Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2082
Bestiller av og til noe småting fra eBay og USA.

Velger stort sett express-shipping, bortsett fra når det er kjempedyrt.

Sist jeg bestilte en vare med express-shipping så tok det fem dager fra varen ble sendt fra Salt Lake City til jeg hadde den levert på døra mi hjemme. Den lå kun noen timer til "importvurdering", og det på en lørdagskveld, før den ble videresendt. Jeg har aldri måttet etterbetale moms/toll eller noe på disse varene, selvom det skulle vært betalt på enkelte.

Jeg har nå bestilt en vare, men denne gangen med priority-shipping, som er noe tregere. Den har ligget 30 timer til importvurdering. Denne varen er markert av selges som "personal gift", og jeg betalte 800NOK ink frakt, så det skal ikke betales noe ekstra der, siden grensen er 1000NOK for gaver.
Men verdien på varen ny i Norge er ca. 1700NOK.

Er det mindre sjangse for å bli busta når man bruker express-shipping, da de kanskje ikke har tid til å sjekke varene like nøye, siden de skal sendes videre såpass fort?
kjedelig streiting
Min erfaring med selskaper som fedex/ups ol er at de er minst like strenge som posten er når det kommer til fortolling. Min erfaring er også at de gjerne ikke forteller deg en drit om fortollinga før du får en faktura 2-4 uker etter mottak av pakken med mva-krav + fortollingsgebyr.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Min erfaring med selskaper som fedex/ups ol er at de er minst like strenge som posten er når det kommer til fortolling. Min erfaring er også at de gjerne ikke forteller deg en drit om fortollinga før du får en faktura 2-4 uker etter mottak av pakken med mva-krav + fortollingsgebyr.
Vis hele sitatet...
Men det er vel Posten norge som tar over pakkene etter de er ankommet Norge? De blir sendt med USPS, men når jeg får levert pakkene er det av Postenes medarbeidere, ikke UPS e.l.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Men det er vel Posten norge som tar over pakkene etter de er ankommet Norge? De blir sendt med USPS, men når jeg får levert pakkene er det av Postenes medarbeidere, ikke UPS e.l.
Vis hele sitatet...
USPS er United States Postal Service, med andre ord det samme som det norske postvesenet.

UPS er United Parcel Service og vil tilsvare omtrent som Tollpost, altså et privat firma.
USPS er det samme som Posten i Norge. Det å merke pakken som gift har jeg blandede erfaringer med. Noen ganger driter tollen totalt i det og krever at jeg sender inn korrekt kvitering og andre ganger må jeg betale moms av det som står oppført. En sjelden gang går den gjennom uten at jeg må betale moms. Private selskaper som FedEx, UPS og DHL er mer sløve med å sende faktura med mva-krav og fortollingsgebyr. Særlig når det er snakk om ekspressleveringer.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
USPS er United States Postal Service, med andre ord det samme som det norske postvesenet.

UPS er United Parcel Service og vil tilsvare omtrent som Tollpost, altså et privat firma.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over. Blingsa litt på forrige post bare.

Har vel kun hatt to leveringer på døra av UPS, og det er de to gangene jeg har kjøpt en iPod fra Apple sin nettside.

Det som forundrer meg er at noen ganger er hele leveringstiden på express like lang som liggetiden for priority-pakker pakker under importvudering. Hvis de har mulighet til å ta pakker unna på bare noen timer, for det gjør de på express, hvorfor gjør de ikke bare det på alle? Kan ikke tenke meg at det er så mange expresspakker at de må bruke flere dager på priority.

Det vil isåfall si at expresspakker som kommer inn flere dager etter prioritypakker blir tatt først. Noe som i og for seg er greit, siden det jo er express. Det er der jeg tenker at de kanskje må forte seg så mye med expresspakker at de kanskje blir litt sløvere en ellers.