Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  219 27871
Sitat av Bearberry Vis innlegg
Det er greit hvordan kristne fanatikere skal se ned på resten av verden for hvordan vi går fram og hva vi tror på og ditt og datt. De glemmer da helt fint at de nektet verden dens teknologiske framgang ved å skyggelegge oss i utallige år!
Vis hele sitatet...
Det finnes mange kristne. Jeg tror ikke de fleste ser ned på andre. I Norge blir ofte kristne barn av foreldre mobbet på skolen.

Selvsagt har vi noen få ekstreme fanatikere som ødelegger for alle. Fanatikere er ikke bra uansett hva de står for.

Å diskutere med en kristen kan ikke være lett. De kan ikke endre hverandres synspunkt og meninger, MEN de kan opplyse hverandre, og sette hverandre inn i dens andre tankegang, noe som kan gi forståelse for begge parter, og mindre fordommer.

Angående det å "se ned " på kristne, synes jeg heller det går andre veien. De fleste rynker på nesa, og er rimelig skeptiske/fordomsfulle til religion.
Sitat av pingu22 Vis innlegg
Det første er dette med "forbudt vitenskap" eller "forbudt arkeologi" Jeg er spent på å høre hva dere mener om dette, og kanskje jeg er helt på jordet, men alikevel er det interessant å ha med.
Vis hele sitatet...
Det er veldig taktisk å kalle dette "forbudt vitenskap" eller "forbudt arkeologi", men det er selvsagt ikke noe som er forbudt med det i det hele tatt.

Sitat av pingu22 Vis innlegg
Dette går først og fremst på oppdagelser som ikke føyer seg fint inn i den politisk og historisk korrekte fremstillingen av verdens opprinnelse. Det er fotavtrykk av mennesker som er funnet i samme "lag" som dinosaurfossiler, noe som rokker helt på den oppfatningen man er av i dag, både når det gjelder jordas alder, og hvilke tidsepoker de levde i.
Vis hele sitatet...
Du tenker garantert på avtrykkene i og ved Paluxy river. Her er det funnet mange avtrykk fra dinosaurer, og det var noen som hevdet at de hadde funnet avtrykk fra mennesker i samme lag. Vitenskap har den fordelen at andre vil etterprøve det man påstår, og det viste seg raskt å bare være humbug. De som først påsto å ha funnet avtrykkene innrømte selv at det var lureri. Fra Wikipedia:
Sitat av Wikipedia
The Paluxy River became famous for controversy in the early 1930s when locals found dinosaur and supposed human footprints in the same rock layer in the Glen Rose Formation, which were widely publicized as evidence against the geological time scale and in favor of young-Earth creationism. However, these anachronistic "human" footprints have been determined to be mistaken interpretation and even some outright fakes.[2] The family of the original man, George Adams, who made the claims, later admitted it was a hoax.[3] "My grandfather was a very good sculptor," said Zana Douglas, from the Adams family who found many of Glen Rose’s real dinosaur tracks.[3] She explained that in the 1930s and the Depression, Glen Rose residents made money by making moonshine and selling dinosaur fossils.[3] The fossils were bought for $15 to $30 and when the supply ran low, George Adams, Zana's grandfather, "just carved more, some with human footprints thrown in."[3]
Vis hele sitatet...
Sitat av pingu22 Vis innlegg
I tillegg hører man også om funn av menneskeskjellett som er flere meter høyere enn de som noengang har fått plass på vår stamtavle, noe som også fortelles om i bibelen (første mosebok: 6:4)
Vis hele sitatet...
Det har dukket opp noen bilder på nettet som liksom skal være av arkeologiske funn av kjempemennesker, men pussig nok har det aldri blitt dokumentert av arkeologer. Det har den enkle forklaringen at bildene er manipulerte. Det mest kjente bildet, som satte i gang hele denne myten, viste seg for eksempel å være tatt fra en fotomanipulasjonskonkurranse. (1, 2)

Det finnes også noe som heter "square-cube law" som forteller at når du skalerer noe så forandrer man forholdet mellom lengde, tverrsnitt og volum. Hvis du tar et menneske og skalerer til femdobbel høyde, så øker tverrsnittet med en faktor på 52=25 og volumet med en faktor på 53=125. Tyngden vår er gitt av volumet, mens styrken på musklene og benene i skjelettet er gitt stort sett av tverrsnittet deres. Det tilsvarer at du skulle femdoblet vekten din uten at du hadde økt styrken din noe, og ville fungert fryktelig dårlig – tenk deg å feste 320 kg med vekter til kroppen til en på 80 kg. Hvis du ser på så store dyr i naturen vil du se at de har en helt annen kroppsbygning, og mye tykkere benbygning, enn hva vi relativt små mennesker har, mens små insekter har bare et tynt eksoskjelett og kan løfte mange ganger sin egen kroppsvekt. Kort og godt, så store mennesker ville kollapset under sin egen vekt, og kunne aldri eksistert.

Sitat av pingu22 Vis innlegg
En annen ting er den røde tråden man finner i mytologien. Det er påfallende hvor mye i mytologien som stemmer overens med hverandre, på tross av at de er skrevet ned på helt forskjellige kanter av kloden. De aller fleste forteller om en stor oversvømmelse (les syndefloden) og også fortelles det om guder som steg ned på jorden og fikk barn med mennesker. Dette kan vi lese i den norrøne, egyptiske, hinduiske, oceaniske (Stillehavsøyene)mytologien, nordamerikanske indianerlegender, hos Inkafolket og i det babylonske Gilgamesh-kvadet. I tillegg til de kanskje best kjente; den greske og den romerske. Det er merkelig at det er skrevet så mye om en bestemt historisk hendelse. I frykt for å bli oppfattet som gal så tror jeg at jeg lar det bli med dette, selv om det er litt morsomt å leke med tanken om hva som egentlig har hendt.
Vis hele sitatet...
Mange av disse religionene har videreutviklet tidligere myter. For eksempel er mange av de kristne mytene mulig å spore tilbake til gamle Egypt. Da er det ikke så rart at de har mange fellestrekk. Guder er også skapt i menneskets bilde (og ikke omvendt), så at man får en myte om at disse menneskeaktige gudene får et barn med et menneske er rimelig forutsigbart. Samtidig er det mange myter som angår naturfenomener som de sannsynligvis slet med innimellom. Flom, insekter, stormer, etc. Det er ikke veldig oppsiktsvekkende om flere adskilte kulturer skulle ha en myte om en kjempestor flom – og spesielt ikke hvis de hadde funnet skjellfossiler oppe i fjellene, for eksempel. Og hvem vet, kanskje de er inspirert av en stor naturlig flom eller en tsunami. Flommyter er ikke oppsiktsvekkende, men det hadde derimot vært ekstremt oppsiktsvekkende om en flom som beskrevet i Bibelen ikke skulle legge igjen et fnugg av bevis og alt skulle peke mot at den aldri hadde skjedd.
Quotes kan alltid brukes som "virkemiddel"
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours.
Vis hele sitatet...
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det finnes mange kristne. Jeg tror ikke de fleste ser ned på andre. I Norge blir ofte kristne barn av foreldre mobbet på skolen.

Selvsagt har vi noen få ekstreme fanatikere som ødelegger for alle. Fanatikere er ikke bra uansett hva de står for.

Å diskutere med en kristen kan ikke være lett. De kan ikke endre hverandres synspunkt og meninger, MEN de kan opplyse hverandre, og sette hverandre inn i dens andre tankegang, noe som kan gi forståelse for begge parter, og mindre fordommer.

Angående det å "se ned " på kristne, synes jeg heller det går andre veien. De fleste rynker på nesa, og er rimelig skeptiske/fordomsfulle til religion.
Vis hele sitatet...

Har du kilde ? Det er vel folk av alle folkeslag og religioner som blir mobbet på skolen, jeg tror ikke kristne skiller seg ut.
Fint svar Provo!

En annen ting som også er litt interessant er tilførselen av sedimenter til verdenshavene, i alle fall når en ser hvor gammel jorden er.

Hvis en legger uniformitetsprinsippet til grunn, som evolusjonen støtter seg på, som sier det at "nåtiden er nøkkelen til fortiden" og går ut på at de prosessene en finner i naturen i dag har pågått jevnt og trutt oppigjennom de 4,5 milliarder år jorden antas å være. Beregninger viser at ca 27,5 milliarder tonn mineralsalter finner veien til havet årlig gjennom den naturlige erosjonsprosessen. (R.M. Garrels/F.T. Mackenzie: "Evolution of Sedimentary Rocks", s. 108. New York 1971.) Dette være seg via elver, smelting av isbreer, vær og vind, støv og sand som blåser fra ørknene, undersjøiske vulkanutbrudd og bølgebrytning mot havstrender. Dette er etter jeg har trekt fra det som forsvinner fra havet via saltspray og fordamping.

Med en slik nedbrytningsprosess ville dette betydd at på en milliard år ville det ha blitt tilført 27,5 trillioner tonn med landmasse til jorden, noe som hadde resultert i et sedimentlag i alle verdenshavene på 32 kilometer. Dette er ganske merkelig når sedimentlaget i verdenshavene har en tykkelse på i gjennomsnitt 980 m (Ewing/Carpenter/Windisch: "Sediment Distribution in the Oceans, the Atlantic". Geological Society of America Bulletin, Vol. 84, jan. 1973, s. 83.) Uniformitetsgeologer hever også at nedbrytningsraten har vært større de siste 30 millioner år, og at jorden har vært preget av en betydelig kontinental nedtæring.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Eller kanskje det bare er en løgn?
Vis hele sitatet...
og kanskje det ikke bare er en løgn??? for mange som hater på religioner her as.. bortkasta tid for dere, forsett et liv uten tro og la oss som tro forsette vårt. Diskutere og spekulere i sånne ting ta og finn deg en annen hobby kompis.. Dette er latterlig.....
Sitat av heartslava Vis innlegg
og kanskje det ikke bare er en løgn??? for mange som hater på religioner her as.. bortkasta tid for dere, forsett et liv uten tro og la oss som tro forsette vårt. Diskutere og spekulere i sånne ting ta og finn deg en annen hobby kompis.. Dette er latterlig.....
Vis hele sitatet...
Eneste som er latterlig her, er holdningen du presenterer, for du kommer med et prakteksempel på holdninger som gjerne følger med religion. Hva med å tenke litt seriøst over argumentene som kommer frem, i stedet for blankt avvise alt bare fordi det ikke stemmer overens med det du tror? For det er det som er kjernen i problemet med religion, at man blankt avviser fornuft, siden det strider med hva man har fått prentet inn gjennom oppdragelsen. Det finnes riktignok noen få som i voksen alder velger å bli religiøse, men de er i et slikt mindretall at de egentlig ikke er verdt å nevne, de har dessuten også blitt bombardert med statsreligionen opp gjennom oppveksten og mangler tydeligvis evnen til å tenke rasjonelt når det kommer til religion.

Så i stedet for å be andre om slutte å kritisere noe som i aller høyeste grad bør kritiseres, burde du heller være åpen for kritikken som kommer å tenke godt gjennom det som blir sagt/skrevet. Hva med andre religioner enn din egen, skal den skånes mot kritikk på samme måte som du mener din religion skal?
Sist endret av Veggen; 9. januar 2012 kl. 16:49.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Har du kilde ? Det er vel folk av alle folkeslag og religioner som blir mobbet på skolen, jeg tror ikke kristne skiller seg ut.
Vis hele sitatet...
Beklager, har ikke noen statistikk eller godkjent kilde. Ja, du har rett i at folkeslag og religioner kan være utsatt. Men med det samfunnet som vi lever i i dag ( som jeg ser på som meget antikristelig) tror jeg det er rimelig tøft for mange kristne barn.
Sitat av heartslava Vis innlegg
og kanskje det ikke bare er en løgn??? for mange som hater på religioner her as.. bortkasta tid for dere, forsett et liv uten tro og la oss som tro forsette vårt. Diskutere og spekulere i sånne ting ta og finn deg en annen hobby kompis.. Dette er latterlig.....
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert de hater religion. De er bare ekstremt opptatt av å avkle de kristne historiene og troverdigheten i bibelen.

For meg handler det ikke om historien er sann eller om det som står i bibelen har hendt. Jeg mener at kristne og ikke kristne har feil fokus når det diskuteres kristendom.

I mitt syn handler det om det etiske budskapet kristendommen formidler. Bibelen er etisk visdom som handler om hvilke valg man kan ta for å få det bra i livet. Når jeg sier at jeg er kristen, er det fordi jeg tror på budskapet i kristendommen. Om andre vil si at jeg da ikke er "personlig " eller "skikkelig" kristen, gårdet helt fint for meg, selv om jeg mener det er tøv. Bibelen er ikke til for å tolkes bokstavelig tror jeg. Desverre tror ikke alle det, og da blir det fort diskusjon som har en åpenbar taper når det kommer til både realitet og troverdighet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
reklame: Hvordan stiller du deg til 14. avsnitt her? Punktlista, utledning under.
Sitat av Jonta Vis innlegg
reklame: Hvordan stiller du deg til 14. avsnitt her? Punktlista, utledning under.
Vis hele sitatet...
Meget bra skrevet innlegg. Jeg stiller meg fullstendig under det andre punktet. Jeg er derimot uenig i din konkretisering av "hvem" disse troende er og hvordan man kan tenke dersom man bare ser bibelen som en metaforisk bok. At noen i KRL-undervisningen din mente at historiene er historisk korrekte, mener jeg stemmer. At man blander historisk korrekte historier inn i bibelen- gir den jo mer troverdighet(?).

Jeg har aldri trodd bokstavelig at Jesus kan gå på vannet. Jeg tror at slike historier er skapt for å vise oss lesere at han er gudommelig. Og dersom han er gudommelig er det flere som gjør som han, altså det kristendommen mener er riktig. Jeg tror Jesus (som historisk person eller en oppdiktet person, som jeg forøvrig mener er likegyldig) var en filosof. Og for å få tilhengere, blir han fremstilt som noe over menneske.

Og si at jeg er kristen er vel kanskje for mange (personlig- et begrep jeg forøvrig ikke helt forstår) kristne feil. Jeg selv mener det er riktig. Jeg tror altså at bibelen er bløff, men at moralen bak er verdifull. Derfor kaller jeg meg selv for kristen, så kan indremisjonsrunkerene tro hva dem vil, og folk som er opptatt av fysikk og lover- tro det dem vil.
Sist endret av reklame; 9. januar 2012 kl. 19:16.
Sitat av pingu22 Vis innlegg
Fint svar Provo!

En annen ting som også er litt interessant er tilførselen av sedimenter til verdenshavene, i alle fall når en ser hvor gammel jorden er.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har gått inn for å finne faktiske svar på dette “mysteriet”.. Du vet nok like godt som andre at havbunnen også består av groper som svelger unna sedimenter og skyver de under havbunnen og ned til mantelen. Dette skyldes platetektonikk, og er også grunnen til at man har undersjøiske fjellrygger noen steder og dype groper andre steder. Dette gjør at man hele tiden har en omveltning av havbunnen, og hvis man sammenlikner tallene for tilførte sedimenter med tallene for sedimenter ført ned til mantelen, kommer man til en akkumulasjonsrate som passer på en prikk med en “gammel jord”. Radiometriske dateringer, såvel som ekstrapoleringer av havbunnutvidelsen, tykkelsen på sedimentene som funksjon av avstand fra ryggene og beregninger fra linjer i havbunnen av magnetfeltreverseringer er alle ting som stemmer presis med disse observasjonene.

http://www.lpl.arizona.edu/~matthewt....html#sediment
http://www.talkorigins.org/faqs/hovi...good-yea2.html (#21)
http://en.wikipedia.org/wiki/Oceanic_crust#Life_cycle
Det er faktisk helt utrolig at vi, den dag i dag, har en verdensbefolkning på ca. 95 prosent troende. Er det slik at desto eldre historiene blir, jo mer troverdig er de?

Indoktring generasjon etter generasjon.. Stakkars barn.

Til dere troende, ta en titt på intervju av Stephen Hawkins. Der er det virkelig mye å lære.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har aldri trodd bokstavelig at Jesus kan gå på vannet. Jeg tror at slike historier er skapt for å vise oss lesere at han er gudommelig. Og dersom han er gudommelig er det flere som gjør som han, altså det kristendommen mener er riktig. Jeg tror Jesus (som historisk person eller en oppdiktet person, som jeg forøvrig mener er likegyldig) var en filosof. Og for å få tilhengere, blir han fremstilt som noe over menneske.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord, det er bare å dikte opp historier som ikke har noen ting med virkeligheten å gjøre, kun for at enkelte mennesker skal tro at det har noe med høyere makter å gjøre?

Du baserer altså din tro på noe du ikke bryr deg om er virkelig eller ei, du bare tror?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av reklame Vis innlegg
At noen i KRL-undervisningen din mente at historiene er historisk korrekte, mener jeg stemmer. At man blander historisk korrekte historier inn i bibelen- gir den jo mer troverdighet(?).
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått. De ble presentert som historiske hendelser.
Jeg tror altså at bibelen er bløff, men at moralen bak er verdifull.
Vis hele sitatet...
Er den verdifull fordi den er i bibler? Hvordan vet du hva moralen er?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så med andre ord, det er bare å dikte opp historier som ikke har noen ting med virkeligheten å gjøre, kun for at enkelte mennesker skal tro at det har noe med høyere makter å gjøre?
Vis hele sitatet...
Om historiene i bibelen er sanne eller usanne er for meg likegyldig. Det er moralen bak historien jeg tror på.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Du baserer altså din tro på noe du ikke bryr deg om er virkelig eller ei, du bare tror?
Vis hele sitatet...
For meg er det virkelig. Jeg drar nytte av kristendommen. Kanskje litt banalt sagt, kan jeg også påstå at selv om jeg ikke tror på julenissen- tror jeg at gleden av å gi andre noe er noe verdifult.

Johannes 3.16 er også kjent som den lille bibelen pågrunn av det enkelte budskapet at man egentlig bare trenger å tro. Den går slik: "For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

Jeg tolker den som at dersom man velger å tro på Jesus og måten han blir fremstilt på i bibelen, vil man få det godt i livet. Samtidig er det et budskap om kjærlighet og nestekjærlighet. At jeg skal da sitte å virkelig gå inn for å tro at Jesus gikk på vannet, blir for meg feil. Igjen, det er en metafor for å illustrere at han er gudommelig. At jeg velger å tro på Jesus(idealet), som Guds sønn(han er noe over mennesket), og at de valgene han gjør i bibelen er gode og skal etterfølges(etikken).

Hvorfor er det egentlig så forbanna viktig når man leser bibelen at man på død og liv sitte og overbevise seg selv at historien er uvirkelig og ulogisk? Det går fint an å tolke bibelen med litt bredere og faktisk finne den verdifull.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvordan vet du hva moralen er?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg personlig finner moralen i bibelen. Dersom du ikke gjør det, er det jo ikke rart at du er kritisk til kristendommen. Ta f.eks Den barmhjertlige samaritan. . Finner du noe moral der?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av reklame Vis innlegg
Fordi jeg personlig finner moralen i bibelen. Dersom du ikke gjør det, er det jo ikke rart at du er kritisk til kristendommen. Ta f.eks Den barmhjertlige samaritan. . Finner du noe moral der?
Vis hele sitatet...
Hvorfor valgte du akkurat den historien?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor valgte du akkurat den historien?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det er en historie de fleste kjenner til, med etter mitt syn et soleklart budskap om nestekjærlighet.
Bibelen er en bok full av ulike historier. Bibelen har et positivt syn på moral/etikk. Samtidig strider denne moralen/etikken imot dagens samfunn.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Bibelen er en bok full av ulike historier. Bibelen har et positivt syn på moral/etikk. Samtidig strider denne moralen/etikken imot dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Javel? Jeg mener det fremdeles er galt å stjele fra andre. Jeg mener det er galt å slå i hel. Jeg mener det er galt å lyge eller snakke usant om andre. Fylla har heller aldri medført seg noe særlig bra.

Klart at bibelen er skrevet for 2000 år siden, og innholdet i enkelte sammenhenger ikke hører hjemme i den moderne tid, men det går fint an å overse.
Sitat av reklame Vis innlegg
Javel? Jeg mener det fremdeles er galt å stjele fra andre. Jeg mener det er galt å slå i hel. Jeg mener det er galt å lyge eller snakke usant om andre. Fylla har heller aldri medført seg noe særlig bra.

Klart at bibelen er skrevet for 2000 år siden, og innholdet i enkelte sammenhenger ikke hører hjemme i den moderne tid, men det går fint an å overse.
Vis hele sitatet...
Joda. Jeg vet selv at biblen har mye fint å si. Men problemet er at denne verdien ikke samsvarer med dagens moderne samfunn. Når det kommer til dagens problematisering, kan vi jo feks. ta dette med abort som et eksempel. Dere kristne mener jo at det er "drap", noe som strider imot samfunnet. Mange kristne er og hysteriske til dette med ultralyd, grunnet fjerning av det dere kaller foster med downs syndrom.

Flere av KrF sine verdisyn baserer seg på kristendommen, og det skaper ofte store debatter. Er derfor jeg sier at det ikke samsvarer med moralen/etikken i dagens samfunn.
Sist endret av ClaesGreve; 9. januar 2012 kl. 21:08.
Sitat av reklame Vis innlegg
Om historiene i bibelen er sanne eller usanne er for meg likegyldig. Det er moralen bak historien jeg tror på.
Vis hele sitatet...
Da velger du med andre ord de historiene som tiltaler deg og som passer med din moral? Hvorfor er du da tilhenger av bibelen og ikke ganske enkelt bare god moral?

For selv prøver jeg å være snill og god, og å være minst mulig til bry for alt og alle som krysser min vei (noe jeg ikke alltid klarer), men jeg trenger ikke religion for å fortelle meg hva som er rett og galt, det holder lenge med sunn fornuft og å se på samfunnet rundt meg.

Sitat av reklame
For meg er det virkelig. Jeg drar nytte av kristendommen. Kanskje litt banalt sagt, kan jeg også påstå at selv om jeg ikke tror på julenissen- tror jeg at gleden av å gi andre noe er noe verdifult.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt ønsker å blande inn religion, når, som så mange andre har poengtert før meg (da særlig i andre tråder om religion), at religion også står for så mye som på ingen måter kan kalles hverken god moral eller på andre måter godt.

Og en god moral som religion har adoptert, er gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg, man trenger ikke gud eller Jesus for å forstå at det kan være en grei leveregel (for flere steder i bibelen går man på tvers av dette).

Sitat av reklame
Johannes 3.16 er også kjent som den lille bibelen pågrunn av det enkelte budskapet at man egentlig bare trenger å tro. Den går slik: "For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."
Vis hele sitatet...
Noe som igjen åpner for at "syndere" av verste sort vil få innpass i det evige riket (så leng de tror), mens jeg som ikke tror, ikke får det, ser du ikke hvor (unnskyld utrykket) på trynet dette blir?

Sitat av reklame
Jeg tolker den som at dersom man velger å tro på Jesus og måten han blir fremstilt på i bibelen, vil man få det godt i livet. Samtidig er det et budskap om kjærlighet og nestekjærlighet. At jeg skal da sitte å virkelig gå inn for å tro at Jesus gikk på vannet, blir for meg feil. Igjen, det er en metafor for å illustrere at han er gudommelig. At jeg velger å tro på Jesus(idealet), som Guds sønn(han er noe over mennesket), og at de valgene han gjør i bibelen er gode og skal etterfølges(etikken).
Vis hele sitatet...
Med andre ord, du plukker ut det som tiltaler deg og avviser alt annet, på lik linje med de fleste religiøse. Så ja, du har like mye rett til å kalle deg kristen som en hvilken som helst annen som kaller seg det.

Sitat av reklame
Hvorfor er det egentlig så forbanna viktig når man leser bibelen at man på død og liv sitte og overbevise seg selv at historien er uvirkelig og ulogisk?
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å sitte å overbevise seg selv om at det som står i bibelen ikke stemmer, det er det at jeg klarer bare ikke med fornuften i behold, å finne noe hold i det som står der. At det finnes en og annen fin historie, ja, men det finnes så mange grusomme og forkastelige historier også. Moralen i gamle folkeeventyr er mer konsekvent enn hva moralen i bibelen er, og hva er egentlig poenget med å forholde seg til en bok som ikke en gang tilhengerne av klarer å være enige om?

Sitat av reklame
Det går fint an å tolke bibelen med litt bredere og faktisk finne den verdifull.
Vis hele sitatet...
Ja, som med så mye annet, men i bibelens tilfelle, må man svelge færre kameler dersom man innser at det bare er oppspinn (eller i beste fall et resultat av historier som har blitt fortalt fra person til person, for så til slutt å ende opp med noe som ikke har noe med den opprinnelige historien å gjøre), enn hva man må dersom man velger å tro på det som står skrevet.

Sitat av reklame
Klart at bibelen er skrevet for 2000 år siden, og innholdet i enkelte sammenhenger ikke hører hjemme i den moderne tid, men det går fint an å overse
Vis hele sitatet...
Her bekrefter du nok en gang at du bare ser bort i fra det som ikke passer med ditt syn, hva er da poenget med å følge det som står i bibelen?
Sist endret av Veggen; 9. januar 2012 kl. 21:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Klart at bibelen er skrevet for 2000 år siden, og innholdet i enkelte sammenhenger ikke hører hjemme i den moderne tid, men det går fint an å overse.
Vis hele sitatet...
Men kvifor må du lese det i ei to tusen år gammal bok om du uansett vel kva du vil høyre på og ikkje?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvorfor ikke? Det er en historie de fleste kjenner til, med etter mitt syn et soleklart budskap om nestekjærlighet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor valgte du en historie med «et soleklart budskap om nestekjærlighet»?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Bibelen har et positivt syn på moral/etikk.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Når det kommer til dagens problematisering, kan vi jo feks. ta dette med abort som et eksempel. Dere kristne mener jo at det er "drap", noe som strider imot samfunnet.
Vis hele sitatet...
Stigmatisering. Mange kristne har ikke dette synet.
Mange kristne er og hysteriske til dette med ultralyd, grunnet fjerning av det dere kaller foster med downs syndrom.
Vis hele sitatet...
Jeg ville også kalt det «foster med Downs syndrom», og tipper leger ville gjort det samme. (Trisomi 21 er 95% av tilfellene, og fostervannsprøve tas når man allerede har sluttet å bruke betegnelsen «embryo»).
Flere av KrF sine verdisyn baserer seg på kristendommen, og det skaper ofte store debatter. Er derfor jeg sier at det ikke samsvarer med moralen/etikken i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
For/mot-medlemsskap i EU har i Norge skapt såpass store debatter at det har ført til folkeavstemning. Samsvarer derfor én eller begge sider ikke med moralen/etikken i dagens samfunn?

Eller mente du at det som har skapt debatter er det at de «baserer seg på kristendommen»?
Til Jonta: Med god moral/etikk sikter jeg til de 10 bud. Ellers finner du mange andre historier på nestekjærlighet i bibelen.

OK, jeg vet ikke hvor mange kristne som har det synet, men KrF som politisk står for kristne verdier er ikke noe begeistret for hverken tidlig ultralyd, eller abort.

Jeg forstod ikke hva du mente med EU/folkeavstemning, men jeg tenkte mer på at de baserer seg på kristne verdier, noe som skaper debatt, ikke bare innen abort-temaet. Feks. dette med ekteskapsloven, aktiv dødshjelp, dette med KRL/RLE i skolen skapte debatt, osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Til Jonta: Med god moral/etikk sikter jeg til de 10 bud. Ellers finner du mange andre historier på nestekjærlighet i bibelen.
Vis hele sitatet...
Men dei ti bod (nåja, dei av dei som ikkje handler om at du skal prise herren etc) er universelle. Dei er ikkje spesielle for kristne. Du finn dei i alle livssyn, i varierande form. Det same gjeld mange av dei andre ideane i bibelen; dei er eldgamle - langt eldre enn bibelen, og finst i alle samfunn.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
OK, jeg vet ikke hvor mange kristne som har det synet, men KrF som politisk står for kristne verdier er ikke noe begeistret for hverken tidlig ultralyd, eller abort.
Vis hele sitatet...
Og det er heilt greit. Problemet blir når det blir ei dogmatisk grunngjeving av det, som ikkje tar hensyn til argumentasjon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men dei ti bod (nåja, dei av dei som ikkje handler om at du skal prise herren etc) er universelle. Dei er ikkje spesielle for kristne. Du finn dei i alle livssyn, i varierande form. Det same gjeld mange av dei andre ideane i bibelen; dei er eldgamle - langt eldre enn bibelen, og finst i alle samfunn.

Og det er heilt greit. Problemet blir når det blir ei dogmatisk grunngjeving av det, som ikkje tar hensyn til argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at du kan finne gode etiske rettningslinjer for livet. Men det er ikke bare de 10 bud som gjengir god etikk/moral i bibelen da. Joh, 3,16 , Matt 7,12 ,.. + mange skildringer/historier. Den barmhjertige sameritan, historien om Sakkeus, osv.

Utdyp gjerne det du mener med dogmatisk grunngjeving av det, som ikkje tar hensyn til argumentasjon KrF har som sitt verdigrunnlag verdier fra KRD, og har like rett til å stille politisk som alle andre, med sine verdigrunnlag fra sine caser.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Til Jonta: Med god moral/etikk sikter jeg til de 10 bud. Ellers finner du mange andre historier på nestekjærlighet i bibelen.
Vis hele sitatet...
Ah, slik ja. Du brukte en forvirrende formulering.

Hvilke ti? Du mener de som er nevnt to ganger tidlig i biblene? Hva med de andre 603 budene?

Hva med viktige ting som mangler derifra, og uviktige ting som er der? Siden de blir fremhevet som så viktige. Takke meg heller til Hitchens sine forbedrede.
Jeg forstod ikke hva du mente med EU/folkeavstemning
Vis hele sitatet...
  1. Du sier KrF sin moral/etikk ikke samsvarer med dagens samfunn.
  2. Som grunnlag gir du «det skaper ofte store debatter».
  3. Jeg synes dét er et dårlig grunnlag for å gjøre seg opp en mening om deres moral/etikk.
  4. Fordi det også finnes andre tema som skaper store debatter.
  5. Disse ville du ikke sagt «tilsvarer ikke moralen/etikken til dagens samfunn» til.
Jeg tror ikke på gud, og syntes denne filmen backer opp mine meninger nokså godt.

PS! Den varer i 8-9 minutter, men den er verd å se.
http://www.youtube.com/watch?v=jk6ILZAaAMI
Sitat av reklame Vis innlegg
Fordi jeg personlig finner moralen i bibelen. Dersom du ikke gjør det, er det jo ikke rart at du er kritisk til kristendommen. Ta f.eks Den barmhjertlige samaritan. . Finner du noe moral der?
Vis hele sitatet...
Er det denne du sikter til? (^^,)
Når en ateist/ikke troende og en kristen debatterer sammen, tror jeg ikke den ene har som intensjon å "omvende" den andre. For å få noe godt ut av diskusjonen, er det jo fint at disse to setter seg inn i motpartens argument, og prøver å forstå. Kanskje en del kristne ikke har den kunnskapen som skal til for å sette seg inn i alt det som omhandler utviklingslæren, big bang, osv. Kanskje en del ateister ikke helt forstår hvorfor noen kan mene at bibelen er viktig for folk. I en slik diskusjon blir nok ikke målet å vinne diskusjonen, målet blir heller å ta lærdom av det, for så å forstå ulike sider av saken, selv om man ikke trenger å være enig.
Hvis dere leser i tråden ser dere at folk bryr seg mer om hva andre syns enn seg selv.

Mitt tips: Tro på hva du vil og la andre tro hva de vil. Hvem bryr seg hva du tror på, så lenge det ikke går alvorlig utover andre
Merk dere at folk som har ekstreme overbevisninger som religion eller andre merkelige standpunkt ALLTID vil motsi seg selv. For eksempel vil noen religiøse si: "masse kan ikke bare oppstå av seg selv; noen må ha laget det". Likevel er det sannsynlig for de at en allmektig og intelligent skapning som gud bare har oppstått av seg selv.

De kan si ting som at "jeg tror ikke på den vitenskapelige forklaringen (f.eks evolusjonsteorien). Det er for mange missing links". Samtidig spiller det ikke noen rolle at religionen har enormt mye mer missing links, som at ingen har klart å bevise at gud finnes. De sier at "de bare vet at han finns". Altså er det nok for religiøse at "de bare vet", mens for at de skal tro vitenskapen må det være overveldende bevis.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Merk dere at folk som har ekstreme overbevisninger som religion eller andre merkelige standpunkt ALLTID vil motsi seg selv. For eksempel vil noen religiøse si: "masse kan ikke bare oppstå av seg selv; noen må ha laget det". Likevel er det sannsynlig for de at en allmektig og intelligent skapning som gud bare har oppstått av seg selv.

De kan si ting som at "jeg tror ikke på den vitenskapelige forklaringen (f.eks evolusjonsteorien). Det er for mange missing links". Samtidig spiller det ikke noen rolle at religionen har enormt mye mer missing links, som at ingen har klart å bevise at gud finnes. De sier at "de bare vet at han finns". Altså er det nok for religiøse at "de bare vet", mens for at de skal tro vitenskapen må det være overveldende bevis.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder da ikke alle "ekstreme". Vel, de som debatterer slik du sier har tydeligvis ikke så mange gode argumenter å komme med da. Det betyr fortsatt ikke at folk som har ekdtreme overbevisninger som religion eller andre merkelige standpunkt ALLTID vil motsi seg selv, - slik du påstår.
Er overdrevet å si at religion er ekstremt, men det er svært sjeldent at religiøse ikke motsir seg selv, eller avviser vitenskap fordi de "vet at gud finns". Jeg har jo selvfølgelig ikke oversikt over hvilket forhold alle religiøse har til vitenskap da. Likevel vil vitenskap og religion krasje på flere punkt. En religiøs person som tror på skapelsesprossessen er nødt til å tro at mennesker og dinosaurer levde side om side. Noe som er motbevist av vitenskapen.

Her må en kristen person ta et standpunkt. De kan si at de tror på både religionsteorien, og vitenskapsteorien (motsetning). De kan velge å si at de ikke tror på vitenskapen, fordi det er for mange missing links, men at de tror på religion fordi de vet at gud skaper alt ( motsetning).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som uhelbredelig kristen, tenkte jeg å komme med noen tanker om hvorfor jeg tror det jeg tror.

For det første synest jeg vitenskapen ikke gir et godt nok svar på begynnelsen av alt liv.

For det andre så lurer jeg på hvorfor menneskene som skal være et av de siste trinnene i evolusjonen, oppfører seg sånn som vi gjør både mot hverandre og mot kloden vår.

Dessuten tror jeg at det finnes forskjell mellom godt og ondt.

Til slutt lurer jeg på hvorfor vi sitter her og diskuterer dette i stedet for å tjene penger til mat og klær eller er ute og formerer oss. Men siden jeg er kristen med svært lav IQ, som noen av innleggene tidligere har påpekt, er vel dette til fordel for menneskeheten og en fortsettelse av evolusjonen...
Sitat av goodlife Vis innlegg
Som uhelbredelig kristen, tenkte jeg å komme med noen tanker om hvorfor jeg tror det jeg tror.

For det første synest jeg vitenskapen ikke gir et godt nok svar på begynnelsen av alt liv.

For det andre så lurer jeg på hvorfor menneskene som skal være et av de siste trinnene i evolusjonen, oppfører seg sånn som vi gjør både mot hverandre og mot kloden vår.
Vis hele sitatet...
1. Og religion gjør det?

Det var en ting som kom fra ingenting som lagde alt, han var gud! Virker dette troverdig?

2. Alt er ett "work in progress", for hundre tusen år siden, var det kanskje aper som gikk rundt, men de var ikke slutten på evolusjonen.

Evolusjonen kommer ikke til og stoppe, det kommer til og forbedre og forbedre seg for omgivelsene, kanskje man snart finner en type menneske som har spesialisert seg på vår latterlige levestil?

Det fortsetter, inntil det ikke er mer liv igjen, dvs at vi kommer nok til og utslette oss selv om ikke lenge.
Sitat av Maniox Vis innlegg
1. Og religion gjør det?
Vis hele sitatet...
Nei, men tro gjør det. Gud sier i bibelen at hans navn er "I am" oversatt fra hebraisk, der ordet betyr "jeg er, vil være og har alltid vært". Beklager hvis jeg tar feil.
Men hva hvis det er noe større en all fysisk lov på denne planeten. Hva hvis tid ikke finnes, hva hvis det er skapt, hva hvis det er så mye mer. For meg er det noe jeg velger å tro på, for jeg ser opp på stjernene og tenker... shit.

Kilde: http://www.blueletterbible.org/lang/...gs=H1961&t=KJV


edit: skrev gresk istedenfor hebraisk...
Sist endret av Badassjack; 21. januar 2012 kl. 12:22.
Sitat av goodlife Vis innlegg
For det første synest jeg vitenskapen ikke gir et godt nok svar på begynnelsen av alt liv.
Vis hele sitatet...
Har du egentlig satt deg inn i hva disse svarene går ut på? Selv om du ikke forstår de, så betyr ikke det at svarene er dårlige. Videre, at det finnes ting vitenskapen enda ikke har svar på åpner ikke for å klemme inn hvilken som helst annen hypotese. At det er usikkerhet rundt hva (om noe) som forårsaket Big bang gjør det ikke sannsynlig at den kristne Gud gjorde det. For to hundre år siden sa folk det samme om artsmangfoldet på jorden – vitenskapen hadde ikke noe godt svar på hvordan artene oppsto, ergo de var skapt slik de er i dag av Gud. I dag vet vi bedre, og det er ikke noen større grunn til å klemme Gud inn sprekkene i kunnskapen vår om Big bang, enn det var å gjøre det med artenes opprinnelse, nordlys, lyn eller regnbuer.

Jeg foreslår at du lufter hvilke svar og teorier du ikke liker, og hva du synes virker problematisk med de, så skal du ikke se bort i fra at noen her kan forklare det så du får en litt bedre forståelse av det.

Sitat av goodlife Vis innlegg
For det andre så lurer jeg på hvorfor menneskene som skal være et av de siste trinnene i evolusjonen, oppfører seg sånn som vi gjør både mot hverandre og mot kloden vår.
Vis hele sitatet...
Som nevnt, det finnes ikke noe siste trinn i evolusjonen – at mennesket er et sluttprodukt i en skapelsesprosess er en religiøs forestilling og støttes ikke opp av noenting. Hva er det med vår oppførsel mot hverandre som du mener støtter opp om tanken på en Gud?

Sitat av goodlife Vis innlegg
Dessuten tror jeg at det finnes forskjell mellom godt og ondt.
Vis hele sitatet...
Det trengs ingen Gud for å definere godt og ondt. Det er like slemt, eller ondt om du vil, å drepe et tilfeldig annet menneske selv om det ikke finnes noen Gud.

Sitat av goodlife Vis innlegg
Til slutt lurer jeg på hvorfor vi sitter her og diskuterer dette i stedet for å tjene penger til mat og klær eller er ute og formerer oss.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men det virker som du antyder at dette går i mot evolusjonsteorien på et vis. Det gjør det selvsagt ikke.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Nei, men tro gjør det. Gud sier i bibelen at hans navn er "I am" oversatt fra hebraisk, der ordet betyr "jeg er, vil være og har alltid vært". Beklager hvis jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Det er vel en litt kreativ tolkning det, men. Moses spurte Gud om hans navn, og han svarte "ehyeh asher ehyeh" (hebraisk: אהיה אשר אהיה), som betyr "jeg er den jeg er" (2 Mos 3:14).

http://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_that_I_Am

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Men hva hvis det er noe større en all fysisk lov på denne planeten. Hva hvis tid ikke finnes, hva hvis det er skapt, hva hvis det er så mye mer. For meg er det noe jeg velger å tro på, for jeg ser opp på stjernene og tenker... shit.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker også noe liknende når jeg ser på den enorme mengden stjerner (som bare er en fantastisk liten brøkdel av alle stjerner som er der ute), men hvorfor skulle en stor mengde stjerner bety at det finnes en Gud? Og om det skulle være noe mer, hva i alle dager skulle tilsi at du tror på det rette? Hvorfor er det ikke muslimene, hinduene, scientologene eller sikhene som har rett?
Sitat av Provo Vis innlegg

Det er vel en litt kreativ tolkning det, men. Moses spurte Gud om hans navn, og han svarte "ehyeh asher ehyeh" (hebraisk: אהיה אשר אהיה), som betyr "jeg er den jeg er" (2 Mos 3:14).

http://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_that_I_Am
Vis hele sitatet...
Stemmer. Hvis du ser kilden jeg henviste til så ser du info om det hebraiske ordet.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tenker også noe liknende når jeg ser på den enorme mengden stjerner (som bare er en fantastisk liten brøkdel av alle stjerner som er der ute), men hvorfor skulle en stor mengde stjerner bety at det finnes en Gud? Og om det skulle være noe mer, hva i alle dager skulle tilsi at du tror på det rette? Hvorfor er det ikke muslimene, hinduene, scientologene eller sikhene som har rett?
Vis hele sitatet...
Nei det er der det blir opp til den enkelte, enkelt og greit. Jeg prøver på ingen måte å overbevise mennesker på at kristendommen er den rette veien å gå. Jeg har det jeg trenger av bevis, men det er ikke nok til å bevise det for andre. Jeg enkelt å greit kan fortelle mennesker hva jeg har opplevd og hva jeg tror, så er det opp til hver enkelt å bestemme hva man vil tro.

Det bibelen snakker om, (eller kristendommen hvis du vil) er at frelsen er personlig. Det er mellom meg og Gud, eller deg og Gud. Ikke meg, deg og Gud. Det er noe personlig. Jeg kan ikke tvinge noen til å bli frelst, misforstå meg rett.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Nei det er der det blir opp til den enkelte, enkelt og greit. Jeg prøver på ingen måte å overbevise mennesker på at kristendommen er den rette veien å gå. Jeg har det jeg trenger av bevis, men det er ikke nok til å bevise det for andre. Jeg enkelt å greit kan fortelle mennesker hva jeg har opplevd og hva jeg tror, så er det opp til hver enkelt å bestemme hva man vil tro.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig bevis hvis det ikke er bevis for andre enn deg? Er det ikke heller da snakk om opplevelser og historier som ikke egentlig er spesielt overbevisende? Å bare utheve ordet "tro" fritar deg ikke fra andres forventninger om at du bør basere denne troen i noe med faktisk substans.

Dessuten begynte du med å påstå at "tro" gir en bedre forklaring på hvordan universet og liv ble til enn vitenskapen. Dette fremstår for meg som åpenbart tullete, og skrekkelig arrogant, da "tro" i en slik sammenheng betyr "tro uten et fnugg av bevis". Selvfølgelig gir en forklaring som støtter seg på bevis, kunnskap og gode metoder en bedre forklaring enn totalt bevisløse og selvmotsigende myter fra bronsealderen.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Det bibelen snakker om, (eller kristendommen hvis du vil) er at frelsen er personlig. Det er mellom meg og Gud, eller deg og Gud. Ikke meg, deg og Gud. Det er noe personlig. Jeg kan ikke tvinge noen til å bli frelst, misforstå meg rett.
Vis hele sitatet...
Det trengs ingen guddommelig Bibel for å forstå at man ikke kan tvinge noen til å tro noe..
Sist endret av Provo; 21. januar 2012 kl. 15:12.
Har du egentlig satt deg inn i hva disse svarene går ut på? Selv om du ikke forstår de, så betyr ikke det at svarene er dårlige. Videre, at det finnes ting vitenskapen enda ikke har svar på åpner ikke for å klemme inn hvilken som helst annen hypotese. At det er usikkerhet rundt hva (om noe) som forårsaket Big bang gjør det ikke sannsynlig at den kristne Gud gjorde det. For to hundre år siden sa folk det samme om artsmangfoldet på jorden – vitenskapen hadde ikke noe godt svar på hvordan artene oppsto, ergo de var skapt slik de er i dag av Gud. I dag vet vi bedre, og det er ikke noen større grunn til å klemme Gud inn sprekkene i kunnskapen vår om Big bang, enn det var å gjøre det med artenes opprinnelse, nordlys, lyn eller regnbuer.

Jeg foreslår at du lufter hvilke svar og teorier du ikke liker, og hva du synes virker problematisk med de, så skal du ikke se bort i fra at noen her kan forklare det så du får en litt bedre forståelse av det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å forstå vitenskapens svar på universets begynnelse og har ingen grunn til å fornekte dette. Jeg lurer heller ikke på hvorfor regnbuer oppstår. Men jeg har heller ingen problemer med å tro at Gud har startet det hele. Dersom du eller noen andre har noe bedre svar må du bare komme med det. Selv om man ikke har svaret på et spørsmål, er det heller ikke noen grunn til å utelukke at Gud står bak. Still deg spørsmålet om hvor energi kommer fra.

Som nevnt, det finnes ikke noe siste trinn i evolusjonen – at mennesket er et sluttprodukt i en skapelsesprosess er en religiøs forestilling og støttes ikke opp av noenting. Hva er det med vår oppførsel mot hverandre som du mener støtter opp om tanken på en Gud?
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg litt dårlig angående at mennesket er siste trinn i evolusjonen. Vi er ikke det siste, men er en nyere art enn menneskeaper.

Det trengs ingen Gud for å definere godt og ondt. Det er like slemt, eller ondt om du vil, å drepe et tilfeldig annet menneske selv om det ikke finnes noen Gud.
Vis hele sitatet...
Mener du at ulv som dreper en annen ulv er slem? Jeg tror menneskene skiller seg fra dyrene nettopp med tanke på at vi har en moral. Om det har noe med Gud å gjøre er opp til hver enkelt å vurdere.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er det egentlig bevis hvis det ikke er bevis for andre enn deg? Er det ikke heller da snakk om opplevelser og historier som ikke egentlig er spesielt overbevisende? Å bare utheve ordet "tro" fritar deg ikke fra andres forventninger om at du bør basere denne troen i noe med faktisk substans.
Vis hele sitatet...
Ok jeg innrømmer det, jeg skulle ikke brukt ordet "bevis" feil. Det jeg mente med bevis var at jeg har hatt noen opplevelser som stadfester for meg at dette er det jeg vil tro på, men jeg kan ikke bevise dem til deg. Ergo, det er ingen bevis fra min side, men mere opplevelser og historier som ikke egentlig er spesielt overbevisende for andre en meg. Igjen, jeg og Gud. Du kan få ha dine egne opplevelser med Gud, eller ikke.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dessuten begynte du med å påstå at "tro" gir en bedre forklaring på hvordan universet og liv ble til enn vitenskapen. Dette fremstår for meg som åpenbart tullete, og skrekkelig arrogant, da "tro" i en slik sammenheng betyr "tro uten et fnugg av bevis". Selvfølgelig gir en forklaring som støtter seg på bevis, kunnskap og gode metoder en bedre forklaring enn totalt bevisløse og selvmotsigende myter fra bronsealderen.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at tro gir en bedre forklaring. Derimot en mye lettere forklaring. Jeg er fullt klar over at bibelen er en bok med mange historier som er helt på tryne og ulogisk. Min tro er en tro uten et fnugg av bevis, men har opplevd hendelser som får en til å lure. Noen ganger til og med overbevist, derfor svelger jeg hele boka som god fisk. Ja, til og med historien med Noah.

Hvis jeg virker arrogant så beklager jeg det, jeg prøver ikke på noen måte å vise deg at jeg har rett, og du feil. Det er deg og Gud. Ikke meg, deg og Gud. Det var derfor jeg tok opp det med at kristenlivet er personlig.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Ok jeg innrømmer det, jeg skulle ikke brukt ordet "bevis" feil. Det jeg mente med bevis var at jeg har hatt noen opplevelser som stadfester for meg at dette er det jeg vil tro på, men jeg kan ikke bevise dem til deg. Ergo, det er ingen bevis fra min side, men mere opplevelser og historier som ikke egentlig er spesielt overbevisende for andre en meg.
Vis hele sitatet...
Har det slått deg at dersom disse opplevelsene ikke er spesielt overbevisende for andre så kan det tenkes at overbevisningen din ikke burde være like sterk som den er?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg påstår ikke at tro gir en bedre forklaring. Derimot en mye lettere forklaring.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du interessert i å finne en lett forklaring? Er ikke den gode forklaringen den eneste interessante? Målet burde alltid være å finne sannheten, slik at vi kan ha en tro som igger nærest den faktiske realitet. Derfor burde vi ikke lete etter en lett forklaring.

Det blir som å bygge olabil for å vinne et formel-1 race.


Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg er fullt klar over at bibelen er en bok med mange historier som er helt på tryne og ulogisk. Min tro er en tro uten et fnugg av bevis, men har opplevd hendelser som får en til å lure. Noen ganger til og med overbevist, derfor svelger jeg hele boka som god fisk. Ja, til og med historien med Noah.
Vis hele sitatet...
Du mener altså å fortelle meg at du forkaster enhver kritisk vurderingsevne fordi du har hatt noen "opplevelser", som ikke er sterke nok til å overbevise noen andre? Du forkaster altså produktet av menneskenes kamp mot irrasjonaliteten på grunn av en følelse?

Dessuten, dersom vi antar at dine "opplevelser" sanne, og at det finnes en Gud som har kommunisert med deg, har han fortalt deg at den bok vi kaller Bibelen er den sanne skrift levert av Ham? Eller er det en antagelse du gjør? For dersom det er en antakelse, kan ikke Bibelen være en bok skrevet av djevelen, slik at mennesker som kontaktes av Gud skal villedes til å forkaste sin gudegitte rasjonalitet?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hvis jeg virker arrogant så beklager jeg det, jeg prøver ikke på noen måte å vise deg at jeg har rett, og du feil. Det er deg og Gud. Ikke meg, deg og Gud. Det var derfor jeg tok opp det med at kristenlivet er personlig.
Vis hele sitatet...
Enhver tro er ikke noe personlig, men tvert om et emne som kan diskuteres. En burde alltid kunne være ærlig nok med seg selv til å kunne kritisk vurdere grunnlaget for egne standpunkt. Det finnes nemlig en sannhet, og rasjonaliteten bringer oss nærmere den.

Sitat av goodlife Vis innlegg
Jeg har ingen problemer med å forstå vitenskapens svar på universets begynnelse og har ingen grunn til å fornekte dette. Jeg lurer heller ikke på hvorfor regnbuer oppstår. Men jeg har heller ingen problemer med å tro at Gud har startet det hele. Dersom du eller noen andre har noe bedre svar må du bare komme med det. Selv om man ikke har svaret på et spørsmål, er det heller ikke noen grunn til å utelukke at Gud står bak. Still deg spørsmålet om hvor energi kommer fra.
Vis hele sitatet...
La oss stille oss spørsmålet om hvor energi kommer fra. Vi presenterer to hypoteser:
1: Energi har alltid vært her, og har eksistert til evig tid.
2: Energi ble skapt av en urgammel bevissthet. Denne bevisstheten har eksistert til evig tid, og skapte også menneskene, og gir dem lover som de må følge, ellers skal bevisstheten straffe dem til evig tid med tortur. Bevisstheten er også rettferdig.

Nå, hvilken synes mest rimelig, at energi alltid har eksistert eller at det er en transcendent bevissthet som alltid har eksistert?

Det er like lett å si at energi alltid har eksistert som at Gud alltid har eksistert. For, hvem skapte Gud?

Sitat av goodlife Vis innlegg
Mener du at ulv som dreper en annen ulv er slem? Jeg tror menneskene skiller seg fra dyrene nettopp med tanke på at vi har en moral. Om det har noe med Gud å gjøre er opp til hver enkelt å vurdere.
Vis hele sitatet...
At mennesket har utviklet en følelse av rett og galt, slik at vi kan leve sammen i samfunn uten å utrydde hverandre, er mer et tegn på at evolusjonen har selektert de individer som best overlever, nemlig ved å samarbeide. Samtidig har noen egenskaper slik som egoisme etc. blitt arvet ned, fordi det kan være fordelaktig for individets overlevelse.

Dersom Gud hadde skapt oss, hvorfor skulle han gitt oss alle disse imperfeksjonene i moralen? Hadde han en dårlig dag? Og ikke si at djevelen har plantet synden i oss, med mindre du samtidig godtar at Gud ikke er allmektig.

Vi ender altså opp med at vi har en god forklaring på moralen, som ikke trenger å involvere en usynlig kraft, samtidig som argumentet for at det er en usynlig kraft som har gitt oss moralen indikerer at kraften ikke er allmektig, og at bibelen dermed er en løgn.
Sitat av goodlife Vis innlegg
Jeg har ingen problemer med å forstå vitenskapens svar på universets begynnelse og har ingen grunn til å fornekte dette. Jeg lurer heller ikke på hvorfor regnbuer oppstår. Men jeg har heller ingen problemer med å tro at Gud har startet det hele. Dersom du eller noen andre har noe bedre svar må du bare komme med det. Selv om man ikke har svaret på et spørsmål, er det heller ikke noen grunn til å utelukke at Gud står bak. Still deg spørsmålet om hvor energi kommer fra.
Vis hele sitatet...
Den totale energien i universet er faktisk null. Vi har også gode forklaringer på hvordan universet kan ha kommet fra ingenting helt av seg selv, da ingenting er en ustabil tilstand som noe før eller senere vil komme ut av i følge kjente naturlover. Dette er ikke gjetning og magefølelser, men basert på tung matematikk og fysikk. Hvis du ikke har en inngående forståelse av disse teoriene en verden av vitenskapsmenn i veldig stor grad er enige i (noe ingen forventer at du skal ha) så blir det også merkelig å avfeie de.

Og selv om fysikken ikke skulle hatt et svar på hvordan universet kunne bli til fra ingenting (eller eventuelt at universet slik det var i starten av Big bang alltid har eksistert) så betyr ikke det at det er en gyldig konklusjon å si at derfor har Gud startet det hele. Man må se på hvor sannsynlig dette er. Jeg kunne like gjerne sagt at hvis ikke vitenskapen har et sikkert svar på hvordan universet oppsto, så må det ha blitt sekrert ut av brystvorten på en guddommelig oter, og jeg kunne fulgt opp med de samme påstandene man får fra kreasjonister: "energi kan ikke komme fra ingenting", "universet er for komplisert til å kunne bli til av seg selv", "ingen har motbevist oteren", og så videre. Om disse påstandene skulle stemme, betyr ikke det at oteren er noe annet enn en håpløst usannsynlig hypotese. For å avgjøre om en hypotese kan være sann holder det ikke, som du sikkert forstår, å vise til at andre alternativer ikke enda er fullstendig bekreftet.

Tenk deg alle verdens skapelsesmyter. Alt fra afrikanske myter om at Mbombo var ensom og spydde opp sola, månen og stjernene, deretter ni dyrearter, og til slutt en rekke menn; til den norrøne myten om at Odin, Vilje og Ve skapte verden fra kroppsdelene til en kjempe de hadde drept, og de første menneskene – Ask og Embla – fra to trestokker de fant på en strand. Man tar ikke mye feil om man sier at alle som én er antroposentriske. Alle gudene er som mennesker og har menneskene som mål og/eller kronen på skapelsen, og alle som én er fortalt akkurat slik man vil forvente av mennesker uten reell innsikt i hvordan verden egentlig fungerer. Den kristne/jødiske/islamske skapelseshistorien (islams historie skiller seg litt ut på enkelte detaljer, men er nesten prikk lik) faller meget pent inn i dette systemet. En menneskeliknende gud skaper jorden, himmelen og alle dyr, og deretter skaper han Adam fra jord og Eva fra hans ribben (rekkefølgen varierer noe ut i fra hvilken av de to beskrivelsene man leser). Det er ingenting spesielt med den kristne skapelsesmyten, og ingenting skrevet i Bibelen som ikke er skrevet slik man vil forvente av helt vanlige mennesker på den tiden. Det er altså ingenting som gjør den kristne Gud mer sannsynlig enn Mbombo eller Odin.

Spørsmålet er ikke så mye om man kan utelukke at din Gud står bak. For i en streng tolkning av begrepene kan man ikke utelukke at det er en usynlig enhjørning som forhindrer bilen din å starte om morgenen heller. Spørsmålet blir om vi har grunn til å tro at det finnes noen gud i det hele tatt, og i ditt tilfelle om den kristne Gud eksisterer. Og det har vi faktisk ikke. Det er ingenting som tyder på at Gud eksisterer, og veldig mye som tyder på at Gud ikke eksisterer.

Sitat av goodlife Vis innlegg
Jeg ordla meg litt dårlig angående at mennesket er siste trinn i evolusjonen. Vi er ikke det siste, men er en nyere art enn menneskeaper.
Vis hele sitatet...
Menneskeapene er en familie som inkluderer gorillaen, orangutangen, sjimpansene og menneskene. Vi er ikke en nyere art enn noen av de andre nålevende menneskeapene.

Sitat av goodlife Vis innlegg
Mener du at ulv som dreper en annen ulv er slem? Jeg tror menneskene skiller seg fra dyrene nettopp med tanke på at vi har en moral. Om det har noe med Gud å gjøre er opp til hver enkelt å vurdere.
Vis hele sitatet...
En ulv som dreper en annen ulv har ingen forståelse om at dette er umoralsk – i hvert fall ikke på samme nivå som oss mennesker – og kan ikke bebreides for det. Akkurat som hvis en toåring slår en annen toåring i fjeset. Så ja, vi skiller oss fra de andre dyrene fordi vi har utviklet moral på et høyere nivå – eller intelligens nok, i kombinasjon med empati, til å forstå moral bedre, om du vil – ikke ulikt hvordan pigghaleseileren skiller seg fra de andre dyrene ved å være det raskeste. Men det er en vanlig misforståelse at det finnes et skarpt skille, eller en prinsipiell egenskap som skiller oss klart fra andre dyr. Flere dyr reagerer på urettferdighet også mot andre enn seg selv, og det er ingen grunn til at det er Gud som står bak dette hverken for mennesker eller andre dyr.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg påstår ikke at tro gir en bedre forklaring.
Vis hele sitatet...
Jo, det var strengt tatt akkurat det du gjorde. goodlife sa "For det første synest jeg vitenskapen ikke gir et godt nok svar på begynnelsen av alt liv.", hvorpå Maniox spurte "Og religion gjør det?". Ditt svar var da "Nei, men tro gjør det."

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Derimot en mye lettere forklaring.
Vis hele sitatet...
Nei, det er kun en illusjon. Å si at Gud gjorde det virker som en lettvinn løsning, men det krever så enorme forklaringer i seg selv at det er knapt til å sammenlikne med noe annet. For eksempel, hvordan kan Gud gjøre noe uten tid? Dette er selvmotsigende. Hva består denne Guden av? Hvis problemet du søkte å forklare var at materie ikke kan komme ut av ingenting, hvordan kan du da forklare dette med at materie faktisk kom ut av ingenting, bare at Gud bestemte det? Hvordan kan du forklare at mennesker er målet med universet når vi vet at universet i sin spede begynnelse knapt kunne holde på noe informasjon, og at utviklingen (hvilke stjerner som kom hvor, hvor det dannet seg beboelige planeter, hvilke mutasjoner som oppsto og ble akkumulert gjennom evolusjonen, osv) derfor er tilfeldig? Hvis du hadde trykket på universets reset-knapp ville det ikke utviklet seg akkurat slik det er nå en gang til, og selv om forskjellene ville vært ubetydelige fra et kosmologisk perspektiv (stjerner, galakser og planeter ville fortsatt blitt til) er de altomsluttende fra antroposentrisk perspektiv. Hvis Gud alltid kan ha eksistert, hvorfor kan ikke universet alltid ha eksistert? Hvis Gud er god, hvorfor skapte han sykdom? Hvis Gud også er allmektig, hvorfor blir mennesker utsatt for sultekatastrofer, jordskjelv, tsunamier osv? Hvorfor sender Gud barn fra den tredje verden til helvete fordi de ble født i feil kultur og aldri ble fortalt om han?

Å konkludere med Gud er ingen lett forklaring.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg er fullt klar over at bibelen er en bok med mange historier som er helt på tryne og ulogisk. Min tro er en tro uten et fnugg av bevis, men har opplevd hendelser som får en til å lure. Noen ganger til og med overbevist, derfor svelger jeg hele boka som god fisk. Ja, til og med historien med Noah.
Vis hele sitatet...
Hele boka? Du mener man skal steine til døde kvinner som ikke blør på lakenet når ekteskapet skal fullbyrdes? Steine til døde de som tror på andre guder? Drepe de som tar på fjellet Sinai? Man skal drepe homofile, bare fordi de er homofile? Det fungerer å gjøre dyreofringer for å bli kvitt husmugg? Du bygger rekkverk på taket av huset ditt? Skal jeg fortsette? Nei du, Badassjack, du svelger nok ikke hele boka som god fisk – kun de delene du liker.

Når det kommer til Noahs ark, så vet jeg ikke hvor mye kommentarer det krever, og det er jo helt absurd å tro på noe sånn. Du kan jo bare begynne med å spørre deg selv hvordan alle bakterier og virus overlevde. Smittet han alle dyrene med alle sykdommene som finnes, inkludert de raskt dødelige, og i så fall, hva gjorde mikrobene når alle raskt ble immune mot de? Hva spiste rovdyrene når de gikk av båten? Hvordan overlevde ferskvannsfiskene (eventuelt saltvannsdyrene, hvis du mener han oversvømte verden med ferskvann)? Hvordan overlevde plantene og soppene som var under vann så lenge? Hvordan fikk han plass til to av hver av de ca 1,3 millioner kjente dyr han måtte ha med seg? Hvordan fikk han med seg, og hvordan overlevde, dyr som ikke er klimamessig eller geografisk kompatible, som isbjørn og løver? Kort sagt, det er jo direkte tullete å ukritisk akseptere en så åpenbar fiktiv historie som sann – det er mer fornuftig å tro på historien om Askeladden og de gode hjelperne.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hvis jeg virker arrogant så beklager jeg det, jeg prøver ikke på noen måte å vise deg at jeg har rett, og du feil.
Vis hele sitatet...
Vel, kun én av oss kan ha rett, og det er ikke arrogant i seg selv å hevde at en selv har rett. Det er derimot arrogant å avfeie århundrer av akkumulert vitenskap og arbeidet til ekstremt intelligente og hardtarbeidende spesialister på en rekke fagfelt du neppe kan mye om, kalle det feil, og si at du har rett fordi det står i en selvmotsigende samling skriblerier fra bronsealderen.
Sist endret av Provo; 22. januar 2012 kl. 10:36.
Drachir:

Jeg skulle også ønske jeg kunne filme hva øynene mine ser og hva ørene mine hører. Ta opp følelser hadde heller ikke vært så dumt, men jeg kan dessverre ikke det. Så jeg får nøye meg med min hukommelse, og fortelle det videre. Om de jeg forteller det til hører etter eller ikke er jo helt opp til dem.

Alle leter etter sannheten, Drachir. Jeg har funnet min og har det jeg trenger av "bevis".

Provo:

Here it goes again. Steine kvinner til døde? Drepe homofile? Så det er det kristne vil gjøre. Prøv å sett deg inn i boka og historien før du kommer med sånne anklager. Jeg anklager ikke vitenskapen for å være vrøvl.

Så til det store spørsmålet. Hvorfor er det galt av meg å gå etter erfaringer og hendelser jeg har opplevd? Jeg har heller ikke utelukket all vitenskap og stempler det som feil. Jeg vet ikke hvordan man skal binde vitenskap og bibelen sammen. Har ikke snøring, men igjen, opplevelsene, de står sterkere en alt annet jeg har funnet her på jorden.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Drachir:
Jeg skulle også ønske jeg kunne filme hva øynene mine ser og hva ørene mine hører. Ta opp følelser hadde heller ikke vært så dumt, men jeg kan dessverre ikke det. Så jeg får nøye meg med min hukommelse, og fortelle det videre. Om de jeg forteller det til hører etter eller ikke er jo helt opp til dem.
Vis hele sitatet...
Siden det er få andre som har slike syner, eller hva det er du har hatt, er det ikke mer sannsynlig at det er deg det er noe galt med? At hjernen din altså spiller deg noen puss? Ser forøvrig gjerne at du svarer på problemstillingen jeg gav deg om hvor Bibelen kommer fra.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Alle leter etter sannheten, Drachir. Jeg har funnet min og har det jeg trenger av "bevis".
Vis hele sitatet...
Du kan gjerne si at du tror på noe, men vær ihvertfall ærlig, og si, "jeg tror helt uten bevis".


Sitat av Badassjack Vis innlegg
Provo:

Here it goes again. Steine kvinner til døde? Drepe homofile? Så det er det kristne vil gjøre. Prøv å sett deg inn i boka og historien før du kommer med sånne anklager. Jeg anklager ikke vitenskapen for å være vrøvl.
Vis hele sitatet...
Du burde virkelig lese boken selv virker det som. Jesus utelukket nemlig ikke det gamle testamentet, tvert om.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Så til det store spørsmålet. Hvorfor er det galt av meg å gå etter erfaringer og hendelser jeg har opplevd? Jeg har heller ikke utelukket all vitenskap og stempler det som feil. Jeg vet ikke hvordan man skal binde vitenskap og bibelen sammen. Har ikke snøring, men igjen, opplevelsene, de står sterkere en alt annet jeg har funnet her på jorden.
Vis hele sitatet...
Som sagt, hvorfor kan ikke Bibelen være skrevet av djevelen?
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Here it goes again. Steine kvinner til døde? Drepe homofile? Så det er det kristne vil gjøre. Prøv å sett deg inn i boka og historien før du kommer med sånne anklager. Jeg anklager ikke vitenskapen for å være vrøvl.
Vis hele sitatet...
Stråmannsargumentasjon. Jeg har ikke sagt at det er det kristne vil gjøre. Du sier at du tar hele boken for god fisk, og jeg påpeker at det stemmer ikke. Du aksepterer bare det du liker.

Hvorfor skulle du anklage vitenskapen for å være vrøvl? Og hva skal det være et argument for eller mot?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Så til det store spørsmålet. Hvorfor er det galt av meg å gå etter erfaringer og hendelser jeg har opplevd? Jeg har heller ikke utelukket all vitenskap og stempler det som feil. Jeg vet ikke hvordan man skal binde vitenskap og bibelen sammen. Har ikke snøring, men igjen, opplevelsene, de står sterkere en alt annet jeg har funnet her på jorden.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke sagt at du har utelukket all vitenskap og stempler det som feil, men du utelukker og stempler som feil det av vitenskapen som ikke stemmer overens med det du har håndplukket fra en bok fra bronsealderen. Og det er både arrogant og lite rasjonelt.

Du spør hvorfor det er galt å gå etter erfaringer og hendelser du har opplevd, og svaret på det er at teori og praksis viser at dette har større sannsynlighet for å gi gale svar enn riktige – dette skyldes i stor grad at opplevelsen trenger en tolkning, og den tolkningen vil være farget av hva du allerede tror og hva du ønsker å tro, hvis du ikke går systematisk og vitenskapelig til verks. For å komme til bunns i hva som er riktig krever det at man tenker kritisk og rasjonelt, og man har gjennom lang tid funnet hvilke metoder som fungerer best. Disse metodene har gitt oss all viten om universet menneskeheten besitter i dag, og all teknologien vi omgir oss med. Vitenskap har flydd rovere til Mars, mens religion ikke har bidratt med noe som helst hva angår håndfast kunnskap om verden, og alle etterprøvbare uttalelser om hvordan universet fungerer fra religiøst hold har blitt tilbakevist. Alt fra at jorden er sentrum av universet, til at hekser eksisterer og må brennes og at verden er 6000 år gammel, til at ingenting kan komme fra ingenting og at artene ble skapt av Gud slik de fremstår i dag.

Å binde vitenskap og Bibelen sammen går ikke. Det vi vet om verden stemmer ikke overens med det som står skrevet i Bibelen, og kritisk tenkning stemmer ikke overens med dogmatikk.
Drachir:

Haha ja kanskje jeg bare er hemma.

Jeg har jo allerede sagt at jeg ikke har noen bevis. Om du hadde opplevd det som jeg har opplevd som "bevis" for deg, ville vært en helt annen diskusjon. At bibelen er fra Gud er en antagelse. Kanskje den er skrevet av satan, det hadde vært trist det! Altså at de bytter helt på rollene. Da får jeg bare håpe på at den med "best" kvaliteter klarer å åpenbare det for meg da.

Jeg vet Jesus forkynte det gamle testamentet på steroider. Bare man tenker på å ha sex med nabodama har man allerede syndet. Ingen kan komme til paradis uten i gjennom han, er vel det han sier. Selv i det gamle testamentet har man jo de 10 bud, der et av dem er å ikke drepe. Men sklir ikke dette litt ut da? Jeg vil bare få lov til å tro hva jeg vil.

Provo:

Jeg tenkte at du trodde jeg var i mot all vitenskap og gikk bare etter mine opplevelser, det var derfor jeg dro det opp.

Jepp, vitenskap og bibelen sammen funker ikke. Derfor svelger jeg boken som god fisk uten å tenke så mye på det. Fokuserer mest på frelsen og det som jeg synes virker relevant. Hvor stor grad jeg tror på de partene som skurrer er noe annet, for det er ikke det evangeliet handler om. Intet menneske kan tro(i den grad at man er overbevist) med hele seg på alt som står i bibelen, men jeg liker å si at jeg tror på det. Jeg tror Jesus slipper oss inn selv om man ikke er overbevist.
Sist endret av Badassjack; 22. januar 2012 kl. 14:30.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Drachir:

Haha ja kanskje jeg bare er hemma.

Jeg har jo allerede sagt at jeg ikke har noen bevis. Om du hadde opplevd det som jeg har opplevd som "bevis" for deg, ville vært en helt annen diskusjon. At bibelen er fra Gud er en antagelse. Kanskje den er skrevet av satan, det hadde vært trist det! Altså at de bytter helt på rollene. Da får jeg bare håpe på at den med "best" kvaliteter klarer å åpenbare det for meg da.

Jeg vet Jesus forkynte det gamle testamentet på steroider. Bare man tenker på å ha sex med nabodama har man allerede syndet. Ingen kan komme til paradis uten i gjennom han, er vel det han sier. Selv i det gamle testamentet har man jo de 10 bud, der et av dem er å ikke drepe. Men sklir ikke dette litt ut da? Jeg vil bare få lov til å tro hva jeg vil.

Provo:

Jeg tenkte at du trodde jeg var i mot all vitenskap og gikk bare etter mine opplevelser, det var derfor jeg dro det opp.

Jepp, vitenskap og bibelen sammen funker ikke. Derfor svelger jeg boken som god fisk uten å tenke så mye på det. Fokuserer mest på frelsen og det som jeg synes virker relevant. Hvor stor grad jeg tror på de partene som skurrer er noe annet, for det er ikke det evangeliet handler om. Intet menneske kan tro(i den grad at man er overbevist) med hele seg på alt som står i bibelen, men jeg liker å si at jeg tror på det. Jeg tror Jesus slipper oss inn selv om man ikke er overbevist.
Vis hele sitatet...
Du sier altså at du bare ønsker å få tro i fred det du selv ønsker å tro. Det handler altså om en trygghetsfølelse, og ikke om bevis eller rasjonalitet. Du viser også dette tydelig gjennom at du selekterer hva du tror eller ikke tror på i Bibelen, samtidig som du liker å si at du tror på den i sin helhet, fordi du da kan definere deg selv som kristen. Det gir vel en slags trygghet. Det ligger i oss mennesker å søke etter grupper. Det var nyttig for overlevelsen.

Ja, det er vel sant som man sier. "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme.".

Så jeg skal la det ligge nå, for du har gjort det klart at du verken har beviser, eller egentlig tror på Bibelen, utenom det du ønsker å tro på. Du skal få beholde din livsløgn, men vit at det er det du tror på. Din egen løgn.