Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4778
Jeg har blitt idømt fotlenke i noen uker nå og fikk den på et par dager siden. Husker å ha lest en del tråder her for en stund siden med erfaringer og slikt rundt dette, og deler gjerne min erfaring og svarer på spørsmål rundt dette, men jeg har noe spørsmål selv som jeg håper noen av dere kan svare på.

Når jeg fikk satt på lenken kom de hjem til meg og satte opp en sentral, denne ser ut som en hjemmetelefon. Deretter slo de den på også sa de at de begynte å måle rekkevidden, så gikk jeg rundt i hvert hjørne i leiligheten, ut på verandaen og målte opp sonen min. Etter dette så tok de en alkotest der jeg måtte blåse og en utvidet urinprøve. De ble ikke med inn på toalettet når jeg tok den. Jeg fikk en timeplan som sa når jeg kunne gå ut, hvor lang reisetid jeg har til jobb og når jeg skal møte med kriminalomsorgen.

Jobben jeg ble tildelt var som vaktmester på et idrettsanlegg og første arbeidsdag var idag. Det er sånn at du må være sysselsatt minst 20 timer i uken. Jeg ble ferdig med arbeidsoppgavene ett par timer før og snakket med sjefen som sa det var opp til meg hva jeg gjorde nå så lenge det ble de timene kriminalomsorgen krevde.

Her er første spørsmål; jeg er nemlig usikker på om de kan se hvor jeg er med GPS, eller om de kun ser om jeg er hjemme eller ikke. Er det bare sånn at de setter opp tider der jeg har lov til å være ute og jobbe osv, og så lenge jeg er tilbake innen avtalt tid så går det fint? Jeg ble fortalt av EK at jeg måtte melde fra om det minste forandring i timeplanen, så jeg var kanskje litt naiv å ringte å sa jeg var ferdig to timer før. Kunne jeg i teorien bare ha gått derifra og hengt rundt ute til innetiden? Det er jo også sånn at de kan droppe innom jobben å se om jeg er der, og da må jeg komme å vinke til de.

Hva er fleksibiliteten på radiusen jeg har oppmålt? Har ikke turt å gå over dørstokken enda, men skulle tro at de ble varlset om jeg gikk en meter for langt. Da hadde de evt ringt å gitt meg en advarsel og lurt på hva som skjer. Er sånn at du får først et par advarsel på telefon ved brudd på regler/forsinkelser og lignende, også skriftelig advarsel og til slutt blir det fengsel.

Er det noen andre her som har sonet med fotlenke og som har noen erfaringer/tips å dele?
Har vært i samme situasjon selv, og de kan finne på å ringe sjefen din for å høre hvor du er, så det er best å dra hjem hvis du er ferdig tidligere enn planlagt. Det er bare GSM sender i fotlenka, så etter du har dratt hjemifra så har de ikke noen mulighet til å spore det.

Jeg sa jeg reiste med tog til møtene med kriminalomsorgen når jeg egentli dro med bil, så fikk altid litt ekstra fritid der. Nå er det 5mil unna der jeg bor da, vet ikke hvordan det er til deg? Det er ganske god margin på det de har målt opp. Jeg skrudde bil på gårdsplassen når jeg holdt på, å da var jeg sikkert 20-30m unna grensa. Er ikke akkurat høyteknologisk utstyr de bruker.

Blir jævli kjedelig å bare sitte hjemme å se i veggen den tiden du har lenka, så er godt å ha folk på besøk ofte. Har du en hobby, så bruk tid på det.

Jeg skrudde bil, men gaming osv har flere av kompisene mine drevet med. Det skal mye til for at de gir deg en advarsel. Jeg tøyde grensene ganske godt hele tiden jeg hadde på lenka.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Skl du teste grensene nå?

Hold deg til regelverket du.

Men 2 uker. Hadde nesten vært enklere med fengsel å hvilt ut i 2 uker da. Hehe.

Har sittet inne med MANGE i varetekt som kommer inn pga brudd av betingelser til fotlenke. Hehe. De er ganske nøye

Ikke dra fra jobb, ikke vær steder som ikke er avtalt.

Ser de deg uten du har sagt fra blir du kjørt rett til fengsel. De skal ha en celle klar til deg i et fengsel så lenge du soner med fotlenke så hadde ikke testet grensene jeg, med mindre du vil ha en 2 uker retreat med servert mat, tv, vasking av klær og lommepenger
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Skl du teste grensene nå?

Hold deg til regelverket du.

Men 2 uker. Hadde nesten vært enklere med fengsel å hvilt ut i 2 uker da. Hehe.

Har sittet inne med MANGE i varetekt som kommer inn pga brudd av betingelser til fotlenke. Hehe. De er ganske nøye

Ikke dra fra jobb, ikke vær steder som ikke er avtalt.

Ser de deg uten du har sagt fra blir du kjørt rett til fengsel. De skal ha en celle klar til deg i et fengsel så lenge du soner med fotlenke så hadde ikke testet grensene jeg, med mindre du vil ha en 2 uker retreat med servert mat, tv, vasking av klær og lommepenger
Vis hele sitatet...
Enig der, hadde jeg ikke hatt jobb så hadde jeg lett tatt fengsel istedenfor hvis jeg hadde valget igjen. Alt for strengt.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Enig der, hadde jeg ikke hatt jobb så hadde jeg lett tatt fengsel istedenfor hvis jeg hadde valget igjen. Alt for strengt.
Vis hele sitatet...
Særlig 2 uker, men samtidig forstår jeg det.

Spørs om man har sonet før og hvor man er i livet.

Har man aldri sonet før og tror man dkal bli gjengvoldtatt forstår jeg jo at folk stresser med fotlenke...

Men å fortelle sjefen om en dom, ifht til å be om 2 ukers ekstra ferie hadde jeg foretrukket å tatt ferie og ikke sagt noe til sjefen. Men spørs an på forhold til sjefen også.

Liker å være litt anonym rundt sånne ting

Liker ikke at alle veit alt om meg IRL.
Antonym's Avatar
Trådstarter
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Har vært i samme situasjon selv, og de kan finne på å ringe sjefen din for å høre hvor du er, så det er best å dra hjem hvis du er ferdig tidligere enn planlagt. Det er bare GSM sender i fotlenka, så etter du har dratt hjemifra så har de ikke noen mulighet til å spore det.

Jeg sa jeg reiste med tog til møtene med kriminalomsorgen når jeg egentli dro med bil, så fikk altid litt ekstra fritid der. Nå er det 5mil unna der jeg bor da, vet ikke hvordan det er til deg? Det er ganske god margin på det de har målt opp. Jeg skrudde bil på gårdsplassen når jeg holdt på, å da var jeg sikkert 20-30m unna grensa. Er ikke akkurat høyteknologisk utstyr de bruker.

Blir jævli kjedelig å bare sitte hjemme å se i veggen den tiden du har lenka, så er godt å ha folk på besøk ofte. Har du en hobby, så bruk tid på det.

Jeg skrudde bil, men gaming osv har flere av kompisene mine drevet med. Det skal mye til for at de gir deg en advarsel. Jeg tøyde grensene ganske godt hele tiden jeg hadde på lenka.
Vis hele sitatet...
Skal ikke teste grensene mer enn å gå ned i kjelleren eller noe sånt. Hvis de merker det, ringer de nok bare og da sier jeg at jeg gikk øver dørstokken for å ta imot noen som kom. Er frivillig arbeid forresten, men er egentlig ingenting å gjøre der bortsett fra å sole seg og lese bøker. Sjefen er ganske geem. Tjener ingenting da, og vet ikke om jeg får gått på nav liksom. Skulle tro de hadde en slags ukelønn eller dekket utgifter av noe slag? Eller er det sånn at de bare «ja, men alternativ er fengsel» ?
Noe supernøyaktig utstyr er det ikke, jeg glemte meg av og gikk ut ytterdøra, stod vell 2 meter utføre eller noe, tidsmessig var jeg også kanskje 2-3 minutter for sein ut døra om morgenen men fikk aldri noe bemerkning fra dem om dette men alt i alt bare hold deg innenfor rammene du siden friomsorgen er et av det mest fyngerende og imøtekommende statlige organ du kommer borti noen gang, skal nevnes at jeg sist ikke hadde jobb men fikk det godkjent som "jobb" å gå på jobbsøkerkurs samt dra på jobbintervjuer siste uka og jekk fikk innvilga EK for en voldsdom da en av de på friomsorgen trakk i noen tråder
Sist endret av freebird; 8. juli 2019 kl. 17:30.
Kriminalomsorgen er de triveligste folkene jeg har møtt tror jeg. Forventet de skulle være som snut, men de dømmer deg ikke eller noe sånt. Ser på deg som et medmenneske. Prøver altid å finne gode løsninger.
Antonym's Avatar
Trådstarter
Sitat av freebird Vis innlegg
Noe supernøyaktig utstyr er det ikke, jeg glemte meg av og gikk ut ytterdøra, stod vell 2 meter utføre eller noe, tidsmessig var jeg også kanskje 2-3 minutter for sein ut døra om morgenen men fikk aldri noe bemerkning fra dem om dette men alt i alt bare hold deg innenfor rammene du siden friomsorgen er et av det mest fyngerende og imøtekommende statlige organ du kommer borti noen gang, skal nevnes at jeg sist ikke hadde jobb men fikk det godkjent som "jobb" å gå på jobbsøkerkurs samt dra på jobbintervjuer siste uka og jekk fikk innvilga EK for en voldsdom da en av de på friomsorgen trakk i noen tråder
Vis hele sitatet...
De virker veldig greie og gir meg liksom et kvarter eller halvtime ekstra hvis jeg trenger det. Så på skjermen deres at de hadde en slags side med forskjellige tabs der det stod sånn «mindre overtredelser», forsentkomminger, alvorlige brudd osv. Tror de ser på helheten og har visse retningslinjer de går etter. Dagene er såpass like så tiden går fort.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde ikke jobb når jeg fikk, isteden ba de meg gå ned på det nærmeste biblioteket for ''studietid''. Var mye der inne, men gikk også rundt å gjorde alt mulig annet, hadde flaks at jeg var der når de dukket opp tilfeldig. Fikk en jobb mot slutten riktig nok. Men jammen meg var det strengt, hun damen ga meg en advarsel for at de som jeg skulle på intervju med hadde sagt feil tid til meg. Blir nok ingen neste gang men hvis det skulle skje blir det nok fengsel. De møtene 2 ganger i uken var jo egentlig bare en drop-in time slik at de som jobbet der kunne bable i en time om seg selv (jeg hater smaltalk).