Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 9918
Hallo alle.

Hadde en litt på trynet og gal lege som etter jeg ble ranet, satt meg på multidose på mine medisiner som jeg må hente ukentelig fra boots apotek.

Så ser jeg på kvitteringen at der står <LAR Delutlevering>. Ble litt småforbanna da, fordi jeg har aldri hatt noe, pratet med noen om LAR engang. Bruker ikke Subutex eller Metadon, men OxyContin + OxyNorm ogLyrica og Imovane.

Noen som vet om jeg er i LAR, uten og en gang vite det, eller om det er samme ekspederingstakst?

En annen ting. Koster meg jo 1800,- ca i mnd for multidose, selvom jeg har alt utenom Imovane på blå resept. Helt sykt. Kan jeg nekte denne søppel-ordningen(sikkert bra for noen), eller må jeg bare finne meg i den?

Legen min har jeg prøvd og snakke med ang masse i tillegg til dette, men det er som og jokke Oslotunellen med veistikka.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av svartemaja Vis innlegg
Hallo alle.

Hadde en litt på trynet og gal lege som etter jeg ble ranet, satt meg på multidose på mine medisiner som jeg må hente ukentelig fra boots apotek.

Så ser jeg på kvitteringen at der står <LAR Delutlevering>. Ble litt småforbanna da, fordi jeg har aldri hatt noe, pratet med noen om LAR engang. Bruker ikke Subutex eller Metadon, men OxyContin + OxyNorm ogLyrica og Imovane.

Noen som vet om jeg er i LAR, uten og en gang vite det, eller om det er samme ekspederingstakst?

En annen ting. Koster meg jo 1800,- ca i mnd for multidose, selvom jeg har alt utenom Imovane på blå resept. Helt sykt. Kan jeg nekte denne søppel-ordningen(sikkert bra for noen), eller må jeg bare finne meg i den?

Legen min har jeg prøvd og snakke med ang masse i tillegg til dette, men det er som og jokke Oslotunellen med veistikka.
Vis hele sitatet...
Du skal vel få alt som er på blå resept gratis når du når frikort grensen for 2019 som er på 2369 kr?
"Legemiddelassistert rehabilitering", høres ut som noe du tar del i ja. Hvorfor gjør det deg forbanna hva som står på kviteringen om du får det du vil ha og trenger?
Sitat av Whippaznippa Vis innlegg
"Legemiddelassistert rehabilitering", høres ut som noe du tar del i ja. Hvorfor gjør det deg forbanna hva som står på kviteringen om du får det du vil ha og trenger?
Vis hele sitatet...
Er kronisk syk med sterke smerter fra helvete. Ikke prøv og synse hva jeg "tar del i", osv osv

Fordi som han over deg sier at jeg skal jo ikke betale noe for blå reseptene etter jeg har nådd frikort grensa, men får regning fra Boots nettapotek på 1800,- ish pr mnd samt jeg betaler max 50,- spenn på apoteket når jeg henter en gang i uka.

FØR dette, betalte jeg bare for Imovanen, 74,- kr og nada for smertestillende og lyrica.
Har vedtak fra Helfo der jeg bruker det for refusjonskode -71 Kroniske, sterke smerter. Lyricaen er mest mot nevropatiske smerter og har brukt dette i mange år i samkjør med smerteklinikk.
Nei du må skrive under papirer som jeg ikke gadd å lese. Men legen spurte meg om jeg visste hva dette betyr(At jeg skrev under) og hva lar var Jeg sa bare ja for å si ja og komme meg vekk derfra.

Så tror ikke du er i LAR, men det er typisk LAR og gjøre slik at du kun kan gå på ett apotek å hente.
Sist endret av Naturgrønn; 24. august 2019 kl. 02:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Nei du må skrive under papirer som jeg ikke gadd å lese. Men legen spurte meg om jeg visste hva dette betyr(At jeg skrev under) og hva lar var Jeg sa bare ja for å si ja og komme meg vekk derfra.

Så tror ikke du er i LAR, men det er typisk LAR og gjøre slik at du kun kan gå på ett apotek å hente.
Vis hele sitatet...
Såpass. Har ikke skrevet under på noe, og får hentet Vival og Apodorm samt andre medisiner utenom de 2 medisinene jeg har på blå rsept. (Oksykodon og Lyrica)
Legemiddel assistert rehabilitering er jo akkurat det det heter altså LAR selv om du får medisin for kronisk sykdom/smerte.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sondre Vis innlegg
Legemiddel assistert rehabilitering er jo akkurat det det heter altså LAR selv om du får medisin for kronisk sykdom/smerte.
Vis hele sitatet...
Drit i fake news.

Lar = "Legemiddelassistert rehabilitering er betegnelsen på den norske ordningen for substitusjonsbehandling ved opiatavhengighet. Pasientene blir behandlet med metadon eller buprenorfin."

Det er hundre tusener som får medisin for kronisk sykdom. Smertepasienter faller IKKE inn under LAR. Opiatavhengige (hovedsaklig heroinister) som får legemiddelassistert behandling for avhengigheten sin er inn under LAR. Subutex, metadon osv.

Skjønner godt at ts ikke vil forbindes med LAR om han ikke er i noe misbruksbehandling.

Ts, jeg aner ikke hvorfor det står LAR på kvitteringa. Du kan ikke være i lar uten å vite om det. Men kan kanskje tenkes at apoteket har tatt feil , siden du går på mange medisiner som typisk også misbrukes av opiatavhengige eller no.
Det kan heller ikke være riktig at du skal betale 1800 kr pr mnd på reseptbelagt medisin om du er over frikortgrensa. Hadde tatt en telefon til legesekretæren og fortalt greia og spurt om råd til hvor man skal henvende seg.
Fake news? Det er det jo ikke. Det heter jo legemiddelassistert rehabilitering fordi om du ikke får det for en opiatavhenghet. Jeg regner med du får medisin for å rehabiliteres?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sondre Vis innlegg
Fake news? Det er det jo ikke. Det heter jo legemiddelassistert rehabilitering fordi om du ikke får det for en opiatavhenghet. Jeg regner med du får medisin for å rehabiliteres?
Vis hele sitatet...
Gi deg.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...009-12-18-1641

I Noreg er LAR eit spesifikt begrep brukt om medikamentell behandling av opiatavhengige. Får du tunge medisiner av andre årsaker er du ikkje del av LAR.

Formålet med forskriften er å foreta nødvendig og proporsjonal særregulering for at legemiddelassistert rehabilitering skal kunne tilbys pasienter som et tiltak mot opioidavhengighet.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne fortsette å definere LAR slik du ønskjer, men då er det ikkje lenger snakk om LAR slik farmasøyter, leger og heile helsevesenet i Noreg definerer det. Då kan du akkurat like godt kalle det Pål.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sondre Vis innlegg
Fake news? Det er det jo ikke. Det heter jo legemiddelassistert rehabilitering fordi om du ikke får det for en opiatavhenghet. Jeg regner med du får medisin for å rehabiliteres?
Vis hele sitatet...
Jo det er det. Det er ikke riktig eller engang i nærheten av riktig det du sier. Har sett deg skrive shit du ikke kan noe om andre steder på forumet også, protip: bare dropp det.
når jeg henter ut stilnoct, så må jeg betale 37kr for selve tilstellningen/utleveringen, kan dette være noe? kan du ikke bare spør apoteket hvorfor det står at du er i LAR?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Update.

Det som sto på kvitteringen, "lar delutlevering", er tydeligvis apoteket(boots) sin takst og dem sa det var et administrasjonsgebyr pga multidosen.
Snakka med min nye lege, og han fjernet multidoseordningen med en gang og sa at jeg ikke har noe med LAR og gjøre til meg, det er for personer i spesialisthelsetjenesten som sliter med rusproblematikk som trenger langvarig rehabilitering.
Trenger ikke spesifikk og handle om opioidavhengighet og rammes ikke inn til buprenorfin og metadon.

Er iallefall glad jeg slipper og dra på apoteket hver uke for og hente en rull med medikamenter. Livet ble jo nesten en del av dette opplegget. Som sagt, sikkert bra for de som trenger det, men for meg ødela det mer enn det hjalp.