Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2919
Jeg er over 16, men har ikke fått somlet meg til å ta lappen enda, mangler kunn teoriprøven.
Men jeg har kjøpt meg en moped som jeg kjører rundt på.

Dette er følgende jeg har gjort som ikke er lov:

-Kjøre uten lappen
-Mopeden er fortsat registert i forrige eiers navn
-Hender jeg har promille
-Sitter ofte en bakpå
-Skiltet har falt av og er ikke med


Hva ville straffen for å bli tatt? Rent hypotetisk.
Gjerne per forseelse eller alle samtidig.
Takker for alle svar da jeg ikke har funnet noen selv
Googlet for deg.

- Kjøre uten lappen.
http://www.google.no/search?client=f...oogle-s%C3%B8k
http://www.mopedportalen.com/forum/l...hp/t99898.html

-Mopeden er fortsat registert i forrige eiers navn
http://www.google.no/search?hl=no&cl...S%C3%B8k&meta=
http://www.mopedportalen.com/forum/i...owtopic=118252

-Hender jeg har promille
http://www.google.no/search?hl=no&cl...S%C3%B8k&meta=
http://www.op.no/nyheter/politinotis...cle2778550.ece

-Sitter ofte en bakpå
http://www.google.no/search?hl=no&cl...S%C3%B8k&meta=
http://orakelet.info/10655
http://orakelet.info/12379

-Skiltet har falt av og er ikke med
Denne blir bare for dum.

Håper noen av treffene hjelper deg. Hvis ikke så registrer deg på www.op.no, www.orakelet.no eller www.mopedportalen.no
Det var de som kom fram mest når jeg søkte. Dessuten er ikke nFF så veldig glad i sånne tråder heller.
Sist endret av Christian; 11. juni 2007 kl. 18:47.
For en bakpå kan du iallefall få bot på opptil 4500 kroner.
Er det ikke ulovelig for den som sitter på også? Kan ikke han/henne også få en straff? Eller er det bare sjafør som er ansvarlig?
Sitat av C.Hendrix085
Er det ikke ulovelig for den som sitter på også? Kan ikke han/henne også få en straff? Eller er det bare sjafør som er ansvarlig?
Vis hele sitatet...
Etter min "encounter" i denne sammenhengen var det bare sjåfør som fikk følger.
Samme her, bortsett ifra at passasjeren fikk 750 kroner i bot for å ikke bruke hjelm. Jeg fikk 1500.
Christian: Tusen takk for jobben du har gjort! Har dessverre ingen KP nå,men du får så fort jeg får det
For å utfylle posten til Christian :
Kjøring uten kjennemerker : forenklet forelegg 2000kr
(http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0629-0492.html)
prøv og dropp å kjøre når du har drukket.
så jævlig kjipt om noe skulle gå galt
så forbanna egoistisk også. tenk om morra di hadde blitt kjørt i hjel av en full idiot på moped. tenk deg om for faen.

sorry for offtopic, men jeg var nødt.
Sist endret av mrniceguy; 14. juni 2007 kl. 01:27.
Glupeste jeg har hørt på lenge. Kjøre uten lappen, ok den er ikke så ille, men promille? jeg har selv moped lappen, og har såvidt sittet på mopeden min full. Aldri kjørt med promille, og jeg skal aldri gjøre det heller.. blir for dumt
Husk at det å ha promille ikke er det samme som å være full.
Seff best å aldri kjøre etter inntak av alkohol,
men det er forskjell på en øl for to timer siden og 13 tequilashots.
jaG
Produktutvikler
Jeg har vært dum nok til å kjøre moppa når jeg var "full" ! det anbefales ikke..

jeg var så nogetlunde cleen, trudde jeg, og pang! jeg måtte finne en bra unskyldning til pappa..

mao, ikke vær så tett at du kjører i fylla..

vis du blir bøsta a broder-blå så trur jeg du kan se langt etter et eventuellt bil-sertifikat!
Sist endret av jaG; 14. juni 2007 kl. 01:51.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Åkæi, jeg må bare si noe her.
1: Kjøre uten lappen - Ja, det er greit nok, du har jo kommet langt i opplæring, så du kan jo trafikkregler osv, da burde du egentlig bare hatt lov å kjøre.
2: At mopeden er reg. i forgje eiers navn er sånn man ordner i det man kjøper mopeden... Burde ikke ha noe å si egentlig, så jeg skal ikke klage på det.
3: HER er det negative. Promille når du først kjører ulovlig...?! I det hele tatt egentlig. Tenk deg å bli gjeldsslave for resten av livet fordi du har drept noen og ikke fått NOE forsikring! Det er utrolig uforsvarlig gjort. Uansett hvor lite du har så minsker det reaksjonsevne, selvom du ikke tror/merker det. To øl er kanskje greit, men jaggu ikke mer..!
4: Ha noen bakpå er bare dumt. Skaff deg Lett-MC om du faktisk ønsker å ha noen bak. Si ifra til stakkarn at han også risikerer straff for å sitte på. IKKE gjør det mens du er full!
5: Kjøre uten skilter så BER du om å bli tatt....
Sitat av hatlen
Åkæi, jeg må bare si noe her.
1: Kjøre uten lappen - Ja, det er greit nok, du har jo kommet langt i opplæring, så du kan jo trafikkregler osv, da burde du egentlig bare hatt lov å kjøre.
2: At mopeden er reg. i forgje eiers navn er sånn man ordner i det man kjøper mopeden... Burde ikke ha noe å si egentlig, så jeg skal ikke klage på det.
3: HER er det negative. Promille når du først kjører ulovlig...?! I det hele tatt egentlig. Tenk deg å bli gjeldsslave for resten av livet fordi du har drept noen og ikke fått NOE forsikring! Det er utrolig uforsvarlig gjort. Uansett hvor lite du har så minsker det reaksjonsevne, selvom du ikke tror/merker det. To øl er kanskje greit, men jaggu ikke mer..!
4: Ha noen bakpå er bare dumt. Skaff deg Lett-MC om du faktisk ønsker å ha noen bak. Si ifra til stakkarn at han også risikerer straff for å sitte på. IKKE gjør det mens du er full!
5: Kjøre uten skilter så BER du om å bli tatt....
Vis hele sitatet...
Ja, har tatt mer til vett nå. Har ikke kjørt mer ulovlig og skal ikke gjøre det heller.
Jeg bor på verdens mest øde sted og blir sannsynligvis ikke tatt, men det er lett å si nå:P
I tilegg møter man sjelden noen så tror ikke jeg dreper noen heller. Men risikoen er for stor,så jeg har lagt det av meg nå Var bare fristenede å kjøre med ny moped med en gang jeg hadde fått den
Det å bli tatt burde ikke være din største bekymring.

Det blir ikke kjedeligere enn å kjøre på noen og sitte igjen som geldsslave resten av livet fordi du må betale erstatning...
Sitat av C.Hendrix085
Ja, har tatt mer til vett nå. Har ikke kjørt mer ulovlig og skal ikke gjøre det heller.
Jeg bor på verdens mest øde sted og blir sannsynligvis ikke tatt, men det er lett å si nå:P
I tilegg møter man sjelden noen så tror ikke jeg dreper noen heller. Men risikoen er for stor,så jeg har lagt det av meg nå Var bare fristenede å kjøre med ny moped med en gang jeg hadde fått den
Vis hele sitatet...
de fleste bryr seg ikke om du kjører uten lappen, poenget er om du KAN kjøre. om du er flink.

jeg driter i alle fall uten lappen, men den stakkars fyren som kjører i stykker noen jeg kjenner i fylla. det blir fyrens siste fyll.
Sitat av hatlen
Åkæi, jeg må bare si noe her.
1: Kjøre uten lappen - Ja, det er greit nok, du har jo kommet langt i opplæring, så du kan jo trafikkregler osv, da burde du egentlig bare hatt lov å kjøre.
Vis hele sitatet...
"greit nok"? Har man ikke bestått prøven, har man ikke lov til å kjøre.
Sitat av hatlen
3: HER er det negative. Promille når du først kjører ulovlig...?! I det hele tatt egentlig. Tenk deg å bli gjeldsslave for resten av livet fordi du har drept noen og ikke fått NOE forsikring! Det er utrolig uforsvarlig gjort. Uansett hvor lite du har så minsker det reaksjonsevne, selvom du ikke tror/merker det. To øl er kanskje greit, men jaggu ikke mer..!
Vis hele sitatet...
Her var jeg enig med deg, helt til du kom med at to øl er kanskje greit. Har man drukket, har man ingenting å gjøre bak et styre/ratt.

Ellers til trådstarter, blir du stoppet av polititet, så kan du regne med utsettelse på billappen og kraftig bot, i verste fall også en tur innenfor murene - selvfølgelig litt avhengig av hvor mange av bruddene du gjør på en gang.
Og er du idiot nok til å kjøre i fylla, og du skader noen, så gjelder ikke forsikringen. Ergo, du kan se fram i mot et liv som gjeldsslave. Forsikringsselskapet legger ut for skadene du har påført andre - ja, men de kommer til å sende regningen videre til deg. Og en alvorlig personskade kan fort komme opp i ganske høye beløp, type et greit hus eller 2.
For ikke å snakke om hva lidelser og problemer den skadde (eller verre) og dens familie blir utsatt for.
Sist endret av Sjanten; 8. juli 2007 kl. 23:52.
Ja, har stoppet med det nå
Har tatt til vett, ser nå hvor dum jeg var
Sitat av Sjanten
"greit nok"? Har man ikke bestått prøven, har man ikke lov til å kjøre.

Her var jeg enig med deg, helt til du kom med at to øl er kanskje greit. Har man drukket, har man ingenting å gjøre bak et styre/ratt.

Ellers til trådstarter, blir du stoppet av polititet, så kan du regne med utsettelse på billappen og kraftig bot, i verste fall også en tur innenfor murene - selvfølgelig litt avhengig av hvor mange av bruddene du gjør på en gang.
Og er du idiot nok til å kjøre i fylla, og du skader noen, så gjelder ikke forsikringen. Ergo, du kan se fram i mot et liv som gjeldsslave. Forsikringsselskapet legger ut for skadene du har påført andre - ja, men de kommer til å sende regningen videre til deg. Og en alvorlig personskade kan fort komme opp i ganske høye beløp, type et greit hus eller 2.
Vis hele sitatet...
skremmende at folk bryr seg mest om pengene, åååå, du blir gjeldslave. ..
hvor mye koster det å kjøpe seg fri fra samvittigheten?

du tar fra noen muligheten til å leve, og du tar fra mange andre til å leve sammen med personen.
da er den unnskyldningen "fylla har skylda" oppbrukt..



edit: flott. du er flink.
Sist endret av mrniceguy; 8. juli 2007 kl. 23:48.
Ganske greit og kjøre uten skilter, får du politi bil etter deg er det så mange muligheter for deg og slippe unna at det er helt sykt, kansje ikke hvis den går i 45-60.. men fiks noe som ligner på et skilt så ikke så mange tystere som ringer og sier de ser en moppe uten skilt.
Det å ta fra en annen et liv er ikke tema i denne diskusjonen Selvsagt er det viktigere at en har dødd enn at jeg må betale penger, men det får vi nesten ta i en annen tråd
Sitat av mrniceguy
skremmende at folk bryr seg mest om pengene, åååå, du blir gjeldslave. ..
hvor mye koster det å kjøpe seg fri fra samvittigheten?

du tar fra noen muligheten til å leve, og du tar fra mange andre til å leve sammen med personen.
da er den unnskyldningen "fylla har skylda" oppbrukt..
Vis hele sitatet...
Enig, Mrniceguy. Det var med i tankerekka, men falt ut et sted imellom hodet og tastaturet.
Har rettet opp forrige innlegget mitt på det nå.
Sitat av C.Hendrix085
Det å ta fra en annen et liv er ikke tema i denne diskusjonen Selvsagt er det viktigere at en har dødd enn at jeg må betale penger, men det får vi nesten ta i en annen tråd
Vis hele sitatet...
men det er mulig det fikk deg til å slutte å kjøre ulovelig, og da er det verdt en liten OT
Sitat av skolmen
Ganske greit og kjøre uten skilter, får du politi bil etter deg er det så mange muligheter for deg og slippe unna at det er helt sykt, kansje ikke hvis den går i 45-60.. men fiks noe som ligner på et skilt så ikke så mange tystere som ringer og sier de ser en moppe uten skilt.
Vis hele sitatet...
Det som skremmer meg mest er egentlig holdningen mange har. "Det er ikke så farlig",
"Bare å stikke av", "det skjer ikke noe" osv.

En del av poenget med å bli ungdom/voksen, er å lære å ta ansvar for sine handlinger.
Og DET kapittelet virker det som flere her inne generellt har hoppet over.
Lappen er ikke høyst nødvendig for å ta en kjøretur
Ingen stor kunst å kjøre moped akkurat, så lenge du kan trafikkregler
Er ikke det at jeg eller særlig mange andre bryr seg om pengene, mrniceguy. Det er bare at vi mennesker ER egoistiske, og da er det en fin måte å putte konsekvens i perspektiv Men vi vet alle alikevel at vi heller ville spart det menneskelivet, men sjelden folk setter seg i den posisjonen.
Sitat av hatlen
Er ikke det at jeg eller særlig mange andre bryr seg om pengene, mrniceguy. Det er bare at vi mennesker ER egoistiske, og da er det en fin måte å putte konsekvens i perspektiv Men vi vet alle alikevel at vi heller ville spart det menneskelivet, men sjelden folk setter seg i den posisjonen.
Vis hele sitatet...
Trådstarter har vel ellers vist på alle punkter at han er en egoistisk person som ikke bryr seg om menneskene og reglene i samfunnet vårt.

En slik person må få forklart konsekvensene av sin opptreden, og forstår trolig best straffens enkle språk, som utsikten til å leve som gjeldsslave resten av livet med kun statens minstesatser og leve for.
Burde kansje si at skulle det skje noe så dekker ikke evt. ansvarsforsikring saken siden du har kjørt uaktsomt(uten lappen, hjelm og med promille).

Om du dermed skulle skade noen, kan forsikringsselskapet til personen du skader kreve regress, med andre ord at de betaler en sum til offeret og krever samme sum av deg, og dette kan komme opp i millioner. Mulig at du aldri blir kvidt det...

gi blanke i alle andre og tenk på egen økonomi....
Sitat av hatlen
3: HER er det negative. Promille når du først kjører ulovlig...?! I det hele tatt egentlig. Tenk deg å bli gjeldsslave for resten av livet fordi du har drept noen og ikke fått NOE forsikring! Det er utrolig uforsvarlig gjort. Uansett hvor lite du har så minsker det reaksjonsevne, selvom du ikke tror/merker det. To øl er kanskje greit, men jaggu ikke mer..!
Vis hele sitatet...
Hva slags idiotimoral er dette da? Er vel ikke akkurat moralens-vokter når man sier det er utrolig uforsvarlig gjort å kjøre i fylla, så sier du etterpå at to øl er kanskje greit!

Dette der er enten eller. Enten har du lært såpass av moren din at du vet at å kjøre moped og drikke øl er galt, eller ikke, uansett om man ikke "kjenner det" etter to pils.
Sitat av hyys
Hva slags idiotimoral er dette da? Er vel ikke akkurat moralens-vokter når man sier det er utrolig uforsvarlig gjort å kjøre i fylla, så sier du etterpå at to øl er kanskje greit!

Dette der er enten eller. Enten har du lært såpass av moren din at du vet at å kjøre moped og drikke øl er galt, eller ikke, uansett om man ikke "kjenner det" etter to pils.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig.
Det er ikke dobbeltmoral og si at han ikke støtter og kjøre i fylla, men to pils går greit.
Jeg kjører selv etter jeg har tatt en pils eller to og ser ikke noe problem i det, med mindre jeg blir tatt og er 0.01 eller mer over promille grensa, det suger.
så hvorfor kjøre etter en øl eller to hivs du skulle være "uheldig" å ha 0.01 over grensa?

alkohol intak og kjøring av bil/mopp er NO GO er jo det vi lærer oppgjennom alle åra vi vokser snodig att noen aldri lærer
▼ ... over en uke senere ... ▼
En kamerat av meg blei nettop tatt av purken
-Fyllakøyring
-Stakk av fra purken
-trimming
-ikkje gammal nok (han er 15)
-ingen lapp (seier seg sjølv.)

Han må i rettsak og får garanter 2 års utsettelse på bil og mopedlapp + 10k i bot... kan hende det blir strengare straff då.. håper eg virklig han trenger litt vett i skallen.
Sitat av zleepye

Han må i rettsak og får garanter 2 års utsettelse på bil og mopedlapp + 10k i bot... kan hende det blir strengare straff då.. håper eg virklig han trenger litt vett i skallen.
Vis hele sitatet...


håper reglene for utsettelse er forandra.
for en på jobben hos meg blei stoppa med trimma mopednår han var 16 år og fikk 2 års utsettelse på bil lappen men det gjaltd fra den dagen han blei stoppa.
han er jo idag 32 år så er jo ei stønn sia
Sitat av zleepye
-Fyllakøyring
Vis hele sitatet...
Personlig så tror jeg at endel fyllekjøring kunne ha vært unngått dersom foreldre i det langstrakte land hadde gitt dem busspenger, eventuelt hentet dem fra festen. Men i utgangspunktet så er han jo heller ikke gammel nok til å nyte alkohol.
Sitat av zleepye
Han må i rettsak og får garanter 2 års utsettelse på bil og mopedlapp + 10k i bot... kan hende det blir strengare straff då.. håper eg virklig han trenger litt vett i skallen.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet så er maxboten for folk under 16 år 10000 kroner, og man kan ikke fengsles i den alderen heller (gutter kan vel fengsles når de er 15 i spesialtilfeller som f.eks mord).
Ikke bare andre som kan bli skadet.
du er 16 nå. tenk deg selv som 40 åring (vanskeligt å gjøre men sant) må bli kjørt av andre i beste fall siden du har fått "lappnekt" på livstid (de kan gjøre dette ja)
I verste tilfelle sitter du der i en rullestol lamma i fra nakken og ned og angrer livet av deg for den gangen du tok deg et par pils før noen overtaler deg til å kjøre vedkommende hjem (dama så bra ut den gangen men etter møtet med asfalten/grusen trur de fleste at det er noe bikkja har gravd opp og prøver å grave det ned igjen)
Og alt dette UTEN å møte noen.

Folk som krasjer når de har drukket har jeg NULL medlidenhet for og tar de med seg noen i støyten burde de få balla kutta av med sløv teskje og fått de stappet så langt opp i rassen at de popper ut av kjeften.

Lett å være etterpå klok :P