Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4191
Jeg har kjørt spillservere for meg, familie og venner ifra spill riggen min i en god stund. Jeg har nå fått tak i en gammel pc som jeg tenkte å bruke kun til dette. Det er stort sett Minecraft som skal kjøres ifra denne.
Noen som har gjort dette før?
Det er vel Linux som er best egnet til dette regner jeg med? Isåfall hvilken distro skal jeg kjøre? Er det noe jeg kan gjøre for å frigjøre mest mulig resurser til denne serveren?

setter pris på alle tips
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Jeg har kjørt spillservere for meg, familie og venner ifra spill riggen min i en god stund. Jeg har nå fått tak i en gammel pc som jeg tenkte å bruke kun til dette. Det er stort sett Minecraft som skal kjøres ifra denne.
Noen som har gjort dette før?
Det er vel Linux som er best egnet til dette regner jeg med? Isåfall hvilken distro skal jeg kjøre? Er det noe jeg kan gjøre for å frigjøre mest mulig resurser til denne serveren?

setter pris på alle tips
Vis hele sitatet...
For å frigjøre ressurser er det lurt å la være å kjøre et grafisk brukergrensesnitt, men heller bare kjøre programmer fra kommandolinjen ellers vil de fleste distribusjonene fungere nokså likt. Vil anbefale Ubuntu server for nybegynnere.

Hvis du vil ta det til det ekstreme kan du prøve deg på en minimalistisk distribusjon som arch linux, void, gentoo eller en annen minimalistisk distibusjon, men det du tjener i frigjorte ressurser er ganske lite sammenlignet med tiden det tar å sette det opp.
Den er grei. takk Begynner å bli noen år siden sist jeg brukte linux, så dette blir spennende.