Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3399
Føler dette passet fint inn i denne delen av forumet.

Når jeg skrev arbeidskontrakt der jeg jobber i dag, signerte jeg til 8 timers betalt skift. Jobber 5-skift, hvis dette skulle være relevant.

Fra og med 1.juni, så var det bestemt at vi skulle kun ha 7,5 timers lønnet arbeid.

Siden vi da mangler den halvtimen, som ikke er betalt lengre, så må vi da jobbe inn dette.
De hadde tydelighvis ingen plan om hvordan dette skulle gjøres. De kunne jo ha trukket oss den halvtimen i lønn, men neida.

Da har bedriften samlet opp timene, som for meg utgjør rett over 40 timer jeg er skyldig de.
Andre var oppe i 50-60 timer.
De vil ikke tilby oss lavere prosent stilling, fordi de vil jo da ha oss til å jobbe mer, for samme lønna.

Mitt spørsmål er jo da, har de lov til dette? Må vi ikke skrive ny arbeidsavtale?
Har du timelønn eller fastlønn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du tariffavtale?

Vanleg arbeidsdag er 7.5 timer, med ein halvtime lunchpause, der lunchen ordinært sett ikkje er betalt.

Du nevner skiftordning. I så måte kan det jo vere relevant at ved døgnkontinuerleg drift (aka skift) er grensa 38 timer i uka, alternativt 36 timer.

Kort sagt; ta kontakt med fagforening. Det er kompleks situasjon, der enkle svar neppe vil hjelpe deg. Få alle til å melde seg inn i fagforening, og krev tariffavtale.

Om ikkje må du i det minste gi litt meir informasjon om arbeidstype og skiftordning.
Slapp lefse
boiled taco's Avatar
Trådstarter
Kompis87: fastlønn.

Vidarlo: de påstår at dette er tatt opp med fagforbundet og arbeidstilsynet. En annen avdeling på arbeidsplassen ble tilbudt 95% eller lignende stilling da de mistet betalt middagspause, for å slippe å jobbe en dag ekstra per skiftperiode. Noe de ikke mener er aktuelt for oss.

Arbeidstypen er produksjon, hele året 24 timer i døgnet. Tung
og varm jobb.
Skiftordningen er av type 5-skift.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjelleba$$en Vis innlegg
Vidarlo: de påstår at dette er tatt opp med fagforbundet og arbeidstilsynet. En annen avdeling på arbeidsplassen ble tilbudt 95% eller lignende stilling da de mistet betalt middagspause, for å slippe å jobbe en dag ekstra per skiftperiode. Noe de ikke mener er aktuelt for oss.
Vis hele sitatet...
Be om å få sjå kopi av den korrespondansen, kontakt arbeidstilsynet angåande arbeidstid, og meld deg inn i ei fagforening, og be om rettleiing frå dei.
Slapp lefse
boiled taco's Avatar
Trådstarter
Will do.

Hva om de ikke lar oss få se korrenspondansen mellom de?

Anyways, så er leting etter ny jobb i full gang. Vi har jo friperioder i mellom skiftperiodene, men disse blir jo da kortere, så det er ikke verdt det lengre omtrent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjelleba$$en Vis innlegg
Hva om de ikke lar oss få se korrenspondansen mellom de?
Vis hele sitatet...
Då kontakter du arbeidstilsynet og fagforening og ber om innsyn der. Om dei ikkje lar deg sjå det ville eg antatt at korrespondansen ikkje finst.
Jobber du helkontinuerlig 5-skift er arbeidstiden 33,6 t/uke. Dette er nedfelt i arbeidsmiljøloven.
Kan du ikke forlate arbeidsplassen i matpausen i arbeidstiden skal du ha betalt for 8 timer.
Sist endret av jester; 14. september 2019 kl. 12:39.
Slapp lefse
boiled taco's Avatar
Trådstarter
Sitat av jester Vis innlegg
Jobber du helkontinuerlig 5-skift er arbeidstiden 33,6 t/uke. Dette er nedfelt i arbeidsmiljøloven.
Kan du ikke forlate arbeidsplassen i matpausen i arbeidstiden skal du ha betalt for 8 timer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Vi jobber 21 skift i løpet av en 5 ukers periode.

Vi har hatt mulighet til å forlate arbeidsplassen den halvtimen før, men de fant ut av at risikoen for at noe skal skje, er så liten at vi ikke trenger å få betalt pause.