Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2476
Jeg har hørt om et opplegg som jeg ikke lenger vet om eksiterer eller om fungerer.

Var vist sånn at man kunne betale inn en viss sum i mnd, tror det var 50kr, også reiste man uten mnd-kort i oslo. ble man tatt for sniking så sendte man bare bota til de samme folka man hadde betalt "forsikringen" til, også betalte de bota for deg.

Noen som har hørt om dette konseptet, og som vet hva de heter/ om det fortsatt finnes?
http://www.plankaoslo.org/

har ingen erfaring med dette overhodet tho.
Jeg er også interessert i å vite om dette er en pålitelig organisasjon. Har hørt om den før, men aldri snakka med noen som har tatt opplegget i bruk.

Noen med erfaringer?
Det var et liknende system for fartsbøter for noen år tilbake. Her fikk de mange til å binde seg fra en måned til ett år om gangen. De gikk konkurs relativt fort, og mange så aldri pengene sine igjen.
Planka oslo er veldig bra, har brukt det lenge. Og de betaler boten din uten å klage.

- Kan også nevne at de senket månedsprisen fra 250,- til 200,- nå. Enda billigere
Sist endret av Yayoisking; 20. mars 2012 kl. 10:16.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Planka oslo er veldig bra, har brukt det lenge. Og de betaler boten din uten å klage.

- Kan også nevne at de senket månedsprisen fra 250,- til 200,- nå. Enda billigere
Vis hele sitatet...
Hva skjer hvis flere får bot samme måned da? Regner med at grunnleggerne avstår fra å bruke private midler.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hva skjer hvis flere får bot samme måned da? Regner med at grunnleggerne avstår fra å bruke private midler.
Vis hele sitatet...
Er nok mange som får bot samme måned, men de sier selv at de ikke skal ha noe fortjeneste på dette å vil fortsette å senke prisene så mye de kan.

Om det skulle skjære seg, (de går konkurs e.l.) så tror jeg man bare kan drite i å få igjen de 200,- for den siste måneden du har betalt, men foreløpig fungerer det i hvert fall utmerket. Har selv fått dekket 2 bøter.
- Så får jeg heller tåle en eventuell smell på 200,- om de går konk. Har uansett spart masse penger på å ikke kjøpe originalt månedskort.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Er nok mange som får bot samme måned, men de sier selv at de ikke skal ha noe fortjeneste på dette å vil fortsette å senke prisene så mye de kan.

Om det skulle skjære seg, (de går konkurs e.l.) så tror jeg man bare kan drite i å få igjen de 200,- for den siste måneden du har betalt, men foreløpig fungerer det i hvert fall utmerket. Har selv fått dekket 2 bøter.
- Så får jeg heller tåle en eventuell smell på 200,- om de går konk. Har uansett spart masse penger på å ikke kjøpe originalt månedskort.
Vis hele sitatet...
Hvis de går konk er det ikke 200,- kr du kan si farvel til, men 900,- ettersom de ikke kan betale boten din lengre.
Men jeg liker initiativet deres. Alt for høye kollektivpriser her til lands. Hadde det ikke vært for studentpriser, hadde jeg gått gjennom taket.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvis de går konk er det ikke 200,- kr du kan si farvel til, men 900,- ettersom de ikke kan betale boten din lengre.
Men jeg liker initiativet deres. Alt for høye kollektivpriser her til lands. Hadde det ikke vært for studentpriser, hadde jeg gått gjennom taket.
Vis hele sitatet...
Pirkepirke, isåfall blir 900+200 om du er uheldig å fått bot (750+200 om du betaler på stedet?)

Jeg kan såklart ikke garantere at de ikke vil gå konkurs eller noe slikt, men det er i hvert fall oppe å går nå. Og det har fungert utmerket for meg hittil.
Sist endret av Yayoisking; 20. mars 2012 kl. 11:49.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
http://www.plankaoslo.org/

har ingen erfaring med dette overhodet tho.
Vis hele sitatet...
Sjefen min er medlem i planka da han tar kollektivt til jobb hver dag.

Han opplevde ingen problemer da han ble stoppet og fikk bot, mener å huske at han bare sendte den videre til planka så betalte de den.
Men nå er det jo masse rare nye soner i oslo/akershus..
Gjelder det bare osloområdet? evt hvilke soner?
Bota er vel like stor uansett hvilken sone du blir tatt i. Så jeg regner med den gjelder for hele Oslo/Akershus.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Pirkepirke, isåfall blir 900+200 om du er uheldig å fått bot (750+200 om du betaler på stedet?)

Jeg kan såklart ikke garantere at de ikke vil gå konkurs eller noe slikt, men det er i hvert fall oppe å går nå. Og det har fungert utmerket for meg hittil.
Vis hele sitatet...
Nå er jo sjansen relativt liten for at de går konkurs samme måned som du får bot.
OK tiltak, men de burde lagt ut regnskapet.
Foretaket ble registrert i 2011, så regnskapet skal vel legges ut i løpet av de kommende månedene
Neutral Good
Mith's Avatar
Planka er en protestaksjon og ikke noe forsikringselskap. Du betaler for medlemskap, men det er bare mulig å få refundert bøter så lenge det er penger i P-kassa. Den fungerer som et solidaritetsfond som er satt opp på bakgrunn av innbetalt kontingent der alle medlemmene er solidarisk ansvarlig for at det er nok penger i kassa til enhver tid.
Sendte dem mail.
De dekker vist alle soner så lenge det er router som kjører. De dekker altså ikke NSB eller flytog.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvis de går konk er det ikke 200,- kr du kan si farvel til, men 900,- ettersom de ikke kan betale boten din lengre.
Vis hele sitatet...
Man får vel beskjed når de går konk, og setter seg altså ikke uforsikret på trikken igjen. Dermed har man bare mistet forsikringspengene.
Legger ved dette som jeg mottok på mail:


Kjære Planka-medlem,

Norge har mange tilsynsmyndigheter! Nå har Planka fått en brev fra en av dem - finanstilsynet. De spurte om vi kunne svare på noen spørsmål, blant annet: Driver vi med forsikringsvirksomhet? Forsikringsvirksomhet er konsesjonspliktig, dvs. det krever at man søker tillatelse.

Planka har utarbeidet et svarbrev i samarbeid med en advokat, og håper på det beste, nemlig at saken dermed er ute av verden. Det er imidlertid ikke usannsynlig at Finanstilsynet krever at Planka avvikler P-kassa innen en gitt frist.

Advokaten la spesielt vekt på Plankas politiske bakgrunn i det han skulle skille oss fra et forsikringsselskap. At det er vedtektsfestet at ingen skal ta ut profitt fra dette, taler også vår sak.

I dag er det altså bare å fortsette som vanlig; det politiske prosjektet og p-kassa fortsetter som før.

Hvis Finanstilsynet sier i sitt svar til oss at vi må avvikle P-kassa, kaller vi våre medlemmer inn til et informasjons- og idémøte. Vi har allerede diskutert noen ideer til nye måter vi kan drive P-kassa videre, som vil kunne unngå forsikringsdefinisjonen til Finanstilsynet, men vi vil i så fall også ha ideer og innspill fra dere, og ikke minst gi dere muligheten til å være med å bestemme hvordan Planka Oslo skal se ut fremover!

I perioden mellom «den gamle» og «den nye P-kassa», kan det hende at P-kassa blir inaktiv i noen uker, for å unngå økonomiske sanksjoner fra finanstilsynet.

Ingen av P-kassas medlemmer, ikke en gang fra aktivistgruppa, risikerer noe juridisk i denne saken. Men vi oppfordrer likevel alle til å delta på P-kassemøte!

Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi vet mer, vi regner med å høre fra Finanstilsynet i løpet av en uke.

Med kollektiv hilsen,
Planka Oslo
Planka er en kollektiv, syndikalistisk siviliulydighetsaksjon som jobber for "avprivatiseringen" og demokratiseringen av Oslos kollektivtransport. Kan anbefale heftene organisasjonen har gitt ut, hvis man er interessert i saken (siste kom ut i går!).