Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 734
Hei jeg lå i morrest og grublet på alt mellom himmel og jord, og kom til å tenke på den 5 måneder gamle valpen vi har, for tiden for han nye tenner og har totalt 8 hjørnetenner(K9) tenner ser veldig dumt ut siden han ikke har mistet de 4 første, også kom jeg til å tenke på følgende og bynte nesten å irritere meg over at jeg ikke kunne tenke meg til noe svar:P

Hva er det som trigger kroppen til å skal skifte tenner? Kom til en mening om at siden de første tennene man får er melketenner og ikke så sterke i utgangspunktet så derfor skifter man dem, men hvorfor så tidlig?

jeg er nå snart 21 år og kunne virkelig tenkt meg å miste tennene nå og ikke i 6-7 klassen..
og hva er det egentlig som trigger kroppen/hjernen til dette?

Forskes det på dette for å kansje muligjøre at man kan i en alder av 20-30-40 trigge kroppen til å gjenta prossesen en 2. gang?

Gnagere har jo tenner som voksere hele livet; og er jo forskjelig fra alle arter nesten. Viss en hai mister en tann vokser den ut igjen:P

blir veldig glad om andre deler meningene sine om dette og kan hjelpe meg med den hodepinen jeg har klart å tenke på meg xD
fårhåpentligvis er det noen tannleger her inne
Kanskje litt OT, men jeg har alltid lurt på om man skal bruke tanntråd før eller etter tannpuss?
Vil tro det er fordi munnen din er annerledes(mindre kjever osv) når du er liten. Derfor må tennene byttes ut når du vokser. Men når du blir større vokser ikke munnen så mye. Men du får jo for eksempel ikke visdomstenner før senere i livet. Eller de fleste får ikke det. Jeg har fått mine tidligere en jeg skal.

Og grunnen til at noen dyr bytter tenner ofte er fordi de er mer disponert for slitasje på dem.
Det er litt åpenbart at man bruker tanntråd før puss.
Sitat av Blanko Vis innlegg
Det er litt åpenbart at man bruker tanntråd før puss.
Vis hele sitatet...
Gjerne begrunn svaret ditt. Jeg bruker alltid tanntråd etterpå, ettersom min stefar som også er tannlege, har fortalt meg at det er det optimale.
Smak på ordet melketenner.
Når man blir eldre trenger man annen mat enn morsmelk og da trenger man også andre tenner.
Sterke tenner, tenner med røtter. Derfor byttes tennene ut.