Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3479
Jeg går nå 3. året studiespesialisering og vurderer sterkt å droppe ut. De to siste årene har mangelen på motivasjon vært ganske stor, men jeg har klart å komme meg gjennom med greie karakterer og noe fravær. Mot slutten av andreåret begynte motivasjonen å bli mindre og mindre mens fraværet ble større og større. Dette fortsatte når jeg startet igjen på skolen etter sommerferien og jeg har mer fravær og annmerkninger nå enn jeg hadde hele andreåret. Våkner ofte om morgenen og finner ut at jeg gidder ikke å dra på skolen i dag heller.De dagene jeg faktisk kommer meg avgårde går timene stort sett til flashspill,musikk,film eller soving. De timene vi ikke har pc bruker jeg til å tegne i skrivebøkene mine. Derfor vurderer jeg sterkt å droppe ut og starte på nytt i tredjeklasse til neste høst.

Så til det jeg faktisk lurer på. Hvis jeg dropper ut av skolen, hvilke muligheter har jeg utenom å skaffe meg en deltidsjobb/stikke til nav?

Ser helst at det ikke kommer en haug med folk som sier at jeg bare skal holde ut det siste året, ta meg selv i nakken osv. Jeg har lyst til å gå ut av skolen med over 2 i snitt og hvis det skal skje har motivasjon en en god del å si for meg. Takker på forhånd for gode svar
Det virker ekstremt dumt å droppe ut av skolen, hvorfor stoppe på målstreken? Bli iallefall ferdig med det siste semesteret, slik at du ikke har kastet vekk 2.5 år. Da har du også noe å falle tilbake på når skolelysten kommer tilbake. Da er det bare å begynne på Høyskole / universitet...
Dropper du ut, angrer du.
benzonerd
DfenZ's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley
Det virker ekstremt dumt å droppe ut av skolen, hvorfor stoppe på målstreken? Bli iallefall ferdig med det siste semesteret, slik at du ikke har kastet vekk 2.5 år. Da har du også noe å falle tilbake på når skolelysten kommer tilbake. Da er det bare å begynne på Høyskole / universitet...
Vis hele sitatet...
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Derfor vurderer jeg sterkt å droppe ut og starte på nytt i tredjeklasse til neste høst.
Vis hele sitatet...
Kaster bare bort de siste 3 månedene hvis jeg slutter og føler at det har jeg allerede gjort.
Kontaktlæreren min (et svimehue til tider) sa noe om at om vi droppet ut nå, så mistet vi retten til å gå på skole, da hadde vi visstnok brukt opp årene våre. Siden du går 3. året er du vel 18, å sitte i kassa på en dagligvarebutikk burde da funke? Rundt 130 i timen + tillegg etter klokken 18.00, osv osv. Med mindre du er god til å selge, da kan du prøve deg i forskjellige selgerjobber (Dørsalg av alarm og telefonsalg er vel det mest aktuelle).
Innstillingen din til skolen høres ut som den jeg hadde for 4 år siden, gikk studiespesialisering og var mildt sagt veldig lei skolen, valgte å droppe ut, og det har vært såsomså i ettertid. Det ble jo en jobb, men uten utdanning så er det ikke verdens morsomste jobber som du får tilbud om, du tar det du får. Og man er som regel den første som får sparken ved nedskjæringer osv.
Nav er behjelpelig med kurs osv, men det er ikke noe morsommere enn skolen, det kan jeg garantere deg. Og hvis Nav finner jobb til deg, så må du dra på jobb for 230 kr (?!) dagen, møter du ikke opp der, så kan du miste alle dine rettigheter til hjelp fra Nav.
Men det er jo sine pluss sider også, får du deg fast jobb, så begynner du å tjene penger, noe som gjør at du kan flytte (hvis du ikke allerede har gjort det), mere penger enn et skolestipend / studielån, større frihet mm.
Men du beskriver situasjonen din som du er temmelig lei skole, og det er ikke lett å gå tilbake til skolebenken etter at man har fått smaken på arbeidslivet og vant til å ha 10 000 - 20 000 i måneden å rutte med.
Jeg ville anbefalle deg å fortsette på skolen, er trossalt bare et halvt år igjen med skole før du har studiekompentanse, karakterene dine kan du fikse på senere. Slipper du å ha kastst bort 2,5 år
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Kaster bare bort de siste 3 månedene hvis jeg slutter og føler at det har jeg allerede gjort.
Vis hele sitatet...
3 jeg kjenner droppet ut, de har enda ikke komt tilbake. 3 år etter...
Er vanskelig å begynne på skolen igjen etter du har droppet ut, dessuten mister du etter hvert skoleretten.
Selv om de fleste ikke vil anbefale å slutte på målstreken, kan jeg i visse tilfeller støtte DfenZ. Noen ganger det rett og slett bedre å ta et opphold, enn å tvinge seg gjennom med elendige karakterer, og skyhøyt fravær. Ingen vits å være på skolen hvis man ikke har noen intensjon om å lære.

Det være sagt er det ikke store jobbmulighetene med mindre du har gode kontakter. Det typiske er jobb i butikk, som telefonselger, eller andre lignende kjipe yrker. Du har vel også mulighet til å gå på folkehøyskole, som til tross for å koste penger - lar deg arbeide med ting du faktisk liker å gjøre. Militæret kan jo være en idé også, men det tar jo litt lengre enn et halv år.

Det kan imidlertid være greit å tenke over at mange sliter med å komme seg tilbake til skolen igjen, så hvis du ikke er veldig sikker på at du kommer til å fortsette, er det bedre å gå ut av VGS med dårlige karakterer - enn å ikke ha studiekompetanse i det heletatt.
Sist endret av Restyle; 23. oktober 2010 kl. 01:54.
Du mister jo ikke retten til å gå på skole dersom du dropper ut nå. Har hørt at reglene er slik at du har 5 år på deg til å fullføre 3 år. Det vil si at du kan slutte på skolen nå, og fortsette til neste år. Når det er sagt er det også vanskelig å komme tilbake til skolen etter du droppet ut, fordi du lett venner deg til et liv med mye penger og lite forpliktelser. Jeg var rimelig skolelei selv, og startet på 3 året i år, men sluttet allerede etter første dagen. Jeg hadde store problemer med å komme meg på skolen i hele 2 klasse, så jeg fant ut at det var bortkastet for meg med skoleplass når jeg ikke var på skolen, og heller ikke gjorde noe. Løsningen for meg ble privatist, noe som fungerte veldig bra for min del. Nå sies det jo også at å ta vgs som privatist ikke er noe for de som er skolelei, men jeg tror dette heller er individuelt.

Du kan fint få deg arbeid i kassen på rimi eller andre jobber hvor du får greit betalt. Jeg jobber innenfor dette og det kan fort bli 20 000 i måneden. I tillegg leser jeg til eksamen, så jeg kan altså jobbe mens jeg går på skole.

Til tross for hvordan du beskriver din situasjon vil jeg faktisk anbefale deg å ta et år fri (hvis du har nok selvdisiplin til å komme tilbake). Du kan eventuelt ta noen fag opp igjen samtidig som du jobber. På en annen side blir det mye kjedelig tid og du går glipp av utrolig mye sosialt (!!!). For ikke å snakke om russetiden (blir svimmel hver gang noen nevner den).

Når det kommer til NAV, så vil du ikke få store summene. Og hvis du arbeider, kan du se langt unna. Dessuten får du mye mer penger (pluss arbeidserfaring) av en deltidsjobb.
Jeg droppa ut, 2 ganger. jeg angrer som bare faen.
Jeg jobba først et år på bensinstasjon, tjente lite, jobba masse.
Så ville jeg tilbake på skolen, men med konsentrasjon på null og like lite motivasjon så tenkte jeg at det var ikke noe vits.
Jeg har vært EKSTREMT heldig å fått en jobb jeg virkelig trives med, samtidig som jeg tjener mye så jeg kun trenger å jobbe 2 helger i mnd for å ha like mye utbetalt som da jeg jobbet fulltid på stasjonen.

Akkurat nå tar jeg studiekompetanse etter 23/5 årsregelen. Dvs at jeg må ta 6 eksamner, og jobbe 5 år. Så får jeg vitnemålet mitt når jeg fyller 23. Det er vel eneste muligheten du har om du dropper ut nå for å få studiekompetanse.

Hvilke muligheter du har kommer helt annpå hva du vil bli for noe, hva du vil jobbe med. Det er begreneset med hva du kan jobbe med som ufaglært 18-19 åring uten noen særlig fartstid innen arbeid. Det er antagelig butikkjobber du kan få.

Enten kan du jobbe deg oppover i bedrifter, og etterhvert bli daglig leder osv.
Ellers får du ta deg et eller flere friår og ta en og en eksamen.
Man kan ta alle eksamner selv, trenger ingen kurs. Du melder deg opp som privatist.

Eventuelt kan du gå på nettstudier via en eller annen skole som tilbyr med dette. Jeg går selv via Sonans. Lånekassa kan dekke alt/deler av dette og du arbeider da når du selv vil. Du velger de fagene du vil ta selv.
Jeg f.eks tar 2 i året. Det kan være greit å ha en lærer og et pensum å forholde seg til om man ikke er så strukturert av seg.
Jeg vil også anbefale deg å ikke droppe ut. Høyere utdanning er svært mye mer spennende enn det generelle du driver med nå. Jeg synes faktisk høgskoleutdanningen og master-utdanningen var morsom, ettersom det er mye mer spesialisert mot det emnet du selv velger.
Bor du på vestlandet og ikke er helt tett i pappen burde det ikke være noen problem å få arbeid innen annleggsbransjen nå, spesielt innen betong. Der kan du tjene greit uten noen utdannelse om du gidder stå på litt. De fleste arbeidsgivere tar heller inn ufaglærte nordmenn en faglærte polakker.. Men vet ikke om det er like stor mangel på arbeidskraft andre steder i landet.
Jeg droppa ut etter å ha begynt på 3 året på medier og kommunikasjon.. Klarte ikke stå opp om morran, brydde meg ikke om skolen, gjorde ingenting på skolen, osv.. Så begynte å jobbe mye på Narvesen, og nå holder jeg på med vekterkurs..
Du kan bygge på det siste året ditt uansett etterhvert, det kan du gjøre om 1 år, 5 år, 10 år..
Det er vanskelig å bare ta seg et friår merka jeg, for hvis du jobber og begynner på skole igjen har du ikke de samme pengene, deeeet er noe dritt :P Jeg hadde aldri målet om å gå videre på skoler eller noe da, men hvis du vil ha en god karriere, vil jeg anbefale deg på det sterkeste å prøve litt lenger! selv om jeg veit det er sinnnnsykt hardt!
Sitat av synthetic Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nope, Du trenger studiekompetanse for å komme inn på befalskole / lederutdannelse. Men ikke dumt tenkt, der de som ikke trives så mye i det sivile havner hehe
Sitat av brgz Vis innlegg
Nope, Du trenger studiekompetanse for å komme inn på befalskole / lederutdannelse. Men ikke dumt tenkt, der de som ikke trives så mye i det sivile havner hehe
Vis hele sitatet...
2-årig utdanningsløp krever ikke studiekompentanse, kun 10-årig grunnskole.
2-årig bef.skole er 1 år utdanning og 1 pliktår som sersjant med full lønn.
Uten KS eller tilsvarende utdanning kan man avansere opp til Løytnant, og en god lønn.

Kilde: http://www.mil.no/felles/fms/utdanni...ederutdanning/
Åja, har hørt at man ikke fikk søke uten studiekompetanse, men da var nok det befalskole for MP