Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1641
Hei! Jeg har lenge likt klassisk musikk like godt som house/electro house, og har lyst til å ta det ett steg videre - lage og spille selv! Så jeg lurer på noen få ting her.. Jeg trenger et keyboard med MIDI støtte, og skal være like mange tangenter som et vanlig piano så jeg kan lære meg piano på det også. Trenger jeg da et eksternt lydkort? Vurderer å kjøpe uansett(for å få god kvalitet på musikken), men om jeg bare skal lære piano via USB MIDI trengs det da et lydkort?

Har planer om å bruke FL Studio og diverse VSTer, så at keyboardet har mulighet for å bruke "skruknapper" i FL er nesten et must. Det skal gjerne ikke være så alt for dyrt heller, trenger ikke at det er proft. Takker for all hjelp!
Du trenger ikke eksternt lydkort hvis du ikke skal ta opp musikk og trenger så veldig bra kvalitet på det.
Kobler du til et keyboard som MIDI-controller via USB tar du strengt tatt ikke opp noe, men funker på samme måte som et tastatur, du kontrollerer synthene via keyboardet.

Så nei, du trenger ikke eksternt lydkort.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
nei, du trenger ikke noe ekstern lydkort som sagt over.
jeg har dette selv: http://sound1.no/portal/asp/produktd...rodukt_ID=4927

og bruker det som midi via USB.

det har veide tangenter, og passer fint inn i stuen.
Tar over tråden din litt:
Jeg har nå en stund hatt lyst til å lære å spille piano, men har ikke serlig lyst å gå på kurs osv.
Er det noen bra sider elle ryoutube channeler der jeg kan lære å spille piano fra bunnen av?
Søsteren min spilte piano før, så det blir ikke et problem med å skaffe piano
Sist endret av omba; 27. april 2010 kl. 19:11.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Takk for all hjelp, men lurer fortsatt på mer. Hvor mange bit/s må musikken være før det er noe poeng i å ha eksternt lydkort? Og det pianoet var da fint og kunne passet inn, men studentbudsjettet strekker liksom ikke helt til for noe slikt..

Så på noen forslag her:
Casio 3000-CTK keyboard
Roland A-500S keyboard
Korg NANOkontroll (synth?)
Korg mikroKONTROLL synth

Jeg lurer på, er det mulig å f.eks koble sammen Casio 3000-CTK med Korg Nano~ for å bruke skruknappene til Nano og kontrollen til Casio? Eller er det enklere/bedre i lengden å ha et keyboard og synthen hver for seg, f.eks Casio 3000-CTK og mikroKONTROLL?
omba.. Et kjapt google søk/youtube søk, så har du svaret ditt :P
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Er ute etter lydkort selv til musikkproduksjon.
Grunnen for lydkort er jo blant annet på grunn av latency. Spiller du noe på keyboardet blir det en liten forsinkelse til du får det opp på datamaskinen.

Råd og tips til hvilket keyboard du bør kjøpe;

Roland FP-4
Riktig nok betalte jeg 12.000 for det, men det har 88 tangenter, god touch, og masse tilkoblingsmuligheter.

Jeg kjøpte meg Cubase Essential 5 for litt siden, men sliter noe jævlig med å koble til keyboardet. Vanskelig program.

Noen som har forslag til et kurrant lydkort i middelsklasse?
Lydkort: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
Keyboard: http://www.m-audio.com/products/en_u...ation88es.html

Test ut programmet Sonar. Det syns i hvert fall jeg er enklere å forstå enn Cubase.
Fordelen ved å kjøpe lydkortet og keyboardet der, er at de fungerer utmerket sammen, så om du
i senere tid har lyst til å spille inn, så er det ingenting i veien for det. Du kan jo se mer på
M-Audio sin hjemmeside. De har kvalitetsvarer. Lykke til med kjøp!
Sist endret av zx4r4; 28. april 2010 kl. 13:50.
@Xasma

Jeg har selv ett Casio CTK-3000, og må ærlig innrømme at det er et helt superb keyboard/synth!
Jeg bruker dette til å lage beats og div. i FL Studio, og det fungerer som en sjarm!

-D3m0t3x