Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1671 391618
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Hørte rykter om at fleinsoppen trekker seg tilbake i jorda når det blir varmt? Som vil si at man skal lete om morningen eller kvelden da det er kaldest. Fakta or not?
Vis hele sitatet...
Det er bare tullprat. De kan tørke inn i solsteken men sopper har aldri, i hele historien, blitt observert å trekke seg ned i jorden igjen..

Det hele kan avfeies når.man vet litt mer om biologien til sopper: Selve organismen er myceliumet som er under jorda, soppene er bare kjønnsorganet som slipper ut sporer.
Thanks. Er på jakt nå se så måtte få det bekrefta. Trodde ikke helt på det
Hei, er ganske ny når det kommer til fleinsopp-plukking. Og har lest mye om hvor jeg skal lete osv, alt uten hell. Jeg forstår veldig godt at det ikke er bare bare å finne, men har noen spørsmål.
Hva er det jeg skal se etter på f.eks google maps som kan minne om et bra sted for fleinsopp?
Er det hvilken som helst type beitemark, eller mer spesifikt?
Hvilket vær er best å lete i?
Har vært ute noen kvelder nå etter mye regn uten hell, og ønsker så svært gjerne å finne fleinsopp, men vet ikke hvor jeg skal gå videre. Noen tips til en nybegynner som kan gjøre letingen mer konkret og på rett vei?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Hansegil88 Vis innlegg
Hei, er ganske ny når det kommer til fleinsopp-plukking. Og har lest mye om hvor jeg skal lete osv, alt uten hell. Jeg forstår veldig godt at det ikke er bare bare å finne, men har noen spørsmål.
Hva er det jeg skal se etter på f.eks google maps som kan minne om et bra sted for fleinsopp?
Er det hvilken som helst type beitemark, eller mer spesifikt?
Hvilket vær er best å lete i?
Har vært ute noen kvelder nå etter mye regn uten hell, og ønsker så svært gjerne å finne fleinsopp, men vet ikke hvor jeg skal gå videre. Noen tips til en nybegynner som kan gjøre letingen mer konkret og på rett vei?
Vis hele sitatet...
Dette er alle spørsmål jeg prøver å besvare i første post. Er informasjonen der mangelfull, på hvilken måte kan jeg forbedre det som står der?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er alle spørsmål jeg prøver å besvare i første post. Er informasjonen der mangelfull, på hvilken måte kan jeg forbedre det som står der?
Vis hele sitatet...
Ville du anbefalt meg å lete på jordet til bondegårder? Eller se etter åpne marker i skog/setre osv?
EDIT: f.eks på jorder der gresset er blitt klipt og lagt i høyballer, er dette optimale jorder å lete på også? Eller bør det helst være der dyr går daglig, innenfor inngjeringer?
Sist endret av Hansegil88; 2 dager siden kl. 17:18. Grunn: Lagt til mer informasjon
Hvor viktig er egentlig regn for at fleinsoppen skal vokse? Har vi noe mål på hvilken nedbørsmengde som er optimal? Finner ikke noe klart svar på det annet enn anekdotiske fortellinger. Der jeg holder til f.eks har det vært tørke i ca. 1,5 uker uten regn. Når jeg går tilbake til de områdene jeg tidligere har funnet flein, så er det så og si ingen sopp der. Så jeg antar at hvertfall litt regn må til. Men om det f.eks blir lette byger en dag, er det da nok for å finne masse flein dagen etter? Har enda ikke kommet over store mengder flein (første sesong). Men jeg har funnet 4-5 stk pr dag tidlig i september i dagene etter regnvær. Litt frustrerende egt da jeg gjerne ønsker å finne en del. Virker også som at sesongen her jeg bor (Buskerud en plass) er senere enn andre steder, da det har vært tørt og veldig varmt hele sommeren. Kun den siste uken har vi hatt temperaturer mellom 5-15 (natt/dag). Til uken er det meldt regn, vil jeg da i teorien kunne finne gode mengder?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Hansegil88 Vis innlegg
Ville du anbefalt meg å lete på jordet til bondegårder? Eller se etter åpne marker i skog/setre osv?
EDIT: f.eks på jorder der gresset er blitt klipt og lagt i høyballer, er dette optimale jorder å lete på også? Eller bør det helst være der dyr går daglig, innenfor inngjeringer?
Vis hele sitatet...
Jeg personlig har hatt bedre erfaring med kunstige områder: Gressplener rundt og i borettslag, rundt skoler, kirkekårder og den slags. Det er bare en eneste gang jeg gitt ut på et område som ble beitet av kyr og da fant jeg ikke noe som helst: Andre her derimot sverger til beitemarker for å finne flein.

Med andre ord så har husdyr lite med om det er flein eller ikke: Det må vokse gress der, og det er det eneste konkrete jeg kan si om funnsted.

Sitat av andaab44 Vis innlegg
Hvor viktig er egentlig regn for at fleinsoppen skal vokse? Har vi noe mål på hvilken nedbørsmengde som er optimal? Finner ikke noe klart svar på det annet enn anekdotiske fortellinger. Der jeg holder til f.eks har det vært tørke i ca. 1,5 uker uten regn. Når jeg går tilbake til de områdene jeg tidligere har funnet flein, så er det så og si ingen sopp der. Så jeg antar at hvertfall litt regn må til. Men om det f.eks blir lette byger en dag, er det da nok for å finne masse flein dagen etter? Har enda ikke kommet over store mengder flein (første sesong). Men jeg har funnet 4-5 stk pr dag tidlig i september i dagene etter regnvær. Litt frustrerende egt da jeg gjerne ønsker å finne en del. Virker også som at sesongen her jeg bor (Buskerud en plass) er senere enn andre steder, da det har vært tørt og veldig varmt hele sommeren. Kun den siste uken har vi hatt temperaturer mellom 5-15 (natt/dag). Til uken er det meldt regn, vil jeg da i teorien kunne finne gode mengder?
Vis hele sitatet...
Du henger deg opp i detaljer, jeg har funnet nye sopp i solfylte uker og slitt med å finne de når det regner. Det er for meg ingenting angående været som stopper meg fra å lete etter sopp, du må bare ut å lete uansett.
Sist endret av Dodecha; 2 dager siden kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.

Du henger deg opp i detaljer, jeg har funnet nye sopp i solfylte uker og slitt med å finne de når det regner. Det er for meg ingenting angående været som stopper meg fra å lete etter sopp, du må bare ut å lete uansett.
Vis hele sitatet...
Aha, takk for svar. Er nok bare jeg som er utålmodig. Så om det er 15-20+ i 10 dager så kan det fortsatt finnes sopp? På samme sted jeg har funnet flein fant jeg for 2 dager siden (8 dager med sol) kun inntørkede sopp som ikke var flein. Ser de fleste melder at regn er viktig for soppen, men det er ikke noe å tenke på likevel?
Jeg har aldri vært så opptatt av gress som jeg er nå hehe Hadde en tur hvor jeg fant 100, men etter det bare 1-10 pr. tur. Egentlig så har jeg vel nok til hva jeg trenger.. men har blitt besatt av å finne mer!

Skjønner at mange sliter med finne sopp og blir demotiverte. Anbefaler alle å lese gjennom HELE denne tråden og spesielt første posten (kanskje 2-3 ganger).

Jeg plukker mye matsopp også og anbefaler alle å forsøke å finne roen når dere er ute å leter. Man må liksom ta på «soppbrillene», komme i sonen osv. At soppen finner deg tror jeg litt på. Og tror også at det er grunnen til at jeg ikke finner så mye mer akkurat nå. 6g. tørket er mer enn hva jeg trenger
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Var på første tur ut igår/idag og lette på de 4 stedene jeg vet om og har gitt bra resultat de siste årene, men helt tomt så og si. Fant vel tilsammen 15 stk fordelt på de 4 stedene.

Noen som opplever det samme på østland området? :S
Kanskje sesongen ikke har truffet helt enda?
Sopp er ferskvare, hadde du plukket epler som hadde tørket inn i solsteken?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg kunne trippe balle på dem? Ja, helt klart.
Hei, et lite svar fra meg.
Jeg hadde lest, skjekket og gjort alt som skulle til for å finne sopp, uten hell.
Plutselig fant soppen meg,ganske utrolig.
De er små og søte, ikke til å forveksle med de soppene som vokser i samme miljø.
Heldigvis er det ingen dødelige sopper som kan forveksles med flein, M E N ikke spis sopp du ikke kjenner.
Klem fra Betty
Noen veteraner som kan si litt om mengden tørket spissfleinsopp (i gram) som vil gi en god tripp.
Har lest at viltvoksende sopp er mer poetene enn cubafleinsopp som en får kjøpt. Går du på www.rusopplysningen.no under flein finner du en tabell som viser dosering og under denne står det at en skal beregne halv dose med viltvoksende flein? Stemmer dette?

Setter pris på alle svar!
Sitat av Hallingdall Vis innlegg
Noen veteraner som kan si litt om mengden tørket spissfleinsopp (i gram) som vil gi en god tripp.
Har lest at viltvoksende sopp er mer poetene enn cubafleinsopp som en får kjøpt. Går du på www.rusopplysningen.no under flein finner du en tabell som viser dosering og under denne står det at en skal beregne halv dose med viltvoksende flein? Stemmer dette?

Setter pris på alle svar!
Vis hele sitatet...
Tja, spiss fleinsopp er i gjennomsnittet mer potent enn cubensis, men variasjon i potens fra sopp til sopp er ganske stor.
2,5-3,5 gram tørket flein pleier å deliver
Hvis du ikke har prøvd før ville jeg startet med 1 gram tørket og heller økt etterhvert. Første turen min startet jeg på 1 gram og økte til 3 før jeg fikk en grei tur. Den andre personen trippet skikkelig den kvelden på bare 1 gram tørket, så alle er forskjellige. Jeg har nok høyere tolleranse generelt når det gjelder flere drugs fordi jeg bruker Cipralex. Men anbefaler alltid alle om å starte smått og bli kjent med den psykedeliske verden før man tar mer heavy turer. Det er mye og bli kjent og trygg på. Første gang jeg bæda på psykedelisk var 2-cb i kombinasjon med hasj, hadde aldri hallusinert før og det ble veldig skummelt. I dag hadde jeg fint taklet den turen.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Tja, spiss fleinsopp er i gjennomsnittet mer potent enn cubensis, men variasjon i potens fra sopp til sopp er ganske stor.
2,5-3,5 gram tørket flein pleier å deliver
Vis hele sitatet...
2,5-3,5 spiss flein er altfor mye for en nybegynner. Jeg er nokså sensitiv for psykedelica og gikk rett i en lvl 4/5 trip på 2g spiss flein og ble alt for overhvelmene for meg.

Ja, spiss flein er ca dobbelt så potent som cubaflein i snitt. Start mellom 0,5-1g
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
2,5-3,5 spiss flein er altfor mye for en nybegynner. Jeg er nokså sensitiv for psykedelica og gikk rett i en lvl 4/5 trip på 2g spiss flein og ble alt for overhvelmene for meg.

Ja, spiss flein er ca dobbelt så potent som cubaflein i snitt. Start mellom 0,5-1g
Vis hele sitatet...
Beklager, antok at vedkommende var erfaren med sopp ellers og lurte på fleindosering for en god (fullverdig) tur. Men ja, 1-1,5 g for nybegynner vil fungere.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"