Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 584
Sakset fra artikkelen: "Hva om den som voldtok deg får vite private detaljer om deg – fordi det står i loven?

For mange voldsutsatte ble dette en realitet 1. januar 2023. Da trådte den nye loven for voldserstatning i kraft.

Voldtekt og overgrep, kjønnslemlesting, terrorhandlinger, drapsforsøk, mishandling, grov kroppskrenkelse, ran og incest. Disse er i gruppen voldsutsatte, som den nye loven gjelder for.

Den nye loven ble vedtatt på Stortinget med stort flertall. Den førte med seg flere endringer for voldsutsatte. Blant lovendringene er: Den påståtte skadevolderen skal være part i saken."

Hele artikkelen ligger her.

Nå har jeg prøvd å kverne hodet rundt hvorfor utøver skal stå som part og få innsyn i hele søknadsprosessen, men jeg klarer ikke å komme med et argument.

Det må ligge noe i rettssikkerhet og potensielt oppfølging for utøver, men dette virker rart.

Er det noen som kan hjelpe en undrende kar? Er det noen som har erfaringer fra denne nye loven?
Sist endret av Asket; 3. november 2023 kl. 09:00. Grunn: Endret litt oppsett
Jeg har ikke noe voldsdom på meg. Men hvis myndighetene plutselig trappet opp og anklaget deg for å utøve vold mot noen tror jeg du ville hatt lyst i å ha noen med saken å gjøre. Ha innsyn. Være part i saken, som det står.
Søker offeret om erstatning for skader som offeret pådro seg før hendelsen foreksempel. Det bør du og din advokat vite. Hvis det skal være rettferdig.