Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5374
Heisann!

Rent hypotetisk sett, hvordan er lovene for brygging?

Jeg vet at hjembrent ikke er lovlig, men la oss si om man brygger øl, vin (om det kan brygges?), sprit (om det er lov under 50% elns?) osv?

Kan jeg foreksempel brygge øl / et eller annet i kjellern, og selge dette?
Selge ikke lov, egent forbruk. Ja takk!
Du kan brygge så mye du orker, så lenge du ikke selger. :- ) Eget forbruk er vel ikke regulert, kanskje ift. mengder(?)
Hm, jeg minns jeg kikket såvidt igjennom nettet angående det, men jeg tror ikke brygging til eget forbruk er regulert i det hele tatt. Men jeg fant ikke noen konkrete regler, sant å si leitet jeg ikke så godt heller, men kanskje noen andre vet?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Vel, du får kjøpt bryggesett bl.a. på Europris, så det hadde vært "merkelig" om det hadde vært ulovlig. Salg blir noe annet, derimot. Er en tråd om ølbrygging i rusmiddelforumet.
Brygging av eget øl/vin/cider er lov. Dette blir ikke over 18%

Destilering (brenning) av dette, samt sats, er ikke lov og blir regulert av Alkoholloven à 1989.
Det er forøvrig ikke lov med sprit i norge som er sterkere enn 60%, dette kommer under straffeloven og blir regnet som narkotika.
Det er IKKE lov med sats (vann,sukker og gjer), eller brennevin til eget bruk what so ever!

Hit me up hvis du/dere lurer på noe ang. brygging/SATS/brennevin og hvordan dette lages

peace out
Jeg lurer på hvorfor du ikke sjekker lovene du sitere og heller velger å tro på gamle myter om at sprit over 60% er regnet som narkotika.
Det er ikke regulert av samme lovverk og det er helt forskjellige strafferammer på å smugle/oppbevare/bruke/selge sprit over 60% enn det er ved å smugle/oppbevare/bruke/selge stoffer oppført på narkotikalista.
§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.


§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 2. januar 2012 kl. 13:32.
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Brygging av eget øl/vin/cider er lov. Dette blir ikke over 18%

Destilering (brenning) av dette, samt sats, er ikke lov og blir regulert av Alkoholloven à 1989.
Det er forøvrig ikke lov med sprit i norge som er sterkere enn 60%, dette kommer under straffeloven og blir regnet som narkotika.
Det er IKKE lov med sats (vann,sukker og gjer), eller brennevin til eget bruk what so ever!

Hit me up hvis du/dere lurer på noe ang. brygging/SATS/brennevin og hvordan dette lages

peace out
Vis hele sitatet...
Hvor står det at SATS ikke er lov å lage? Sats er jo et bryggeprodukt, og øl er en sats for produksjon av whiskey(kort fortalt)

Du kan brygge av hva enn du vil, men dagen du brenner/destilerer en alkoholholdig væske - blir det ulovlig.
Du kan brygge opp mot prosenter på 30-40, dette krever kunnskaper og du trenger spesielle gjærtyper.
Dra innom vinogbar sin butikk i Oslo og snakk med de som jobber, de hjelper deg med det meste
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Destilering (brenning) av dette, samt sats, er ikke lov og blir regulert av Alkoholloven à 1989.
Vis hele sitatet...
Korleis skil du sats frå anna udestillert alkoholholdig drikke?
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Det er forøvrig ikke lov med sprit i norge som er sterkere enn 60%, dette kommer under straffeloven og blir regnet som narkotika.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Det er eit generelt forbod mot det i alkohollova, og det kan bli straffa som brot på nemde lov, men ikkje under straffelova. Det kan også gjerast unntak for enkelte spritsorter.
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Det er IKKE lov med sats (vann,sukker og gjer)
Vis hele sitatet...
Det er feil. Alkohollova seier følgande: "Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin. " Så klart kan politiet antakeleg bruke det at du har 500l sats ståande som ein grunn til å ransake huset ditt etter brenneapparat, og gå økonomien din nærare etter i saumane, men i utgangspunktet er det lovleg.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Hvor står det at SATS ikke er lov å lage? Sats er jo et bryggeprodukt, og øl er en sats for produksjon av whiskey(kort fortalt)

Du kan brygge av hva enn du vil, men dagen du brenner/destilerer en alkoholholdig væske - blir det ulovlig.
Du kan brygge opp mot prosenter på 30-40, dette krever kunnskaper og du trenger spesielle gjærtyper.
Dra innom vinogbar sin butikk i Oslo og snakk med de som jobber, de hjelper deg med det meste
Vis hele sitatet...
Du får aldri mer enn rundt 18% alkohol i en sats/brygging ettersom alkoholen dreper gjæren og det kommer til å slutte å gjære av seg selv.
SATS er ikke lov siden det ikke har noe annen hensikt enn å blir brennt til sprit.
Det som derimot er lov er og brygge øl/vin/cider MED frukt i blandingen.
En sats består kun av gjær, vann, og sukker og er ikke drikkbar.

Er forøvrig jevnlig innom Vin & Bar så skal forhøre meg, dòg i Lillestrøm
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Du får aldri mer enn rundt 18% alkohol i en sats/brygging ettersom alkoholen dreper gjæren og det kommer til å slutte å gjære av seg selv.
SATS er ikke lov siden det ikke har noe annen hensikt enn å blir brennt til sprit.
Det som derimot er lov er og brygge øl/vin/cider MED frukt i blandingen.
En sats består kun av gjær, vann, og sukker og er ikke drikkbar.

Er forøvrig jevnlig innom Vin & Bar så skal forhøre meg, dòg i Lillestrøm
Vis hele sitatet...
Har lest flere steder om turbogjær og annen gjær som tåler alkoholprosenter på 30% men kanskje dette var bullshit. Har hvertfall laget sats med prosenter oppimot 20% før. Dette var med turbogjær fra vinogbar.

Jeg spurte bare etter link til kild på at det var ulovlig, for hva skiller sats fra andre alkoholholdige væsker
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er feil. Alkohollova seier følgande: "Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin. " Så klart kan politiet antakeleg bruke det at du har 500l sats ståande som ein grunn til å ransake huset ditt etter brenneapparat, og gå økonomien din nærare etter i saumane, men i utgangspunktet er det lovleg.
Vis hele sitatet...
Nja blir vel litt feil å kalle det lovlig i utgangspunktet om man leser alkoholloven.
Her har man sikret seg ved å ha en lov som nesten gir en omvendt bevisbyrde.

"§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.

Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas
1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin
2. at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller
3. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol. "

Da ingen bortsett fra 15åringer med dårlig smak, drikker sats så vil man fort risikere å bli straffet for å sette sats. Dette har man vel også rettspraksis på.

Det skal også sies at turbogjærprodusentene slenger på en tekst om at man må huske å tilsette det lovpålagte minimumskvantaet av frukt før man gjærer noe.
Sitat av noy Vis innlegg
Hm, jeg minns jeg kikket såvidt igjennom nettet angående det, men jeg tror ikke brygging til eget forbruk er regulert i det hele tatt. Men jeg fant ikke noen konkrete regler, sant å si leitet jeg ikke så godt heller, men kanskje noen andre vet?
Vis hele sitatet...
Så du husker at du har lett etter svar på dette, men fant ikke noe om det, og lette heller ikke så godt, men kanskje andre kan svare ts???

Hva med å droppe slike innlegg? retard
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Har lest flere steder om turbogjær og annen gjær som tåler alkoholprosenter på 30% men kanskje dette var bullshit. Har hvertfall laget sats med prosenter oppimot 20% før. Dette var med turbogjær fra vinogbar.

Jeg spurte bare etter link til kild på at det var ulovlig, for hva skiller sats fra andre alkoholholdige væsker
Vis hele sitatet...
Du får jo bl.a. Cobra Turbopure 24/48.. disse kommer oppimot 20% men etter det så drepes gjærbakteriene av for sterk alkohol.
Lovværket er noe diffust ang sats osv, men praksisen er at blir du tatt med sats, så blir du dømt for å brenne sprit i 99% av tilfellene.
Forskjellen på en sats og øl/vin/cider, som alle står i en bøtte i et par uker er at i satsen så har du kun sukker/vann/gjær. I de andre så slenger man oppi noe som legger til en smak, feks moreller eller solbær.
Man kan dog ikke slenge en drue i ei bøtte på 25 liter og si man lager vin