Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1746
Hei! Jeg ble tatt med ugyldig legitimasjon i går når jeg skulle på byen.. Vaktene på utestedet sa at jeg kunne kjøpe tilbake legitimasjonen min for 500 kroner eller at jeg skulle bli anmeldt. Jeg valgte å kjøpe det tilbake, og så at pengene gikk rett i lommen til vakten.

Det jeg lurer på da er om det egentlig er lovlig? Er det liksom lovlig at de inndrar legitimasjonen og sier at jeg kan kjøpe det tilbake?
Nei, det er ikke lovlig. Men sikkert bedre enn alternativet. At du måtte in til onkel politi en tur.
Det er ikke lovlig, men du burde være jævla glad for at de ga deg det tilbake for 500kr.
Selvsagt er det ikke lov. Det kalles utpressing. Har du beviser for det kan du anmelde mannen (du kan uansett anmelde, men ord mot ord kommer du neppe langt med)
Absolutt ikke, dette kalles utpressning og er ulovelig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nei. Useriøst vaktselskap. Spørs bare om du har lyst til å bli anmeldt for det. Et alternativ kan være å inngå en avtale med dem om at du får tilbake pengene, og at du ikke sier noe. Dette er selvfølgelig ganske umoralsk, og vil ikke hindre at dette skjer igjen. Et anonymt tips til politiet kan muligens være noe du kan gjøre.
500kr

vs

§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...orfalskning*&&
Det er raske penger for vakten, og en god løsning for deg. Strafferammen for dokumentforfalskning er relativt kjip.
Vinn-vinn situasjon, han tjener penger, du slipper stor bot eller i verste fall fengsel.

Du kan anmelde han, men da innrømmer du jo samtidig at du har forfalsket leg.
Egentlig heldig for deg at vakten var "korrupt" og drev med utpressing.

Du vil vel heller ha betalt 500 kroner for å få legitimasjonen tilbake, enn å bli anmeldt for dokument forfalskning?
Du er en heldig son of a bitch!
Sist endret av Ondskap; 24. januar 2010 kl. 22:17.
Trådstarter
Joda, jeg var veldig heldig med akkurat det. Men hva om jeg får en venninne av meg til å dra til politiet og si at det var henne, og at hun brukte sitt ekte legg, men de trodde det var falskt.?
Sitat av elkcoc Vis innlegg
Joda, jeg var veldig heldig med akkurat det. Men hva om jeg får en venninne av meg til å dra til politiet og si at det var henne, og at hun brukte sitt ekte legg, men de trodde det var falskt.?
Vis hele sitatet...
Ord mot ord. Saken blir henlagt.
Bare ta dette med et smil, du var jævlig heldig!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av elkcoc Vis innlegg
Joda, jeg var veldig heldig med akkurat det. Men hva om jeg får en venninne av meg til å dra til politiet og si at det var henne, og at hun brukte sitt ekte legg, men de trodde det var falskt.?
Vis hele sitatet...
Jeg er redd påtalemyndighetene sitter med bevisbyrden her. Siden det ikke kan fremstilles må nesten en fullstendig tilståelse til, og det skjer ikke.
Relativt umoralsk, men hadde aldri takket nei til ett slikt tilbud!
Sitat av elkcoc Vis innlegg
Joda, jeg var veldig heldig med akkurat det. Men hva om jeg får en venninne av meg til å dra til politiet og si at det var henne, og at hun brukte sitt ekte legg, men de trodde det var falskt.?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal prøve å lage en stor sak ut av dette, å tro at du kommer til å vinne den!
Det blir ord mot ord, i verste fall har andre karen et vitne.
Da blir det bot og/eller fengselsstraff for dokument forfalskning.
Og du får en fin hilsen på rullebladet.

Dokument forfalskning ja..
Høres kanskje ikke så aller verst ut hæ?

Les noen av disse, og tenk deg om før du stiller deg å pisse i motvind!
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.246573
http://www.moss-avis.no/article/2009...410878672/1044
http://www.haldendagblad.no/lokale_n...cle3207622.ece
Som vakter flest, spesielt av denne typen (som prøver seg på blackmailing), ville de aldri ha gått til politiet med falsk legg de rappa fra en kar på under 18 en lørdagskveld. Men safe choice, de 500.
en vennine av meg brukte fake id på byen og fikk en feit bot pluss en prikk på rullebladet der set står dokument forfalsking, det er kjipt
Regner med det var ett visakort/bankkort du brukte. Alle vakter på utesteder tjener masse penger på å levere kort de har "funnet" tilbake til utsteder. Finnerlønnen lå på 400kr for noen år siden men har sikkert økt til 500 siden det var det han ville ha
Sitat av LatroM Vis innlegg
Regner med det var ett visakort/bankkort du brukte. Alle vakter på utesteder tjener masse penger på å levere kort de har "funnet" tilbake til utsteder. Finnerlønnen lå på 400kr for noen år siden men har sikkert økt til 500 siden det var det han ville ha
Vis hele sitatet...
Seriøst? Får vakter ekstrabetalt for å ta ungdom med ugyldig legitimasjon?

Isåfall var jo vakten grei med trådstarter, men er det virkelig slik?
kjedelig streiting
Neste gang snur du selvfølgelig situasjonen på hodet til din egen fordel. Ta med et skjult kamera, og få vaktene til å gi deg det samme tilbudet igjen. Deretter viser du dem at du netopp tok opp tilbudet dems, å tilbyr dem å betale deg 500 kr for at du ikke anmelder dem .

Sitat av LatroM Vis innlegg
Finnerlønnen lå på 400kr for noen år siden men har sikkert økt til 500 siden det var det han ville ha
Vis hele sitatet...
Vil gjerne se kilder på det. Vet at det er belønning for debet/kredittkort som blir funnet, men tror denne er ganske langt under 400-500. Og om det er et forfalsket kort, som i forfalsket fra bunnen av, så tviler jeg på at Teller ol vil ha særlig nytte av det. Og politiet her i landet pleier meg bekjent heller ikke å betale belønninger for tips og liknende.

Tror nok det tilbudet der heller er noe som kortutstederne betaler for å få ned svindelen.
Jeg synes du bare skal være glad og fornøyd for at vakten gjorde det sånn, litt ekstra cash for han å en utrolig stor fordel for deg...
Istedet for å tenke på hva du kan gjøre mot han bør du heller hilse høflig på han når du går på byen når du er gammel nokk.
Ikke mange som får den muligheten du fikk.
Kan ikke si jeg ble overrasket når jeg så du var fra Bergen. Enkelte vakter på noen utesteder er noen sleipe jævler, rett og slett drittsekker.
Sitat av flue Vis innlegg
Kan ikke si jeg ble overrasket når jeg så du var fra Bergen. Enkelte vakter på noen utesteder er noen sleipe jævler, rett og slett drittsekker.
Vis hele sitatet...
Jeg syns heller at vakten var ganske grei, mtp. alt trådstarter ville måtte gå igjennom hvis han hadde blitt anmeldt av vakten.
Visakort er 500.- i finnerlønn på. Har ikke andre kilder enn meg selv og en tråd jeg fant på diskusjon.no Men om man tviler så sjekk med Teller (siden der kranglet litt, så fant ikke rett info/link)

Uansett er det, som jeg ser, riktigst å melde vaktselskap til onkel. Anonymt om man vil. Skjer sikkert ikke noe, men kommer det nok rapporter på de så kanskje polti tar en titt..
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Neste gang snur du selvfølgelig situasjonen på hodet til din egen fordel. Ta med et skjult kamera, og få vaktene til å gi deg det samme tilbudet igjen. Deretter viser du dem at du netopp tok opp tilbudet dems, å tilbyr dem å betale deg 500 kr for at du ikke anmelder dem .



Vil gjerne se kilder på det. Vet at det er belønning for debet/kredittkort som blir funnet, men tror denne er ganske langt under 400-500. Og om det er et forfalsket kort, som i forfalsket fra bunnen av, så tviler jeg på at Teller ol vil ha særlig nytte av det. Og politiet her i landet pleier meg bekjent heller ikke å betale belønninger for tips og liknende.

Tror nok det tilbudet der heller er noe som kortutstederne betaler for å få ned svindelen.
Vis hele sitatet...


Hvis kortet er forfalsket har du rett, da er det verdiløst for vakten, men hvis jeg skjønte tråstarter riktig var det ugyldig og jeg tolket det som at han hadde lånt leggen til en kompis. Dette er den vanligste formen for fake ID. Det er noen år (5) siden jeg stod i døra men belønningen den gang var på 400 kr pr kort som var "funnet" i døra eller gjennglemt i baren.
Hehe, ingenting er bedre når kriminelle går imot kriminelle....it cleans it self
Uansett omm finnerlønnen har økt eller ikke, er det irriterende at det ikke blir levert tilbake uansett!