Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4328
Jeg kommer til å starte dette innlegget rettet til crew/admin. Jeg poster dette under "diskusjon" for å få svar og hjelp relativt fort.

Jeg har vært alkoholiker siden slutten av sommeren 2018. Det vil si alkohol daglig siden da. Noen få pauser, ikke frivillig, grunnet hangovers. Jeg kan ikke legge meg uten å drikke øl. Ja, jeg liker ikke sprit siden det tar for lang tid før jeg blir full. Har noe å gjøre med min pollen allergi eller slikt, legen sa noe for lenge siden. Brydde meg ikke da, angrer nå.

Den eneste grunnen jeg lager dette innlegget er at pengene mine går tom. Har gått fra flere ti tusen til noen få hundrelapper. Da jeg begynte hadde jeg for mye penger. Nå har jeg for lite. Derfor ber jeg om hjelp fra dere. Jeg ønsker ikke å begå flere lovbrudd for å betjene en idiotisk avhengighet. Alt kunne vært unngått hadde jeg ikke fucka opp livet mitt.

Jaja, gud gir og gud tar.

Edit: kan si at jeg bor i Tromsø. Har ikke mye å si. Ønsker egentlig å finne ut hvilken muligheter jeg har angående hjelp. Det optimale vil være noe min familie ikke vet om. Jeg har påført dem for mye emosjonell skade opp igjennom årene.

Jeg kan legge til at jeg er arbeidsløs. En taper av de største dimensjoner. Ingen cash og en frykt til å prøve her i livet. Jeg er redd for å tape. Her sitter jeg og ser på gunnern, ingen grunn til å bare blaste meg i huet. Men jeg har faen ikke ballene til det. Har vært nært å bli skutt før (av politi), gjorde ikke mye. Jaja, et mental breakdown, ikke mye grunn til å stresse. Jeg er på bunnen.
Hvis du ser at dette er en rant så har du rett. Jeg har så lite igjen. Nå ønsker jeg at politiet kan bli ferdig med saken. Fengsel gjør meg lite. Alt jeg har skrevet er meg på alko. Langt ifra dritings eller påvirket. Dette er meg som åpner opp om mine problemer. Jeg føler det er noe med Freak som jeg liker elns. Jeg ønsker bare å ikke være mer av en fuckup enn det jeg allerede er. Jeg er lei av å ikke være noe.
Min eneste kompis flyttet fra byen. Ja, jeg har mange jeg kjenner. Men jeg kunne ikke brydd meg om De brant ihjel. For meg så hadde jeg en venn her i byen. Han dro, mot hva han (ideelt) ønsket. En kan si at jeg er redd for å prøve igjen. Noen som meg, eks nasional sosialt (aka ordentlig nazi), er det ikke noen vil være assosiert med. Ja, dette er bare meg som syter som en kid. Jeg trengte det vel. Men jeg ønsker at Freak kan, muligens, gi meg noe hjelp.
Sist endret av Irradiated Fish; 6. oktober 2019 kl. 04:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det mentale kan jeg ikke si mye om, annet enn at det tar tid og helst edruelighet for å fikse..
men det finansielle, koster ikke en dritt å lage alkohol selv, lovlig er det også om du holder deg til øl/vin osv.
tar litt tid, men veldig lite jobb (sørg for at gjæringskar osv er sterilt, bland i det som ska i og la d stå).
Så, du står egentlig ved en skillevei nå? Du har vært igjennom mølla en del, ser jeg, med konfrontasjon med polis og det hele.

Nå får vi ikke vite mye om oppvekstvilkår, miljø, foreldrenes/rollemodellenes rolle, hvordan de har påvirka deg. Om du har fått noe positiv støtte og oppmuntring i livet.

At du har påført dem emosjonell skade, kan være så mangt. Kanskje de også har såra deg noen ganger, og du har underbevisst følt for å ta igjen? Bare en spekulasjon fra min side.

Kanskje mye av din indre usikkerhet ikke er uberettiget? Du må begynne med å akseptere din verdi her i livet, selv om det ikke føles sånn akkurat nå. Det er sånn jeg gir meg selv kraft. Jeg nekter å la andre fortelle meg eller innbille meg at jeg ikke har verdi, selv om jeg står uten jobb -i dag-! For det kommer en fremtid, og absolutt alle mennesker har drømmer og ambisjoner, hvor enn dypt de måtte ligge skjult.

Og disse ambisjonene er de du må begynne å nære litt. Ikke mye, men litt av og til.

Angående å søke hjelp, så har jeg fått hjelp av sosialmedisinsk poliklinikk i min by, etter jeg havnet på sykehuset etter en massiv drikkekveld. Har også hatt det som du skriver, ikke brydd meg om en bil kjørte over meg. Men i dag, så føler jeg det ikke sånn lenger. Har også kutta ut alkohol 100% etter en skade i fylla for ikke lenge siden.

Men også etter 3 års samtale med rusterapeut i smp, det har hjulpet! Når man får kunnskap om hvordan alkohol påvirker kroppen, så tar man faktisk aktive valg for å motvirke drikking. Alkohol bryter ned cellemembraner, som fører til bedøvende følelse. Men dette gjør det også i hjernen, og i alle nevrofunksjoner. Det sier seg selv at alkohol bare forsterker både positive, men også de negative sidene i livet.

Og derfor; Hvis man ikke har sterke psykososiale funksjoner, et sterkt, positivt og støttende psykososialt nettverk, god selvtillit som kommer av at man har en nyttig funksjon i samfunnet i den psykososiale funksjonen, hvor man henter ut god valuta i form av selvtillit jevnlig, så vil etter min mening alkohol bare føre til elendighet og forsterke selvmordstanker og depresjon!

Man har historier om folk som også har hatt slike funksjoner, men falt grundig på grunn av alkohol og kanskje andre rusmidler! Fordi alkoholen begynner med å gi en direkte sterkere gledesrus enn hva det sosiale kanskje har gitt, men over tid har gått over til avhengighet.


Nei, etter min mening kunne godt alkohol vært forbudt og forsvunnet fra jordens overflate uten at jeg hadde brydd meg nevneverdig. God mat, god drikke, en rolig kveld, kanskje med godt selskap, det er alt som trengs. En tur ut blant folk for å føle se en del av samfunnet. Å nære fremtidsplaner og interesser, mine er språk, dans, svømming, reiser, oppleve nye steder i livet. Mennesker og psykologi er også ekstremt interessant. Etikk og filosofi også.

Det er jo synd å lese at din nærmeste bekjente flyttet. Men det betyr jo ikke at fyren er borte for alltid. Du kan alltids ta tog eller buss og besøke! Deilig å komme seg vekk fra vante trakter av og til.


Men utover dette, så er det en annen side ved det at du antageligvis føler deg som dritt nå.

Det er at vi ikke lærer noe om dette med livet i skolen. Vi lærer ingenting om refleksjon, ingenting om rusmidlers påvirkning på psyke og kropp, ingenting om livsplanlegging og personlig utvikling. Å legge en -plan- for livet, og hvordan å nå mål.

Derfor er veldig mye overlatt til tilfeldigheter. Og derfor har du antageligvis blitt et offer for tilfeldighetenes spill.

Det er dette du nå må begynne å motvirke, og ta skjebnen i egen hånd. Begynn med å fortsette dialogen du har her i dag. Skriv tekst til deg selv i en notisbok eller på notisblokk på pc, og ta vare på all tekst du skriver. Ha en dialog med deg selv. Skumlés igjennom svarene når månedene går.

Da vil du gi deg selv selvtillit gjennom forsterkning, du finner ut hva som bor i deg selv. Dette er ekte personlig utvikling. Det trenger man ikke alkohol eller rusmidler for å få til. Faktisk, så er det sånn at ting jeg har skrevet i fylla er ting jeg helst ikke har lyst til å lese, for det er liksom ikke "meg". Selv om det kan være inspirerende og innsiktsfulle greier, så føler jeg det er basert på en falsk stimuli, og ikke meg personlig. Da vil jeg ikke la det være en del av meg.


Angående penger, har du en trygdeytelse? Har du vært i jobb i livet? Du har alltids krav på en viss trygdeytelse. Prøv å drei livet mot en stabil retning, å bo på én plass over lang tid, ha det ryddig rundt deg. Begynn å skriv ned livshistorien din, og finn ut hvorfor du er der du er. Da kan du kanskje overbevise en psykolog eller terapeut om hva som har gått galt, eller i hvert fall hjelpe dem med å forstå, og da kanskje få uføretrygd før eller senere. Da kan du slappe av litt i psyken.

Så kan du kanskje heller tenk på jobb og slike ting etter det, for jeg vet ikke om du føler deg klar for å kaste deg ut i 100% jobb i dag? Det er jo mange om beinet i dag, og det finnes ikke så mye jobber som er fysisk og ikke krever så mye kunnskap lenger. Kanskje lagerjobber og slike ting, men ikke så mye som før.
Det er jo åpenbart at alkoholisme er sekundært her, så du må nok fikse det som er grunnen til at du begynte å drikke. Du får kontakt med psykisk helsevern gjennom fastlegen din. Når det gjelder nazifortiden, finnes det noen exitprogrammer her til lands som hjelper med sånt? Vet det finnes mye i Sverige. Det kan du jo sjekke ut.

Du sier at du ikke vil involvere familien fordi du har påført dem mye smerte. Det forstår jeg, men hvis du faktisk vil på beina igjen så kan det hende de er glade for å være der for deg.
Høres ut som du med fordel kunne vurdert å gått på ett AA møte. Det er mange som finner mye hjelp der. Du kan vurdere NA også.

Ellers som *pi bør du begynne å dele det du skriver her med fastlege for å kunne bli henvist videre om det er døgnbehandling eller polikninisk. Fastlege kan og være nøkkelen til stønad fra NAV.
Ei venninne av meg som hadde narko- og alkoholproblemer fikk god hjelp hos AA i Tromsø. Hun er rusfri nå (hun er ikke kristen).

Fontenehuset har jeg også hørt mye bra om.

Du kan også be fastlege om å søke deg inn på Storsteinnes, på rus-og psykiatrisenteret der, så får du fundert litt på livet ditt i rolige omgivelser. Vil du virkelig rive alt opp med roten er Viken stedet for deg, det er Nord-Norges svar på Modum Bad.

Aktiv på dagtid koster 400,- i året om du ønsker å være fysisk aktiv for å få skikk på søvnen (sjekk ut kommunens sider). Da kan du dra på badeland for småpenger også.

Å være eks-nazi tenker jeg ikke skal være noen grunn til å unngå deg. Det er jo fortid. Du har vært til dels politisk engasjert da, hva med å oppsøke miljøer du kan identifisere deg med slik du er nå. Venstresiden har jo en og annen slik. F.eks. Det er jo mengder med organisasjoner og miljøer i Tromsø.

Så tenker jeg at det kan lønne seg å slutte å kalle seg selv for taper.
Hvis freak skal kunne hjelpe deg må du være villig til å gidde å hjelpe deg selv.

Et sted å starte er jo fastlegen og medisinsk hjelp, for eksempel en kombinasjon av antabus og terapi. (AA, psykolog eller rehab)
Deretter må man gå fra arbeidsledig til ansatt. Helst paralellt med behandlingen, slik at man har noe annet å gjøre i hverdagen enn å ta seg friheten til å drikke eller bli sittende å få lyst på å drikke for å slå ihjel tida. En jobb vil også på sikt løse de økonomiske problemene dine og bygge mestringsfølelse og følelse av tilhørighet og selvverd, som igjen er viktige faktorer for å ikke flykte inn i flaska og misbruket igjen.

Videre skriver du at du er nazist og er klar over at ingen normale folk vil assosieres med en med sånne holdninger. Nå veit jeg ikke om du har endra holdningene dine siden du skriver "eks", men det kan fremstå som at du fortsatt har dem siden du fortsatt opplever at ingen vil assosieres med deg? Med mindre du har vært en kjent ekstremskikkelse i byen og/eller mediabildet da, og dette er det inntrykket folk har av deg fortsatt? Men det ligger noe der, ingen vil ha noe med nazister å gjøre, nazisme/rasisme er en så stygg ideologi at ingen støtter mennesker som følger den heller. Du er klar over dette, og jeg lurer på hva som har drevet seg til å ha disse holdningene? Flertallet av de som tilknytter seg nazistiske miljøer har manglet tilhørighet. Og derfra blir de mer og mer ekstreme fordi de endelig får tilhørighet og til og med får føle seg litt mer vinnere av å se ned på andre. Ja, da er man en taper.
Kvitt deg av med de holdningene, få hjelp og få deg en jobb, via dette får du nytt nettverk, tilhørighet, selvverd og penger. Du skriver at du helst vil få hjelp uten at familien din vet om det fordi du har gitt de nok smerte, men det vil være balsam for deres sjel om du er voksen og fornuftig nok til å inkludere de på laget i prosessen. Lettende, ikke belastende, men forutsetter jo at du virkelig gjør det som trengs og ikke bare tenker på det men syntes innsatsen blir for mye å kreve så du tenker fuck it og fortsetter å åpne deg en pils istedet. Du må ikke se på det som deg og de, når du skal oppsøke hjelp. Noen tenker nei det funker ikke på meg, jeg passer ikke inn med de. Du må tenke okei, det der har hjulpet så mange andre, og jeg er en av de så da kan det fungere for meg også! Andre har klart det, så da kan du også
Hvis livet ditt har ført deg dithen at du er ved å skyte deg selv i fortvilelse kan du vel likegodt åpne deg til familien din om problemene dine.

Alternativt om du ikke får hjelp og begår selvmord vil jo det skade og såre familien din mye mer enn om du forteller hvordan du har det. Det virker som om det er stoltheten/skammen som hindrer deg i å stå frem med dine problemer, ikke din omtanke for familien.

Det er på tide å legge bort stoltheten nå og forsone seg med tingenes tilstand. På tide å være ærlig. På tide å gjøre noe med dette en gang for alle.

Lykke til!
Underliggende problemer eller ikke.
Alkoholisme er en sykdom.
Du skal gå til legen og be om hjelp.
Morna igjen.

Setter genuint pris på alle som har svart og kan vel starte med å oppklare litt. Jeg mente å skrive hva Freak kunne gi av innsikt. Dere kan bare gjøre mye, resten må jeg få til selv.

Jeg er bare i 20 årene, ikke akkurat gammel. Har bare fullført videregående, arbeidsløs og har bokstavelig talt hundre kroner til mitt navn. En oppvekst preget av depresjon, selvskading, angst og mer problemer jeg ikke orker å nevne. Men nå klarte jeg å overkomme de psykologiske problemene imens jeg besto videregående. Så jeg stiller meg optimistisk til å klare dette alkoholproblemet itillegg.

I dag blir starten på å prøve å ta det cold turkey. Jeg er ikke uvant med å ha det litt jævlig her i livet. Betraktelig mye enklere nå som jeg ikke har penger til å kjøpe alko.

Takk igjen kjære freakere. Ha en fin dag videre, mine neste kommer nok til å være litt dritt
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg gjorde det jeg skullle. Men livet har ikke blitt bedre. Er fremdeles en taper, tenker at AA kan kanskje hjelpe meg. Men jeg vil skåne min familie fra hvem jeg er nå. De har en genuin tro på at jeg ikke er en taper. Fan eller, sitter å griner nå....
Er ikke noe good kid. De vet allerede om hva cash jeg brukte for å nullstille debt. Modern holdt på å dø når jeg preacha. Hun visste ikke den volden jeg var villig til på begå for brødre.
Er like fuckt nå som når jeg laga innlegget. Tromsø snut er like ubrukelig. Samfunnet endrer seg sakte. La meg kjøpe krokodil lenge før jeg kan mekke litt smugler alko. Jævelens by
Ikke drikk på den skammen du sitter med nå. Prøv gjerne AA, men jeg anbefaler deg også å snakke med fastlege og få henvisning til klinikk for døgnbehandling. Det kan være godt å få resett alt for en stund.

Lykke til, håper det blir bedre snart.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter du høres ut som du troller når du skriver utsagn som, "blir ikke fort full på sprit derfor drikker jeg øl" what? også "jeg er taper av dimensjoner siden jeg er arbeidsløs"
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du starta hos psykolog? Har du kutta ut det nazistiske miljøet og nazi holdningene, som gjør deg til en taper?
Arbeidsløs er det masse flotte og ressurssterke folk som er, så det er ikke dét som gjør deg til en taper.

Ok så du har fått betalt gjeld? Men skammer deg over vold? Ja vil si å fly rundt å banke folk "for brødre" er ganske taper det og. Hva var hensikten med volden? Og hvem er disse "brødre"? Sist skrev du nemlig at ingen ville assosieres med deg. Og det er det som gjør at det er bare tapere i nazi miljøet og, de plukker opp andre tapere som ikke har noe tilhørighet og gir dem tilhørighet, så jeg spør igjen, hvem er disse du kaller brødre og har du kutta ut de nazistiske holdningene dine?

Nå blander jeg faktisk ikke politisk syn inn i dette, men skriver ut fra det faktum om type folk som er og blir sett på som tapere på samme måten jeg hadde tipsa en kid som ble mobbet på skolen fordi han gikk i korps og bokklubb om å slutte i korpset og få litt mer "kul og normal" omgangskrets for å bli tatt mer imot blandt andre. (ikke at jeg syns korps eller bøker er frastøtende, men du veit, på barneskolen er man jo som regel en av raringene i klassen om man driver med det.).
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sorry ass TS er nok ikke noe troll. Er bare typen du ser på butta å tenker "Takk Gud det ikke er meg". Er bare meg som er ærlig. Ser ikke ut som et crackhead, men vet godt hvem jeg har blitt. Sprit gjør meg voldelig. Derfor kan jeg ikke drikke det. 1 år siden ødela jeg en del og skremte en go del mennesker. Han som kjente meg tenkte det var morsomt. Ikke noen av de andre. Jeg bøtter gjerne ned 2-3L sprit, men det ender veldig ille.

Er ikke noe mer nazi eller kommunist nå enn da jeg lagde innlegget. Har gått til psykolog såpass at du kunne leid en leilighet i noen måneder for penga. Er ikke der det ligger. Jeg er vel bare en raring. Mer vet jeg ikke. Har tatt til å akseptere at hvem jeg egentlig er kan jeg ikke snakke om. Må bare lyve når nye folk spør om meg. Kan ikke si at jeg sliter med mye skyldfølelse for de jeg mistet og at jeg ikke kunne fortelle deres historier videre. En alker som prater om OD og selvmord tar seg ikke bra ut. Sliter ikke daglig, men det henger over meg. Spesielt den første. Det som sendte meg i en lang spiral ned i mørket. Skal ikke nevne noe om det. Du fortjener ikke å sjekke ut den dritten jeg så. Det tok mange timer hos psykolog. Nå er jeg helt ufølsom til denslags.

Mine brødre var de jeg ofret alt for. Ikke mer enn det. Du har mye kritikk til å skrive som anon. Ironisk at jeg sier det haha. Ingen vil assosieres med meg nå. Var bedre en gang tilbake. Men siden da har mye skjedd. Må vel ta til takke med å reise til helvette som andre jeg kjenner. Kids som feilet. Ikke noe alvorlig. Bare hvordan folk er her jeg er ifra.

Hvis du tror at NatSoc er ille, tvert om. Jeg har ikke sakt et ord om det. Det var noen få anonyme europeere som reddet meg fra selvmord. Lot meg skrive ut hjertet til dem. Hvis du vet hva HDL var så vet du. Hvis ikke, synd for deg. Ble kjent med noen genuint gode karer der. De som ønsket det beste for alle. Brun eller hvit, ett fett. Er ikke noe Nordfront kid. Nok om det, hvis du vil krangle i meldinger så peis på (vil gi meg en like go faen uans).

Er nok ikke en korps og bokklubb kid. Var mer grafitti, rus og voldelige lærere kiden. Fint at du hjelper andre unngå sosialt selvmord. Å spille instrument er bare pluss når man blir eldre. Er kult uansett alder. Men ser hvorfor du ga kiden hjelpen. Og ja, det er vanskelig å bare skrive et svar her. Innse nederlaget. Men takk for tvangen.
New generation
colakork's Avatar
Du er jo bare 20år da. En ung mann. En voksen gutt.

Du har god tid. Vet det er stress å være edru også plutselig kommer
"stemmen" i hodet.
Den som funderer på ting mens en klump i magen kommer eller det presset i brystet. Fakk

Det suger å gjøre onde ting for å så tenke over det åår etterpå. Sverger, du kommer til å sitte med mye sånt som det. Helt teite ting som kommer til å hjemsøke deg for resten av livet med anger.

Livets gang bro. Prøv å gjør det beste utav det og la samvittigheten komme fram med tankegangen om at du er en lei jævel. En tenkende jævel. En konstant lærende jævel.

Det blir lettere å leve hver dag. Du har overlevd såpass langt. Husk at genene dine stammer fra sleipe familietrær som har overlevd en laaaaaaaaaaaaang stund.

Du duger defintivt til mye, og ja jeg er sikker på at du kan stoppe med alkohol idag hvis du virkelig gidder.