Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2828
Hei alle freaks!

Ikke at jeg har peiling, men regner med at de fleste her er mot DLD og det økende overvåkningssamfunnet vi lever i i dag... De fleste er jo det?

Er jeg da naiv som gir blaffen, og syntes det er helt greit?

Som sagt så gir jeg blaffen, og har heller ikke satt meg så veldig dypt inn i DLD, men slik jeg har forstått det så snakker det seg om at noen lagrer hva jeg gjør på nettet, mobilen osv... Right? Det jeg da lurer på er (, så lenge du har rent mel i posen,) hvorfor syntes du det er så forferdelig? Hvilke konsekvenser har det for deg? Føler du virkelig at du blir overvåket?

Eneste ulempen jeg kan se er at noen missbruker nettverket eller mobilen din på det groveste, og at du kommer i politiets søkelys. Men det blir jo da politiets oppgave å bevise at det er deg som har gjort det, noe som ikke kan bevises ved hjelp av en logg av din PC eller Mobil. Direktivet er jo bare ment til å brukes som et indisium...

Jeg mener at et slikt direktiv, til syvende og sist, kommer èn til gode.

Prøv å overbevis meg til det motsatte!
Infinitum
Smile's Avatar
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Hei alle freaks!

Ikke at jeg har peiling, men regner med at de fleste her er mot DLD og det økende overvåkningssamfunnet vi lever i i dag... De fleste er jo det?

Er jeg da naiv som gir blaffen, og syntes det er helt greit?

Som sagt så gir jeg blaffen, og har heller ikke satt meg så veldig dypt inn i DLD, men slik jeg har forstått det så snakker det seg om at noen lagrer hva jeg gjør på nettet, mobilen osv... Right? Det jeg da lurer på er (, så lenge du har rent mel i posen,) hvorfor syntes du det er så forferdelig? Hvilke konsekvenser har det for deg? Føler du virkelig at du blir overvåket?

Eneste ulempen jeg kan se er at noen missbruker nettverket eller mobilen din på det groveste, og at du kommer i politiets søkelys. Men det blir jo da politiets oppgave å bevise at det er deg som har gjort det, noe som ikke kan bevises ved hjelp av en logg av din PC eller Mobil. Direktivet er jo bare ment til å brukes som et indisium...

Jeg mener at et slikt direktiv, til syvende og sist, kommer èn til gode.

Prøv å overbevis meg til det motsatte!
Vis hele sitatet...
Det er nok mange her på freak som nettop ikke har "rent mel i posen". Det er også følelsen av å vere overvåket og at jeg faktisk må passe på hva jeg gjør på min egen pc som freaker meg litt ut.
Trådstarter
31 1
Men hva er det man må passe seg for? Konkrete eksempler?
Hvis du bruker hodet og søkefunksjonen, vil du finne alt du lurer på.
Infinitum
Smile's Avatar
DLD brukes til å bekjempe alvorlig kriminalitet. Slik som trusler , salg av narkotika , terrorisme o.l.
Trådstarter
31 1
Sitat av prenix Vis innlegg
Hvis du bruker hodet og søkefunksjonen, vil du finne alt du lurer på.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Hvordan kan jeg søke etter hva du, prenix, syntes er så forferdelig med DLD?

Det er jo det jeg lurer på... Hva dere syntes om DLD, og om dere klarer å overbevise meg om at DLD vil gjøre meg vondt.

Sitat av Smile Vis innlegg
DLD brukes til å bekjempe alvorlig kriminalitet. Slik som trusler , salg av narkotika , terrorisme o.l.
Vis hele sitatet...
Ja, akkuratt, som skrevet inledningsvis "Jeg mener at et slikt direktiv, til syvende og sist, kommer èn til gode."

Men hvorfor er folk da sure på DLD?

Jeg lurer ikke på hva DLD er!
Sist endret av unknown123; 25. mai 2011 kl. 13:26.
Infinitum
Smile's Avatar
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Ja, akkuratt, som skrevet inledningsvis "Jeg mener at et slikt direktiv, til syvende og sist, kommer èn til gode."

Men hvorfor er folk da sure på DLD?
Vis hele sitatet...
Les det første inlegget mitt du
- Det er dyrt, penger kunne blitt brukt på noe mer fornuftig enn overvåking av egne innbyggere.
- Verdigsetter privatlivet mitt, og det strider mot mine prinsipper.
- Data kan bli stjålet, misbrukt. Ingen kan med sikkerhet si hva fremtiden bringer.
- Det er svak indikasjon til ingen indikasjon på at dld reduserer "kriminalitet"
- Jeg er imot overvåkings samfunn, og det er grunnleggende feil at en fri stat overvåker sine egne innbyggere.
- Det truer\kan true: rettsikkehetsen, pressefriheten, rettsstatsprinsippene,privatlivets fred/personvern.
- Det er ikke usannsynlig at dld blir mer utvidet i fremtiden, bli brukt til flere ting. Slike direktiver har stort potensiale til og bli misbrukt, og veien trenger ikke å være lang før det er tilfellet.
Sist endret av sneipen; 25. mai 2011 kl. 13:31.
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Hva mener du? Hvordan kan jeg søke etter hva du, prenix, syntes er så forferdelig med DLD?

Det er jo det jeg lurer på... Hva dere syntes om DLD, og om dere klarer å overbevise meg om at DLD vil gjøre meg vondt.
Vis hele sitatet...
Ja, og de aller fleste har svart i en av de andre hundre trådene her om DLD.
Trådstarter
31 1
Sitat av sneipen Vis innlegg
- Det er dyrt, penger kunne blitt brukt på noe mer fornuftig enn overvåking av egne innbyggere.
- Verdigsetter privatlivet mitt, og det strider mot mine prinsipper.
- Data kan bli stjålet, misbrukt. Ingen kan med sikkerhet si hva fremtiden bringer.
- Det er svak indikasjon til ingen indikasjon på at dld reduserer "kriminalitet"
- Jeg er imot overvåkings samfunn, og det er grunnleggende feil at en fri stat overvåker sine egne innbyggere.
- Det truer\kan true: rettsikkehetsen, pressefriheten, rettsstatsprinsippene,privatlivets fred/personvern.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg var ute etter...

Selvom det er en "en svak indikasjon på at dld reduserer kriminalitet" (hvor har du det fra egentlig?) så KAN det redusere kriminalitet...

Hvis det skulle skje at DLD, noen gang, bare en gang, averget f.eks en terror-handling. Så er det vell verdt det?

Er det noen som har følt DLD pustende ved øre?
Sitat av unknown123 Vis innlegg

Selvom det er en "en svak indikasjon på at dld reduserer kriminalitet" (hvor har du det fra egentlig?) så KAN det redusere kriminalitet...

Hvis det skulle skje at DLD, noen gang, bare en gang, averget f.eks en terror-handling. Så er det vell verdt det?
Vis hele sitatet...
Han har det fra andre land som har DLD innført. Ca 0% stigning i oppklaringsraten.

At DLD noen gang kommer til å oppklare en terrohandling er så lite sannsynlig at vi like så godt kan bygge deminger der det ikke er elv enda for å forhindre mulig flom der. Vil man gjemme seg for dld så greier man det ved å kjøre 1 enkelt google søk for så å finne en 1,2,3 guide.
Hvis det å torturere alle terrormistenkte til døde for informasjon, bare en gang averger et terrorangrep.
Synes du det gjør opp for den uretten som er blitt begått?
Selvfølgelig satt på spissen sammenlignet med DLD, selvom det er naivt å tro at slikt ikke forekommer..
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Det var det jeg var ute etter...

Selvom det er en "en svak indikasjon på at dld reduserer kriminalitet" (hvor har du det fra egentlig?) så KAN det redusere kriminalitet...
Vis hele sitatet...
Hvis tilfeldige personer uten kunnskap og bakgrunn kan komme med så enkle argumenter til forsvar for noe regnes som tidens største angrep på personfrihet og totalovervåkning, syntes jeg det er rimelig uheldig. Og det er nettopp dette som har skjedd. Alle instituttene og organisasjonen i Norge som kjemper for disse verdiene var sterkt imot dette direktivet; eksempelvis Kripos, Datatilsynet og Personvernkommisjonen, Barneombudet, forbrukerområdet, omtrent all presse og alle partiene på stortinget minus halve Høyre og Arbeiderpartiet. Det sier vel sitt?

Hvis det skulle skje at DLD, noen gang, bare en gang, averget f.eks en terror-handling. Så er det vell verdt det?
Vis hele sitatet...
Nei, det er absolutt ikke greit. Det tryggeste ville sannsynligvis være å bygge en stor mur rundt landet, sensurere hele internett, GPS-spore alle med prikk på rulleblad, sette opp et DNA-register ved fødsel, be hver enkelt flypassasjer å strippe naken foran vakta og bli ransaket i stumpen - men det blir ikke rettferdiggjort selv om "en og annen" terrorist kanskje hadde blitt stoppet.

Jeg sier ikke at er en stor krise rent praktisk per nå, det er det prinsipielle som er forkastelig, og det retningen vi går mot som er ødeleggende for grunnleggende norske verdier - og som vi bør kjempe for å beholde før det sprer seg videre.
Trådstarter
31 1
Sitat av Haagens Vis innlegg
Han har det fra andre land som har DLD innført. Ca 0% stigning i oppklaringsraten.

At DLD noen gang kommer til å oppklare en terrohandling er så lite sannsynlig at vi like så godt kan bygge deminger der det ikke er elv enda for å forhindre mulig flom der. Vil man gjemme seg for dld så greier man det ved å kjøre 1 enkelt google søk for så å finne en 1,2,3 guide.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at det ikke har noen logisk fusnkjon, what so ever? Hvis det er tilfelle, impliserer jo det at de som styrer dette har 0 peiling på hva de driver med... Og det syntes jeg er litt merkverdig! :P
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Det var det jeg var ute etter...

Selvom det er en "en svak indikasjon på at dld reduserer kriminalitet" (hvor har du det fra egentlig?) så KAN det redusere kriminalitet...

Hvis det skulle skje at DLD, noen gang, bare en gang, averget f.eks en terror-handling. Så er det vell verdt det?

Er det noen som har følt DLD pustende ved øre?
Vis hele sitatet...
F.eks
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...ektiv/6436931/
http://www.nationen.no/2011/02/08/ny...ektiv/6436931/
Sist endret av sneipen; 25. mai 2011 kl. 14:09.
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Så det du sier er at det ikke har noen logisk fusnkjon, what so ever? Hvis det er tilfelle, impliserer jo det at de som styrer dette har 0 peiling på hva de driver med... Og det syntes jeg er litt merkverdig! :P
Vis hele sitatet...
Alle som har peiling, setter seg inn i det, eller kjenner noen som gjør det klarer å unngå DLD enkelt. Kort sagt, de DLD skal ramme klarer å unngå det, det er den gode samfunnsborger - som uansett har rent mel i posen - som eventuelt vil bli overvåket ved direktivet.

Kommunikasjon mellom mennesker har aldri vært så vanskelig å overvåke som i dagens samfunn. Om de det gjelder ønsker å unngå det.

Edit: Er selvfølgelig imot DLD på etisk grunnlag også... Trenger vel ikke forklare det dypere på dette forumet her vil jeg tro.
Sist endret av Scipio; 25. mai 2011 kl. 14:16.
Som det har blitt sagt tidligere, er DLD noe som har blitt diskutert opp og ned tidligere på forumet. Dersom du, som du sier, ikke vet så mye om hva det dreier seg om, anbefaler jeg deg å lese direktivet i sin helhet her.

Ellers er det greit å merke seg at det aller meste og vesentligste allerede lagres og brukes i etterforskning allerede i dag. Det er IKKE snakk om at innhold (hva som blir sagt, hvilke internettsider du besøker osv) skal lagres. DLD er således mer en formalisering av dagens ordning.

Jeg kommer ikke til å gå i detalj i denne tråden da det er så mange tråder om DLD allerede. Les heller gjennom direktivet selv og søk på de trådene som ligger her fra før.
Sist endret av juster; 25. mai 2011 kl. 14:17.
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Så det du sier er at det ikke har noen logisk fusnkjon, what so ever? Hvis det er tilfelle, impliserer jo det at de som styrer dette har 0 peiling på hva de driver med... Og det syntes jeg er litt merkverdig! :P
Vis hele sitatet...
Nesten det jeg sier. At Erna å Jens har lite peiling når det kommer til teknologiens fremgang her i verden er vel ingen hemmelighet....

Det jeg sier er at JEG ser ingen positive funksjoner med DLD annet en at det gir falsk trygghet til de ignorante tullingene som ap og høyre har greid å skremt nok med propagandaen sin i forbindelse med innføringen av direktivet.
Hvordan hadde du likt det om jeg plasserte et kamera i dusjen din i tilfelle det skjedde noe ulovlig der?
Sitat av Sinis Vis innlegg
Hvordan hadde du likt det om jeg plasserte et kamera i dusjen din i tilfelle det skjedde noe ulovlig der?
Vis hele sitatet...
Det finnes da politikere som har prøvd seg på dette ganske nylig. Det ble ikke så godt mottatt om jeg ikke husker feil
Trådstarter
31 1
Greit, såfremt dld ikke hjelper noe som helst på kriminaliteten og aldri vil gjøre noe godt, så skal jeg si meg enig at det bare er tull...

Men, hvis vi snur på det, og sier at det ble innført et "superduper almighty datalagringsdirektiv", som førte til en markant positiv økning i oppklaringsraten til politiet. Ville du da forstsatt hatet det?
Sitat av Smile Vis innlegg
DLD brukes til å bekjempe alvorlig kriminalitet. Slik som trusler , salg av narkotika , terrorisme o.l.
Vis hele sitatet...
Joda, salg av narkotika i større kvanta er alvorlig, men nå heter det "narkotikaforbrytelser" i direktivet - en formulering som i praksis også inkluderer bruk av narkotiske stoffer. Dersom du er "plagsom" og forstyrrer privatlivets fred, så er det også hjemmel i DLD til å sjekke deg nærmere ut. Dette er ganske vide begreper, og dekker sånn sett en god del av den mindre hverdagskriminaliteten.
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Greit, såfremt dld ikke hjelper noe som helst på kriminaliteten og aldri vil gjøre noe godt, så skal jeg si meg enig at det bare er tull...

Men, hvis vi snur på det, og sier at det ble innført et "superduper almighty datalagringsdirektiv", som førte til en markant positiv økning i oppklaringsraten til politiet. Ville du da forstsatt hatet det?
Vis hele sitatet...
Du må se sammenhengen før du stiller spørsmålene. Vi ønsker ett sterkt personvern og personfrihet, men vi ser også at et sterkt rettsvesen er nødvendig. Noen ganger må man ofre noe frihet for å få et bedre rettsvesen, men man må være forsiktig når man trår og prioriterer fordelingen av denne.

Som Benjamin Franklin en gang sa: "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Det du spør om er om jeg ønsker total overvåkning og null personvern, eller personlig frihet med enkelte begrensninger for å sikre et godt rettsvesen. Svaret bør vel være temmelig opplagt?
Sist endret av Restyle; 25. mai 2011 kl. 14:52.
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Så det du sier er at det ikke har noen logisk fusnkjon, what so ever? Hvis det er tilfelle, impliserer jo det at de som styrer dette har 0 peiling på hva de driver med... Og det syntes jeg er litt merkverdig! :P
Vis hele sitatet...
De har null peiling. det finnes måter og unngå DLD på
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Greit, såfremt dld ikke hjelper noe som helst på kriminaliteten og aldri vil gjøre noe godt, så skal jeg si meg enig at det bare er tull...

Men, hvis vi snur på det, og sier at det ble innført et "superduper almighty datalagringsdirektiv", som førte til en markant positiv økning i oppklaringsraten til politiet. Ville du da forstsatt hatet det?
Vis hele sitatet...
I fare for å gjenta meg selv fra tidligere tråder, men føler likevel jeg må svare på dette.

Innføring av DLD vil ikke føre til noen særskilt økning i oppklaringsprosenten ettersom dette er verktøy politiet allerede har i dag. Politiet får ingen nye verktøy ved innføring av DLD. Dette er det mange som misforstår.
Det store problemet som jeg ser det, er at dette 100% sikkert, uten noen som helst form for tvil, kommer til å bli misbrukt. Før eller siden, det er bare et spørsmål om tid. For hva lagres? Jo, f.ex. lagres det at noen fra din IP på et gitt tidspunkt har besøkt en annen IP. Greit nok hvis den IP'en som er besøkt, er finn.no, eller for den saks skyld en side på en server der det er noen hundre andre nettsider. Men hva om den siden som har blitt besøkt jevnlig hver kveld når familiefaren har "sittet og jobbet" f.ex. er gayassfuckcumeaterboys.com, og dette er den eneste nettsiden på den IP'en? Eller kanskje det er noen som jobber på statsministerens kontor, hos forsvaret eller politiet, som har vært innom wikileaks' server flere ganger i tiden før en stor lekkasje?

Det er mye rart som kan misbrukes hvis feil personer får tak i det, selv om det som ble gjort ikke var ulovlig, og staten og politiet har flere ganger selv bare i det siste vist at de er alt annet enn flinke til å ta vare på sensitive data.
Trådstarter
31 1
Glem DLD... La oss innføre et fiktivt "superduper almighty datalagringsdirektiv", som fører til en markant positiv økning i oppklaringsraten til politiet. Ville du da syntes det er greit?
Sitat av atomet Vis innlegg
Det store problemet som jeg ser det, er at dette 100% sikkert, uten noen som helst form for tvil, kommer til å bli misbrukt. Før eller siden, det er bare et spørsmål om tid. For hva lagres? Jo, f.ex. lagres det at noen fra din IP på et gitt tidspunkt har besøkt en annen IP. Greit nok hvis den IP'en som er besøkt, er finn.no, eller for den saks skyld en side på en server der det er noen hundre andre nettsider. Men hva om den siden som har blitt besøkt jevnlig hver kveld når familiefaren har "sittet og jobbet" f.ex. er gayassfuckcumeaterboys.com, og dette er den eneste nettsiden på den IP'en? Eller kanskje det er noen som jobber på statsministerens kontor, hos forsvaret eller politiet, som har vært innom wikileaks' server flere ganger i tiden før en stor lekkasje?

Det er mye rart som kan misbrukes hvis feil personer får tak i det, selv om det som ble gjort ikke var ulovlig, og staten og politiet har flere ganger selv bare i det siste vist at de er alt annet enn flinke til å ta vare på sensitive data.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare rette litt på deg her.

For det første vil det ikke lagres hvilke IP-adresser den enkelte besøker. Dette er innholdsdata og skal ikke lagres.

For det andre lagres all den informasjonen som nå skal lagres allerede i dag. Telenor har lagret denne informasjonen om sine kunder siden de først begynte å levere internett til privatkunder på 90-tallet. 90% av det som skal lagres med DLD lagres allerede i dag og har vært lagret de siste 20 årene.

Hvis det ikke har vært misbrukt i denne perioden, hvorfor vil det da nødvendigvis misbrukes nå som det endelig stilles strenge krav til kryptering og tilgangskontrol?
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Glem DLD... La oss innføre et fiktivt "superduper almighty datalagringsdirektiv", som fører til en markant positiv økning i oppklaringsraten til politiet. Ville du da syntes det er greit?
Vis hele sitatet...
Nei, Jeg vil heller holde stortinget i folkets hender med noe mere kriminalitet.
Selv om du ikke gjør noe ulovlig, så er det fortsatt galt! Brudd på rettigheter mener jeg! It's a matter of principles!
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Det største problemet med DLD, er vel enkelt og greit at når de først har fått det gjennom, så er terskelen for en høyere grad av overvåkning blitt mye lavere.

Det er en skam at Norge har godtatt et slikt direktiv, men hva kan jeg gjøre, flertallet har tydeligvis lyst på dette, for vi lever i et demokrati (Også definert som flertallstyre, eller, makten ligger hos folket), gjør vi ikke?
Hackere kan jo lett hacke fram info om hvor du var akkurat når de vil, syns det er skummelt :/
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det største problemet med DLD, er vel enkelt og greit at når de først har fått det gjennom, så er terskelen for en høyere grad av overvåkning blitt mye lavere.

Det er en skam at Norge har godtatt et slikt direktiv, men hva kan jeg gjøre, flertallet har tydeligvis lyst på dette, for vi lever i et demokrati (Også definert som flertallstyre, eller, makten ligger hos folket), gjør vi ikke?
Vis hele sitatet...

Vondt og si.
Tror flertallet ikke vet hva dld innebærer, derfor er likegyldighet det enkleste standpunktet man kan ta.
Viss tilfellet er at flertallet er imot\ flertallet hadde vært imot viss de hadde visst hva det innebærer så er hovedproblemet sikkert at folk ikke gidder å engasjere seg noe spesielt. Politikk er kjedelig, viss det ikke er snakk om billig alkohol, bensin, skatt og invadere . Veldig satt på spissen, jeg vet.
Kanskje flertallet har tillit til "autoriteter".
Mange jeg har snakket med (vanlige arbeidende folk i alle aldre) kjenner ikke omfanget av ett slikt direktiv, hva det innebærer og hva det KAN føre til, osv.
Det virker som man må gjøre litt innsats for og følge med dld-saken, ikke mye men litt. Kanskje jeg er generaliserende nå, men jeg tror ikke mange gidder og bruke tid på det og ikke tenker på det.

(Også definert som flertallstyre, eller, makten ligger hos folket)
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Jeg orker\tørr ikke og gå spesielt inn på dette. Jeg er ikke rette personen til og forklare om hvordan det norske demokrati fungerer da det er brukere her som kan ordlegge seg mye bedre og har mer kunnskap om dette enn meg, og jeg er veldig trøtt. hehe.

Men det er de folkevalgte som sitter i styret nå, flertallet har stemt på disse og politikken dem fører. Selv om den kanskje ikke stemmer med lovordene de kommer med hver bidige valg......
En måte å påvirke deres politikk\synspunkter på saker er f.esk demonstrasjoner. Noe vi i norge er dårlige til, da (synes jeg, til tider ihvertfall, har ikke bidratt jeg heller. Så jeg er ikke bedre selv...)
er dårlige til. Utenom og diskutere dette og andre saker på nettm vil det aldri ha den samme påvirkning og slagkraft som en vellykket demonstrasjon kan ha.
Noen som vil slå totalt ned på hva jeg skrev slik at jeg lære litt?
Sist endret av sneipen; 26. mai 2011 kl. 02:57.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det store problemet som jeg ser det, er at dette 100% sikkert, uten noen som helst form for tvil, kommer til å bli misbrukt. Før eller siden, det er bare et spørsmål om tid. For hva lagres? Jo, f.ex. lagres det at noen fra din IP på et gitt tidspunkt har besøkt en annen IP. Greit nok hvis den IP'en som er besøkt, er finn.no, eller for den saks skyld en side på en server der det er noen hundre andre nettsider. Men hva om den siden som har blitt besøkt jevnlig hver kveld når familiefaren har "sittet og jobbet" f.ex. er gayassfuckcumeaterboys.com, og dette er den eneste nettsiden på den IP'en? Eller kanskje det er noen som jobber på statsministerens kontor, hos forsvaret eller politiet, som har vært innom wikileaks' server flere ganger i tiden før en stor lekkasje?

Det er mye rart som kan misbrukes hvis feil personer får tak i det, selv om det som ble gjort ikke var ulovlig, og staten og politiet har flere ganger selv bare i det siste vist at de er alt annet enn flinke til å ta vare på sensitive data.
Vis hele sitatet...
Det har alt skjedd. http://www.lmd.no/?article=12347
Sitat av juster Vis innlegg
I fare for å gjenta meg selv fra tidligere tråder, men føler likevel jeg må svare på dette.

Innføring av DLD vil ikke føre til noen særskilt økning i oppklaringsprosenten ettersom dette er verktøy politiet allerede har i dag. Politiet får ingen nye verktøy ved innføring av DLD. Dette er det mange som misforstår.
Vis hele sitatet...
ser du driver å sier detta i mange tråder, men jeg skjønner ikke hvorfor da jeg har forstått det sånn at du er for DLD, men det argumentet der heller mot DLD da jeg føler du bare understreker at DLD faktisk ikke har noen nytte?

Sitat av juster Vis innlegg
Jeg må bare rette litt på deg her.

For det første vil det ikke lagres hvilke IP-adresser den enkelte besøker. Dette er innholdsdata og skal ikke lagres.

For det andre lagres all den informasjonen som nå skal lagres allerede i dag. Telenor har lagret denne informasjonen om sine kunder siden de først begynte å levere internett til privatkunder på 90-tallet. 90% av det som skal lagres med DLD lagres allerede i dag og har vært lagret de siste 20 årene.

Hvis det ikke har vært misbrukt i denne perioden, hvorfor vil det da nødvendigvis misbrukes nå som det endelig stilles strenge krav til kryptering og tilgangskontrol?
Vis hele sitatet...

Som du sier; Strenge krav til kryptering. Å jo bedre tid man har, jo mer frister det for folk å prøve. Telenor lagret vel kun det de trengte i forbindelse med fakturering. Eller mener du at enkelte ansatte i telenor faktisk har muligheten til å gå inn å sjekke akkurat hvor jeg var når jeg ringte mamma sist? Isåfall er det noe jeg ikke viste om.

Uansett, at telenor lagrer info om kundene sine til de får sendt ut fakturaene sine blir fortsatt noe helt annet en at staten går inn for overvåkning av samtlige borgere.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Det er ikke bra for oss vanlige borgere og la DLD innføres, det krenker personvernet til de grader.

For det første vil vel ikke dette bidra til å oppklare alvorlig kriminalitet, jeg tror at hvis noen planlegger en stor kriminell handling så vil de lett unngå dette (ja det er lett å unngå) Det er ikke vanskelig heller det kan innebære alt fra og sette opp VPN, til å bruke et åpent usikkeret nettverk.

Og den vanlige borger som ikke har så mye kunnskap, og kanskje ikke bryr seg så mye om å kryptere nettverket sitt, kan nettopp bli satt i bås på denne måten, da alle datamaskiner på et LAN er en ekstern ip. Så det ser ut som den stakkaren som eier dette nettverket (og i følge lov er juridisk ansvarlig for hva som skjer) vil bli en mistenkt i denne saken. Noe som gjør at politiet kan få feil spor, og det er vanskelig og komme seg ut av.

Ved DLD, kan det nesten lages et kart om hvor vi befinner oss til en vær tid, du kan i teorien si ifra til myndighetene om du ser noen som du mener er der de ikke skal være, ved og sende en melding til denne personen.

Derfor mener jeg at DLD er noe vi i Norge ikke vil ha, dette er selvsagt min personlige mening. Vi ser i nyhetene vær dag at hackere får tak i informasjon, og hva er sikkert med at ISP'ene i Norge har en sik sikkerhet at dette blir lagret på en forsvarlig måte? Jeg er personlig i mot DLD.
Sitat av Haagens Vis innlegg
ser du driver å sier detta i mange tråder, men jeg skjønner ikke hvorfor da jeg har forstått det sånn at du er for DLD, men det argumentet der heller mot DLD da jeg føler du bare understreker at DLD faktisk ikke har noen nytte?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, men noen av grunnen til at blant annet politiet er for DLD er jo at mange av disse verktøyene forsvinner som følge av nye faktureringssystemer. Enkelte teletilbyderes behov for lagring forsvinner i forbindelse med innførsel av blant annet fastprisabonnementer.

Nå er det også slik at informasjon knyttet til hvem som har hatt hvilken IP til hvilken tid, per i dag har tre-fire ukers lagring. Det betyr at visse kriminalitetstyper har vært vanskelig å oppklare. Kanskje får vi en økt oppklaring i saker som gjelder nettsvindel osv, men det er ikke jeg kvalifisert til å estimere.

Det er ikke så utrolig viktig å innføre DLD. En ren nasjonal ordning ville også vært godt nok. Det viktige er å sørge for at politiet ikke mister disse viktige verktøyene.

Sitat av Haagens Vis innlegg
Som du sier; Strenge krav til kryptering. Å jo bedre tid man har, jo mer frister det for folk å prøve. Telenor lagret vel kun det de trengte i forbindelse med fakturering. Eller mener du at enkelte ansatte i telenor faktisk har muligheten til å gå inn å sjekke akkurat hvor jeg var når jeg ringte mamma sist? Isåfall er det noe jeg ikke viste om.
Vis hele sitatet...
Telenor har de siste 20 årene lagret 95% (tall tatt i løse luften) av det som skal lagres ved DLD. For akkurat Telenor fører ikke DLD til vesentlige endringer ettersom det er de som i dag allerede lagrer mest. Andre tilbydere lagrer mindre ettersom de ikke eier nettet de opererer i.

Og ja, enkelte ansatte i Telenor har kunnet sjekke akkurat hvor du var da du ringte din mor sist. Det er bare å sjekke hvilke basestasjoner telefonen din koblet seg opp mot, eventuelt om du hadde en smarttelefon som kontinuerlig koblet seg opp mot 3G/GPRS. Dette har de kunne sjekke så lenge Telenor har solgt mobilabonnement.

Det er som jeg sier tidligere; hvor dette ikke har blitt misbrukt tidligere, hvorfor skal det da plutselig misbrukes nå? Men det kan også være som du sier at med økt blest rundt det og med økt sikkerhet og kryptering så blir det plutselig interessant for enkelte å forsøke.

Men på den andre siden; hvem kan ha nytte av å vite hvor du var da du ringte din mor sist? Med unntak av politiet dersom du var mistenkt for en straffbar handling?

Sitat av Haagens Vis innlegg
Uansett, at telenor lagrer info om kundene sine til de får sendt ut fakturaene sine blir fortsatt noe helt annet en at staten går inn for overvåkning av samtlige borgere.
Vis hele sitatet...
Jeg er HELT enig med deg. Lagring i etterforskningsøyemed er noe prinsippielt fullstendig annerledes enn lagring i faktureringsøyemed. Det er noe helt annet og det er forståelig at folk reagerer på dette.

Men jeg mener at det også er her debatten bør ligge. Jeg har kun prøvd å avkrefte en del etablerte "sannheter" blant DLD-motstanderne.
Jeg mener man er naiv hvis man tror DLD har noe som helst med terrorisme eller organisert kriminalitet eller barneporno å gjøre. dette er bare argumentene som blir brukt for å selge DLD.

Neste steg i prosessen er den nye åndeverks loven som skal oppmyke reglene for utlevering av ip informasjonen DLD skal lagre.

Målet til slutt er å ta fildelere.. Det tror iallefall jeg.

edit: på sikt vil nok informasjonen også bli benyttet av skatte-etaten, NAV og for alt vi vet også politisk overvåkning(vi har en skitten historie når det kommer til overvåkning fra før. jeg har ikke store troen på at fremtiden vil blir så mye bedre)
Sist endret av technot; 26. mai 2011 kl. 12:50.
Jeg forstår hva du mener, men noen av grunnen til at blant annet politiet er for DLD er jo at mange av disse verktøyene forsvinner som følge av nye faktureringssystemer. Enkelte teletilbyderes behov for lagring forsvinner i forbindelse med innførsel av blant annet fastprisabonnementer.
Vis hele sitatet...
Men når det ikke koster mer en 65 kr måneden å være totalt anonym på internett, så kan man spørre seg sev ; er det verdt å ta sjansen på at noen får tak i denne data'en? Det blir fotsatt som å bygge demingn på land i tilfelle vann noen gang skulle komme strømmende. Folk som bedriver kriminalitet via internett osv vil gjerne holde seg skjult, å da gjør de det ganske enkelt uansett.

Nå er det også slik at informasjon knyttet til hvem som har hatt hvilken IP til hvilken tid, per i dag har tre-fire ukers lagring. Det betyr at visse kriminalitetstyper har vært vanskelig å oppklare. Kanskje får vi en økt oppklaring i saker som gjelder nettsvindel osv, men det er ikke jeg kvalifisert til å estimere
Vis hele sitatet...
.

Her kan man atter en gang se på andre land hvor svindel er mye mer utbredt i norge å dermed fastslå at oppklaringsprosten ikke vil stige skulle jeg tro. Selv om jeg heller ikke kan fastslå noe 100%


Det er ikke så utrolig viktig å innføre DLD. En ren nasjonal ordning ville også vært godt nok. Det viktige er å sørge for at politiet ikke mister disse viktige verktøyene.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er disse verktøyene så viktige for politiet? Som du sier så har de alltid hatt tilgang på dem. Å du sier også at du ikke mener at oppklaringsprosenten vil stige nettop pga det. MEN!

Hvis man ser på artikkler som dette fra politiet : http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3569525.ece

Så ser man ganske tydelig at politiet går rett ut å skylder på for kort lagringstid; "mange slipper unna pga for kort lagringstid"

Dvs : Politiet mener de vil fange flere forbrytere hvis lagringstiden blir lengre. Hvorfor har ingen land noen tall å vise til?


Telenor har de siste 20 årene lagret 95% (tall tatt i løse luften) av det som skal lagres ved DLD. For akkurat Telenor fører ikke DLD til vesentlige endringer ettersom det er de som i dag allerede lagrer mest. Andre tilbydere lagrer mindre ettersom de ikke eier nettet de opererer i.

Og ja, enkelte ansatte i Telenor har kunnet sjekke akkurat hvor du var da du ringte din mor sist. Det er bare å sjekke hvilke basestasjoner telefonen din koblet seg opp mot, eventuelt om du hadde en smarttelefon som kontinuerlig koblet seg opp mot 3G/GPRS. Dette har de kunne sjekke så lenge Telenor har solgt mobilabonnement.
Vis hele sitatet...
Oki, det viste jeg ikke Men ved å se på basestasjon vil de vel kun se området? Ikke eksakt possisjon slik som med DLD?


Det er som jeg sier tidligere; hvor dette ikke har blitt misbrukt tidligere, hvorfor skal det da plutselig misbrukes nå? Men det kan også være som du sier at med økt blest rundt det og med økt sikkerhet og kryptering så blir det plutselig interessant for enkelte å forsøke.

Men på den andre siden; hvem kan ha nytte av å vite hvor du var da du ringte din mor sist? Med unntak av politiet dersom du var mistenkt for en straffbar handling?
Vis hele sitatet...
For å ta misbruk først så var det vel noen som postet en relevant artikkel fra Polen lengre oppe i tråden her.

Å er vel ingen som har bruk for å vite hvor jeg var når jeg ringte mamma sist nei
Men igjen, noen finner alltid en måte å utnytte personlig informasjon på, f.eks kidnapping og utpressing. (Finnes sikkert masse mer en kriminell kar kan finne på med all den infoen man kan hente ut fra direktivet) Kjendiser ligger vel mest i faresonen her, men likvell.

Jeg er HELT enig med deg. Lagring i etterforskningsøyemed er noe prinsippielt fullstendig annerledes enn lagring i faktureringsøyemed. Det er noe helt annet og det er forståelig at folk reagerer på dette.

Men jeg mener at det også er her debatten bør ligge. Jeg har kun prøvd å avkrefte en del etablerte "sannheter" blant DLD-motstanderne.
Vis hele sitatet...
Ja det er vel her hovedpoenget til Nei-gjengen ligger. Det er en prisnipp sak
Å du har veldig rett i at det er en del "sannheter" ut å går ja. Men når jeg samler sammen å sammenligner pro's and con's for DLD så ender jeg alltid på den sammen siden


Ser posten min ble ganske rotete, men det får så være!
Sist endret av Haagens; 26. mai 2011 kl. 13:01.
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor ingen reagerer på lovforslaget som skal gi private selskaper mulighet til å overvåke privatpersoner. Spør du meg så virker dette mye verre en DLD.
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor ingen reagerer på lovforslaget som skal gi private selskaper mulighet til å overvåke privatpersoner. Spør du meg så virker dette mye verre en DLD.
Vis hele sitatet...
mange som reagerer på det. jeg skrev om det for bare 2 poster siden..

og man kan si "værre", men jeg vil heller si det er en del av den samme prosessen.
først har man brukt terror, barneporno og org.krim som skalkesjul til å innføre DLD og dermed sørge for langtidslangring av IP informasjon, deretter denne nye åndeverksloven som skal oppmyke tilgangen til den DLD lagrende IP informasjonen..

så jeg ser ikke på det som bedre eller værre, men en og samme sak..
Sitat av technot Vis innlegg
mange som reagerer på det. jeg skrev om det for bare 2 poster siden..

og man kan si "værre", men jeg vil heller si det er en del av den samme prosessen.
først har man brukt terror, barneporno og org.krim som skalkesjul til å innføre DLD og dermed sørge for langtidslangring av IP informasjon, deretter denne nye åndeverksloven som skal oppmyke tilgangen til den DLD lagrende IP informasjonen..

så jeg ser ikke på det som bedre eller værre, men en og samme sak..
Vis hele sitatet...
Ja, du har nok rett. Men jeg har et inntrykk av lovforslaget ikke har fått like mye mediadekning, som jeg syntes er litt rart. Uansett så kan sikkert de fleste her være enig at den utviklingen vi nå ser ikke er direkte positiv...
Sitat av Haagens Vis innlegg
Men når det ikke koster mer en 65 kr måneden å være totalt anonym på internett, så kan man spørre seg sev ; er det verdt å ta sjansen på at noen får tak i denne data'en? Det blir fotsatt som å bygge demingn på land i tilfelle vann noen gang skulle komme strømmende. Folk som bedriver kriminalitet via internett osv vil gjerne holde seg skjult, å da gjør de det ganske enkelt uansett.
Vis hele sitatet...
Ja. De som ønsker å skjule sin aktivitet har mulighet til dette. Det har de også i dag. Likevel blir folk som bedriver kriminalitet på internett tatt og straffeforfulgt.

Sitat av Haagens Vis innlegg
Her kan man atter en gang se på andre land hvor svindel er mye mer utbredt i norge å dermed fastslå at oppklaringsprosten ikke vil stige skulle jeg tro. Selv om jeg heller ikke kan fastslå noe 100%
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se tallene dersom du vet om land hvor svindel over internett er mye mer utbredt enn i Norge. Greit å merke seg at de fleste land i Europa også lagret denne informasjonen før nnførsel av DLD.

Sitat av Haagens Vis innlegg
Hvorfor er disse verktøyene så viktige for politiet? Som du sier så har de alltid hatt tilgang på dem. Å du sier også at du ikke mener at oppklaringsprosenten vil stige nettop pga det. MEN!

Hvis man ser på artikkler som dette fra politiet : http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3569525.ece

Så ser man ganske tydelig at politiet går rett ut å skylder på for kort lagringstid; "mange slipper unna pga for kort lagringstid"

Dvs : Politiet mener de vil fange flere forbrytere hvis lagringstiden blir lengre. Hvorfor har ingen land noen tall å vise til?
Vis hele sitatet...
Jeg ser at økt oppklaringsprosent er et argument som har vært mye brukt. Det betyr derimot ikke at JEG er enig i det bare fordi det er et JA-argument.

Bruk av elektroniske spor har vært viktige under etterforskningen av en alng rekke alvorlige straffesaker i mange år. Drapssaker, voldtektssaker, grove bedragerier mm. Oppklaring av disse få store sakene vil derimot ikke gi det store utslaget på statistikken, da et oppklart drap gir like mye utslag på statistikken som et oppklart sykkeltyveri.

Kripos melder at politiet i 2008 brukte trafikkdata i 50% av alle alvorlige straffesaker. i 80% av disse hadde trafikkdata stor betydning for etterforskningen.

Sitat av Haagens Vis innlegg
For å ta misbruk først så var det vel noen som postet en relevant artikkel fra Polen lengre oppe i tråden her.

Å er vel ingen som har bruk for å vite hvor jeg var når jeg ringte mamma sist nei
Men igjen, noen finner alltid en måte å utnytte personlig informasjon på, f.eks kidnapping og utpressing. (Finnes sikkert masse mer en kriminell kar kan finne på med all den infoen man kan hente ut fra direktivet) Kjendiser ligger vel mest i faresonen her, men likvell.
Vis hele sitatet...
ALL taushetsbelagt informasjon vil i så tilfelle kunne misbrukes. Det er ganske mye annen info om personer som er ganske mye mer utleverende enn hvem du har ringt og når.

Jeg tror ikke kjendiser vil bli plaget nevneverdig uansett ettersom en lekkasje uansett ville startet en etterforskning av forholdet.

Sitat av Haagens Vis innlegg
Ja det er vel her hovedpoenget til Nei-gjengen ligger. Det er en prisnipp sak
Å du har veldig rett i at det er en del "sannheter" ut å går ja. Men når jeg samler sammen å sammenligner pro's and con's for DLD så ender jeg alltid på den sammen siden

Ser posten min ble ganske rotete, men det får så være!
Vis hele sitatet...
Vi og alle andre som følger debatten er noe enige i at det er åpenbare fordeler og ulemper ved direktivet. Når du regner sammen havner du på "nei", jeg derimot havner på "ja" når jeg regner sammen fordeler og ulemper.

Det er bra at det er mulig å være uenige. Uten uenighet ville det jo ikke vært noe demokrati. Og hadde det ikke vært for at vi bor i Norge, ville jeg nok vært enig med deg.

I norge har vi fri og kritisk presse, frie valg med noenlunde oppegående politikere og et vell av offentlige og private aktører som følger implementeringen av direktiver med argusøyne. Den viktigste sikkerhetsventilen er likevel etter min mening at bruken av data er underlagt domstolskontroll

Hadde vi derimot bodd i et land preget av korrupsjon og lekkasjer (Italia feks.) ville jeg nok vært mer skeptisk.
Sånn helt ut av det blå, er DLD blitt innført nu? skal dld komme?
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av Kain Vis innlegg
Sånn helt ut av det blå, er DLD blitt innført nu? skal dld komme?
Vis hele sitatet...
Ja, det ble vedtatt i stortinget med en knapt overtall fra AP og Høyre. Men det vil ikke settes i verk før i 2012.
Sitat av Kain Vis innlegg
Sånn helt ut av det blå, er DLD blitt innført nu? skal dld komme?
Vis hele sitatet...
ja, direktivet gikk gjennom stortinget tidligere i år, og vil bli innført tidlig 2012. Hyggelig.

edit: apter var hakket raskere.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 3. juni 2011 kl. 14:26.