Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4926
Hva er disse her som kom opp på enheter i Innstillinger på laptopen min? Har ikke noe kobla til og har heller aldri hatt noe enheter som mic, cam, bluetooth eller lignende kobla til. Særlig den som står "Recorder" på er jeg skeptisk til for bildet ser ut som routern min? Noen som overvåker datatrafikken min eller? Trykk på bildet for mer tydelig

Kode

Sist endret av abcdeff; 26. september 2019 kl. 00:40.
Limited edition
Moff's Avatar
Dette er en oversikt over enheter som PC-en din er "pairet" med. Det er enheter du har vært tilkoblet på ett eller annet tidspunkt, som PC-en vet om og kan koble til hvis du er i nærheten (og har trådløs tilkobling aktivert). Det er som regel snakk om Bluetooth-enheter, men det kan også være andre typer tilkoblinger.

"Recorder" er et veldig generisk navn, så den er det nok ingen her som kan gjette hva er.
RMERDIWO(H)15 er en radio som er tilkoblet via Bluetooth.

De ikonene du ser er her er bare illustrasjoner som er ment å gi en idé om hva slags type enhet det er snakk om, det har ingenting med hva slags enhet det faktisk er. (Radioen din har et TV-ikon, av en eller annen grunn.)

Dette er garantert ikke hacking. Mest fordi å hacke seg inn på PC-en din via Bluetooth er vesentlig mindre effektivt enn andre tilnærminger, men også fordi du aldri ville kunnet oppdage hacking så enkelt som dette.

Hvis du ikke eier en BT-radio, og ikke kan huske å ha pairet PC-en din med noen slike enheter, så kan du simpelten trykke "Fjern enhet". Det vil gjøre at tilkoblingen ikke kan aktiveres igjen før enhetene er pairet på nytt (via en eller annen kode eller fysisk knapp, som regel).

Den mest rasjonelle forklaringen her er at noen du kjenner har lånt PC-en og brukt en Bluetooth-høyttaler til å spille av musikk.
I tillegg til det Moff sa, så dukker det opp slike enheter hos meg også. Mange enheter i dag støtter styring over nettverk, og dette annonserer de kontinuerlig. TVen min dukker blant annet opp, slik at det skal være mulig å caste ting til den. Samme med Chromecast og lignende enheter. Mange av disse har svært kryptiske navn, tilsvarende produktnummeret til dingsen. De som har blitt pairet til maskinen din er det bare å fjerne igjen. Dukker de opp igjen, og du her helt 100% sikker på at du ikke har koblet til noe, så kan det være at mistanken din er begrunnet.
Takk Moff for respons men har 100% aldri vært noen andre enn meg i nærheten av pcen som har spilt musikk eller kobla til noe (evn onkel kan ha gjort det) og jeg har 100% aldri eid eller brukt noe bluetooth høytaler pån
Ikke eier eller bruker jeg radio eller nettradio heller. Har brukt hdmi kabel fra pc til tv men ikke bluetooth.

Men hatt både onkel på besøk mens jeg ble holdt i annet rom og arrest under razzia, og en couchsurfer som var pro hacker (sistnevnte ikke adgang til pcen men routern) som har gjort meg litt paran0id.

Etter couchsurfern var her har pcen acta up, masse bokstaver som ikke funker, har copypasta enkelte bokstaver her, men noen ganger funker de plutselig igjen en gang eller to.
Ikke smuler under. Og smarttven hadde plutselig reklame i menyen noe den ikke har hatt før. . vet ikke om noe av dette har noe sammenheng med no evn virus/hacking men spør allikevel
Sist endret av abcdeff; 26. september 2019 kl. 03:06.
Sitat av abcdeff Vis innlegg
Takk Moff for respons men har 100% aldri vært noen andre enn meg i nærheten av pcen som har spilt musikk eller kobla til noe (evn onkel kan ha gjort det) og jeg har 100% aldri eid eller brukt noe bluetooth høytaler pån
Ikke eier eller bruker jeg radio eller nettradio heller. Har brukt hdmi kabel fra pc til tv men ikke bluetooth.

Men hatt både onkel på besøk mens jeg ble holdt i annet rom og arrest under razzia, og en couchsurfer som var pro hacker (sistnevnte ikke adgang til pcen men routern) som har gjort meg litt paran0id.

Etter couchsurfern var her har pcen acta up, masse bokstaver som ikke funker, har copypasta enkelte bokstaver her, men noen ganger funker de plutselig igjen en gang eller to.
Ikke smuler under. Og smarttven hadde plutselig reklame i menyen noe den ikke har hatt før. . vet ikke om noe av dette har noe sammenheng med no evn virus/hacking men spør allikevel
Vis hele sitatet...
Føler personlig ikke noe av dette burde være grunn til bekymring, men i forhold til hvordan du skriver om temaet, ville jeg anbefalt og sette både TV og PC tilbake til fabrikkinnstillinger (Better safe than sorry)