Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3376
Hei. Jeg sliter med kroniske smerter og dårlig søvn. Tok det opp med legen min på en time for litt siden, at jeg ønsket smertestillende for de gangene det er veldig ille. Han skrev ut voltaren som jeg kan ta litt oftere, og Nobligan (fikk tramadol på apoteket) til når det er verst.
Opplevelsen min av det var helt jævlig, og jeg som gjerne tar det litt før jeg skal sove (sover dårlig pga smerter hver gang jeg skal snu meg etc) fikk ikke sove i det hele tatt. Følte at jeg glemte å puste, og hele tiden måtte holde meg bevisst for å huske på å puste og unngå å dø - og hver gang jeg da holdt på å sovne var det som om hjernen min fikk panikk og nektet kroppen det.

Fortalte dette til legen, i håp om å få prøve noe annet, nevnte også at det samme skjedde da jeg tok paralgin forte ifb visdomstenner. Han svarte da at jeg ikke tålte b-preparater, og det ikke finnes noe annet han kan gi meg for å dempe smertene.

Stemmer dette? Hvorfor finnes det så mange forskjellige typer hvis ikke noen har forskjellige virkemidler som kanskje kan funke bedre for meg?

Er det noen som skjønner hva jeg snakker om, og som kanskje kan gi meg noe tips og råd? Funket forsåvidt dårlig på smertene også, så det eneste jeg fikk var en ekkel rus-effekt uten symptomlindring.

Nevnte forsåvidt også at jeg har mest smerter i forbindelse med jobb som jeg er på én dag i uka, men glemte å presisere at det ikke er hver uke jeg ikke klarer å holde ut smertene. Vil generelt unngå medisiner så godt jeg kan, derfor jeg ikke ønsker å gå på noe fast men heller ha noe til enkelttilfeller som jeg kan ta ved behov, men burde kanskje sagt dette enda tydeligere til legen - om han mente han ikke kunne gi meg noe annet fordi det ikke kan brukes såpass ofte som jeg ga inntrykk for at jeg trengte?

Håper dette gir mening, bare desperat etter hjelp - og klarer virkelig ikke godta at det ikke finnes NOE som kan hjelpe meg med smertene.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg får ikke sove når jeg har tatt opiater f.eks Tramadol, Paralgin Forte, Oxynorm for min smerter
Jeg har det litt på samme måten, får lite til ingen smertelindring av preparater som Nobligan og Paralgin forte.
Jeg sliter selv med kroniske smerter og bruker daglig NSAIDs som finnes i forskjellige utgaver, Voltarol er NSAID, men jeg bruker noe som er litt sterkere og er reseptbelagt. Ulempen med å bruke NSAIDs er at de er veldig harde på magen, men etter å hatt mye smerter i snart 30 år har jeg testet en del forskjellige smertestillende, og NSAIDs er det som har hjulpet desidert best på meg, det gir heller ingen sløvende eller på annen måte rusgivende effekt, som jeg ser på som en veldig stor fordel.
Tidligere har jeg brukt Orudis gjennom en rekke år og har frem til ganske nylig vært fornøyd med virkningen fra den, men grunnet påbegynnende mavesår gikk jeg over til Vimovo som ogå er NSAID, men som i tillegg inneholder syrestopp og dermed skal være mer skånsom mot magen. Etter å ha gått over til Vimovo har jeg blitt kvitt en del smerter i ryggen som Orudisen tydeligvis ikke tok, så jeg mistenker at langtidsbruk av Orudis har gjort at jeg har bygget opp en form for toleranse.
Så dersom du ikke har spist mye Voltarol og/eller Ibux og/eller sliter med halsbrann og sure oppstøt, ville jeg spurt legen om å få starte med Orudis 200mg kombinert med Omeprazol/Esomeprazol (syrestopp). Orudis fungerer relativt raskt og gir etter min erfaring smertelindring innen 1-2 timer og er godt egnet for sporadisk bruk. Og avhengig av hvor ofte du har behov for å ta smertestillende, kan det også tenkes at du ikke trenger å ta syrestopp, men vil bare skåne magen og kan derfor være lurt. Paracet kan også kombineres med NSAIDs, men Ibux skal ikke tas i kombinasjon med NASAIDs, da det vil være ekstra hard på magen.
Tramadol og Paralgin Forte inneholder begge opiater. Den mest kjente opiaten er morfin. Disse har en lik virkning, der en kjent virkning er at de hindrer ådedrettet når en viss dose er nådd. På sanitetsskolen så var innstruksen, at hvis noen har lungeskader eller pusteproblemer, så skal aldri morfin gis! Hvorfor du får såpass virkning av så lite, må man spekulere litt i, for å svare på. Jeg ser for meg 3 alternativer til forklaringsmodeller, det kan også være en kombo av disse.

- Du har unormalt lav toleranse for opiater. Dette kommer da antageligvis av utvalget av enzymene P450 alle har i levra, noe som gjør din lever svak mot opiater.
- Du er kanskje overvektig, noe som kan gi svakhet mot søvnapne. Det er ikke sikkert du har en ordentlig søvnapne, men en delvis en. Tanken er, at opiatene forsterket da svakheten mot dette.
- Du har lest bivirkninger o.l. om opiater, og lest det med pusteproblemer. Så noe av det (helt eller delvis) kan være nocebo.




Jeg vet om noe annet, som er like effektivt mot smerter som morfin. Men det er uten fare for avhengighet eller tilvenning. Om det kan brukes i ditt tilfelle vet jeg ikke. Bakdelen er, at det må injiseres og er veldig dyrt. Prialt er handelsnavnet, og det inneholder eddiksaltet av ziconotoid. Ziconotoid er et polypeptid, og er et av mange toksiner hos en art snegler innen slekta Conus.

En filippinsk professor (Toto Olivera) har noen spennende forelesninger på YouTube. De er iallfall skikkelig morsomme for en giftnerd som meg! Her viser han bl.a. hvordan medisinen Prialt ble funnet.



Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Paracet kan også kombineres med NSAIDs, men Ibux skal ikke tas i kombinasjon med NASAIDs, da det vil være ekstra hard på magen.
Vis hele sitatet...
Det er for at Ibux er en mild NSAID.
Anonym bruker
"Kjent Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om det er samme greia, men jeg er får allergiske reaksjoner på stoffer som kodein og får ren morfin i stedefor.
I følge legen er det noe med hvordan kroppen behandler kodeinet som gir ganske kraftige utslett.
Oxy spyr jeg av dagen lang.

Jeg bruker det sjeldent, kanskje derfor legen synes det er ok å bytte til såpass sterke medisiner.
Anonym bruker
"Kjent Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oxycontin for å være mer spesifikk.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Tidligere har jeg brukt Orudis gjennom en rekke år og har frem til ganske nylig vært fornøyd med virkningen fra den, men grunnet påbegynnende mavesår gikk jeg over til Vimovo som ogå er NSAID, men som i tillegg inneholder syrestopp og dermed skal være mer skånsom mot magen. Etter å ha gått over til Vimovo har jeg blitt kvitt en del smerter i ryggen som Orudisen tydeligvis ikke tok, så jeg mistenker at langtidsbruk av Orudis har gjort at jeg har bygget opp en form for toleranse.
Så dersom du ikke har spist mye Voltarol og/eller Ibux og/eller sliter med halsbrann og sure oppstøt, ville jeg spurt legen om å få starte med Orudis 200mg kombinert med Omeprazol/Esomeprazol (syrestopp).
Vis hele sitatet...
Først og fremst, setter stor pris på at du tok deg tid til å svare!
Lurer på hvorfor du ikke anbefaler Vimovo, siden det virker som du er mer fornøyd etter å ha byttet til det? Er disse to like sterke?
Skal absolutt ta opp dette med legen, igjen tusen takk for svar!

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Tramadol og Paralgin Forte inneholder begge opiater. Den mest kjente opiaten er morfin. Disse har en lik virkning, der en kjent virkning er at de hindrer ådedrettet når en viss dose er nådd. På sanitetsskolen så var innstruksen, at hvis noen har lungeskader eller pusteproblemer, så skal aldri morfin gis! Hvorfor du får såpass virkning av så lite, må man spekulere litt i, for å svare på. Jeg ser for meg 3 alternativer til forklaringsmodeller, det kan også være en kombo av disse.

- Du har unormalt lav toleranse for opiater. Dette kommer da antageligvis av utvalget av enzymene P450 alle har i levra, noe som gjør din lever svak mot opiater.


Jeg vet om noe annet, som er like effektivt mot smerter som morfin. Men det er uten fare for avhengighet eller tilvenning. Om det kan brukes i ditt tilfelle vet jeg ikke. Bakdelen er, at det må injiseres og er veldig dyrt. Prialt er handelsnavnet, og det inneholder eddiksaltet av ziconotoid. Ziconotoid er et polypeptid, og er et av mange toksiner hos en art snegler innen slekta Conus.
Vis hele sitatet...
Wow, tusen takk for svar, og for at du forklarte det enkelt og godt så jeg klarte å henge med! Stemmer nok det at jeg har ekstrem lav toleranse for de aller fleste substanser - og følte meg skikkelig rusa (skjelven og sjanglet veldig) selv om smertene ikke ble noe bedre.
Men utifra det du skriver høres det ut som at det var dette legen min mente jeg ikke tålte (opiater, ikke alle b-preparater), kan det stemme?
(Var ikke helt i toppform på den legetimen, så godt mulig jeg misforsto eller hørte feil - fikk hovedsaklig bare med meg at det ikke var noe hjelp å få i noen slags sterke smertestillende, og at jeg "bare" måtte pøse på med Paracet, noe jeg har veldig lite lyst til.)

Ser noen over her har foreslått ren morfin istedetfor kodein-produkter, men da kan det hende det også er like ille for meg - om jeg i det hele tatt hadde fått med legen på det?

Det siste du snakker om, Ziconotoid, er dette noe jeg kan ta opp med og som isåfall må administreres av feks lege?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke om det er samme greia, men jeg er får allergiske reaksjoner på stoffer som kodein og får ren morfin i stedefor.
Vis hele sitatet...
Setter stor pris på respons!
Høres jo veldig "ille" ut med ren morfin, men alt er verdt å i det minste ta opp og diskutere med legen - får prøve å samle mot til å tørre det allerede på neste legetime. Mulig jeg bare har lite kunnskap om dette og reagerer utifra fordommer, men nettopp derfor jeg er her og søker mer kunnskap.
Sist endret av Sluggish; 25. september 2019 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sluggish Vis innlegg
Først og fremst, setter stor pris på at du tok deg tid til å svare!
Lurer på hvorfor du ikke anbefaler Vimovo, siden det virker som du er mer fornøyd etter å ha byttet til det? Er disse to like sterke?
Skal absolutt ta opp dette med legen, igjen tusen takk for svar!
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg anbefaler Orudis fremfor Vimovo er fordi jeg har brukt Orudis i over 20 år med god effekt frem til ganske nylig og med minimalt med bivirkninger, sett bort i fra "sur mage". Orudis har en dosering på 1 kapsel i døgnet varer lenger enn Vimovo og har holdt meg mer eller mindre smertefri på en normal dag opp mot ett døgn, på dårlige dager er det lite som hjelper.
Vimovo har en dosering på 2 piller i døgnet, men har for mitt vedkommende en del andre bivirkninger som treg mage, psoriasis lignende utslett og en merkelig og intens sultfølelse etter inntak.
Så selv om jeg per i dag opplever bedre effekt med Vimovo, har jeg mye lenger erfaring med Orudis og jamt over opplevd mindre bivirkninger når jeg gikk på Orudis.
Det at du også skriver at du ønsker å ta minst mulig piller og kun ved behov, gjør også at jeg lander på Orudis, da den virker relativt kjap og bra. Jeg har ved mange anledninger glemt å ta min daglige Orudis og våknet på natten av at jeg har vond og har vært veldig stiv i leddene, men etter å ha tatt en Orudis, kunnet lagt meg å sove videre ca 1 time etter inntak.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Grunnen til at jeg anbefaler Orudis fremfor Vimovo er fordi jeg har brukt Orudis i over 20 år med god effekt frem til ganske nylig og med minimalt med bivirkninger, sett bort i fra "sur mage".
Så selv om jeg per i dag opplever bedre effekt med Vimovo, har jeg mye lenger erfaring med Orudis og jamt over opplevd mindre bivirkninger når jeg gikk på Orudis. Det at du også skriver at du ønsker å ta minst mulig piller og kun ved behov, gjør også at jeg lander på Orudis, da den virker relativt kjap og bra. .
Vis hele sitatet...
TUSEN takk for utfyllende svar!
Høres veldig bra ut det du skriver, og du har forstått meg rett.
Sitat av Sluggish Vis innlegg
Wow, tusen takk for svar, og for at du forklarte det enkelt og godt så jeg klarte å henge med!
Vis hele sitatet...
Ingen årsak, og takk for hyggelig tilbakemelding!

Sitat av Sluggish Vis innlegg
Men utifra det du skriver høres det ut som at det var dette legen min mente jeg ikke tålte (opiater, ikke alle b-preparater), kan det stemme?
Vis hele sitatet...
Mitt tips er å spørre legen din. Men for meg, så virker det at du tåler opiater dårlig. Men som sagt, det er legen din du bør spørre.

Sitat av Sluggish Vis innlegg
Ser noen over her har foreslått ren morfin istedetfor kodein-produkter, men da kan det hende det også er like ille for meg - om jeg i det hele tatt hadde fått med legen på det?
Vis hele sitatet...
Det er legen din, som er den rette til å svare på det.
Sitat av Sluggish Vis innlegg
Det siste du snakker om, Ziconotoid, er dette noe jeg kan ta opp med og som isåfall må administreres av feks lege?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan bare administreres av lege. Middlet er dyrt, og farlig. Når stoffet er rent, så får det blåsyre til å fremstå som blåbær. Men brukt riktig er det verdifullt. Men nevn dette hos legen din også, og hør hva han/hun sier. Det er kanskje ikke praktisk gjennomførbart.
Sist endret av aluminiumfluorid; 26. september 2019 kl. 05:22.