Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1371
BRAND ∞ STRONG
26 år siden North Hollywood shootout, en hendelse som sjokkerte veldig mange Amerikanere som så hele opplegget live på TV.
(det var ikke like vanlig som nå)
I korte trekk:

Larry Phillips Jr. (left) and Emil Mătăsăreanu (right)

Larry Phillips Jr. og Emil Mătăsăreanu raner en Bank of America filial i North Hollywood,
fult utrustet med semi professional/paramilitær body armer og bla. Heckler & Koch HK91, Bushmaster XM-15, AK-47 våpen.
Politiet i USA var på den tiden stort sett utrustet med 9mm pistoler og 38 Special revolvers.
Når ranerene forsøker å flykte oppstår det en voldsom skuddveksling, ca. 2000 skudd, hvor de skyter på alt og alle,
også nyhets helikopter som dekker dette live. Begge blir skutt og drept, tolv polititjenestemenn samt åtte sivile blir skadet.
I tillegg masse skader på på div. kjøretøy etc.

Hendelsen førte med seg en del endringer i hva slags bevæpning politiet hadde tilgang på og
hvordan de skulle håndtere den type situasjoner.

Finnes masse liveopptak og dokumentarer bla. på YouTube for de som er interessert.

Andre som vet om videoer av lignende ting, type ran, flykt o.l. ?
Mener ikke at folk skal linke til veldig grafiske bilder/videoer av folk som blir drept,
men øyenvitne filmer og nyhetsslipp.
Sist endret av vindaloo; 18. januar 2023 kl. 08:52.
Sjekk ut denne kanalen!
https://youtube.com/@PoliceActivity
Body cam videoer, 911 calls og CCTV opptak.
morkakespisende
Er tråden oppkalt etter sangen av Cypress Hill?

Reddit er stedet for slike ting, alt fra dokumentarer til debunkede konspirasjoner og også bodycam/CCTV-greier fra loven og kriminelle.
Jeg kommer ikke på noe bra subreddits for akkurat dette i farta, men kanskje ConvenientCop hadde vært et godt sted å begynne.
Ape Huncho har mye bra, veldig behagelig vibe på videoene, han holder deg oppdatert på det meste som skjer også. https://www.youtube.com/@ApeHuncho/featured
Ikke heelt det samme, men sjekk ut Evil Genius dokumentaren på Netflix, en av de mer bananas True Crime dokuene jeg har sett.

Ellers leste jeg en laang artikkel om Antwerp Diamond Heist en gang, husker ikke hvor men en kjapp google ledet meg til denne Wired-artikkelen, gidder ikke lese igjennom for å sjekke om det er den samme men uansett interessant sak.


Ellers kommer saken om Brabant-Killers opp i minnet.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
For å utdype litt om hva slags saker jeg tenkte på så er The Waco siege (Waco massacre) ett godt eksempel.
Likeledes NOKAS, men den hendelsen er det vel ikke så mange live klipp fra, eller er det noen som vet?
Sist endret av vindaloo; 18. januar 2023 kl. 11:12.
morkakespisende
https://www.imdb.com/title/tt0120472/
Denne er ganske bra, ut ifra det jeg husker
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Likeledes NOKAS, men den hendelsen er det vel ikke så mange live klipp fra,
eller er det noen som vet?
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke kan sammenlignes med dagens mobilkameraer verken i kvalitet eller antall så var det en del av de
på markedet i 2004 og et sted som Domkirkeplassen i Stavanger burde være dekt av en god del overvåknings kameraer i tillegg,
men kan ikke huske å ha sett noen klipp fra f.eks skuddvekslingen mellom Klungland og ranerene.

Eksistere det?