Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3682
I FY2 er induksjon en del av pensum, og det er kun denne kunnskapen jeg har om emnet, men det virker veldig spennende. Men det jeg lurer på er hvordan bruker de dette industrielt når de skal indusere EMS i et kraftverk? Har prøvd å finne prinsipptegninger, uten hell.

Spørsmål nummer to gjelder høyspentmaster og rette ledere. I høyspentmaster bruker man høye spenninger (innlysende) for å minke energitapet, men hvorfor? Er det slik at magnetisk kraft og elektrisk kraft "deler" summen av kreftene? Et elektrisk felt skaper et magnetfelt rundt seg, og tar dette av det elektriske feltet? Eller er det slik at magnetfeltet kun "oppstår" fordi det er elektroner der, og det elektriske feltet tvinger elektronene til å ligge i en viss retning som i en magnet? Til sist men ikke minst. Vi bruker høyspentmaster for å minke energitap, hvorfor ikke bruke dette i i hus også? Ville det vært umulig å skape ladere o.l. billig nok til at dette blir kosteffektivt?

Dette er ikke leksehjelp, jeg har bare så smått problemer med å forstå hvordan disse tingene fungerer i praksis.
Hero of Time
bronze's Avatar
Hvordan ems induseres:

Se på dette bildet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Hydroelectric_dam_without_text.jpg

Vann driver rundt turbin (C).
Turbinen driver rundt en magnet (f.eks) stavmagnet.
Rundt denne magneten ligger det viklinger. Siden magneten roterer, endres fluksen (B*A*cos(alpha)) i viklingene hele tiden, og det induseres en spenning ems.

Alternativt kan turbinen rotere viklinger, med magneter som står fast rundt.

Og til spørsmål nr. 2.

Det er flere grunner, men den enkleste av dem er denne.

Elektriske ledninger dimensjoneres etter strømstyrken (Ampere) som skal gå gjennom dem. Elektrisk effekt er gitt ved P=U*I (for likestrøm, men prinsippet gjelder uansett). Ved å kjøre høy spenning ser vi altså at strømmen blir mye lavere for å oppnå samme effekt. Da kan vi bruke tynnere ledninger, som er mer økonomisk. Man måtte bruke astronomisk tykke ledninger om vi skulle brukt en spenning på f.eks. 230V. Store strømmer fører også enklere til tap i form av varme.

Størrelsen på det magnetiske feltet avhenger også av strømstyrke. Biot-Savarts lov sier at magnetfeltstyrken rundt en leder er gitt ved B=k*(I/r) (forenklet). Magnetfeltet rundt blir altså svakere ved lavere strøm.

Obs la ikke merke til den biten om høye spenninger i ladere og elektronikkutstyr. Dette er uheldig av følgende grunner:

Høy spenning gir strømmen "mer energi" til å forflytte seg gjennom isolasjon og til å lage strømbuer. Med høyere spenning er det større sjanse for å få elektrisk støt, og man må ha tjukkere isolasjon.

I tillegg er effekttapet så lite når det er snakk om ladere og elektroniske gjenstander at det ikke er verdt risikoen. I USA bruker de ca 110V på strømnettet, så på den måten er det jo mindre effekttap på vårt 230V-nett. Men de har såvidt jeg vet en frekvens på 60Hz på sitt nett, mot våre 50Hz. Jeg har lest at 60Hz gir mindre effekttap enn 50Hz, men husker ikke på stående fot hvorfor.
Sist endret av bronze; 25. april 2011 kl. 02:49.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Takk for tegning, men er dette den mest brukte formen for induksjon? Altså at A og B er konstant, men vinkelen mellom arealvektoren og og magnetfeltet endres? Vet at så lenge det er er endring i B eller på det innstrålte området A så får man indusert strøm.

Sånn jeg forsto det så er effektapet på kort tid veldig lite i strømledninger, men f.eks en offentlig skole må vel ha et ganske merkbart tap av energi i løpet av en dag? Det siste jeg lurte på er hvor kommer kreftene til magnetfeltet fra? "Tar" magnetfeltet av kreftene på den elektriske kraften, eller bare "oppstår" det fordi strømretningen i en ledning påvirker elektronene rundt til å gå i en spesiell retning? Ville ikke dette isåfall bryte med at energi og/eller krefter ikke bare kan oppstå? Er det en sammenheng vi bare ikke har klart å funnet enda, eller er det bare jeg som ikke forstår det helt?

Takk for godt svar så langt!
Sitat av Xasma Vis innlegg
Sånn jeg forsto det så er effektapet på kort tid veldig lite i strømledninger, men f.eks en offentlig skole må vel ha et ganske merkbart tap av energi i løpet av en dag?
Vis hele sitatet...
Det er minimalt i forhold til forbruket. Du kan jo selv regne ut tapet med utgangspunkt i resistiviteten til kobber, normalt ledningstverrsnitt, ledningslengde og gjennomsnittlig strømforbruk.

Sitat av Xasma
Det siste jeg lurte på er hvor kommer kreftene til magnetfeltet fra? "Tar" magnetfeltet av kreftene på den elektriske kraften, eller bare "oppstår" det fordi strømretningen i en ledning påvirker elektronene rundt til å gå i en spesiell retning? Ville ikke dette isåfall bryte med at energi og/eller krefter ikke bare kan oppstå? Er det en sammenheng vi bare ikke har klart å funnet enda, eller er det bare jeg som ikke forstår det helt?
Vis hele sitatet...
Det vil ligge noe energi lagret i magnetfeltet, men denne vil ikke bli brukt opp med mindre du utnytter magnetfeltet til å utføre et arbeid. Energien blir tatt fra energikilden.

For å muligens rydde opp i en misforståelse, du spurte om "strømretningen i en ledning påvirker elektronene rundt til å gå i en spesiell retning", men strømretningen defineres av retningen på elektronene, og er i følge vanlig konvensjon motsatt rettet av elektronstrømmen.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil ligge noe energi lagret i magnetfeltet, men denne vil ikke bli brukt opp med mindre du utnytter magnetfeltet til å utføre et arbeid. Energien blir tatt fra energikilden.

For å muligens rydde opp i en misforståelse, du spurte om "strømretningen i en ledning påvirker elektronene rundt til å gå i en spesiell retning", men strømretningen defineres av retningen på elektronene, og er i følge vanlig konvensjon motsatt rettet av elektronstrømmen.
Vis hele sitatet...
Hva skjer da med energien lagret i magnetfeltet dersom man stopper strømmen? Sånn jeg forstår det kan man se på magnetfeltet som potensiell energi som kan gjøre et arbeid, men vil ikke denne da kun bli borte dersom en skrur av strømmen? Da har en jo tapt energi.. Jeg ser ikke hvordan denne potensielle energien kan komme "inn" i ledningen igjen. Da ville man isåfall indusere strøm ved å skru av en ledning, som lager et magnetfelt, og dette skulle i prinsippet kunne holdt på evig.

Dette med strømretning og elektronretning kan jeg, men ser jeg har vært upresis. Du vet vel ikke hvorfor man sier dette er strømretningen? Eneste forklaring jeg har fått hittil er at det er fordi det er slik man først trodde det var. Hvorfor skal man fysikere holde på gammel vranglære? Har kun hatt bruk for dette tre ganger, og det er når det gjelder høyrehåndsreglene til magnetfelt til ledere. Det virker som en litt svak grunn til å holde på noe som er direkte feil..
Hero of Time
bronze's Avatar
Du ser ut til å ha en misforståelse om potensiell energi. Sålenge den potensielle energien ikke bidrar til å gjøre et arbeid, så er det bare potensiell energi, ikke "ekte" energi. Du har alltid potensiell energi pga tyngdekraften, men om du står i ro på et underlag brukes det ikke alltid energi på å holde deg nede. Kun når du hopper eller går utfor et stup etc. gjør tyngdekraften et arbeid.

Det samme gjelder for et magnetfelt. Når tyngdefeltet endrer retningen til en elektrisk ladning, eller snur en kompassnål, så bruker det energi. Den potensielle energien er ikke faktisk energi, men et potensiale til å gjøre et arbeid, et potensiale til å bruke energi. Når du skrur av strømmen i en leder, fjerner du altså kun potensialet til å bruke energi/gjøre et arbeid.

Ang. strømretningen så har du nok rett i at fysikere gjorde feil for lenge siden, men definisjonen av strømretningen kan fortsatt være nyttig og intuitiv i dag.

Elektronene går i negativ strømretning. Dette er enkelt å huske fordi elektroner har negativ ladning. Så da er det enkelt å forstå at negativ strømretning er den veien elektronene går, fordi de har negativ ladning. Da må det motsatte være positiv strømretning. Positiv strømretning er definert som den veien en positivt ladd partikkel, for eksempel et proton, ville ha bevegd seg om det kunne ha bevegd seg. Protoner sitter som regel "fast" i metallstrukturen i en leder, så det flytter seg egentlig ikke. Men om det kunne bevege seg, ville det ha bevegd seg i positiv strømretning.
Pootis Spencer
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva skjer da med energien lagret i magnetfeltet dersom man stopper strømmen? Sånn jeg forstår det kan man se på magnetfeltet som potensiell energi som kan gjøre et arbeid, men vil ikke denne da kun bli borte dersom en skrur av strømmen?
Vis hele sitatet...
Energien i feltet vil ikke forsvinne. Den brå reduksjonen av strøm vil indusere en spenning som motvirker endringen i strømmen. Spenningen kan bli veldig høy, og fører lett til utladning som lysbue.

Eksempel på stor skala: http://www.youtube.com/watch?v=tJngGpGs2fE
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva skjer da med energien lagret i magnetfeltet dersom man stopper strømmen? Sånn jeg forstår det kan man se på magnetfeltet som potensiell energi som kan gjøre et arbeid, men vil ikke denne da kun bli borte dersom en skrur av strømmen? Da har en jo tapt energi.. Jeg ser ikke hvordan denne potensielle energien kan komme "inn" i ledningen igjen. Da ville man isåfall indusere strøm ved å skru av en ledning, som lager et magnetfelt, og dette skulle i prinsippet kunne holdt på evig.
Vis hele sitatet...
Den vil gå inn igjen i ledningen, ja. Du kan modellere ledningen som en knøttliten induktans. Strømmen vil lage et magnetfelt, og når du skrur av strømmen vil magnetfeltet avta. Et magnetfelt i endring induserer en elektrisk strøm, og energien omgjøres til varme på grunn av ledningens resistans. I en superleder helt uten resistans kan strømmen gå i løkke til evig tid, som du sier, så lenge strømmen har en lukket sløyfe å forholde seg til.

Sitat av Xasma
Dette med strømretning og elektronretning kan jeg, men ser jeg har vært upresis. Du vet vel ikke hvorfor man sier dette er strømretningen? Eneste forklaring jeg har fått hittil er at det er fordi det er slik man først trodde det var. Hvorfor skal man fysikere holde på gammel vranglære? Har kun hatt bruk for dette tre ganger, og det er når det gjelder høyrehåndsreglene til magnetfelt til ledere. Det virker som en litt svak grunn til å holde på noe som er direkte feil..
Vis hele sitatet...
Det kommer opprinnelig fra da man oppdaget elektrisitet, men ikke enda visste om elektroner. Det man visste var at man hadde en forflytning av noe, og man valgte bare tilfeldigvis å definere strømretningen i motsatt retning av det som senere skulle vise seg å være elektronstrømmen. Enkelte lærebøker har kommet ut med snudd strømretning, men det er ganske få. Grunnen til at man ikke bryr seg så mye om det, er mye at det egentlig ikke er så feil som det virker som. I metaller er ladningsbærerne elektroner, mens i andre stoffer kan ladningsbærerne være for eksempel positivt ladde ioner. I p-type halvledere definerer man også "hull" som positive ladningsbærere (selv om hull egentlig er fravær av valenselektroner hos atomene i halvlederen). Alt i alt er det en kilde til forvirring som raskt går over.

Sitat av bronze
Det samme gjelder for et magnetfelt. Når tyngdefeltet endrer retningen til en elektrisk ladning, eller snur en kompassnål, så bruker det energi. Den potensielle energien er ikke faktisk energi, men et potensiale til å gjøre et arbeid, et potensiale til å bruke energi. Når du skrur av strømmen i en leder, fjerner du altså kun potensialet til å bruke energi/gjøre et arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig. Det er lagret energi i magnetfeltet, akkurat som det er lagret energi i det elektriske feltet i en kondensator. Dette kan du måle i en RL-krets, for eksempel, ved å betrakte energien som forlater en energikilde og energien som omsettes til varme i resistansen mens du endrer magnetfeltstyrken i en spole ved å øke strømmen – differansen mellom de to energiene er energien som lagres i magnetfeltet. Energien lagret i en spole er E=1/2·L·I2, og hvis man fjerner spenningen over spolen, vil energien omgjøres til varme via induksjon – det samme gjelder for en ledning, da denne også er en spole på samme måte, bare med veldig liten L.

Det er altså potensiell energi, men sammenlikningen med tyngdefeltet er heller at du øker den potensielle energien til en ball ved å løfte den opp i været. Den potensielle energien er lik arbeidet det har kostet å løfte ballen opp, akkurat som den potensielle energien i spolen (og ledningen) er arbeidet det har kostet å sette opp strømmen gjennom den. Når du fjerner spenningen over spolen blir det det samme som å slippe ballen, og energien må bli av et sted. I begge tilfellene ender energien til slutt opp som varme, men via litt ulike prosesser.
Sist endret av Provo; 25. april 2011 kl. 20:20.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke helt riktig. Det er lagret energi i magnetfeltet, akkurat som det er lagret energi i det elektriske feltet i en kondensator. Dette kan du måle i en RL-krets, for eksempel, ved å betrakte energien som forlater en energikilde og energien som omsettes til varme i resistansen mens du endrer magnetfeltstyrken i en spole ved å øke strømmen – differansen mellom de to energiene er energien som lagres i magnetfeltet. Energien lagret i en spole er E=1/2·L·I2, og hvis man fjerner spenningen over spolen, vil energien omgjøres til varme via induksjon – det samme gjelder for en ledning, da denne også er en spole på samme måte, bare med veldig liten L.
Vis hele sitatet...
Interessant, dette står det faktisk ingenting om i FY2-boken vår (Ergo), så det kommer vel på universitetet.

Mens du er her i tråden, kan du forklare hvorfor det sies at 60 Hz er mer effektivt både for generatorer og strømoverføring generelt enn 50 Hz? Har lest det flere steder uten å helt forstå hvorfor, blant annet her:
http://www.school-for-champions.com/..._volt_freq.htm

Tror TS har fått ganske gode forklaringer nå, så gjør vel ikke noe om jeg spør et relatert spørsmål uten å starte ny tråd.
Sitat av bronze Vis innlegg
Interessant, dette står det faktisk ingenting om i FY2-boken vår (Ergo), så det kommer vel på universitetet.
Vis hele sitatet...
Det kommer i de første fagene på hvis du skal gå elektronikk på høgskole/universitet.

Sitat av bronze
Mens du er her i tråden, kan du forklare hvorfor det sies at 60 Hz er mer effektivt både for generatorer og strømoverføring generelt enn 50 Hz?
Vis hele sitatet...
60 Hz er mer effektivt for transformatorer, ettersom høyere frekvens medfører at transformatoren kan bygges mindre, mens 50 Hz er mer effektivt for strømoverføring fordi induktans og kapasitans i ledningsnettet spiller mindre rolle ved lave frekvenser. For generatorer har det i dag lite å si, så vidt jeg vet, men fra gammelt av søkte man gjerne å bruke lav frekvens på saktegående generatorer, for å slippe å konstruere så mange poler, og man hadde lettere for å synkronisere saktegående generatorer. For motorer gjelder det at høyere frekvens medfører større utfordringer med induktans, og derfor vil nok 50 Hz være bedre enn 60 Hz.

Men jeg tviler vel på at forskjellen mellom 50 og 60 Hz er så vesentlig for noen av disse punktene, og det er nok mest tilfeldig at vi bruker forskjellige frekvenser.

Jeg ser at linken du postet er uenig i noe av det jeg sier, men jeg får i hvert fall støtte fra Wikipedia på mesteparten av det.