Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 918
hei! Min macbook pro fra 2010 har nå sluttet å boote og jeg får bare et spørsmålstegn opp når jeg booter. Jeg prøvde å kjøre den i option modus, og redde filer derfra, men jeg får ikke trykket på noe som er der inne... Så det jeg har gjort nå er at jeg har tatt ut hdd fra macen og skal koble hdd til den stasjonære for å prøve å redde filer. Trengs det noen spesiell kabel for dette, eller er det bare å koble til via vanlig sata? Er det bedre måter? Trengs det noe program? Vil det enkleste være å koble den til via en sata til usb i stasjonære og behandle den som en vanlig ekstern hdd? Takker for all hjelp!
For å redde filer kan du laste ned f.eks. ubuntu, slenge det inn på en minnepinne og boote fra den. Så kan du redde alle filene dine.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Bare standard S-ATA kabel.

Har du prøvd å holde inne options knappen under boot? (ALT)
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Bare standard S-ATA kabel.

Har du prøvd å holde inne options knappen under boot? (ALT)
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg gjorde når jeg mente option modus... Hele first aid og restore delen er umulig å trykke på noe som helst i... Bare å koble den til med sata kabel til windows pc... Før eller etter at jeg skrur på den stasjonære??

Ubuntu er no-go ettersom jeg aldri har brukt det, og ikke har den fjerneste anelse hvajeg gjør om noe som helst virker rart.. Ikke tiden for å eksperimentere akkurat nå føler jeg.
Vil windows greie og lese filsystemet som OSX bruker? Og om du har kryptert harddisken blir det vel noen hakk vanskeligere å hente ut filene. Eller er jeg helt på bærtur nå?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Vil windows greie og lese filsystemet som OSX bruker? Og om du har kryptert harddisken blir det vel noen hakk vanskeligere å hente ut filene. Eller er jeg helt på bærtur nå?
Vis hele sitatet...
Windows kan lese av filene tror jeg, men ikke skrive.

Om HDDen er kryptert er det though shit.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Windows kan lese av filene tror jeg, men ikke skrive.

Om HDDen er kryptert er det though shit.
Vis hele sitatet...
Den er ikke kryptert. Men skal harddisken kobles til den stasjonære før eller etter at jeg har startet den?
Det er ikke helt sikkert at du kan redde filene dine slik ståa er nå. Spørsmålstegn betyr så vidt jeg husker at maskinen ikke finner noe oppstartsvolum, og det kan være et utall ting som faktisk forårsaker dette problemet. I mitt tilfelle, for et par år siden, var faktisk selve kabelen mellom harddisken og hovedkortet gåen, og da er det ganske vanskelig å redde filer.

Hvor gammel er maskinen? Er det et alternativ å sende den inn på nærmeste Eplehus?

EDIT; jeg så først nå at du vurderer å koble den til en annen maskin, så da faller vel kommentaren min litt utenfor. But still, det _trenger_ ikke å være noe galt med selve harddisken, det kan være andre ting
Sist endret av Glykose; 28. mai 2012 kl. 20:28.
Vet ikke om det utgjør noen stor forskjell, men kople til før du.
Bra disken ikke er kryptert, forenkler det hele en del.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
2010, som jeg skrev.. Eplehuset er ikke en mulighet da de tar hårreisende priser for slikt.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Til andre som evt. Skulle få samme problem.. Jeg kjøpte et intern harddisk cover hos clas ohlson (skal egentlig gjøre disken til en ekstern disk) og innstallerte MacDrive 9, og koblet til windows pcn. Overførte deretter alle filer til windows pc. Takker for all hjelp og håper dette hjelper andre som skulle få samme problem!