Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 827
Opplever ofte at eg kan være irritert og litt små aggressiv flere dager om jeg føler noen er frekk i mot meg uten at jeg har fått sinnet/irritasjonen ut på den som ga meg denne negative energien. Dette oppleves som veldig slitsomt og meningsløst tap av energi. Noen som har tips til hvordan jeg i fremtiden kan bry meg mye mindre når slike situasjoner oppstår?
Jeg prøver å tenke at ingen er slem/dust med vilje. Det hjelper ofte, siden man kan lettere komme frem til at det var sikkert en ulykke/ikke meningen, og dermed legge det bak seg.

Det høres kanskje ut som at du har sinne problemer, og at det sikker kan være lurt å spørre profesjonelle om hjelp.
Kanskje det kunne vært noe å lese litt om stoisisme? Kort fortalt så kan du ikke styre tingenes som skjer rundt deg i verden, men du har alltid valget om hvordan du skal reagere. Jeg har i alle fall vokst veldig mye av å lese Seneca og Aurelius
Differensiering kan være formålstjenlig å trene på. Med andre ord være tydelig på om det som sies eller gjøres EGENTLIG dreier seg om noe annet enn deg. For eksempel er det nok av folk som sliter med å forholde seg til en del ting med og ved sin egen person og derav projiserer en haug av dritt over på andre(spesielt utsatt er man hvis man lett tar ting personlig).

Jobbe med selvtillit og selvfølelse kan fungere godt. Bli trygg og sikker i dine egne sko slik at man har lett for å overse frekkheter.

Hvis du først har satt deg fast i å bli irritert for et eller annet så kan det kanskje fungere å meditere litt.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Opplever ofte at eg kan være irritert og litt små aggressiv flere dager om jeg føler noen er frekk i mot meg uten at jeg har fått sinnet/irritasjonen ut på den som ga meg denne negative energien. Dette oppleves som veldig slitsomt og meningsløst tap av energi. Noen som har tips til hvordan jeg i fremtiden kan bry meg mye mindre når slike situasjoner oppstår?
Vis hele sitatet...
Legg merke til følelsen og spør deg selv "Kan jeg gi slipp på denne følelsen?" Om så bare 1% så er det bedre enn å holde på den.
"Vil jeg gi slipp på denne følelsen?"
"Når?"
Hvorfor ikke nå? Og hvis ikke nå, når?
"Vil jeg heller holde fast på denne følelsen og føle meg sint og irritert eller foretrekker jeg å gi slipp på den og bli fri fra den?"

Mer her: https://www.youtube.com/watch?v=CADTkM1aoP8
Sist endret av Revbatim; 11. november 2023 kl. 09:43.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Opplever ofte at eg kan være irritert og litt små aggressiv flere dager om jeg føler noen er frekk i mot meg uten at jeg har fått sinnet/irritasjonen ut på den som ga meg denne negative energien. Dette oppleves som veldig slitsomt og meningsløst tap av energi. Noen som har tips til hvordan jeg i fremtiden kan bry meg mye mindre når slike situasjoner oppstår?
Vis hele sitatet...
Skjer dette hele tiden eller kommer det i perioder hvor ting ikke er helt som du skulle ønske i livet ditt av forskjellige grunner?

Stress, dårlig kosthold, mangel på trening og søvn, familiære forhold, rusbruk, regninger du ikke har råd til å betale f.eks. ?
Dette er et problem jeg sliter med selv også, når jeg vet at jeg egentlig er veldig glad i mennesker. men man skal ikke gå overens med alle sammen og det er okey, da er det bare å distansere seg og jobbe med seg selv isteden. det jeg kalte for ''stoler ikke på en sjel'' ble til ''sunn skepsis'' og det er vel bra, men jeg har mye å jobbe med tror jeg og det starter med en selv. tilgi alt drittet folk har gjort mot meg uansett om det finnes verre eksempler så er det vanskelig ass. jeg ser veldig lett ''feil'' i både meg selv og andre, og det er veldig slitsomt å føler jeg må være alene uansett om jeg savner fellesskap fordi jeg blir forbannet over hvor dumme enkelte kan være. Jeg liker egentlig når folk er frekke for da kan jeg se hvor mye vekt jeg legger i det, men ender alltid opp med å tenke på det i lang tid, også drar jeg scenarioet enda lengre så jeg blir enda mer sur som er en dårlig ting. Jeg vil feks ha meg en kjæreste, men det hadde vært veldig dumt også fordi jeg kan rett og slett ikke stole på noen og da tørr jeg ikke kjenne på noe godt fordi jeg synes det er vondt å være sårbar, noe som jeg har vært hele livet tror jeg.

men hvis jeg kan velge å bare stole på meg selv eller andre så velger jeg så klart meg selv, fordi FUCK ALLE ANDRE! Men håper jeg kan finne min egen tribe med likesinnede mennesker når jeg har jobbet med meg selv nok, det ser jeg fram til. Mennesker jeg slipper å tenke negativt om på et automatisk vis, for igjen man skal ikke gå overens med alle sammen, men alle kan lære deg noe om deg selv! hvordan man kan akseptere at andre er litt annerledes, ''dumme'' kaller jeg det er jo viktig på et vis. Jeg vil møte noen som er veldig lik meg selv tror jeg, fordi jeg liker meg selv veldig godt uansett om jeg har noen ''feil'' sjøl.

Jeg må lære meg å være litt kald når jeg egentlig er veldig varm, og jeg tror ikke at man kan gjøre alt sammen alene, hadde jeg hatt en sterk gruppe på 3-4 stykker hadde jeg vært sjeleglad for jeg trenger virkelig ikke flere. Men da må jeg være noe andre vil ha også ikke bare at jeg vil ha noe, jeg må være det eksempelet jeg leter etter. Også må jeg bli bedre på å ikke sammenligne mitt liv med andre! det kan gjøre meg veldig nedfor når jeg egentlig vet at jeg har fått til veldig mye det har bare ikke blitt vist til andre enda, men det må først bli vist til en selv. Håper jeg ikke sporte helt av nå :P
Sist endret av HallaKompis; 11. november 2023 kl. 10:36.
Som Bruce Lee sa; "Be like water my friend".