte seg av med samtaler?
De bruker ikke senderne på bakken....
Vel, jeg regner med det blir annonsert på hver flyvning om det er et fly med eller uten mobilsender passasjerene befinner seg på, og hvis det er sender på flyet skal jo mobilene automatisk velge den senderen istedetfor å søke opp basestasjoner på land.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er snakk om VoIP. Dessutan er det ikkje heilt så enkelt som du framstiller det som - mykje av luftfarten handler om sertifiseringer. Om ein kombinasjon ikkje er prøvd, så er den ikkje tilleten, sjølv om alt tilseier at det vil gå bra. Mobiltelefoner har komt fort, og inntil relativt nyleg har det vel ikkje vore det heilt store presset for å vere tilgjengeleg i lufta.

Kva FCC måtte sei og ikkje gjeld i USA - ikkje i Noreg.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Det jeg reagerer på, er at man går bort fra å si til passasjerene at mobilen må være av, til at den kan være på.
Da vil flere ha mobilen sin påskrudd.

Hvordan kan flyvertinnene kontrollere at ikke noen bruker et mobilnett på bakken istedenfor ett på flyet?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva FCC måtte sei og ikkje gjeld i USA - ikkje i Noreg.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett. Problemet er at det meste FCC seier blir støtta av europeiske luftmyndigheiter, i tillegg til at SAS er eit internasjonalt flyselskap som og opererar til USA og difor må ha tillatelse frå FCC og.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Det jeg reagerer på, er at man går bort fra å si til passasjerene at mobilen må være av, til at den kan være på.
Da vil flere ha mobilen sin påskrudd.

Hvordan kan flyvertinnene kontrollere at ikke noen bruker et mobilnett på bakken istedenfor ett på flyet?
Vis hele sitatet...
Det problemet har man allerede i dag, da mange bruker sine smarttelefoner bla. som musikkspiller, notatblokk og spillemaskin.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Aftenposten skriver i dag om at SAS vil tillate mobilprat på flyene...

Fun fact: eneste grunnen til at man ikke får lov til å ha på utstyr med radiosendere i flyet, er IKKE fordi flyet kan ta skade, men fordi mobiltårnene på bakken kan bli ødelagt fordi de stresser med å nå en mobil som er langt unna...
Vis hele sitatet...
Er dette en fact de ikke har fortalt noen eller?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
Det problemet har man allerede i dag, da mange bruker sine smarttelefoner bla. som musikkspiller, notatblokk og spillemaskin.
Vis hele sitatet...
mhm, men da kunne flyvertinna bare si "skru den av" fordi _ingen_ elektroniske duppedingser med radiosendere er tillat på flyet...

dvs. flyvertinnene trengte bare å se en påslått mobil.

Siden man nå åpner for at mobiltelefoner kan være påslått overhodet, vil flyvertinnnene få et helt nytt problem: nå må flyvertinnene se etter en påslått mobil som bruker et mobilnett på bakken istedenfor mobilnettet på flyet.

Siden man ikke kan skremme passasjerene med at "mobilen din kan forstyrre flyet!" vil ingen respektere denne regelen.

"Hvem bryr seg vel om et mobiltårn i Tyskland? Hadde det vært flyet jeg sitter på som kunne tatt skade av min mobil, hadde jeg derimot skrudd den av."


Jeg antar at man må installere telefon-jammere som blokkerer ut alle andre frekvenser enn den frekvensen som brukes av flyets eget mobilnett.
Det å be passasjerne om å ikke bruke mobilnettet på bakken, men isteden betale 60 spenn for å bruke flyets mobilnett, fordi mobiltårnene på bakken kanskje kan ta skade, vil ikke fungere.
Sist endret av Turbolego; 26. september 2012 kl. 19:02.
Ikke at jeg ikke tror det kan skade radiosendere på bakken men er dette noe alle har fått med seg? Har alltid hørt at forbudet var pga. det kunne oppstå forstyrrelser med instrumentene.

F eks. så testet jo mythbusters om mobiler virkelig gjorde utslag på flyinstrumentene og om det var noe vits med forbudet, uten å nevne noe om at det forbudet var grunnet noe helt annet.
Sist endret av Naturgrønn; 26. september 2012 kl. 19:28.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ikke at jeg ikke tror det kan skade radiosendere på bakken men er dette noe alle har fått med seg? Har alltid hørt at forbudet var pga. det kunne oppstå forstyrrelser med instrumentene.

F eks. så testet jo mythbusters om mobiler virkelig gjorde utslag på flyinstrumentene og om det var noe vits med forbudet, uten å nevne noe om at det forbudet var grunnet noe helt annet.
Vis hele sitatet...
nope, flyselskapene sier at det kan skade flyet istedenfor tårn på bakken fordi da vil de faktisk høre etter og skru av mobilen.

ingen bryr seg om noen tårn på bakken.

alle bryr seg om flyet de sitter inni.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
F eks. så testet jo mythbusters om mobiler virkelig gjorde utslag på flyinstrumentene og om det var noe vits med forbudet, uten å nevne noe om at det forbudet var grunnet noe helt annet.
Vis hele sitatet...
De testet med mange forskjellige sendere fra telefon osv. Noen sterke, noen ikke så sterke. Ingen av de ga problemer med instrumentene i flyet, så "Myth BUSTED!"
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
De testet med mange forskjellige sendere fra telefon osv. Noen sterke, noen ikke så sterke. Ingen av de ga problemer med instrumentene i flyet, så "Myth BUSTED!"
Vis hele sitatet...
Mythbusters-gutta burde heller prøve å fly over et mobiltårn med 100 mobiltelefoner som spammer tårnet, og se om tårnet feiler.

Høyere sjanse for "Myth Confirmed" da imo.
Ser ikke helt fram til å sitte ved siden av noen som skravler i telefonen igjennom hele flyturen. Noen personer snakker virkelig høylytt. Man klarer seg uten å kommunisere med andre enn medpassasjere i noen timer.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Mythbusters-gutta burde heller prøve å fly over et mobiltårn med 100 mobiltelefoner som spammer tårnet, og se om tårnet feiler.

Høyere sjanse for "Myth Confirmed" da imo.
Vis hele sitatet...
De ville jo teste det i lufta, men som sagt er det ikke lov i USA å gjøre slikt
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
De ville jo teste det i lufta, men som sagt er det ikke lov i USA å gjøre slikt
Vis hele sitatet...
Da kan Mythbusters-gutta komme hit og teste det i Norge når SAS åpner for mobilbruk i flyene sine 1 Januar 2013.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Da kan Mythbusters-gutta komme hit og teste det i Norge når SAS åpner for mobilbruk i flyene sine 1 Januar 2013.
Vis hele sitatet...
Du får sende mail
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du får sende mail
Vis hele sitatet...
Posta på forumet deres, under "Submit a Myth: Everything Else": Cell Phones Interfere with Plane Instruments - NEW INFO

Blir morsomt å se om Mythbusters-gutta tar seg en tur!
Sitat av Pylixe Vis innlegg
Man klarer seg uten å kommunisere med andre enn medpassasjere i noen timer.
Vis hele sitatet...
Faktisk en av de mindre enerværende tingene ved å sitte inneklemt
i en flygende sardinboks: man får fri fra den lille plageånden enn
så lenge.
Hvor har du hørt at radiotårn kan ta skade av mobiler? Jeg går flyfag og de har aldri nevnt at mobiler skader radiotårn.

Grunnen til at mobiler ikke skal være påskrudd er at de ikke vil ta noen sjanser. Mobiler _kan_ forstyrre instrumenter. De har ikke gjort det, men som sagt tar ingen sjanser. Hvorfor ta en sjanse? Vi har jo SATCOM telefoner.

De har også stappet et fly (747 om jeg husker rett) med mobiler. Alle påskrudd, og tror noen ringte. Ingenting skjedde.

*Mobiltårn..
Sist endret av Xernox; 26. september 2012 kl. 20:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Xernox: dei kan ikkje skadde celletårn, men dei kan stresse infrastrukturen, fordi du frå et fly ser langt, og kan oppnå veldig mange mobilceller. I tillegg forflytter du deg fortare enn det GSM var laga for å ta hensyn til. Kombinasjonen av at du flytter deg raskt og ser mange celletårn kan føre til stor aktivitet fordi du hopper ofte mellom tårna.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
mhm, men da kunne flyvertinna bare si "skru den av" fordi _ingen_ elektroniske duppedingser med radiosendere er tillat på flyet...

dvs. flyvertinnene trengte bare å se en påslått mobil.
Vis hele sitatet...
Det du sier stemmer jo ikke. Jeg sitter alltid med mobil påslått og godt synlig på fly, i flightmode selvfølgelig. Jeg flyr ofte og har aldri fått noe stress for det. Slik har det vært i flere år allerede.

Både Norwegian og SAS tilbyr nå WiFi på sine flyvninger. En forutsetning for at dette skal funke er faktisk tilstedeværelsen av radiosendere i laptop, nettbrett, mobil etc. De forteller jo deg tilogmed hvordan du skal få WiFi til å funke på mobilen i deres fly, og da ville det vært veldig rart om de skulle be deg slå den av fordi den inneholder en radiosender? Har heller aldri opplevd å måtte vise at telefonen faktisk står i flightmode.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Judaz Vis innlegg
Det du sier stemmer jo ikke. Jeg sitter alltid med mobil påslått og godt synlig på fly, i flightmode selvfølgelig. Jeg flyr ofte og har aldri fått noe stress for det. Slik har det vært i flere år allerede.
Vis hele sitatet...
Det stemmer forsåvidt at de sier "alle sendere må være avslått" - men samtidig så tillater de jo wifi, så..
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det stemmer forsåvidt at de sier "alle sendere må være avslått" - men samtidig så tillater de jo wifi, så..
Vis hele sitatet...
Det er en stor forskjell her: Wifi på flyene til norwegian bruker et eget "mobiltårn" som kommuniserer med en satelitt.

De tillater ikke mobilbruk, men flight-mode med wifi slått på (ja, det går ann)

Det SAS gjør derimot, er å tillate mobilbruk, siden de vil at folk skal benytte deres mobiltårn, men da vil jo disse mobilene også prøve å koble seg til tårn på bakken?

Dette er nøyaktig det FCC ikke vil ha noe av, på grunn av <insert slashdot's last post here>

Så, WiFi er ganske harmløst, siden det ikke tuller med tårn på bakken, noe jeg synes burde holdes som en grense til mythbusters eller andre aktører får testa om infrastrukturen på bakken kan bli herpa av mobiltelefoner...

[EDIT:]

Jeg vil foreslå følgende for SAS: Lag en app som lar passasjerene sende sms og føre samtaler over wifi-nett (dvs. samme system som norwegian bruker) mot f.eks. 10 øre ekstra per sms og 20 øre ekstra per minutt...

Så kan 60 kroner være for de som vil surfe et par timer.

Da vil de færreste prøve å koble til tårnene på bakken for å ringe/sende sms, siden man bare sparer seg noen øre.

Dersom SAS fortsetter å ha en "paywall" på 60 spenn for tilgang på nettet, selv om man bare vil sende én sms, vil flere prøve å koble til tårnene på bakken.

Og siden SAS har "avslørt" at det å snakke i mobilen ikke kan skade flyet, vil ikke passasjerne se på det som farlig lengre.
En GSM antenne har da vel ikke rekkevidde på 30km?

Var her for noen år tilbake at et fly hadde problemer med ene landingshjulet, og de sirklet rundt en GSM antenne i LAV HØYDE for at folk skulle kunne få sende SMS og ringe. Aldri i verden at det går 10-15 000 fot oppe i luften
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
En GSM antenne har da vel ikke rekkevidde på 30km?

Var her for noen år tilbake at et fly hadde problemer med ene landingshjulet, og de sirklet rundt en GSM antenne i LAV HØYDE for at folk skulle kunne få sende SMS og ringe. Aldri i verden at det går 10-15 000 fot oppe i luften
Vis hele sitatet...
Problemet kan oppstå under et spesielt "utsiktspunkt" noe som skjer sånn 1:1,000,000 av tilfellene...
Men, siden man har flere millioner som flyr hvert år, vil det i teorien ryke noen tårn i året!

Sjekk denne videoen jeg posta i førsteposten, skippa direkte til 1:55 i video'n hvor han forklarer dette: inFact: Cell Phones on Airplanes