Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5238
Husker at jeg har sett en simpson-episode hvor politimannen hadde en universal nøkkel som kan åpne hver eneste dør (som bart selvsagt stjal).

Fins det egentlig?
Det finnes for boretslag og på skoler etc. Ikke noe utover det, nei. Mulig ninja5000 kan gi deg et bedre svar.
Sist endret av cyanid; 9. april 2005 kl. 18:32.
Eg veit sjukebilar og slikt har ein slik nøkkel til hus som er beskytta av eit eller anna selskap. Da tar dei nøkkelen sin i eit skap, så heng nøkkelen i ein kjetting elns, så opes døra med den nøkkelen.

Dette finnes hos naboen, farmor(som bur i burettslag(mange, mange gamle folk som bur der), tante osvosv.

Trur ikkje det finnes ein så mykje meir universell nøkkel en det.
Det du mener er vel bare en kopi av husnøkkelen som ligger i en rund jernboks utenfor huset... Det finnes nok garantert ikke en eneste nøkkel som passer til ytterdøra på de norske hjem. Tenk om den kom i feil hender? ;p


edit

Nøkkelene som passer til den jernboksen er universal, som du sier.
Sist endret av cyanid; 9. april 2005 kl. 18:48.
Nei, noe slikt finnes ikke. Punktum finale.
Denne nøkkelboksen dere snakker om, (eller nøkkelsafe som det heter på fagspråket), er det universalnøkkel til. Har faktisk en slik nøkkel selv! Men boksen er tilkoblet en alarm. Så det er enklere å knuse ei rute! Men da går også alarmen. Med andre ord, hva skal man med en slik nøkkel?
Jeg har pga jobben......
Kva jobber du med Vaktbikkja ?
Veldig mange bedrifter ol. bruker system-nøkler, der er nøkkel #1 f.eks. K1 universalnøkkelen.
Sylinderen i en systemlås har 8 pinner men er lettere å dirke enn en vanlig 7 pinners.
Er det ikke systemlås finnes heller ingen universalnøkkel, da heter det dirk!
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Finnes det en universalnøkkel for låsene som blir brukt på danskebåten?
Sitat av Denethor
Eg veit sjukebilar og slikt har ein slik nøkkel til hus som er beskytta av eit eller anna selskap. Da tar dei nøkkelen sin i eit skap, så heng nøkkelen i ein kjetting elns, så opes døra med den nøkkelen.

Dette finnes hos naboen, farmor(som bur i burettslag(mange, mange gamle folk som bur der), tante osvosv.

Trur ikkje det finnes ein så mykje meir universell nøkkel en det.
Vis hele sitatet...


En annen grunn til sånne nøkkler er bla. Gammle folk , når f.eks sykepleiere osv kommer så har mange gammle slike nøkkler utenfor. Kan jo sikkert få det du også om du vil
befalet har det i diverse militærleirer. én nøkkel som går til alle dører. men ikke noe utover det.
http://www.crypto.com/papers/mk.pdf beskriver en sårbarhet eller to i systemet med universalnøkler.
Sitat av Cappy
Finnes det en universalnøkkel for låsene som blir brukt på danskebåten?
Vis hele sitatet...
Ja, og koden på crew dørene er ganske enkle ^^
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jepp jeg kan selge en til deg billig for ca 1000 kr.
fatter'n til dama jobber i elektronova. han har en nøkkel som opner opp alle strøm tavler i strørre bygninger. rådhuset, sas radison..e.t.c
det kan man jo ha det riktig gøy med
Det fins jo seff sånne grindere eller hva det heter, "låspistol", den er vel ganske universal
Også har man jo den geniale opfinnelsen drill. Bare og drille ut låsen........
Sitat av Grex
fatter'n til dama jobber i elektronova. han har en nøkkel som opner opp alle strøm tavler i strørre bygninger. rådhuset, sas radison..e.t.c
det kan man jo ha det riktig gøy med
Vis hele sitatet...
Mener du en slik som også er til sikringskap? Jeg jobber deltid som vaktmester på hybelhuset jeg bor på, og der har jeg en nøkkel som skal passe til alle låser som gir tilgang til elektriske komponenter. Om det stemmer vet jeg ikke, det var det jeg ble fortalt da jeg begynte i jobben og at det var normalt at f.eks elektrikkere hadde slike.

Jeg har også en universalnøkkel som gir meg tilgang til alle hyblene på bygget, dette er selvsagt for at jeg skal kunne låse meg inn hvis brannalarmen går, vannlekasje etc.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har vel 5 slike universalnøkler som passer til ALLE elektriske skap i store deler av norge. Skulle slå av strømmet på huset til en sur nabo her om dagen, men ble tatt... Han fant ikke ut at det var nøkkel da.... Han trodde på at det sto åpent
Eneste jeg kan tenke meg er universalnøkler av "forskjellige grader", i militæret, for å ta et eksempel, så har hver dør en sikkerhetsgrad fra 0-15 (vet ikke om det stopper på 15 eller om det går høyere).

Har du en nøkkel merket T11, kommer du ikke inn så mange steder, men har du en T2 nøkkel, som jeg fant i en BV tilfeldighvis, kommer du inn LANGT flere steder.
Alle "universalnøkler" er "masternøkkel" i sitt system. Det kan være system innen en bedrift, borettslag, eller andre som har laget et system med to låser eller mer med gradering.

OL-nøkkel er et eksempel på et stort system (OL=Oslo Lysverker) Passer til alle strømskap i Oslo.

Posten har et annet stort system som passer til låsen som styrer døråpneren på inngangsdøren i oppganger.

Det finnes som en sa oppi her, ingen nøkler som åpner alle låser