Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2381
Jeg har bestilt endel frø til "magiske" urter nå.
Har lest mye om dem på nettet (erowid og liknende), men nå lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med bruk eller dyrking av noen av de følgende plantene/ urtene:

Leonorus sibericus (chinese motherwort, Marhuanilla..)

Leonotis Leonorus (wild dagga...)

Californian poppy (Eschscholzia californica..)

Mexican poppy (Mexican prickly poppy, Argemone mexicana..)

Opium Poppy (Papaver somniferum, altså Opiums valmue..)

Lobelia (Lobelia Inflata, Indian tobacco..)

Scullcap (Skullcap, Scutellaria lateriflora..)
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Var ikke allverden, men takk anyway
Har ikke engang hørt om de fleste av diise plantene, det er nok ikke grunnet mangel av interesse, men at det finnes så ufatteli mye av sorten..."magiske urter)" Etter det jeg vet om planter er det ikke noe hokus pokus, men du finner vel dette og på nett?

Det jeg lurer på er bare hvor du har bestilt de fra og hvor mye sånt koster...? Hypp på å få meg litt av et utvalg av buskas selv etterhvert..
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Bestiller rundt omkring på nettet. Bare søk på noen av de nevnte plantenavnene.
Mange av disse plantene har vistnok ganske spennende egenskaper. Vil du vite mer om dem står det en god del på erowid.org
Fikk en liten bonus-pose med Wild Dagga (tilsvarende ca. 1 g pot) når jeg bestilte litt andre saker, men jeg fikk ikke testa det rent, brukte det bare til å mekke ut hasjen med. Husker ikke om jeg ble mer fjern eller ikke (eller evt. andre virkninger), men det er kanskje et godt tegn...
Poppy *kan* fucke deg opp ihvertfall opium poppy og mexican
Er ikke opiums valme ulovlig da?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, nye regler gjor de lovlige igjen i fjor. Det er derimot ulovlig å utvinne opium av disse, og eventuelle planter som finnes med kutt i eller lignende kan bli politianmeldt.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
RiffAlven: Hvordan "fucke deg opp" da?
Jeg vet jo at rusmidler er farlig, men har du noen spessiellt dårlig erfaring med opium og/ eller mexican poppy/ valmue?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Tror helst han tenker på at opium er grådig vanedannede, for ikke å snakke om avhengighetsdannende. Uansett, alt med måte.
Opium ligger akkurat på grensa til exsremt avhengighetsskapende.
Leste akkurat en lang tråd på grasscity som belyste dette litt bedre:
http://forum.grasscity.com/showthrea...threadid=38193
Opprinnelig postet av felix_poker
RiffAlven: Hvordan "fucke deg opp" da?
Jeg vet jo at rusmidler er farlig, men har du noen spessiellt dårlig erfaring med opium og/ eller mexican poppy/ valmue?
Vis hele sitatet...
Tja, kan vel si det slik slikt holder man seg unna, but feel free to try it out. dog salvia er nok tryggere
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Orgazmus
Opium ligger akkurat på grensa til exsremt avhengighetsskapende.
Leste akkurat en lang tråd på grasscity som belyste dette litt bedre:
http://forum.grasscity.com/showthrea...threadid=38193
Vis hele sitatet...
Godt lesestoff.
Tias: Mye bra på grasscity. Alltid nok å lese
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
RiffAlven: Kunne du spesifisere hva du mener med "fucke deg opp"?
Er det noe jeg ikke vet om urtene mine her? Har jeg godt glipp av noe viktig? Eller mener du enkelt og greit at det er usunt?
felix_poker: Tror nok han mener at rusen er ganske heftig, for du kommer nok ikke til å pådra deg noen varige men av å prøve opium en gang eller to tror jeg.
Har ikke prøvd selv, så jeg skal vel egentlig ikke uttale meg, men har lest en god del på erowid og andre steder, ihvertfall.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Det gjelder jo isåfall Papaver somniferum/ Opiums valmue.
Han nevnte også Argemone mexicana/ Mexican poppy og jeg har ikke hørt om noen særlig alvorlige bivirkninger iforhold til den.
Jeg håper ikke du betalte alt for mye for disse frøene, det pleier være utrolig mye billigere å bestille dem fra vanllige frøfirma som for eksempel Chiltern Seeds. Kommer du over 200,- ber du dem bare dele opp bestillingen i flere sendinger. Dessuten har mange urter fått ry på seg for å gi rus, mens sannheten ofte er en helt annen. Jeg anbefaler deg å lese på andre sider enn Erowid og diverse head-shops hvis du vil ha riktig informasjon.

Lobelia inflata inneholder lobelin, og ble tidligere brukt i astma-sigaretter (på samme måte som piggeple). Det har en effekt lignende nikotin, og fremkaller brekninger. Det minsker effekten av amfetamin. Trives i fuktig jord i full sol, og er ettårig. Bør sås inne to-tre uker før den plantes ut. Mere (vitenskaplig) info kan du finne her: Sloan- Kettering
biopsychiatry.com

Scutellaria lateriflora finnes det lite info om, bortsett fra at den kan forårsake stupor, forvirring og (uspesifiserte, trolig krampe-) anfall. Det er en hardfør staude som muligens trenger stratifisering (kulde-behandling) før den spirer. Fuktig jord, halv-skygge. Sloan-Kettering

Eschscholzia californica og Argemone mexicana inneholder begge opiat-liknende stoffer, men jeg ville nå heller foretrukket vanlig opiumsvalmue-te...

Kalifornia-valmue frø får du kjøpt nesten over alt. Den er ettårig, og sår seg selv. Trives i tørr jord på solrikt sted, så den der du vil den skal vokse.

Argemone mexicana har jeg en plante av, den er flerårig, og kan muligens overvintre ute hvis du klarer å beskytte den mot fuktighet. Den skal ha det tørt! (Kan også overvintres innendørs på kaldt og lyst sted.) Min Argemone mexicana klarte fint vinteren i uoppvarmet drivhus. Mulig denne også trenger stratifisering, hvis den ikke spirer i løpet av en måned setter du potta i kjøleskapet en måned, eller til du ser planten begynner å spire.

Leonotis leonorus fant jeg heller ikke mye holdbar informasjon om på nettet, men planten er uansett ikke hardfør og dyrkes i potte med veldrenerende jord. Sett den ut i sola om sommeren og ta den inn om høsten og oppbevar den på ett kjølig og lyst sted. South Africa Health Info

Leonurus sibiricus er nært beslektet med det norske ugresset løvehale (Leonorus cardiaca). Denne planten er også en hardfør staude, og trenger også muligens stratifisering. Dyrkes på solrikt sted i veldrenerende jord. Er godkjent på "blå resept" i Tyskland, for behandlig av "nervøse hjertelidelser". Dagga Shop

:-) Den usynlige kjemiker-bien
Glemte å legge til at det finnes en Scutellaria viltvoksende i Norge; du finner den på fuktige steder, langs elvebredder og på myrer: Scutellaria galericulata bilder
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Informativ luring du, bee. Velkommen til forumet!

NB: Rediger knappen kan være grei hvis du glemmer noe eller før å legge til noe kort.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Takk for mye nyttig info bee!

Jeg har ikke betalt mye for disse frøene. Under en hundrings for alt. Så jeg taper ikke mye om ikke noe av det funker.
Mye bra her, men jeg føler at et par av punktene dine ikke stemmer helt.
Scutellaria lateriflora har en sterk sedativ effekt. I motsettning til det du sier om at den kan føre til kramper blir den tvert imot brukt som en effektiv medisin mot netopp denne lidelsen. Denne informasjonen har jeg fått fra en veldig pålitelig urtebok som heter "Herbs for common aliments".

I tilleg må jeg tilføye at Scutellaria lateriflora og Scutellaria galericulata ikke er samme plante.

Har du prøvd Opiumsvalmuete? Jeg har lest at det fører til kvalme og ubehag.
Opprinnelig postet av felix_poker

Mye bra her, men jeg føler at et par av punktene dine ikke stemmer helt.
Scutellaria lateriflora har en sterk sedativ effekt. I motsettning til det du sier om at den kan føre til kramper blir den tvert imot brukt som en effektiv medisin mot netopp denne lidelsen. Denne informasjonen har jeg fått fra en veldig pålitelig urtebok som heter "Herbs for common aliments".

I tilleg må jeg tilføye at Scutellaria lateriflora og Scutellaria galericulata ikke er samme plante.

Har du prøvd Opiumsvalmuete? Jeg har lest at det fører til kvalme og ubehag.
Vis hele sitatet...
Det er ikke uvanlig at planter som blir brukt i behandling av enkelte sykdommer i større mengder forårsaker nettopp disse sykdommene. Stupor, forvirring og kramper er nevnt som mulige bivirkninger ved overdose. Et annet eksempel er kinin/kinabark som tidligere ble brukt som febernedsettende middel; og som i overdoser medfører nettopp feber.

Du har rett i at S. lateriflora og S. galericulata ikke er samme plante; men man vil ofte finne liknende virkestoffer innenfor samme slekt, derfor ble denne nevnt.

Kvalme er en vanlig bivirkning ved bruk av alle opiater; denne vil vanligvis forsvinne etter lengre tids bruk. Forstoppelse og kløe er også vanlig. Men "comfortably numb" som du jo blir, betyr ikke dette så mye

Anbefaler forresten boka "The Psychopharmacology of Herbal Medicine" av Marcello Spinella; den dekker ikke så alt for mange urter, men er til gjengjeld svært grundig.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
bee: Jeg hadde ingen planer om å ta en overdose av Scullcap heller så da er ikke det så farlig.

Det er en ting jeg har lurt på lenge og håper du kan svare meg på. Hva f... er "stupor"?

Må bare si velkommen til forumet jeg også da. Det er veldig fint og ha noen her som gir så grundig og utfyllende svar.
Flink til å vise til kilder er du også.
Opprinnelig postet av felix_poker
Det er en ting jeg har lurt på lenge og håper du kan svare meg på. Hva f... er "stupor"?
Vis hele sitatet...
"Betydelig nedsatt bevisshet men man lar seg vekke av kraftige psykiske eller fysiske stimuli." F. eks. drita full eller stein...

Takker for velkomsten; lykke til med frøa!
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Takk takk.

Pussig. Har alltid trodd stupor var noe negativt
Jeg tror jeg har koblet det med "struma" Det høres jo litt likt ut.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har tenkt å bestille Leonotis leonurus (Wild Dagga) og Johannesurt
fra www.leuthens.no, så er det noen som vet om det virker?
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Atombomba: Virker og virker. Det spørs hva du er ute etter.
Sitat av Atombomba
Har tenkt å bestille Leonotis leonurus (Wild Dagga) og Johannesurt
fra www.leuthens.no, så er det noen som vet om det virker?
Vis hele sitatet...
Johannesurt er et glitrende mildt antideppresiva og til dels en avslappende urt som er grei å bruke ved milde til moderate depresjoner. Wild Dagga er jeg ikke helt sikker på, men rapportene er meget forskjellige. Noen mener det funker andre mener det ikke funker. Dog hadde vært spennende å høre din opplevelse av det.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Jeg, og flere av mine venner, har røyket og laget te av "wild dagga". Begge deler uten nevneverdige resultater (desverre).

Wild daggaen kan imidlertid ha hatt en liten innflytelse på en salvia-tripp som ble foretatt ca. 30 minutter etter røyking av leonorus.

Jeg har tenkt å lage en ekstrakt i år. Muligens kombinere de fire forskjellige typene "dagga" jeg har.