Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3175
Jeg fikk clonet en HD for å få bedre plass.
Men, programmet jeg brukte lar det bli igjen 181GB som ikke lar seg legge til på den nye disken!? Hvis jeg prøver får jeg feil om at dette ikke går uten at filer ikke lar seg åpne etterpå.
Skal jeg bruke noe annet program for å få den nye disken til å inneholde også større volume der jeg trenger dette? Kan en kopiereog lime inn på den nye disken? Starter da maskinen opp igjen uten problemer?
Steinar
La meg se om jeg forstår riktig? Du har klonet en HDD over til en SSD, hvorav 181GB av filene på HDD'n ikke overføres til SSD'n?
Hei
Det går ikke å klone denne gamle SSB oppstartsdisketten!
Jeg får beskjed om å legge inn passord, og det vet jeg ikke. Men, jeg brukte et clone progr. som la inn de forskjellige partisonene. Og da ble det en mengde GB til overs på den nye. Denne lar seg ikke legge inn på partisonen for den nye disken og jeg får fortsatt for liten plass på denne. Jeg vet ikke hva jeg må gjøre for å få lagt det gamle over på den nye slik at disken ikke får en ny partison som ikke legges inn i den gamle. Kanskje maskinen ikke lar seg oppgradere uten en fullstendig nyinnstallasjon av Windows og alle mine programmer? Jeg har tatt backup og dette kan vel da legges inn igen? Er litt rådvill da det er ikke så enkelt å sitte langt uti hutaheita og forsøke dette her.
Er problemet at den nye disken fremstår som like liten som den gamle, selv om den egentlig er større?

Høyreklikk på "Denne PC'en" i windows utforsker og velg "behandle". Så velger du diskbehandling.

Hva ser du her? Evt legg ut skjermbilde.

NB! Diskbehandling kan potensielt slette filer for godt, ikke gjør noe uten å være helt sikker på hva som vil skje!

Om du kan se at det er ledig (ikke allokert) plass kan du forsøke å høyreklikke på en partisjon på den nye disken og velge "Expand disk", "Endre størrelse" eller hva det står på norsk.
Hei
Jeg får ikke lagt inn skjermbilde her!
Disken viser partison 100MB EFI, C: 230GB Oppstrart, 515 MB OMBI, og en partison 690GB alle NTFS og denne siste kan jeg ikke gjøre noe med. Ingen valg ved å høyreklikke eller annet. Jeg skjønner ikke hvorfor denne er like liten som den jeg hadde? Hvordan skal jeg få disse 690GB lagt til C: slik at jeg slipper å slette det som senere blir lagt inn? Jeg har jo masse plass på c: disken min.
Jeg skjønner det ikke.
Helt nederst til venstre er det en grønn firkant med teksten "Last opp bilde med imma.gr". Klikk på den så får du lastet opp jpg-bilder.
Jeg forsøker men tror ikke det virker. Her er forsøket-
https://imma.gr/84417x57506
Bildet fungerer

Her er to løsninger.
Hvis du vil utvide partisjon C kan du slette partisjonen på 515MB (står OEM så er antagelig recovery som fulgte med pcen, men sjekk om du trenger denne før du sletter!) og slette partisjonen på 698GB, for så å høyreklikke på C og velge Expand.

Eventuelt, om du vil beholde OEM partisjonen, men forholde deg til en ny partisjon i tillegg til C kan du legge til partisjonen på 698GB som en ny partisjon i windows utforsker, som feks partisjon D. Det gjør du ved å høyreklikke på den og velge Change Drive Letter and Paths".
Se her for guide: https://www.partitionwizard.com/part...-management-91
Kan ikke bare fjerne denne da den ikke kan legges til C: Høyreklikkke får jeg bare opp valg for å redusere volumet! Mye rart som ikke stemmer med sedvane her. Jeg har heller ikke bruk for 700Gb som bare henger der når det er C: jeg ønsker større!
Jeg vet rett og slett hva jeg skal gjøre.
Men, mange takk for tiden du bruker på meg.

Manglet bilde
https://imma.gr/84428x7dc09
Sist endret av halling1951; 14. oktober 2019 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må gjøre følgende i denne rekkefølgen:
1. Høyreklikk partisjonen på 698GB og velg "Delete volume" / slett partisjon.
2. Høyreklikk partisjonen på 515MB og velg "Delete volume" / slett partisjon.

Når det er utført vil de skraverte alternativene for partisjon C bli tilgjengelig.

3. Høyreklikk på C og velg "Extend volume".

Edit: En guide til du kan se på: https://www.computerhope.com/issues/ch000272.htm

Kom på at det kanskje ikke går å resize partisjon C når windows kjører derifra(?) ... Isåfall må du boote fra den gamle disken for å få til å behandle den nye.

Det enkleste alternativet er som nevnt å høyreklikke på partisjonen på 698GB og velge "Change Drive Letter and Paths" for å gjøre den tilgjengelig som en ny partisjon/disk D i windows.
Sist endret av fustercluck; 14. oktober 2019 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker for hjelpen.
Det viser seg at det du foreslå ikke kan gjenomføres!
Ved å høyreklikke på de to partisonene eer "Slett partison" skravert og kan ikke klikkes på. Samme på begge to.
Samme med "ekstend volum". Grått og kan ikke klikkes på.
Kan ikke bote fra den gamle da det er denne som inneholder <<primærpartison på 695Gb som jeg ønsker å få lagt inn i C:
Guiden inneholder ingen informasjon som kan brukes.!
Forslaget om å endre bokstav gjør heller ikke at det blir mere plass på C: som er årsaken til strevet. Min nye SSB oppstartsdisk har jo samme størrelse som den som var for liten! Det må jo finnes andre som har samme problem ved å sette inn ny og større SSB oppstartdisk? Eller skifter en heller ut en fult brukbar maskin med en ny? Eller legger en inn ALT på nytt med de arbeidstimene dette normalt tar?
Jeg synes det er hyggelig med hjelp. Men, hører ikke hvordan dette skal gjøres.
På forhånd takk.