Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2058
Hei freaks...

La oss si jeg har endel sølv, både i mynter og bestikk og whatnot, som jeg har spart opp over en tid...Er det noe regler for hva som må foreligge av dokumentasjon om jeg drar dette med meg over grensen? Jeg tenker i samme slengen å spørre, siden jeg husker jeg bare kunne ha 5000,- med meg over russergrensa, hvor jeg finner ut om det er lignede regler for sverige?

Takk på forhånd=)
25000 er grensen til resten av verden i følge norsk lov.
Sitat av Notrik Vis innlegg
25000 er grensen til resten av verden i følge norsk lov.
Vis hele sitatet...
Så norsk lov bestemmer hva du kan ha ned inn til andre land?... javel
Sitat av arnekjell Vis innlegg
Så norsk lov bestemmer hva du kan ha ned inn til andre land?... javel
Vis hele sitatet...
Norsk lov kan helt klart definere hva som er tillatt å bringe ut av landet. Det betyr ikke nødvendigvis at det er gjeldende for hva man kan bringe inn i det aktuelle landet, da andre land kan ha en strengere grense for hva som kan bringes inn til dem.

Mer info på regler rundt utførsel av gods fra Norge kan finnes her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er pengane og verdisakene lovlege er det ikkje verre enn å få utførselsdeklarasjon og innførselsdeklarasjon på dei. Det er problemfritt innan Europa.
True phreak.
Sitat av Notrik Vis innlegg
25000 er grensen til resten av verden i følge norsk lov.
Vis hele sitatet...
Det er det du kan ta med uten å deklarere det. Det er ikke ulovlig å ta med 1 000 000kr ut av landet, så lenge du deklarerer summen. Det er ingen skatter eller avgifter å betale, men man må forvente at tollvesenet sjekker at pengene / verdisakene er lovlig ervervet i samarbeid med politiet.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Hei freaks...

La oss si jeg har endel sølv, både i mynter og bestikk og whatnot, som jeg har spart opp over en tid...Er det noe regler for hva som må foreligge av dokumentasjon om jeg drar dette med meg over grensen? Jeg tenker i samme slengen å spørre, siden jeg husker jeg bare kunne ha 5000,- med meg over russergrensa, hvor jeg finner ut om det er lignede regler for sverige?

Takk på forhånd=)
Vis hele sitatet...
drit i det,jeg har aldri hørt om noen som ble stoppa på vei ut..har du?