Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1914
Er det mange måter å oppheve skrivebeskyttelse i office 2010-dokumenter? Vanligvis kommer en linje på toppen hvor du opphever beskyttelsen når du vil redigere, men i Citrix, da? Er det mulig for vanlige brukere å oppheve dette, eller må noen med admin-rettigheter styre dette? Jeg finner ikke noe i verktøy - sikkerhet osv...
Sist endret av hinsidige; 14. juni 2012 kl. 10:43.
hinsidige's Avatar
Trådstarter
Ja, det var en fin tabell... Jeg skjønner at dette går an å regulere på et vis. Men jeg sitter altså i andre enden, med en Excel-fil som er skrivebeskyttet. Har jeg mulighet til å endre filen? Jeg kan lagre med et annet navn, men det blir ikke en god nok løsning.
Det kommer jo an på hvordan forholdet mellom brukerrettigheter og fileier.

Hvor åpner du filen fra?
Kan du ikke Lagre-Som, og endre filnavn? Vil ikke skrivebeskyttelsen forsvinne da? =)
Det er jo tydlig at du ikke er eieren av dette dokumentet og skal derfor heller ikke endre på det. Du må nok ta det opp med den som står som eier av dokumentet, eller din it ansvarlig.
hinsidige's Avatar
Trådstarter
Vi har flere titalls dokumenter og vi er ca hundre ansatte som er blitt bedt om å endre diverse rubrikker. Det går litt tregt med IKT-supporten, mye pågang, permisjoner og sykemeldinger der...

Noen har lagret noen filer med nye navn, men det blir jo bare rot der da, spør du meg...

Men altså ikke noe hokus pokus ndg skrivebeskyttelse i Excel i Citrix i forhold til vanlig bruk lokalt på maskinen?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis dere har så mange som skal redigere de samme dokumentene burde dere heller vurdere sharepoint, så låses filene når de blir redigert så ikke både Kari og Ola legger til +14 flasker sperm i samme kolonnen samtidig.
hinsidige's Avatar
Trådstarter
Nå skal ikke alle brukerne inn på mer enn et par dokumenter hver, og det er ikke store endringene. Det pleier også å være slik at dokumentene blir låst for redigering hvis noen andre har åpnet den aktuelle fila.

Men da sier vi det slik at vi ansatte ikke har mulighet til å lagre med samme filnavn, så slipper vi å gjøre det på en stund. Så kommer det nok en sjef og ordner opp i rotet i mappene etter hvert...

...du kan få sagt det - 14 flasker sperm!